Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style2k
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 15:04
het volgende is aan de hand .
ik ben op zoek naar een backup mogelijkheid voor een stichting het moet dus zo goedkoop mogelijk.
de situatie is als volgt er staan 12 pc;s (windows 7) er is alleen nog geen backup optie ..
wat ik eigenlijk zoek is een optie waarbij ik vanaf 1 van de pc's of eventueel van een backup server backups kan maken van elke pc (image backups zodat er bij een pc crash een cd oid geboot kan worden en de image trug gezet kan worden vanaf de server zodat na een opstart de pc weer als vanouds is met een nieuwe hd).
nu zit ik zelf te denken aan een Windows Server 2012 Essentials server omdat je bij de meeste software een licentie moet hebben voor elke pc appart. en bij windows server kun je 25 pcs met 1 server licentie gebruiken..
mijn vraag is dus wat is het beste (en ook voor een redelijke prijs) wat ik kan doen hiermee ??

hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou dan kiezen voor Windows Back-up. Zit ingebakken in Windows 7 en Windows Server. Je kan er een complete systeem image mee maken.

Bij de Professional, Ultimate en Enterprise versies kan je dan ook de back-up naar een netwerkschijf sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:45
Als je eerst een image maakt na een schone installatie, kun je de data ook met een NAS synchroniseren/backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt ook MDT van Microsoft gebruiken om de installaties te automatiseren. Voordeel is dat je dan flexibeler bent en niet van elk systeem een (third party) image hoeft te bewaren (in geval van niet identieke hardware).

Lokale data op die systemen heb je dan nog altijd niet in je backup zitten overigens. Je kunt wel afdwingen dat alles naar het netwerk gaat en dat daar wel backups gemaakt worden natuurlijk.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
redfoxert schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:07:
Je kunt ook MDT van Microsoft gebruiken om de installaties te automatiseren. Voordeel is dat je dan flexibeler bent en niet van elk systeem een (third party) image hoeft te bewaren (in geval van niet identieke hardware).

Lokale data op die systemen heb je dan nog altijd niet in je backup zitten overigens. Je kunt wel afdwingen dat alles naar het netwerk gaat en dat daar wel backups gemaakt worden natuurlijk.
Mee eens, maar je weet niet hoe de TS zijn netwerk is. Dit kunnen 12 PC's in workgroup zijn.

Als je een SBS netwerk hebt kan je iedereens Documents gewoon redirecten naar je fileserver. En dwingen dat mensen hun documenten opslaan op een netwerkschijf. Met SBS 2011 heb je nog Exchange 2010 dus hun mail kan ook nog op de server veilig staan.

Echter maak je dan wel van je server een single point of failure. Die moet je dus goed back-uppen en ook redundant uitvoeren als het even kan. In ieder geval de schijven in RAID 1 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style2k
ja zal is ff kijken . mss toch windows backup . had ik wel aan gedacht maar het zijn windows 7 home pc's en dacht dat backup totaal niet in home zat ook.

hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
style2k schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:26:
ja zal is ff kijken . mss toch windows backup . had ik wel aan gedacht maar het zijn windows 7 home pc's en dacht dat backup totaal niet in home zat ook.
Home heeft ook Windows back-up, alleen kan je niet back-uppen naar een netwerk locatie.

Maar waarom gebruiken jullie Home Premium? Ik zou denken dat Professional veel beter bij bedrijfsmatige toepassingen past. Je hebt dan ook de mogelijkheid de PC's te joinen aan een domein als je dat wil. Een SBS server kan helpen om het netwerk beter te beheren. Dan kan je vanaf een locatie dmv GPO's alle PC's aansturen.

Je sprak over een idee met een server, maar dat gaat niet werken met Home Premium machines.

Let overigens dat als stichting c.q. goed doel je bij Microsoft heel goedkoop licenties kan kopen. Microsoft hanteert aparte licentie modellen en kosten voor stichtingen, onderwijs instellingen etc. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style2k
ja zoiets dacht ik al maar heb er zelf geen tijd gehad om er achter aan te gaan nog voor de goedkopere licenties. ik doe dat erbij als vrijwilliger en alles was al zo neergezet etc .. ze geven daar les in windows etc aan oudere mensen . dus vandaar dat dat wel goed is om ff naar te kijken idd..
ik zag dat er geen backups gemaakt werden dus ben daar eerst achter aan gegaan en daarna de rest ff bekijken ook

hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het les-PC's zijn, dan zal er vast niets op staan dat niet gemist kan worden. Waarom zou je dan een regelmatige backup maken van de PC's? Maak incidenteel een image om in 1x de machine terug te kunnen zetten en sla alle relevante data op op de server.

Overigens zal je hier in SWS diverse andere topics vinden waar backuppen wordt besproken: loop even wat hits bij iets als http://gathering.tweakers...m&data[q]=backup#hitstart langs :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
style2k schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:52:
ja zoiets dacht ik al maar heb er zelf geen tijd gehad om er achter aan te gaan nog voor de goedkopere licenties. ik doe dat erbij als vrijwilliger en alles was al zo neergezet etc .. ze geven daar les in windows etc aan oudere mensen . dus vandaar dat dat wel goed is om ff naar te kijken idd..
ik zag dat er geen backups gemaakt werden dus ben daar eerst achter aan gegaan en daarna de rest ff bekijken ook
Waarom zou je van les PC's een image maken?

Ik zou dan nog eerder kijken naar iets met virtualisatie (VMWare Workstation?), dat je na een les de machine gelijk naar een snapshot terug zet. Dan maakt het ook niet uit als tijdens de les een van de cursisten de PC om zeep helpt. Meteen weer terug in een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mee eens, iets als VM workstation of VMware player, of eventueel Virtual Box of Virtual PC en je maakt een virtual machine. Die virtual machine kun je vervolgens op meerdere machines gebruiken (leer hoe de import functies van de VM software die je gaat gebruiken werken).
Zo kun je makkelijk backups maken van die VM en snel terug naar een andere versie. Ook kun je meerdere VM's maken met labs waar je lessen voor hebt, of verschillende versies van software gebruiken zonder dat die verschillende software versies met elkaar conflicteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style2k
ja de pc's worden na een les automatisch trug gezet in een oude stand .
zijn een paar pcs waar af en toe een backup van gemaakt moet worden. de les pcs kan 1 keer in de zoveel tijd keer gedaan worden die hoeven in principe maar 1 keer idd. heb snel ff gezien hoe het daar zat . maar denk dat idd windows backup de beste optie is voor af en toe een backup ja.. in de toekomst kijken we dan wel verder . gaat er iig om dat er een backup is voor het geval de boel crashed.
maar het probleem was dus dat ik om wat voor reden dan ook dacht dat windows backup niet in de home versie zat . maar dat was dus alleen het gedeelte om via net werkt te backuppen.

hmm

Pagina: 1