Nieuwe desktop - graag advies!

Pagina: 1
Acties:

• Chef Raekwon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-04 13:20
Beste allemaal,

Gisteravond heeft mijn PC de geest gegeven. Ergens lijkt een component defect gegaan te zijn, maar ik heb niet de middelen om perfect te bekijken wat precies mis is gegaan. Anyway, aangezien mijn vorige PC al een paar jaar oud was (4,5 jaar volgens mij) leek de tijd me rijp eens te kijken naar een nieuwe desktop.

Ik gebruik mijn PC vooral voor webbrowsen, film/serie kijken en gamen. Ik heb een muziekbibliotheek in iTunes staan van 60.000 tracks die ik vrijwel altijd naast mijn andere applicaties open heb staan. Qua games valt het mee: af en toe een spel als Skyrim, GTA 4 of Assassin's Creed, maar vooral FM (Football Manager) en Civ5. Deze laatste twee games maken vooral intensief gebruik van de processor, dus daar heb ik niet op beknibbeld.

Een budget heb ik niet echt, maar de prijzen die ik per component gerekend heb zitten wel dicht tegen het maximum aan. Een paar euro hier en daar kan ik wel missen. Het assembleren ga ik zelf doen.

Er zijn nog een paar aandachtspunten:

* Ik heb nog nooit een OC uitgevoerd op mijn processor. Ik wil dat nu wel gaan proberen. Ik heb me wat ingelezen en erover gesproken met wat mensen, maar er blijven wat vragen over. Belangrijkste vragen: verkort het de levensduur van mijn processor / apparatuur significant en hoe groot zal de uiteindelijke winst in snelheid zijn?

* Met betrekking tot bovenstaande punt: mocht ik gaan voor het overclocken, dan zal ik wel een processorkoeler nodig hebben. Ik vind de Scythe Mugen 3 prijzig; komen goedkopere koelers qua prestaties in de buurt of is de Mugen 3 echt stukken beter?

* Er moet nog een voeding in. Ik weet hier helaas te weinig van, en ik weet niet zeker of een goedkopere voeding volstaat, of dat ik moet gaan voor bijvoorbeeld een Seasonic? En als we kijken naar de kast van Fractal: is een modulaire voeding aan te raden?

* Ik neem een HDD van 750 GB mee uit mijn vorige PC, daar lijkt niets mis mee. Daarop zal ik voornamelijk mijn muziek zetten. De SSD is voor het OS en voor de paar games die ik tegelijkertijd op mijn PC heb (zijn er nooit meer dan 2-3).

* Ik heb nog een oude Samsung monitor (Samsung Syncmaster 2032BW); deze werkt nog. Is deze Dell een duidelijke vooruitgang of kom ik er mee weg als ik de Dell laat zitten?

* Zijn er nog eventuele op- of aanmerkingen op bovenstaande build? Ik hoop er toch weer minstens 3 jaar mee te kunnen doen, hoewel ik niet vies ben van een tussentijdse upgrade als het nodig is.

Ik hoor het graag van jullie!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 184,82€ 184,82
1MSI Z77A-G45€ 93,95€ 93,95
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 280,99€ 280,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,41€ 85,41
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 186,-€ 186,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 58,-€ 58,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,07

• Chef Raekwon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-04 13:20
Bedankt voor je advies! Even wat vraagjes:

Waarom die Sapphire over de Gigabyte? Ik zie dat de Sapphire me 50 euro meer gaat kosten dan de huidige graka in mijn setup.

Laatste vraag: waarom dat Kingston geheugen over de reepjes van Corsair? Zijn ze 'alleen' goedkoper, of zijn ze ook beter?

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:17

bbblije

Riiiiight

Een HD7950 is een HD7950, enig verschil zit hem in de koeler en OC. Deze van Sapphire is factory overclockt en goedkoper dan de Gigabyte. De koeler op de Sapphire is uitstekend, en bokst prima op tegen de 3 waaiers op de Gigabyte. Het is op het moment het meeste waar voor je geld, uitgaande van de HD7950 chip. Het is de pricewatch: Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5 die de afgelopen BGG's heeft gedomineerd maar dan de Vapor-X uitgave, hierdoor ligt de boost 25Mhz hoger. Hij heeft ook 2x 8pin aansluiting (net als de HD7970) ipv 2x 6pin. Hij verbruikt dus iets meer maar dit houdt ook in dat er nog meer ruimte is om te overclocken. Dit lukt overigens makkelijk met de geselecteerde 500+ W voedingen.

De Gigabyte is geen slechte keuze hoor! Maar die 30€ meer is hij het naar mijn idee niet waard.

De Corsair reepjes hebben de afgelopen BGG's ook gedomineerd maar zijn nu veel te duur geworden. Voorheen waren deze voor 45€ te krijgen. De repen van Kingston zijn even goed, maar kwamen niet in de BGG omdat ze voorheen duurder waren. Nu dat Corsair duurder is maakt dat ruimte vrij voor de concurrenten. Kingston geeft trouwens ook levenslange garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door bbblije op 07-04-2013 14:50 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Hoi Chef,
* Ik heb nog nooit een OC uitgevoerd op mijn processor. Ik wil dat nu wel gaan proberen. Ik heb me wat ingelezen en erover gesproken met wat mensen, maar er blijven wat vragen over. Belangrijkste vragen: verkort het de levensduur van mijn processor / apparatuur significant en hoe groot zal de uiteindelijke winst in snelheid zijn?
Als je de cpu langer dan 10 jaar wilt gebruiken, dan zou ik overwegen om niet over te klokken.

Klik op ondertsaande link om te zien wat de verschilllen in overklok zijn:

http://www.bit-tech.net/h...ore-i5-3570k-cpu-review/6
* Met betrekking tot bovenstaande punt: mocht ik gaan voor het overclocken, dan zal ik wel een processorkoeler nodig hebben. Ik vind de Scythe Mugen 3 prijzig; komen goedkopere koelers qua prestaties in de buurt of is de Mugen 3 echt stukken beter?
Dit zijn alternatieve koelers:

http://tweakers.net/price...;247755;295287/categorie/

Klik op onderstaande link voor meer informatie:

http://nl.hardware.info/r...gstest-koel-stil-of-beide
* Er moet nog een voeding in. Ik weet hier helaas te weinig van, en ik weet niet zeker of een goedkopere voeding volstaat, of dat ik moet gaan voor bijvoorbeeld een Seasonic? En als we kijken naar de kast van Fractal: is een modulaire voeding aan te raden?
Het ligt aan je budget welke voeding je wilt. Mocht je het budget ervoor hebben, ga dan voor de Seasonic G-serie. Stil en goed.
Modulair is niet nodig omdat de R4 de ruimte heeft om je kabels netjes weg te werken.
* Ik heb nog een oude Samsung monitor (Samsung Syncmaster 2032BW); deze werkt nog. Is deze Dell een duidelijke vooruitgang of kom ik er mee weg als ik de Dell laat zitten?
Lees daarvoor de reviews op het internet.
* Zijn er nog eventuele op- of aanmerkingen op bovenstaande build? Ik hoop er toch weer minstens 3 jaar mee te kunnen doen, hoewel ik niet vies ben van een tussentijdse upgrade als het nodig is.
Deze ram kan ook:

http://www.kingston.com/u...e=Motherboard&Model=77043

Op onderstaande link kun je videokaarten vergelijken:

http://www.techpowerup.co...kerCard_Tahiti_LE/22.html

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Niet bepaald.. ze houden totaal geen rekening met driver verschillen.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:17

bbblije

Riiiiight

Dell is een duidelijke vooruitgang!

10 jaar met een CPU doen :+ Zonder OC kom je niet eens in de buurt van de 5 jaar.

De pricewatch: Cooler Master Hyper 412 SLIM komt aardig in de buurt van de Mugen, maar is dan ook niet veel goedkoper.

De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is ook een prima koeler, maar ik raad je aan om dan rond de 4,2Ghz te stoppen.

G serie voeding. Mocht je nou echt hele spannende dingen van plan zijn, waar dan al snel een 650W voeding aan te pas moet komen lijkt me dit niet de verstandigste keuze. Hij is duurder, en energie in NL/BE is niet zo duur dat je het er binnen een aantal maanden uit hebt. pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt Een lage ripple is pas van belang als je enorm hoge overclocks stabiel wil laten draaien. Dit lijkt me hier niet het geval.

Daarbij zit alles in een case van Fractal met demping.

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

5 jaar met een processor is prima te doen hoor. Verder sluit ik me aan op het bovenstaande commentaar.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Pagina: 1