Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-04 03:24
Beste medetweakers,

Een paar dagen geleden heb ik een MSI N660 TF gekocht. Echter na installatie werkte deze niet naar behoren, ik kreeg continue "NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, version 314.22 stopped responding and has successfully recovered.".

Na een beetje zoeken blijk ik daar zeer zeker niet de enige in te zijn en dus ben ik gaan experimenteren met hardware om erachter te komen wat de oorzaak is. Uiteindelijk kon ik het probleem altijd reproduceren met een Samsung 830 of Pyro SE SSD. (Windows 7 x64, alle drivers laatste versie, alle firmware laatste versie)

Maar dat vind ik nogal onlogisch. Wat zou er anders zijn aan een SSD dan een gewone disk op zo'n manier dat dat de beeldkaartdriver beinvloedt? :?

At any rate, ik heb de gehele writeup van wat ik heb onderzocht hier gezet:
http://dennisfleurbaaij.b...dia-kepler-gk106-660.html

Mijn hoofdvraag is: Heeft er iemand van jullie ook een GK106 GPU (6*0 serie) met Samsung SSD. Hoe heb je alles geinstalleerd? Zou je kunnen proberen mijn resultaten te repliceren>

Hints, tips and advies altijd welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met welke hardware heb je getest want daar heb je het verder niet over en ook vertel je niet met welke hardware je het dan niet hebt. Mogelijk was je oude Windows installatie iets verstoord / corrupt hardware library en is dit opgelost met een schone installatie? Enige wat ik van te voren zou doen is de SSD's van de laatste firmware voorzien en hetzelfde voor het mobo. Dan installeer je Windows en installeert je mobo chipset driver en video + geluid. Heb je het dan nog moet je verder trouble shooten..Zoals de stroom kabels en kaart opnieuw aansluiten en testen met andere voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoma666
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-07-2022
Ik heb de kaart in kwestie niet maar logische actie zou volgens mij zijn:
- alle randprogramma's zoals afterburner etc volledig verwijderen.
- de oudere nvidia whql driver installeren. Bij voorkeur diegene die op de drivercd die bij de kaart zat.
- misschien toch ook interessant om te zeggen bij welk spel hij de mist ingaat.

Is de windows installatie/drivers op hdd en ssd wel echt 100% identiek? Anders heb je een wel heel lange weg bewandeld om een softwareprobleem te detecteren ;-)

Mocht je Ssd erg klein zijn en bomvol staan moet je daar misschien eens naar kijken.
Verder geen flauw idee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
Iedere disk die gebruikt is was schoongemaakt, windows erop, alles patchen tot nu en dan nvidia erop. De systemen liggen ERG close dus geen problemen met drivers als je disks swapt. Voor de zekerheid 1 disk opnieuw gedaan en conclusie blijft staan helaas...

@larsiano: Zie link, daar staat volledige omschrijving van alle hardware (maar feitelijk 2x ivy bridge cpu, Asrock B75 en Z75 mobo, Cooler Master M2 620 en 520, Samsung 830 ssd's (256 en 64 gb) plus Xeon 5520 met 5000 chipset, CM voeding, Seagate hard disk en Pyro SE disk). Alle hardware was geupdate naar laatste firmware voor tests.

@Yoma666: Het heeft ook even geduurd :') Oude driver heb ik initieel geprobeerd maar veranderd niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
He Dennis, ik kom hier toevallig terecht via je link op facebook.
Er lijkt hier toch wel sprake te zijn van een ongelukkige combinatie, of een ander raar probleem.

Ik heb zelf een iets andere variant van de 660, maar ook in combinatie met een samsung SSD.
Zie onderstaande configuratie. (draait op windows 8 64 bit)
Zelf draai ik dit nu een maand of 3 zonder enig probleem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 266,92€ 266,92
1Asus P8Z77-M PRO€ 113,90€ 113,90
1Gigabyte GV-N660OC-2GD€ 170,91€ 170,91
1Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 99,96€ 99,96
1Seasonic M12II 520W€ 58,60€ 58,60
1Samsung 830 series 256GB€ 199,99€ 199,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
Hey Marco,

Hmm okee, laat ik het eens met Windows 8 64 bit proberen. Wie weet zit daar nog iets in... Ook de Z77 chipset kan nog iets opleveren omdat Intel daar een SATA cache in heeft zitten. Jammergenoeg heb ik niet in huis.

Update: Hele probleem is er niet met Windows 8, tijd om op te waarderen dus. Tnx voor de feedback :) (blogpost aangepast)

Groet,
Dennis

[ Voor 24% gewijzigd door DennisF op 08-04-2013 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Misschien interessant:

Ik draai zelf ook GTX 660's en een Samsung 830 (256gb) en ik zit nog lekker op driver versie 310.70. Voornamelijk omdat ik met nieuwere versies toch wat problemen heb ervaren, zoals SLI dat niet lekker werkt en voor inactieve kaarten zorgt (reboot herstelt het) en ook het switchen van en naar SLI zorgde voor problemen met een aantal drivers na 310.xx.

Verder ken ik de foutmelding die je beschrijft. Ik heb deze ook gehad tijdens het overklokken van m'n gk106jes, en ook bij drivers na 310.70 met dezelfde overklok als met die driver, voornamelijk door te hoge GPU clocks. Ik merk ook dat GK106 in mijn ervaring best ver kan gaan op het memory (ik kon van 6 naar 6.4/6.5 Ghz) maar dat de gpu clock omhoog zetten contraproductief is en eigenlijk een beetje tegen kepler in werkt (vanwege boost clocks die dan beperkt worden door bereiken powerlimits). Misschien zit jouw probleem daarin en heb je een MSI kaartje te pakken dat niet zo lekker is getweakt, maar als je op de factory clocks zit is dat natuurlijk een reden om de kaart retour te sturen.

Overigens, zijn je SSD's ingesteld op AHCI, is je firmware up to date, en heb je een frisse start gemaakt? Het wisselen van SSD's tussen PCs omdat ze 'dezelfde componenten' hebben lijkt me overigens ook niet bijdragen aan stabiliteit. Ik heb nog nooit, ook maar het kleinste hikje of foutje gehad met mijn Samsung 830.

[ Voor 16% gewijzigd door Vayra op 08-04-2013 13:07 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 22:27
Ik werk hier zelf met een i5-3570k en GTX670. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. De driver klapt er om de haverklap uit. het gebeurt trouwens alleen maar in de desktop. gamen gaat prima. naar mijn weten zijn de GTX660 en 670 nagenoeg identiek. specs:

win7 x64
i5-3570k
GTX670
Asrock Z77 mitx.
Samsung 830 256gb

wel een beetje raar. tot een paar dagen geleden deed deze het prima. dit is trouwens op standaard voltages & clocks. voltage opkrikken heeft geen zin gehad. nu je het zegt, hij begon er idd mee toen samsung magician begon te mekkeren over een update ?? waarschijnlijk toeval maar toch....

geprobeerd:

Bios geupdate
windows geupdate
drivers opgeschoond en geinstalleerd met de laatste whql versie van NVIDIA
Precision X verwijderd
overvolt

het lijkt wel of hij bij 2d niet genoeg sap krijgt.

Edit./ met K-volt zojuist in 2d het maximale voltage geforceert. dit maakt dus niets uit.

[ Voor 19% gewijzigd door smekkos op 09-04-2013 11:17 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
@Smekkos: misschien kan je dit 2d probleem troubleshooten door via NvInspector 3d modus te forceren in windows... als het dan niet meer optreedt weet je waar 't zit, kan je een custom profile aan maken voor 2d.

Wel apart dit, ik heb een systeem dat verdacht veel overeen komt maar geen enkel probleem, en ook ik zit nu op de meest recente versie van Magician... Misschien is het een bepaalde modus die je in Magician selecteert? Je kan sinds die nieuwe versie namelijk erg makkelijk switchen tussen max capacity, max performance > (deze gebruik ik atm), etcetera. Misschien daar eens met settings klooien?

[ Voor 49% gewijzigd door Vayra op 09-04-2013 11:41 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:54

Shunt

Boe

Kijk voor de grap eens of je vreemde processen hebt draaien bijvoorbeeld:
ieutil.exe

Dit is namelijk een bitcoin miner / trojan / malware die bij sommige game downloads zit.
Zoek eens goed naar vreemde processen en stop / verwijder ze. Heb dit nu al bij vier mensen moeten verwijderen, waaronder mijzelf.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
Vayra schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:03:
Misschien interessant:

Ik draai zelf ook GTX 660's en een Samsung 830 (256gb) en ik zit nog lekker op driver versie 310.70. Voornamelijk omdat ik met nieuwere versies toch wat problemen heb ervaren, zoals SLI dat niet lekker werkt en voor inactieve kaarten zorgt (reboot herstelt het) en ook het switchen van en naar SLI zorgde voor problemen met een aantal drivers na 310.xx.

Verder ken ik de foutmelding die je beschrijft. Ik heb deze ook gehad tijdens het overklokken van m'n gk106jes, en ook bij drivers na 310.70 met dezelfde overklok als met die driver, voornamelijk door te hoge GPU clocks. Ik merk ook dat GK106 in mijn ervaring best ver kan gaan op het memory (ik kon van 6 naar 6.4/6.5 Ghz) maar dat de gpu clock omhoog zetten contraproductief is en eigenlijk een beetje tegen kepler in werkt (vanwege boost clocks die dan beperkt worden door bereiken powerlimits). Misschien zit jouw probleem daarin en heb je een MSI kaartje te pakken dat niet zo lekker is getweakt, maar als je op de factory clocks zit is dat natuurlijk een reden om de kaart retour te sturen.

Overigens, zijn je SSD's ingesteld op AHCI, is je firmware up to date, en heb je een frisse start gemaakt? Het wisselen van SSD's tussen PCs omdat ze 'dezelfde componenten' hebben lijkt me overigens ook niet bijdragen aan stabiliteit. Ik heb nog nooit, ook maar het kleinste hikje of foutje gehad met mijn Samsung 830.
@Vayra, dank voor je feedback! Heb het hele lijstje wat je noemt gedaan (ook verse install). Enige wat echt hielp was Windows 8 erop zetten. Stabiel als een huis sindsdien. Sammy 830 prima disks idd!

@Shunt: Volledig schoon, alleen maar windows updates, geen browser geopend (dus geen mogelijkheid tenzij Nvidia of MSFT die trojan distribute)

@smekkos: Ik kreeg van MSI ook zo'n tip, overvolt en underclock om te kijken of dat het was want ze kregen daar vaker klachten over (in mijn geval niet)

[ Voor 8% gewijzigd door DennisF op 12-04-2013 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 22:27
@vayra, Shunt, DennisF,

Werd er na 2 uur frotten een beetje moe van en heb win8 maar geinstalleerd om een hardwareprobleem uit te sluiten. werkte hierna prima met alle drivers en overklok. Was dus duidelijk een softwareprobleem.
waar deze uiteindelijk zat mag joost weten.

en bedankt voor de reacties!

mvg,

Luuk van Rijsewijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@larsiano: Zie link, daar staat volledige omschrijving van alle hardware (maar feitelijk 2x ivy bridge cpu, Asrock B75 en Z75 mobo, Cooler Master M2 620 en 520, Samsung 830 ssd's (256 en 64 gb) plus Xeon 5520 met 5000 chipset, CM voeding, Seagate hard disk en Pyro SE disk). Alle hardware was geupdate naar laatste firmware voor tests.
Je hebt feitelijk de kaart dus getest met twee compleet verschillende systemen, geheel geupdate en met schone installatie? Dan word het denk ik toch wel is tijd voor RMA van de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:23

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Het probleem is zo heerlijk simpel. 314.22 = waardeloos @ Win7 x64.

Pak 310.90 of een van de oudere 314 BETA's (314.14 bv.) en klaar.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1