Goed. Gisteren dus bij Aldi die Wolfgang AT-AS53N PHABLET gekocht. Soort low-budget variant van de Samsung Galaxy Note.
Specificaties hier.
Na mijn initiële positieve reactie denk ik dat ik 'm toch terug breng. Zie updates!
Het 5,3 inch scherm (13,4cm) is lekker groot en fijn met mailen/surfen en ook de dual-sim optie werkt perfect (Vodafone/T-Mobile sim er in). Het toestel is zeker vlot genoeg (dual-core 1,2ghz; zit ook in veel 7 inch budget tablets) en stock Android (4.1.2) is ook redelijk up-to-date. Apps werken soepen en zonder problemen.
Maar…. Wifi valt steeds uit nadat het toestel lang uitstaat en komt niet meer terug zonder uit/aan te zetten (lekker want als wifi uit staat gaat ie via 3G verder - wat natuurlijk geld kost).
De oplossing die op de website staat: "Om het stroom verbruik te beperken zal Android bij het uitschakelen van het scherm ook de Wi-Fi uitschakelen. Wilt u dit wijzigen volgt u dan de volgende stappen: Ga naar instellingen en druk op Wi-Fi, daarna drukt u op de menu knop en kiest u geavanceerd. Er verschijnt nu een menu waar u kunt kiezen voor Tijdens de slaapstand Wi-Fi ingeschakeld houden daarna kunt u kiezen om de Wi-Fi aan of uit te schakelen bij standby" werkt dus niet: Wifi valt dan nog steeds uit (terwijl volgens het icoontje in settings deze nog steeds "aan" staat.
Verder was vannacht de stock Android launcher spontaan vastgelopen. Dus stond ik op met een onbestuurbaar toestel (reboot nodig). Verder heb ik licht-lekkage bovenaan het scherm (op zich niet erg, zelfs mijn iPad heeft een beetje lichtlekkage).
Ook irritant: het toestel onthoudt z'n instellingen niet/amper: dan springt b.v. het volume spontaan terug of staat de helderheid in ene weer op vol. Die automatische helderheid werkt trouwens beroerd: die blijft heen en weer vliegen van licht naar donker.
Verder is de GPS ontvangst super-matig: een fix duurt al met al makkelijk een minuut of 2-3. Van veel anderen hoor ik dat de bluetooth ook om de haverklap disconnect. Da’s niet fijn als je in de auto zit.
Kortom: echt Chinees budget-toestel! Jammer want in potentie was dit een mooie budget-phablet...
Benieuwd of er anderen zijn met betere/andere ervaringen.
(Ik heb overigens verder nog niet veel gegoogled, maar zou wel willen weten hoe je dit toestel root?)
UPDATE (1): Na het draaien van de beloofde update zijn vrijwel alle bovenstaande problemen opgelost.
Update handleiding hier
Update zelf hier (zip).
UPDATE (2): de volgende bugs ervaar ik nog steeds met dit toestel:
- De automatische brightness van het scherm vliegt vaak nog alle kanten uit. Grotendeels gefixed met dit tooltje.
- Skype werkt niet: je bent onverstaanbaar want kennelijk gaat het geluid niet via het juiste kanaal: geen fix.
- Volume gaat na afsluiten van sommige apps spontaan op maximaal
Qua prijs natuurlijk minder want je kunt voor minder al wat interessanters vinden op sites zoals op dx.com.
Voordeel van Wolfgang is wel: Nederlands garantie en service!
Het toestel is (als enige Aldi telefoon!) ook rechtstreeks te koop bij Wolfgang (onderaan de pagina)...
Tenslotte:
- Helaas nog geen root optie bekend, maar als je bereid bent het toestel naar Wolfgang op te sturen, dan rooten zij hem voor je - zo is mij per email beloofd (moet ik nog doen)...
- Geen idee of er een update komt naar 4.2.2 of 4.2.3
Plaatjes hier.
[ Voor 27% gewijzigd door hgoor op 26-09-2013 15:53 ]