Processor upgrade, AMD of Intel?

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02 16:55
Hallo allemaal,

Op dit moment bezit ik een phenom II X4 955 processor, OC op 4 ghz met een Sabertooth 990FX moederbord. Nou vroeg ik me af wat ik het beste kan doen als ik mijn processor wil upgraden. Kan ik dan beter voor de FX8350 (of 20) gaan en mijn huidige mobo houden of de hele handel verkopen en een nieuwe haswell (wanneer komen die eigenlijk uit?) Intel halen met bijbehorend moederbord? Ik zoek eigenlijk een processor die, als de videokaart toereikend is (nu een 7850, bij de 8000 serie van AMD misschien een nieuwe halen) gemakkelijk de nieuwste games op hoge settings (1080p ultra) een aantal jaar kan ondersteunen zonder bottlenecks.

Alvast bedankt.

• RoboSpinoza
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-08-2025
De FX8350, een i5 (3350p voor budget, 3570k voor alles erop en eraan) en een eventuele vergelijkbare Haswell zullen sowieso de komende jaren je games op ultra draaien. Gpu is sowieso velen malen belangrijker dan cpu.
Wat de meeste performance zal leveren en het meest future proof is, is een lastige discussie. Kort gezegd levert Intel meer performance per core, maar AMD meer cores per cpu. Intel is duurder, AMD goedkoper. Intel is zuiniger, AMD verstookt meer.
Qua geld zal een FX het goedkoopste voor je zijn (door behoud mobo), de 3350p als tweede en de 3570k zal het duurste zijn (duurste processor van de drie en een Z77 mobo voor overklokken).

Verwijderd

idd, upgraden naar een FX8350 en als Haswell op de markt komt kijk je weer is verder :) En vergeet je BIOs niet van te voren te updaten!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2013 16:36 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:13
Ik zou pas een nieuwe halen als de 955 niet meer voldoet (lijkt me nu nog niet het geval).
Als je nu al een bottleneck hebt is het de 7850.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:59
mitsumark schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:22:
Ik zou pas een nieuwe halen als de 955 niet meer voldoet (lijkt me nu nog niet het geval).
Als je nu al een bottleneck hebt is het de 7850.
Volledig mee eens. Phenom op 4Ghz zal echt nog niet zo snel een bottleneck zijn met deze relatief lichte Gpu, en is dus zonde van je geld om de cpu te upgraden als die nog fatsoenlijk werkt.

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02 16:55
Mocht ik nou voor een intel gaan upgraden, is het dan verstandig om te wachten tot de nieuwe generatie (Haswell)?

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:59
Haswell zal 10% sneller zijn maar ook een stukje duurder (zeker direct na introductie) zijn dan Ivy Bridge, dus of jij dat de moeite vindt moet je zelf bepalen.

Maar nogmaals, Je zal het verschil momenteel niet snel opmerken als je de een cpu upgrade doet.

Verwijderd

Prijzen van Intel-cpus veranderen amper tijdens de verkoopperiode.

Oude processors, van bv 3-4 jaar geleden, worden nog steeds voor hoge prijzen verkocht. Het is dus altijd slim om een CPU van de nieuwste generatie te kopen. En, imho, als je weet dat je een nieuwe CPU wilt kopen, is het het slimste om te wachten tot er een nieuwe generatie uitkomt. Haswell in Juni dus.
(Voorbeeld: ik heb mijn i5-3570K gekocht op de dag dat hij uitkwam. 212 euro betaalt. 3570K is vandaag in pricewatch nog steeds 204-210 euro).

Verschil tussen een i5-3570K en fx-8350:
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=701

Verschil tussen een i5-3570K en een X4 955:
http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=701

Als geld een probleem is, dan zou ik een fx8350 kopen.
Als geld minder een probleem is, dan zou ik een Haswell i5-4570K kopen (of hoe de snelste unlocked i5 quadcore zonder HyperThreading gaat heten).
De nieuwe Haswell komen op 2 Juni uit. En zullen dus ergens in de eerste of tweede week van Juni te koop zijn. Ze zullen misschien 5-10% duurder zijn dan IVB, maar ook 5-15% sneller (gokje). Maar ze zullen alle nieuwe technologie in zich hebben (bv betere stroom-besparing, en andere features enzo).

Als ik zou besluiten een Intel cpu+mobo te kopen, dan zou ik zeker wachten op Haswell. Het verschil zal niet wereldschokkend zijn. Maar het is altijd "lekker" om de nieuwste technologie in huis te hebben.
Nog maar 2 maandjes ...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2013 01:08 ]

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-02 19:28
Je hebt een dijk van een moederbord met prachtig geheugen. Ik zou zeker overwegen om naar een FX8350 te upgraden. Die kun je met dit moederbord ook nog eens een dikke overclock geven. Samen met een 8000 serie graka gaat helemaal niets je tegenhouden hoor. ;)

• mitsumark
Ik meen mij te herinneren dat de i5 3570k in het begin toch ~30 euro duurder was dan de i5 2500k en pas na pakweg 2 maanden richting de 200 euro ging (de eerste maanden was het zelfs 'beter' om een oude te kopen vanwege betere overklok snelheden).
Zie ook het prijsgrafiekje in de eerste maanden:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=305922

Na introductie zou ik dus toch een paar maanden wachten om te zien of hij niet tegenvalt en of dat de prijzen stabiliseren.

Verwijderd

Ik weet toch zeker dat ik 212 euro betaalt heb voor mijn i5-3570K. En er waren verschillende grote webshops die gelijke prijzen hadden (210-220 euro, 4Launch, Afuture, etc). Het gaat me een beetje ver om een PDF van mijn rekening hier te posten.
Misschien dat er een of twee weken waren waar de prijzen plots gepiekt hebben. Maar je grafiek geeft aan dat (zoals ik al zei) de prijzen van Intel CPUs toch heel constant blijven.

In de eerste weken/maanden na de introductie waren er overal mensen op forums die aanraadden om een 2500K te kopen, ipv een 3570K. Dat was voornamelijk vanwege de tegenvallende resultaten bij het overclocken. En omdat vele overclockers al een 2500K hadden, roepten ze luid dat dat toch echt de best keuze zou zijn. Mensen zijn nu eenmaal conservatief. En als je zelf een X van merk Y hebt, dan zijn velen geneigd te roepen dat Y echt de best X maakt.
Echter, na een tijdje drong het besef door dat een 3570K echt wel iets betere waar voor je geld is dan een 2500K. Zelfs al kan de 2500K beter de warmte afvoeren (en lijkt daardoor beter te overclocken door de extreme overclockers), feit is dat het stroomverbruik van de IVB beter is dan dat van SB. En dus is het voor de gemiddelde gebruiker, en zelfs de gemiddelde overclocker, beter om een IVB te kopen dan een oude SB.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2013 14:58 ]

• mitsumark
De (gemiddelde) overklokker zal de 2500k toch nog wel 5-10% hoger krijgen dan een 3570k, waardoor de 5-10% betere IPC van de laatste teniet gedaan wordt. De 2500k zal dan wel wat meer verbruiken inderdaad, maar zolang de prijs (fors) minder is dan maakt dat weinig uit.
Ik ben de 3570k pas gaan aanraden toen de prijs binnen 15-20 euro van de 2500k zat, daarvoor was het prijsverschil te groot.
De 2700k is imo ook nog steeds een goede koop zolang die 30-40 euro goedkoper is dan de 3770k.
Pagina: 1