PC Upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00
Beste,

Ik heb hier een PC waar ik op game en op werk.
De games die ik af en toe speel:
- Battlefield 3
- Path of Exile
- Simcity 2013

Programma's die ik voor werkzaamheden gebruik:
- Adobe photoshop (max bestanden van 100mb)
- Netbeans (webdevelopment)
- Visual studio 2010 sp 1 (webdevelopment)
- Word, etc

Werk heeft een hogere prioriteit dan gamen voor mij. Tevens hoef ik echt niet alles op max te spelen.

De PC die ik nu heb:

AMD phenom II x955 BE
MSI 790GX-G65
Sapphire RADEON HD 4870
CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
Antec Three Hundred

Laatst heb ik er een samsung 830 256gb ssd in gezet waar ik erg tevreden over ben. Het geluidsniveau is daarmee gigantisch gedaald, van straaljager naar gemiddeld vliegtuig.

De klachten:
Over het algemeen met gamen, nieuwe spellen draaien niet zo soepel meer. Werk lukt perfect op dit ding.

Budget:
Ik heb er niet heel veel voor over. Het budget ligt aan welke onderdelen, maximaal totaal 300 euro. Maar een videokaart voor 300 euro vind ik veel te duur, omdat het niet bij mijn wensen past.

Qua videokaart zat ik aan dit te denken:

MSI HD 7790
pricewatch: MSI R7790-1GD5/OC

Eigenlijk wil ik overstappen van AMD naar Intel en wil ik een i7 3770 halen, maar dit gaat niet in mijn budget passen :'( Dus daar wacht ik nog even mee.

Gezien mijn wensen is de vraag eigenlijk, wat heeft meer nut, een nieuwe videokaart halen of nog even wachten en een upgradekitje kopen? (i7 3770, nieuw mobo en geheugen)

Van de vrouw mag ik maximaal 50 euro per maand in mijn pc potje stoppen (ja, we hebben tig verschillende potjes :P ) dus ik zoek eigenlijk een korte termijn oplossing.

Wellicht dat jullie zeggen dat dit een optie is:
hd 7790
+
amd fx8120
pricewatch: AMD FX-8120 Black Edition

Of dat jullie mij weten te vertellen dat het moederbord de bottleneck is (geen sata III poorten bijvoorbeeld).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 7% gewijzigd door Angilo op 07-04-2013 14:58 ]

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:17

bbblije

Riiiiight

De Phenom moet nog aardig mee komen. Games worden wel iets meer CPU based maar de overstap naar i5 a i7 met dit budget lijkt me niet slim.

Wat je ook al aangeeft, 300€ in een nieuwe videokaart pompen is ook niet alles. Het kan zo zijn dat deze dan "gebottleneckt" wordt door je CPU.

Als ik jou was zou ik wat geld stoppen in een pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5.

Momenteel staat de DAA vol met budget systemen die deze kaart icm een AM3(+) setup adviseren. Wellicht kan je er dan een AM3+ moederbord bijkopen pricewatch: ASRock 970 Extreme3. En zodra je 3 maanden verder bent (afgaande van je, 50p/m potje) een pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition aanschaffen. (Ik lees net je edit :p, is het mogelijk jouw mobo via een bios update naar AM3+ te brengen? Wat ik zo snel kan vinden lijkt het me niet.)

Kan je nog aanvullen welke RAM planken je hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door bbblije op 07-04-2013 15:08 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou niet een FX-8350 op een 700 series chipset zetten, kan wel, maar de 700 serie heeft volgens mij geen sata poorten en niet altijd DDR3 geheugen.

Een leuk 970 plankje is nieuw niet zo duur, een tweedehandse 880 of 890 is nog leuker.

People as things, that’s where it starts.

• nielstiben
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-04 15:33
Als de i7-3770 iets te veel kost is de Intel Xeon 1230v2 wellicht interessant. Theoretisch hetzelfde als de 3370. Alleen dan zonder een igp en bovendien goedkoper.

Als je Hypertreading niet nodig hebt, zal ik gaan voor een i5

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Wellicht dat jullie zeggen dat dit een optie is:
hd 7790
+
amd fx8120
pricewatch: AMD FX-8120 Black Edition
Omdat we in nederland wonen met ontzettend hoge prijzen voor stroom, zou ik uit de buurt van blijven van AMD 8 core processoren.

Upgrade nu je videokaart en later je CPU (i5 intel) en moederbord. Tegen die tijd zijn de Haswell's uit met een betere performance en een nog lager stroomverbruik.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Die phenom is nu toch wel een oud beestje, tweedehands kan je er nog iets voor terugkrijgen

Ik zou kijken voor een i5 uit de K serie, deze kan je dan overclocken. Voor de videokaart zou ik vraag en aanbod even raadplegen en zoeken naar een 6970, deze kan nog prima meekomen met de huidige games en is tevens een klap zuiniger als hij in 2D modus staat.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-04 14:22
VasZaitsev schreef op zondag 07 april 2013 @ 15:05:
Ik zou niet een FX-8350 op een 700 series chipset zetten, kan wel, maar de 700 serie heeft volgens mij geen sata poorten en niet altijd DDR3 geheugen.

Een leuk 970 plankje is nieuw niet zo duur, een tweedehandse 880 of 890 is nog leuker.
Hm uit mijn upgrade topic kwam naar voren dat er voor de 890GX chipset op een Asus moederbord geen ondersteuning was voor de FX83xx cpu's. FX8120/8150 waren de max.

Volgens 790GX-G65 CPU Support list is de snelste CPU voor de MSI 790GX-G65 de Phenom II X6 1090T.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mirp schreef op zondag 07 april 2013 @ 15:12:
[...]

Omdat we in nederland wonen met ontzettend hoge prijzen voor stroom, zou ik uit de buurt van blijven van AMD 8 core processoren.
Onzin.

Een FX-8350 is tijdens gamen maar iets minder zuinig dan een i5. Een i5 zal 10 tot 20 watt minder verbruiken ingame. 50 tot 100 uur gamen voor 1kwh meer verbruik dus.

Het klopt dat zodra je de FX-8350 op 100% load zet, hij stroom vreet, maar, vergeet niet dat hij ook 8 cores heeft, 2x zoveel als een i5, en als iets 8 cores effectief weet te gebruiken, zal hij ook bijna 2x zo snel klaar zijn met de taak, waardoor de energie verbruikt per taak soms zelfs lager ligt dan een i5.

Als je budget dusdanig krap is, zou ik zeker naar de FX-8350 kijken, Goedkoper dan een i5 3570 [en veel goedkoper dan een i7] maar wel bijna de prestaties van een i7.

Ik zou jouw oude cpu en mobo verkopen, kun je zo'n 100 euro voor vangen en een simpel AM3+ mobootje kopen en een FX-8350. Voeding is goed genoeg, en eventueel kun je later een HD7870XT als gpu kopen.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Je vergeet dat de fx 8350 geen 8 "echte" cores heeft. Ook zijn het meer de prestaties van een i5 voor apps die 8 cores kunnen benutten dan een i7.
Ik zou gewoon je CPU behouden en eerst maar de 7870 xt nemen en later misschien naar een i5je kijken.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

digital_ownage schreef op zondag 07 april 2013 @ 15:29:
Je vergeet dat de fx 8350 geen 8 "echte" cores heeft. Ook zijn het meer de prestaties van een i5 voor apps die 8 cores kunnen benutten dan een i7.
Ik zou gewoon je CPU behouden en eerst maar de 7870 xt nemen en later misschien naar een i5je kijken.
De eerste upgrade naar een 7870 XT lijkt me ook de wijste! Zeker omdat je aangeeft dat games niet zo lekker meer lopen, dit is een grafisch probleem. De titels die je noemt verlangen geen wonderen van je CPU.

Dan is er idd de keuze. AMD of i5. Omdat je aangaf iets op korte termijn te willen ben ik in gegaan op de AMD optie. Deze komt in jouw geval het beste uit. Eerst naar een AM3/AM3+ bord waar jouw huidige CPU nog in kan draaien en na 3 maanden overstappen naar een snellere CPU. Een overstap naar i5 gaat langer duren, terwijl veel reviews laten zien dat de FX-8350 en i5 3570K bij een meerkamp gelijk over de finish gaan. Tevens blijft het AM3+ platform nog even, het is alleen wachten op AMD om er een nog snellere chip voor te ontwikkelen. Nou is dit wss niet binnen 3 maanden het geval, maar ik verwacht wel dat ze eind dit jaar iets uit de oven gaan halen dat met een i7 kan sparren.

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00
Bedankt voor alle reacties!
Kan je nog aanvullen welke RAM planken je hebt?
Ik heb:
Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM
240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V

En 9 maandjes terug heb ik deze erbij gezet:
Corsair 2x4GB DDR3 1600 CML8GX3M2A1600C9 LowP

Voor zover ik heb kunnen vinden ondersteunt mijn moederbord enkel AMD 3 en niet socket AMD 3+, de 8350 oid is dus helaas geen optie.

Verkopen had inderdaad gekund, maar dat doet ik nooit. Ik geef mijn pc altijd aan familieleden (mijn vader speelt bijvoorbeeld wel eens een spelletje en is er dan altijd blij mee).

Als ik nu mijn GPU upgrade naar een 7870XT, dan kan de hele pc een tijdje mee totdat de pot voor de i5/i7 klaar staat! Nietwaar?

[ Voor 42% gewijzigd door Angilo op 07-04-2013 16:18 ]

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Juist!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wat nog leuk kan zijn dan, is kijken of je een tweedehands Phenom x6 kan vinden. Zo'n beetje elke versie is prima.

Even op de V&A spieken doet leren dat een 1055 voor 75 weggaat. Natuurlijk is een 1090 of 1100 leuker, maar toch.

• mirp
HoiVasZaitsev,
Een FX-8350 is tijdens gamen maar iets minder zuinig dan een i5. Een i5 zal 10 tot 20 watt minder verbruiken ingame. 50 tot 100 uur gamen voor 1kwh meer verbruik dus.
Elke kilowatt dat je bespaart is meegenomen vind ik, vooral als de pc lange tijd aan staat.

Zoals je op onderstaande link kunt zien zijn de game performance van een i5 beter dan van een FX 8350. De FX 8350 zul je moeten overklokken om in de buurt van van de i5 te komen, maar dan ga je nog meer stroom verbruiken. De intel's kunnen meer uit hun cores halen dan de FX's.

http://www.xbitlabs.com/a...20-6300-4300_6.html#sect0
Het klopt dat zodra je de FX-8350 op 100% load zet, hij stroom vreet, maar, vergeet niet dat hij ook 8 cores heeft, 2x zoveel als een i5, en als iets 8 cores effectief weet te gebruiken, zal hij ook bijna 2x zo snel klaar zijn met de taak, waardoor de energie verbruikt per taak soms zelfs lager ligt dan een i5.
In onderstaande link word cinebench gedraaid.

http://nl.hardware.info/r...chmarks-cpu-cinebench-115

Dat zou een voordeel van 15% voor de FX opleveren.

Maar kijk je dan naar het stroomverbruik:

http://nl.hardware.info/r...k-cpu-idle--cinebench-115

dan zie je dat het stroomverbruik 70% hoger ligt.

Zo word de keuze steeds makkelijker.

Om even duidelijk te maken dat je niet twee keer zo snel klaar bent, klik even op onderstaande links:

http://nl.hardware.info/r...s-cpu-adobe-photoshop-cs4

http://nl.hardware.info/r...-37b37-n-chess-2-1024x768

etc.
Als je budget dusdanig krap is, zou ik zeker naar de FX-8350 kijken, Goedkoper dan een i5 3570 [en veel goedkoper dan een i7] maar wel bijna de prestaties van een i7.
De prestaties van een i5 zullen in singlethreaded software, wat Angilo dus gebruikt, altijd beter zijn dan de FX. (hoe graag ik zelf ook wil dat de AMD beter zou zijn dan de Intel, de cijfers liegen er in dit geval niet om)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
mirp schreef op zondag 07 april 2013 @ 16:54:

Elke kilowatt dat je bespaart is meegenomen vind ik, vooral als de pc lange tijd aan staat.
In idle verbruiken ze ongeveer evenveel (met eenzelfde klasse moederbord).
Zeker omdat het moederbord voor de amd er al is, verdien je het verschil in aanschaf (100+ euro) niet meer terug in de energierekening.
Zoals je op onderstaande link kunt zien zijn de game performance van een i5 beter dan van een FX 8350. De FX 8350 zul je moeten overklokken om in de buurt van van de i5 te komen, maar dan ga je nog meer stroom verbruiken. De intel's kunnen meer uit hun cores halen dan de FX's.

http://www.xbitlabs.com/a...20-6300-4300_6.html#sect0
Batman: 'geen' verschil, 70fps.
Borderlands 2: 10-15% verschil, maar sowieso 60fps.
Crysis 2: geen verschil, 60fps.
Dirt: geen verschil, 60fps
FC2: 15% verschil, maar oude game, beide scoren 100+fps.
Metro: geen verschil.
[...]

In onderstaande link word cinebench gedraaid.

http://nl.hardware.info/r...chmarks-cpu-cinebench-115

Dat zou een voordeel van 15% voor de FX opleveren.

Maar kijk je dan naar het stroomverbruik:

http://nl.hardware.info/r...k-cpu-idle--cinebench-115

dan zie je dat het stroomverbruik 70% hoger ligt.

Zo word de keuze steeds makkelijker.
Als je de volledige kracht kunt benutten verbruikt hij inderdaad 80W meer, maar hoe vaak is dat het geval en in hoeverre zie je dat op de energierekening?
Zie ook mijn eerste punt (het prijsverschil win je nooit meer terug).
Om even duidelijk te maken dat je niet twee keer zo snel klaar bent, klik even op onderstaande links:

http://nl.hardware.info/r...s-cpu-adobe-photoshop-cs4

http://nl.hardware.info/r...-37b37-n-chess-2-1024x768

etc.
CS4 is veel te oud om nog als benchmark te gebruiken en overigens heel afhankelijk van welke behandelingen je doet (ik kom CS4 benchmarks tegen waarbij de FX8350 wel sneller is dan de i5).
De FX processor is een nieuwe architectuur, het gebruik van 8 cores is nieuw, gebruik dan ook nieuwe software (of specifiek de software die je gaat draaien).

http://www.anandtech.com/bench/CPU/502
Hier is de 8350 bv behoorlijk wat sneller dan de i5 en zelfs nog een stuk sneller dan de i7...
[...]

De prestaties van een i5 zullen in singlethreaded software, wat Angilo dus gebruikt, altijd beter zijn dan de FX. (hoe graag ik zelf ook wil dat de AMD beter zou zijn dan de Intel, de cijfers liegen er in dit geval niet om)
Het gaat er uiteindelijk inderdaad om wat de TS er precies mee gaat doen.
Simpele taken doen beide processors prima, de meeste zwaardere taken zijn tegenwoordig toch multithreaded waardoor de FX8350 me een betere koop lijkt in dit geval.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ik zal hem dan nog maar een keer delen: http://youtu.be/ICVeN6WEGgg Linus legt het even uit.

• mitsumark
Dat is wel puur voor gaming, maar ik vind PART 4 interessanter (windows 8, hoge settings).

• bbblije

bbblije

Riiiiight

mitsumark schreef op zondag 07 april 2013 @ 22:47:
Dat is wel puur voor gaming, maar ik vind PART 4 interessanter (windows 8, hoge settings).
Het gaat hier toch eigenlijk ook om gamen? De TS geeft wel aan dat zijn prioriteit werken is, maar tevens geeft hij aan dat dit prima gaat op het systeem dat hij nu heeft. Echter dat de games niet zo lekker lopen, waardoor ontspanning leidt tot frustraties (eigen interpretatie).

Deel 4 is inderdaad interessant, opmerkelijk hoe Windows 8 bij sommige spellen een fps winst van 20 frames oplevert. Ik hoop dat hij dit door zet en nog een aantal delen toevoegt, interessante vergelijking tussen de FX en i5.

Maar deze reeks verduidelijkt wel dat de FX kwam gaming prima kan concurreren met de i5. Hij geeft ook aan dat de FX iets meer verbruikt maar dat omdat de componenten goedkoper zijn en energie relatief goedkoop is dit geen deal braker mag zijn.

Als ik mijn i5 3570K niet voor 160€ had kunnen kopen, had ik nu gegarandeerd een FX systeem draaien. Ben eigenlijk ook erg tegen het feit dat Intel zijn sockets maar blijft veranderen om de prijzen hoog te houden.

Hoe is het eigenlijk gekomen dat AMD zo achter is geraakt? (Gevonden) Sinds de Intel core 2 duo loopt AMD een beetje achter de feiten aan. De FX is weer een stap in de goede richting, zonder AMD is er geen concurrent en kunnen ze helemaal los met de prijzen.

[ Voor 20% gewijzigd door bbblije op 08-04-2013 00:43 ]

• mirp
Hoi Mitsumark,

We hebben een punt, met andere invalshoeken.

Jouw verhaal gaat op als de Angilo geen ander moederbord zou kopen. De extra kosten van stroom verdien je niet terug met de aanschaf van een i5 met moederbord. Helemaal mee eens.

Mijn verhaal gaat meer op als Angilo nu zijn videokaart upgrade en later een upgrade doet van zijn processor en moederbord. (als hij hetzelfde moederbord wilt blijven gebruiken kan hij natuurlijk beter kiezen voor de FX). Als hij later een nieuw moederbord wilt kan hij voor een overklokbare intel i5 gaan. De Haswell's zullen zuiniger en krachtiger zijn dan de Ivy Brigde.

De FX 8350 scoort alleen in heavy multi threaded zaken beter dan een i5 3570K. Dat is inderdaad zoals je link al aangaf in bijvoorbeeld renderen, in data coderen, bestanden comprimeren etc. Je hebt absoluut gelijk dat de FX 8350 het buitengewoon goed doet in sommige applicaties, zeker voor die prijs en zelfs kan meekomen met een i7.

Je zei dat je de FX 8350 beter hebt zien presteren dan de i5 3570K in CS6. Ik denk dat je deze bedoelde:

http://www.tomshardware.c...ishera-review,3328-9.html

Mocht je puur naar de processor prestaties kijken dan doet de FX het heel goed, maar Photoshop maakt ook gebruik van je videokaart en dan krijg je zoals je ziet weer heel andere waarden.

Ik heb zelf heel lang getwijfeld over de over de FX 8350, want voor die pijs is het echt een koopje. Maar de intel is zuiniger en heeft een hogere single en dual threaded speed (zal uiteindelijk wel een i7 3770k worden).

Voor een budget render/werkmachine en voor alle applicaties waar je veel threads gebruikt is de FX 8350 zeer interessant.

Hieronder een paar interessante links (ook voor jouw Angilo ;) )

http://www.tomshardware.c...shera-review,3328-17.html

http://www.behardware.com...0-review-is-amd-back.html

http://www.xbitlabs.com/a...splay/amd-fx-8350_10.html

En dezelfde discussie die we hier ook houden:

http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=387293

Hoi bbblije: waarom niet beiden met dezelfde overklok vergelijken, bijvoorbeeld 4,4 Ghz?

[ Voor 5% gewijzigd door mirp op 08-04-2013 05:48 ]

• mitsumark
Omdat de standaard kloksnelheid van de i5 een stuk lager staat en omdat de gemiddelde gebruiker de FX op een hogere kloksnelheid krijgt.

Anyway, ik zie dat de FX processors niet op de cpu support list staan.
http://www.msi.com/produc...G65.html#/?div=CPUSupport
Dan zou hij dus sowieso een nieuw moederbord nodig hebben waardoor de keus om toch voor intel te gaan ook helemaal niet slecht is.
Pagina: 1