Elektronisch probleem Acer TimelineX 4820T

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 09:12
Hallo tweakers,

ik heb hier een probleempje en hoop dat een van jullie mij kan helpen
Het volgende is er gebeurd:
Mooie Acer TimelineX 4820T, krijgt normaliter 19v 3,45a, echter door een ongelukje is er een 32v ingedaan ;(
Laptop valt uit, na het insteken van gewone adapter gaat het lampje van de adapter uit, dus iets zorgt voor kortsluiting.

nu ben ik zo ver dat ik hem open heb en het moederbord en de powerplug heb bekeken. Maar er is geen zichbare schade. De powerplug alleen maakt geen kortsluiting want zonder deze op het moederbord te prikken gaat de adapter niet uit zichzelf uit.

Dus het probleem zit volgens mij in het moederbord :9

Nu heb ik de schematics weten te vinden echter mijn elektro-kennis houdt hier op en ik heb geen idee waar het hem in zou kunnen zitten

Kan iemand beredeneren aan de hand van de afbeelding welk component zou falen bij een spanning van 32v ipv 19v? :)

Alvast super bedankt!

Schematic:

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/kydh2rsv3/picrelatedresize.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De resolutie van je plaatje is niet geweldig om de tekst te lezen, voor andere, hier het origineel: http://file.mobileall.ru/...A%20ZQ1%20-%20REV%20B.pdf, ergens aan het einde staat hij.

Als je een niet al te volle accu erin had zal die nog een gedeelte van het circuit beschermd hebben. Maar je bent over de maximum rating van een hele zooi condensatoren gegaan, sowieso alle condensatoren in het lichtblauwe vierkantje. En ook het primaire IC is over zijn max ratings gegaan. Nu zou ik niet direct verwachten dat die ermee kapt, maar het maakt het niet makkelijker om het uit te zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 07-04-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
Dankjewel voor de reactie, inderdaad viel mij ook zojuist op, bedankt voor het posten van de pdf
Ja, daar was ik al bang voor, dus er is niet echt 1 point of failure?

Op het moment van aansluiten zat er wel een een accu in die niet geheel vol was

Uit het blauwe vierkantje zijn alleen EC236 & EC237 aanwezig op het moederbord, de andere vier zijn niet aanwezig, zou ik deze EC236 & EC237 kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je kan met multimeter kijken of je daar al kortsluiting meet, al is dat vaak wel lastig te zien met hoeveelheid andere componenten. Het zijn iig wel de makkelijkste om te vervangen, dus waarschijnlijk een goed punt om te beginnnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
Ik heb momenteel geen multimeter, maar als ik deze heb, moet ik dan simpelweg kijken of er stroom over EC236 & 237 heen gaat? (heb gegoogled en lees behoorlijk wat, maar niets waar ik met zekerheid van kan zeggen dat ik het begrijp, ik ben echt een leek op dit gebied, ik soldeer vaak op geluk :9 )

EC236 & 237
http://postimg.org/image/fujg6l3m9/

Niet aanwezige:
http://postimg.org/image/vgjs8rmuf/

Bedankt voor de reactie!

[ Voor 14% gewijzigd door mtotheathe op 07-04-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 18:20
Je moet helemaal linksboven beginnen (bij de plug) en dan die lijnen volgen. Hier en daar een component losnemen en kijken of dan de sluiting weg is, dan weet je of het in die lijn zit en voor of achter dat component.
Ben echter bang dat bijv. ook IC PU9 inwendig gesneuveld kan zijn, want die heeft de volle mep op zijn ingangen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30

Infant

It's a floating Dino!

PU9 kan het wel overleefd hebben, die kan 28V hebben volgens de datasheet.

PD6, een SMAJ20A diode is er in geplaats om specifiek in dit soort gevallen alle overspanning op te slurpen en boem te zeggen als dat iets te lang gebeurt.

Die zou ik dus als eerste los maken, en die door meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
Hartelijk dank voor de reacties, ik ga morgen een multimeter regelen en rapporteer mijn bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ah idd had verkeerde datasheet van die te pakken, begreep al niet waarom hij een zenerdiode symbool had :P.

Maar idd die kan je eruit halen, en je kan hem dan ook wel kijken of hij het zonder hem doet, maar dan moet je wel zeker de juiste spanning erop zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
Dus als ik het goed begrijp, kan ik simpelweg PD6 losmaken van het moederbord en met de orginele lader testen?

Nou ben ik hier echt slecht in, maar zie ik onder PD4 namelijk SMAJ20A staan en onder PD6 RB500V-40.
Als ik SMAJ20A google zie ik iets dat overeenkomt met PD4 op het moederbord

Welke moet ik hebben? :9

[ Voor 48% gewijzigd door mtotheathe op 07-04-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hij bedoelt PD4 (neem ik iig aan). En ja dat zou moeten werken als dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
Fingers crossed, ik ga het proberen!

edit:
krijg hem niet los?! what to do? overgaan tot utter destruction van PD4?

[ Voor 58% gewijzigd door mtotheathe op 07-04-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

My bad, ik bedoelde idd PD4.

Je moet er erg lang een soldeerbout tegenaan houden, en wellicht wat extra tin toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
Oke, poging 2

edit:
1 kant los!

edit 2:
adapter valt niet meer uit, ik ga nu de rest van de laptop assembleren, foto's volgen!

[ Voor 103% gewijzigd door mtotheathe op 07-04-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtotheathe
Geweldig, dit typ ik nu via mijn zojuist gefixte laptop!

Gedeeltelijke test:
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/kjrf1sod3/IMG_20130407_220843.jpg

Helemaal back in action!
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/itypz7fj3/IMG_20130407_223524.jpg

Als alle personen mij even een persoonlijk berichtje willen sturen met daarin een postadres of iets kan ik in de loop van de week een kleinigheidje sturen om jullie te bedanken voor de hulp, want zonder jullie was het echt niet gelukt! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Gefeliciteerd!
Hm, die is nog aardig nieuw. Dat was wel de moeite waard denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mooi!

De diode had dus duidelijk zijn werk gedaan, zichzelf opgeofferd voor de laptop, hoe romantisch :P. In principe kan je hem zo verder gewoon gebruiken, uiteraard als je van plan bent vaker de verkeerde adapter erin te steken is het wel handig weer een vervangende zenerdiode erin te doen ;). (Of als bijvoorbeeld je adapter kapot gaat en teveel spanning geeft, volgens mij niet echt grote kans dat het gebeurd, maar er was natuurlijk een reden dat die zenerdiode erin zat).
Pagina: 1