Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

profiel banden

Pagina: 1
Acties:

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:16

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Vandaag heb ik mijn winterbanden omgewisseld voor mijn zomerbanden.

Het viel mij op dat mijn zomerbanden (de banden die vorig jaar achter zaten) de rechter 3 mm profiel heeft en de linker bijna 5! Ik vind dit een behoorlijk verschil.
(deze banden zitten dit jaar voor, op de banden die vorig jaar voor zaten is dit verschil niet te zien)

Hoe kan dit komen?
Deze banden zitten sinds vorig jaar wel op een andere velg. Van de stalen velg zijn ze naar lichtmetaal gegaan. De stalen velg waar ze op zaten, gebruik ik nu voor mijn winterbanden. Daar is dit verschil niet te zien (die banden zijn dan ook nieuwer: 6 mm). Dus dat het aan de velg ligt, lijkt mij niet.

Ook valt mij op dat de buitenkant van de band, minder profiel heeft dan de binnenkant (scheelt een kleine mm).

Ik vroeg mij gewoon af of dit vaker voorkwam en waardoor dit zou kunnen komen?

offtopic:
Die van 3 mm is toch eigenlijk best 'kaal', vreemd dat het minimum 1,6 mm is. Ik vind eigenlijk (op het oog) dat deze eigenlijk ook af is.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 14:13
Een verschillende bandendruk tussen de banden kan een oorzaak zijn.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Uitlijning van het onderstel

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Uitlijning is het meest voor de hand liggende. Als een wiel niet helemaal recht onder je auto staat is er veel meer frictie tussen je band en de weg, waardoor deze sneller slijt.

Balanceren kan er ook wat mee te maken hebben, onbalans in je band kan ook slijtage opleveren, maar dit merk je over het algemeen ook doordat je auto bij bepaalde snelheden gaat trillen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Niet goed uitgelijnd lijkt voor de hand te liggen. Al merk ik er zelf niets van (stuur komt netjes terug na insturen, als ik rem zonder stuur vast te houden, blijft hij netjes rechtdoor gaan)...

(banden zijn vorig jaar gebalanceerd)

[ Voor 9% gewijzigd door Galois op 07-04-2013 18:54 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
Een auto kan ook verkeerd uitgelijnd zijn zonder naar één kant te trekken :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Galois schreef op zondag 07 april 2013 @ 18:51:
(banden zijn vorig jaar gebalanceerd)
Uitlijnen heeft 0,0 met uitbalanceren te maken.

This footer is intentionally left blank

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
Dit kan 101 oorzaken hebben. Breng je auto eens naar de bandenboer en laat die er eens naar kijken. Hier op tweakers zul je voornamelijk glazen bol antwoorden krijgen omdat niemand het daadwerkelijk kan beoordelen zonder iets te zien :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:13:
[...]

Uitlijnen heeft 0,0 met uitbalanceren te maken.
Uiteraard. Maar als je goed leest, dan zie je dat Intelligo over balanceren begon. Ik reageer daarop (zelfs tussen haakjes). :)
peugeot206gt schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:16:
Dit kan 101 oorzaken hebben. Breng je auto eens naar de bandenboer en laat die er eens naar kijken. Hier op tweakers zul je voornamelijk glazen bol antwoorden krijgen omdat niemand het daadwerkelijk kan beoordelen zonder iets te zien :)
Nuttige reactie... :*)

Ik vind het leuk om ideeën van anderen te horen. En uiteraard zal ik als ik een oplossing wil, dat bij de expert doen en niet bij jou...

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 07-04-2013 22:04 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij mijn auto heb ik bij reeds 3 setjes banden rechtsvoor een kalere band terwijl de anderen 2mm meer hebben. Bandendruk is steeds ok. De standaard dingen als uitlijning en schokdempers heb ik uitgesloten wegens vernieuwd.

Blijft over: rijstijl en dan specifiek rotondes, die hebben een langere linkerbocht.

Het zou mij niet verbazen als er een verschil zit in de ophanging wanneer uitlijnen geen soelaas brengt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Misschien drukt er aan de ene kant van de auto ook meer gewicht op de band. Het is natuurlijk niet allemaal symetrisch onder motorkap. Bv een accu die aan 1 kant hangt.

This footer is intentionally left blank

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:22
De bestuurder is nog altijd zwaarder dan alleen een accu. Of wat als je een passagier mee hebt die 50% zwaarder is dan jezelf... dat soort verschillen hoort de vering op te heffen.

Als je uitlijning 100% in orde is en je vrij sportief bochtjes neemt wil het wel eens gebeuren dat de ene kant harder slijt dan de andere kant. Zo heb ik bij mijn Peugeot 206 aan de rechterkant al 2x een nieuwe draagarm en 1x een nieuw rubber laten monteren. Linkerkant is tot nu toe bij een stuurstokje met een speling die nog binnen APK-eisen valt gebleven (wel vervangen overigens).

Overigens slijten mijn banden standaard lichtjes schuin af. Zo is ie doelbewust afgesteld, gaat ie makkelijker om rotondes :X.
Pagina: 1