Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10 07:45
Hoi,

Ik weet niet of ik dit op de juiste plaats post, maar ik vond geen betere plaats :-)

Mijn buurman zijn jacuzzi geeft aan dat er geen water meer in zit. Gevolg: de pompen en verwarming kunnen niet geactiveerd worden.

Nu hebben we vandaag de constructie even opgengehaald. Mijn idee was om de sensor uit te schakelen, en dan maar zo te laten werken. De 'verkoper' beweerde dat de printplaat 'kapot' was, en dat deze vervangen diende te worden. Kostprijs: 1000 euro.

Nu was ik dus bezig met die sensoren, maar vanuit de printplaat vertrekken er slechts 2 kabels: een rode en een zwarte. Deze gaan naar 2 sensoren (high/low). Hoe werkt zoiets ? Ik bedoel: die sensor moet toch ook stroom krijgen ? Hoe werkt dat dan op slechts 1 kabel/sensor ?

ZIjn er mensen die reeds iets dergelijks gedaan hebben ?

Gr,
Deva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Afwezig :-(
2e hands gekocht

Ik kan het type van de sensor ook niet achterhalen, want dat zit vastgekit in de jacuzzi :-/

[ Voor 62% gewijzigd door devastator83 op 07-04-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Internet? Voor zowel het probleem als de handleiding.

[ Voor 70% gewijzigd door Vitruvius op 07-04-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Daar heb ik natuurlijk als eerste achter gezocht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 23:47

larshack

Zonder melk en suiker

Een merk en type zou misschien handig kunnen zijn. Zit er geen pressostaat in de jacuzzi? Zo ja, even de slang schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wat bedoel je met (high/low)?

[ Voor 7% gewijzigd door Daanieyel op 07-04-2013 18:55 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-10 22:12
Post eens een foto van de printplaat, miss kent iemand het/of kennen ze het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Zitten die sensoren op een geleidend frame gemonteerd of zijn ze onderling nog verbonden?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

misschien is het een handig idee om wat foto's te maken en te plaatsen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Het model: SKT338E

Ik heb daarstraks helaas enkel een foto getrokken van het 'ID' van het printboard:
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/8863/img20130407161019.jpg

Voor zover ik zie zijn die niet verbonden via een frame. Alles is helaas volgespoten met een soort van pur :-(
Ten opzichte van de massa meet ik over beide sensoren 0,3 en 0,5V.

Een pressostaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Als je er niet uitkomt kun je ze misschien opbellen/e-mailen. http://www.jazzipool.com/contact.asp?id=3

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Heb inderdaad ook al naar hen een mail gestuurd.

Ik vind het alleen raar dat er maar 2 kabels lopen naar deze sensoren.

Ik had er eerder 3 verwacht per sensor (Vcc/Gnd/'Data'). Tenzij ze capacitief werken ?
Er zit nl een 15-tal cm tussen de sensoren (recht boven elkaar geplaatst), en ze zitten beide in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Wat meer foto's zijn idd handiger, dus die zou je eerst kunnen schieten dan. Van de sensor in het bad, de aansluiting, de eventuele werkspanning, hoeveel draden er exact aan de sensor zitten en nog veel meer. Het kan zijn dat dit gewoon het simpelste mechanisme is dat er bestaat: geleiding. Dan zitten er 2 miniscule elektroden in een behuizing, zodra er water bij komt gaat de weerstand omlaag/worden de 2 sensoren met elkaar doorverbonden door het water, en weet je print dat er genoeg water in zit.

Als je zeker weet dat het zo werkt, kun je doormiddel van een simpel brugje (eventueel met een 1Kohm weerstandje) het ding aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

zou het niet zo iets kunnen zijn?
dan zou je de 2 draden kunnen kortsluiten.
Afbeeldingslocatie: http://white-panther.mine.nu/wouter/test.png

Bart was me al voor :)

[ Voor 8% gewijzigd door white_panther op 07-04-2013 19:58 ]

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
@white_panther: zo ziet het er idd uit.

Heb de draden al kortgesloten, maar dat loste het probleem helaas niet op :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
devastator83 schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:47:
Heb inderdaad ook al naar hen een mail gestuurd.

Ik vind het alleen raar dat er maar 2 kabels lopen naar deze sensoren.

Ik had er eerder 3 verwacht per sensor (Vcc/Gnd/'Data'). Tenzij ze capacitief werken ?
Er zit nl een 15-tal cm tussen de sensoren (recht boven elkaar geplaatst), en ze zitten beide in het water.
Trek eens een fototje van de complete print. Misschien kunnen we dan achterhalen wat voor sensor het is. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

Eerst even handig om te weten of er ook *fysiek* wel of geen water in het bad aanwezig is.

Logisch genoeg, als er dan geen water in zit lopen de pompen droog en vliegt de verwarming redelijk snel in de fik :+

Als het wel zo is, de sensoren zelf zullen waarschijnlijk druksensoren zijn. Er komen twee draden uit, dus goed kans dat het weerstanden zijn die afhankelijk van de waterdruk een andere weerstand hebben.

Laat het bad eens leeglopen en meet dan (van allebei de sensoren) de weerstand. Daarna het bad weer vullen, en dan de sensoren nog eens doormeten.

Verandert de weerstand van ééntje niet, dan is waarschijnlijk de sensor niet goed meer. Een open verbinding of kortsluiting ('-1' of '0' op de multimeter) kan een kapotte kabel verklappen.

Is dat allemaal in orde, probeer dan de hele print eens te omzeilen en de pomp + verwarming (MET VOL BAD!) in te schakelen door ze rechtstreeks aan de voeding te hangen, of de relais met de hand in te drukken als ze via relais worden bediend.

Werkt dat allemaal goed, dan is er waarschijnlijk ergens iets kapot in je regelcircuit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
@stoney

Bedankt voor je uitgebreide reply. Echter is het maar 1 kabel per sensor...
En het zijn 2 sensoren die ongeveer 15 cm boven elkaar gepositioneerd zijn.

Natuurlijk zat er water in het bad :-p

[ Voor 11% gewijzigd door devastator83 op 07-04-2013 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

devastator83 schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:08:
@stoney

Bedankt voor je uitgebreide reply. Echter is het maar 1 kabel per sensor...
En het zijn 2 sensoren die ongeveer 15 cm boven elkaar gepositioneerd zijn.
Controleer eens of die ene kabel ook maar een enkele ader heeft dan. Waar zitten de sensoren op de printplaat verbonden? Want op die plaats moeten de losse aders ook uitkomen op iets als een stekker.

Als het maar één ader is, dan kan het goed zijn dat het geleidingssensoren (simpele elektroden) zijn. Wat me iets anders als euvel doet vermoeden:

Is de jacuzzi toevallig overgekocht van iemand bij wie het water harder is (meer kalk bevat) dan waar je nu woont? In dat geval staat de regeling misschien niet goed afgesteld. Minder hard water heeft namelijk een hogere weerstand dan hard water, want de zouten in drinkwater zorgen dat het (tot op zekere hoogte) elektrisch geleidend wordt.

Waar komen de sensoren precies in het bad uit en hoe ziet dat er aan de bad-kant uit? Zit er een gaatje in de zijkant op de plek waar de sensoren in contact staan met het badwater? Want daar kan ook nog een hoop vuil of een verstopping in zitten.

Je zou dan de werking van de sensoren kunnen controleren door weerstand te meten ten opzichte van massa (want daar zit ongetwijfeld het afvoerputje aan vast). Laat hem maar eens leeglopen tot onder de 'high' niveau-sensor, die zou dan een open verbinding moeten worden of op zijn minst een andere weerstand moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Op de print komen maar 2 aders uit: eentje voor de high sensor (zwart), en eentje voor de low sensor (rood).

De jacuzzi is overkocht van iemand die woont in een straal van 5 km, dus ik denk dat het qua hardheid van het water wel ongeveer hetzelfde zou moeten zijn?

De sensoren komen uit IN de badkuip. Vuil heb ik niet kunnen bespeuren, heb ook over alletwee eens goed gewreven. De low zit op zo een 25 a 30 cm onder het wateroppervlak, de high zo een 15 cm daar boven.

Zal volgend weekend eens proberen met er wat water uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

devastator83 schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:24:
De jacuzzi is overkocht van iemand die woont in een straal van 5 km, dus ik denk dat het qua hardheid van het water wel ongeveer hetzelfde zou moeten zijn?

De sensoren komen uit IN de badkuip. Vuil heb ik niet kunnen bespeuren, heb ook over alletwee eens goed gewreven. De low zit op zo een 25 a 30 cm onder het wateroppervlak, de high zo een 15 cm daar boven.
De sensoren zijn ook duidelijk van een metalen oppervlak?

In dat geval wordt mijn vermoeden van geleidingssensoren een heel stuk aannemelijker.

Goed kans dat de schakeling het bad als 'leeg' ziet als de laag-niveau sensor niet in contact staat met het water. Als het bad 'te vol' is staat de hoogniveau-sensor ook in contact met het badwater, en schakelen de pompen en verwarming ook af omdat het bad anders dreigt over te lopen.

In een normale situatie zou je dus, wel low, geen high, als 'natte sensor' moeten hebben.

Knip de kabel van de hoogniveau-sensor eens door en verbind de laagniveau sensor aan massa (bijvoorbeeld met een multimeter op stroommeet-stand, dan kun je gelijk controleren of de hoeveelheid stroom die loopt nog veilig is). Als het goed is moet je dan de boel in kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kortsluiten zou waarschijnlijk werken als ze op geleiding zijn gebaseerd (tenzij ze controleren of er iets niet klopt, want water is natuurlijk geen kortsluiting). Gezien dat niet werkt zou capacitief een goede mogelijkheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:36:
Kortsluiten zou waarschijnlijk werken als ze op geleiding zijn gebaseerd (tenzij ze controleren of er iets niet klopt, want water is natuurlijk geen kortsluiting). Gezien dat niet werkt zou capacitief een goede mogelijkheid zijn.
TS heeft ze voor zover ik het lees alleen geprobeerd om onderling kort te sluiten, niet geprobeerd om kort te sluiten t.o.v. de massa (aarde van het bad).

Met een ohm-meter kun je prima bepalen of iets wel of geen water bevat: Een stroomkring van de laagniveau-sensor, door het badwater, naar het afvoerputje heeft een prima meetbare weerstand, terwijl een stroomkring door (bijvoorbeeld) de hoogniveau-sensor, een hele hoop lucht, en dan pas het afvoerputje, zeer hoogohmig is.

Capacitief zou trouwens ook nog kunnen, maar dat verwacht ik niet. Tenzij de sensoren zelf achter een geïsoleerde laag zitten verstopt en alleen tegen de badwand aan kijken. Vandaar dat ik vroeg of het sensoroppervlak echt duidelijk van metaal (geleidend) was, of dat het een plastic 'raampje' was.

Als het om capacitieve sensoren gaat kun je controleren of ze in ieder geval aangesproken worden door even de AC-spanning (en eventueel de frequentie) te meten op de multimeter. Meet vooral ook die spanning tussen allebei de sensoren en aarde, en tussen de sensoren onderling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:31
De 2 sensoren zouden natuurlijk ook in serie kunnen staan.... De high zou dan NC kunnen zijn, en de low ook NC (Normally Closed). Als het water dan te laag staat gaat de low open, en verbreekt daarmee de stroomkring. De high zou ook open kunnen gaan bij een te hoog waterniveau, en daarmee ook de stroomkring verbreken.

Of het daadwerkelijk op deze manier werkt zul je even moeten uitvogelen / meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Dan zouden ze 2 sensordraden moeten hebben.

Beide sensoren hebben 1 ader.

Dan kom je uit op capacitieve meting, of resistief tussen de 2 sensoren, of resistief tussen de sensoren en de ground (putje oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

timberleek schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:17:
Dan zouden ze 2 sensordraden moeten hebben.

Beide sensoren hebben 1 ader.

Dan kom je uit op capacitieve meting, of resistief tussen de 2 sensoren, of resistief tussen de sensoren en de ground (putje oid)
Tussen de twee sensoren lijkt me sowieso al sterk. Dan kun je niet meten of het water ónder het minimumniveau staat (want dat is qua meting dan bijna hetzelfde als OP het minimumniveau) en bij een resistieve meting zul je echt niks meten tenzij je wateroppervlak al boven het maximum staat of je vonken gaat trekken. :+

Een resistieve meting tussen allebei de sensoren en het afvoerputje lijkt me de meest makkelijke, en dus waarschijnlijke optie. Capacitief tussen sensoren en putje staat op nummer 2, sinds er dan geen elektrisch contact nodig is tussen sensoren en badwater -- dat is dus een stukje makkelijker om veilig uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:50

Dogooder

dus...

Wat is de voedingspanning van de printplaat? Als dit 230V is dan weet ik bijna zeker dat er geen contact is tussen de print en het water, in ieder geval wordt er niet door het water gemeten. Dit vanwege veiligheidsredenen. Zit er een aparte geisoleerde voeding dan zou het wel kunnen maar nog lijkt het mij geen 'recommended' oplossing om stroom door het badwater te laten lopen.
Pagina: 1