Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 04:01
[CiP] Electroil

Ik ben een aantal jaar geleden een Project tegengekomen op internet(volgens mij zelfs via tweakers) waarin iemand een PC ondergedompeld had in (frituur)olie. Toen had ik al het idee om dit ook ooit een keer zelf te gaan doen. Gewoon omdat het mee leuk leek.

Afgelopen maanden ben ik me hier meer in gaan verdiepen en op zoek gegaan naar vergelijkbare projecten. Hierdoor heb ik veel ideeen en kennis op gedaan. Toen de knoop doorgehakt en alvast wat spulletjes bij elkaar gezocht en gekocht. Ook heb ik vast een naam bedacht: Electroil. Een samenvoeging van Electro en Oil.

De meeste van jullie zullen wel denken. Alweer een pc in de olie…
Het klopt dat het idee al wat ouder is en al vaak is gedaan. Maar er zijn een aantal dingen die ik toch anders wil gaan doen tegenover ‘normale’ PC-in-olie-projecten om het wat meer bijzonder te maken.

- De harde schijf onderdompelen, uiteraard ga ik hier een SSD voor gebruiken.
- De voeding onderdompelen
- Het moet ook echt op een aquarium gaan lijken (steentjes, plantjes, visjes)
- Zo clean mogelijk, dus proberen alle kabels netjes weg te werken en kabelslang te gebruiken
- Overbodige kabels van de voeding afhalen en de rest inkorten
- De SSD en voeding uit de behuizing halen zodat het een 'electro/pcb-look' krijgt
- Zo compact mogelijk, dus niet alle losse compenenten in een bak gooien en deze vullen met olie
- Zelf een frame maken waar het moederbord, de voeding en de SSD op komen.
- Schakelaars, ledjes en aansluitingen in de aquariumbehuizing bouwen
- Eventueel nog een DVD speler in de aquariumbehuizing bouwen

Over de olie die ik ga gebruiken ben ik nog niet helemaal uit. Het liefst moet het een heldere vloeistof zijn die niet stinkt. ik zat zelf te denken aan lampenolie, babyolie of houtolie(ikea)

Hieronder vast wat foto's van de dingen die ik al heb.

Het Aquarium, een SuperFish Aqua 20. 20 Liter, met verlichting:
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/y8mq5ciih/IMG_2119.jpgIk weet alleen nog niet of de verlichting blijft zitten.

Het moederbord+cpu, de voeding en het geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/tftaz34y1/IMG_2117.jpgpricewatch: Asus M3N78-VM
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4200+ Boxed
2x1GB DDR2-800
FSP 300W voeding

Materiaal waarmee het frame gemaakt wordt en verder wat losse spulletjes.
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/tucei62mh/IMG_2120.jpg
En wat decoratie wat er in komt.
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/skx0febhr/IMG_2121.jpg

Eventueel komt er nog een videokaartje in. Maar de bedoeling is om eerst dit aan de praat te krijgen.

Dit is trouwens mijn eerste casemod. Ik heb wel 1 keer eerder zelf een PC in elkaar gezet voor mezelf en heb hier alle kabels zoveel mogelijk weggewerkt. Ik ben hier erg lang mee bezig geweest en heb hier en daar wat dingetjes aangepast dus in die zin kun je dat ook zien als een casemod. Ik zal hier binnenkort ook een foto van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je al wat research gedaan wat betreft olie? Want ze hebben allemaal andere eigenschappen, en blijven niet allemaal helder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
Wat betreft olie:
Ik heb zelf al een plastic bakje met lampenolie gevuld en hierin gedurende 2 weken een usb-stick gelegd samen met een (als mijn pc aan stond) draaiende fan. Dit ging goed, en alles werkt nog. Stonk buiten mijn verwachting ook niet. Enkel de stickers lieten los.

Baby olie heb ik al eens bij een ander project gezien:
https://googledrive.com/h...U1BKekJfcTB2cVU/OilPC.htm

En die houtolie van de ikea is witte minerale olie. Dit lijkt mij dus gewoon de olie die het meest gebruikt wordt als minerale olie bij dit soort projecten.

Inmiddels ben ik al wel begonnen/verder gegegaan met bouwen:

Het frame voor het moederbord
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/kjceksfgv/IMG_2182.jpgHet onderste profiel is een hoekprofiel, hier komen weer platte profieltjes op waar vervolgens (op draadeindes) de SSD en voeding op komen

Het moederbord op het frame gemonteerd
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/x6vibtd9z/foto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

OKI, door naar CM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
Nice, vind het altijd leuk die olie-projecten. En elke keer zijn ze weer anders.

Ga deze zeker volgen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

ik ou niet de hdd onderdompelen in olie. als je platter in de olie komt te zitten, draait deze trager. en dan nog neit eens gesproken over de schrijf arm ;)

en pas op voor de kabels. deze harden uit na een tijdje omdat het olie omhoog kruipt door de kabel heen.

maar altijd leuk zon projectje :) ik volg m :)

dat project linkje van je, die pc ziet er niet uit met die gele gloed :X

[ Voor 32% gewijzigd door Fordox op 11-04-2013 09:36 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJrDJ666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 15:58
Fordox schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:34:
ik ou niet de hdd onderdompelen in olie. als je platter in de olie komt te zitten, draait deze trager. en dan nog neit eens gesproken over de schrijf arm ;)
ssd.. geen draaiende onderdelen daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Fordox schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:34:
dat project linkje van je, die pc ziet er niet uit met die gele gloed :X
De tweede link die hij aandraagt, het project met baby-olie, ziet er dan wél weer tof uit :) Dus het kan zeker!

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

DJrDJ666 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:44:
[...]

- De harde schijf onderdompelen, uiteraard ga ik hier een SSD voor gebruiken.
ik lees hier makkelijk overheen. ik las dat er 2 schijven waren, gezien een ssd geen hdd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Olie begint pas te rieken als het warmer word en een usb stick word nu niet heel warm (of je moest een USB3 nemen)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:10
DJrDJ666 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:44:
[...]

is het gedeelte van de platters niet vacuum afgesloten om te zorgen dat er ook geen stof bij komt etc??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

- Het moet ook echt op een aquarium gaan lijken (steentjes, plantjes, visjes)
Ik zou geen levende vissen in de olie doen, dat gaan ze niet fijn vinden! :X

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccccc382
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-10 20:12
Axon schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:08:
[...]

Ik zou geen levende vissen in de olie doen, dat gaan ze niet fijn vinden! :X
afen toe zie ik een reclame over zogeheten robofish. speelgoed vissjesbdie zwemmen als ze water aan raken zou niet wetten of het in oli werk maar zou wel heel tof zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
WeeDzi schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:57:
[...]

is het gedeelte van de platters niet vacuum afgesloten om te zorgen dat er ook geen stof bij komt etc??
Nee, zit zelfs een soort van "ontluchtingsklep" (eigenlijk alleen een filtertje) op om drukverschillen op te vangen.
Op de meeste harddisks staat de locatie van dat gat ook duidelijk aangegeven, met een tekst als "DO NOT COVER THIS HOLE".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

als het vacuum was en je sloeg er een gat in, was dat niet bepaald veilig.

hdd's hebben inderdaad onluchtingsgaten. als er iets beweegt heb je altijd druk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 18:45

deraco96

Altijd.

Gewoon als dat babyolieproject doen, moederbord, grafische kaart (en CPU-blok enz.) onder de olie, en alle kabels en harde schijven boven het olieoppervlak. Lijkt me dat je dan het minste risico loopt.Is ook wel handig als je een keer een kabeltje moet wisselen, of een USB-stick aansluiten oid namelijk ;)

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Fordox schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:33:
als het vacuum was en je sloeg er een gat in, was dat niet bepaald veilig.
Want? De hoeveelheid lucht die je nodig hebt om zo'n hdd behuizing te vullen is echt zo weinig, je merkt niet eens dat het een vacuum was.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
Die eerste link met die gele gloed is waarschijnlijk frituurolie. Ik heb nog overwogen om dit te gebruiken maar grote kans dat dit oud en troebel wordt en gaat stinken en bederven.

De I/O poorten van het moederbord komen boven de olie uit zodat de kabels niet in de olie hangen en daardoor niet gaan lekken. Ik heb namelijk bij andere projecten gezien dat de olie uit de bak kan gaan lopen via de kabels die over de rand hangen. Geen idee hoe dit eigenlijk werkt maar het zal iets met vacuüm, zwaartekracht en communicerende vaten te maken hebben. En zoals al gezegd is, is het niet fijn als je met je handen de olie in moet als je een kabel moet vervangen

De andere kabels(voeding en data) komen uiteraard wel in de olie. Maar ik denk niet dat deze uit zullen drogen. Het lijkt mij dat dit juist niet gebeurd omdat de olie ze soepel en vettig houdt.

Uiteraard zijn de planten en visjes die erin komen van plastic!

En voor de duidelijkheid, er komt dus maar 1 fysiek station in en dit wordt een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccccc382
je moet uit kijken want bij veel mensen worden hun usb kabels en zo na een lange tijd stijf en hebben ze kans om te breken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
ccccc382 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 14:38:
je moet uit kijken want bij veel mensen worden hun usb kabels en zo na een lange tijd stijf en hebben ze kans om te breken
Wat voor olie gebruiken zij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccccc382
mineralen olie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou deze olie kunnen gebruiken http://www.autoshopkroon....roon-oil-white-oil-x.html
de specs kun je opzoeken op de site van kroon.nl

Als je de pc onderdompelt, maak je dan gebruik van een koeler op de cpu? of laat je cpu alleen in contact met de olie?(dus zonder koelblok)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2013 13:39 . Reden: vraagje :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan natuurlijk een "gesloten" systeem oftewel laat ergens een "pijpje" waar de olie daadwerkelijk contact maakt met de "lucht" filter dit met x.y.z materiaal zodat je zo min mogelijk "vervuiling" krijgt in je olie. het pijpje is om druk verschillen/lucht te laten ontsnappen etc ..

jammer dat de plaatjes het neit doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

heb je er trouwens ook al over nagedacht hoe je de olie koelt? dat warm namelijk ook op.
vaak worden daar waterkoeling radiatoren voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 10:47
Als je de warme delen voornamelijk onderin legt ben je dat niet eens nodig. De warme olie zal naar boven stijgen, waardoor de olie onderin veel koeler is, dat koelt de componenten weer.

[ Voor 19% gewijzigd door hellum op 15-04-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hellum schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:31:
Als je de warme delen voornamelijk onderin legt ben je dat niet eens nodig. De warme olie zal naar boven in de bak gaan, waardoor de koude weer naar beneden gaat en de componenten gekoeld blijven.
toch zal de algehele warmte toenemen. het is niet zo dat al het olie koud is dat naar beneden gaat.

ik zou het wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
hellum schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:31:
Als je de warme delen voornamelijk onderin legt ben je dat niet eens nodig. De warme olie zal naar boven stijgen, waardoor de olie onderin veel koeler is, dat koelt de componenten weer.
In het begin heel even maar, uiteindelijk zal de olie overal dezelfde temperatuur hebben...

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:34:
Je zou deze olie kunnen gebruiken http://www.autoshopkroon....roon-oil-white-oil-x.html
de specs kun je opzoeken op de site van kroon.nl

Als je de pc onderdompelt, maak je dan gebruik van een koeler op de cpu? of laat je cpu alleen in contact met de olie?(dus zonder koelblok)
Die olie is wel erg prijzig! Ik wil er maximaal een Euro of 4 per liter aan uit geven. Het liefst minder natuurlijk.
Ik ga wel een cpu koeler gebruiken. (Zalman CNPS9500 AMD)
vso schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:36:
je kan natuurlijk een "gesloten" systeem oftewel laat ergens een "pijpje" waar de olie daadwerkelijk contact maakt met de "lucht" filter dit met x.y.z materiaal zodat je zo min mogelijk "vervuiling" krijgt in je olie. het pijpje is om druk verschillen/lucht te laten ontsnappen etc ..

jammer dat de plaatjes het neit doen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar je bedoelt gewoon een aquarium pompje gebruiken?
Meer mensen die die foto's niet zien?
Fordox schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:24:
heb je er trouwens ook al over nagedacht hoe je de olie koelt? dat warm namelijk ook op.
vaak worden daar waterkoeling radiatoren voor gebruikt.
Ik ga het eerst proberen zonder externe koeling. Als de olie boven een graad of 50 komt dan moet er denk ik wel iets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
Update'je

Temperatuurmetertjes binnengekregen. 1 met draadje en dan ander met zuignap die je aan de binnenkant van je aquarium kan plakken. Ik ben er alleen nog niet over uit welke ik ga gebruiken. Waarschijnlijk die met draadje omdat die zuignap toch niet goed blijft zitten in de olie.
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/lc9heada5/IMG_2269.jpg

Ook 2 sata kabeltjes binnen gekregen. Alleen even kijken welke lengte het beste uitkomt.
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/sskid3ibr/IMG_2273.jpg

De CPU koeler
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/bpo7iuxlh/IMG_2272.jpg
pricewatch: Zalman CNPS9500 AM2

De voeding
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/7tqq74xut/IMG_2274.jpg
Zoals te zien heb ik deze al uit de behuizing gehaald. Vervolgens de PFC Coil? vastgemaakt aan de voeding met hete lijm. Volgens mij kun je deze ook weghalen en de draadjes doorverbinden maar ik geloof dat het beter is voor de stabiliteit van de voeding. Ook heb ik alvast een losse kabel aan de voeding gesoldeerd. Zou het nodig/veilig/beter zijn om de aarde draad te verbinden met het aluminium frame, en dus ook met de moederbord schroefjes?

En als laatst de SSD uit de behuizing
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/6emt005w3/IMG_2152.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/xk03heks1/IMG_2151.jpg
pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB

Zowel de voeding als de SSD komen met M3 draadeindjes vast aan het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
Mooie onderdelen! Bij mij werken de foto's goed hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zien de foto's alleen als ik erop klik duurt het lang voor de foto's geladen worden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat je beter zonder cpu koeler kan draaien, de cpu koeler bied alleen maar meer weerstand voor de warmte stroom.

warmte stroom;

Met koeler:
CPU > warmtegeleidende pasta>Zalman>olie

zonder koeler:

CPU>olie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij dat die fan van de koeler zowieso niet een heel briljant idee is, die gaat echt niet draaien als ie in de olie hangt, of snap ik t nou niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon lekker warm laten worden die olie kan je vanzelf de een kroket erin bakken :P Kan je frituren en gamen tegelijk _/-\o_ . Ff ontopic ik denk dat die olie niet snel word tenminste als je genoeg olie hebt.
@hierboven ik denk dat ie wel gaat draaien maar wel een stuk langzamer heeft meer weerstand namelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
Ik denk dat het handig is om je zalman erop te doen. Je hebt dan een groter oppervlakte wat direct gekoeld kan worden. Maar dan moet je er geen fan op doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:01:
ik denk dat je beter zonder cpu koeler kan draaien, de cpu koeler bied alleen maar meer weerstand voor de warmte stroom.

warmte stroom;

Met koeler:
CPU > warmtegeleidende pasta>Zalman>olie

zonder koeler:

CPU>olie
Deze theorie zou dan ook opgaan bij een luchtgekoelde PC. En daar werkt het niet bij.
Olie geleidt warmte namelijk voor geen meter. En met een cpu-koeler is het oppervlak wat warmte af kan staan alleen maar groter.
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:17:
Het lijkt mij dat die fan van de koeler zowieso niet een heel briljant idee is, die gaat echt niet draaien als ie in de olie hangt, of snap ik t nou niet helemaal
Hij zal wel draaien. Alleen een stuk minder hard.
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:17:
Gewoon lekker warm laten worden die olie kan je vanzelf de een kroket erin bakken :P Kan je frituren en gamen tegelijk _/-\o_ . Ff ontopic ik denk dat die olie niet snel word tenminste als je genoeg olie hebt.
@hierboven ik denk dat ie wel gaat draaien maar wel een stuk langzamer heeft meer weerstand namelijk.
Ik heb het even heeeeel snel opgezocht en uitgerekend.
Als de olie 30 graden moet stijgen(20 naar 50) moet je er een uur lang 250W aan warmte in stoppen.
Hierbij heeft de olie een soortelijke warmte van 2000J/kg(wikipedia) en is het aquarium voor 100% geisoleerd.
Ferry H. schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:20:
Ik denk dat het handig is om je zalman erop te doen. Je hebt dan een groter oppervlakte wat direct gekoeld kan worden. Maar dan moet je er geen fan op doen ;)
Was mijn idee ook al om de fan er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lucht = een samenstelling van gassen
olie = een vloeistof

olie neemt overigens warmte goed op, waarom zouden ze anders koel olie gebruiken tijdens het slijpen/frezen/draaien?

hier een pc zonder cpu koeler:
YouTube: My oil cooled computer [no aquarium]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjaa als je hem inpakt met glaswol zie je er ook niks meer van (100% isoleren is zo goed als onmogelijk) :( Trouwens kroketten frituren op 50c is ook niet echt een aanrader worden ze erg zacht van ;(
@Hierboven die persoon heeft en een rad en een lage bak waar in de olie een groot oppervalk heeft aan koele lucht.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2013 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ ddrommens waarom stoppen ze olie in je motor???
KOEGRAS:
1.) KOEling
2.) Geluiddemping
3.) Reiniging
4.) Afdichting
5.) Smering

met je computer bijna netzo

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:37:
@ ddrommens waarom stoppen ze olie in je motor???
KOEGRAS:
1.) KOEling
2.) Geluiddemping
3.) Reiniging
4.) Afdichting
5.) Smering

met je computer bijna netzo
Welke statement wil je hier mee maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:33:
Tjaa als je hem inpakt met glaswol zie je er ook niks meer van (100% isoleren is zo goed als onmogelijk) :( Trouwens kroketten frituren op 50c is ook niet echt een aanrader worden ze erg zacht van ;(
@Hierboven die persoon heeft en een rad en een lage bak waar in de olie een groot oppervalk heeft aan koele lucht.
Het gaat er om, om aan te duiden dat een cpu koeler in zijn geheel niet nodig is. De cpu kan zijn warmte met gemak kwijt aan de olie zonder extra oppervlakte. Dat is wat ik probeer weergeven met dat filmpje. ;)

Niet hoe groot zijn rad is en of dat het olie een groot contact heeft met de lucht, uiteindelijk zal je voor de 20 liter olie zeker weten wel een rad moeten gebruiken anders kan je 1 uurtje gamen en vervolgens moet je 2 uur wachten voor dat je olie is afgekoeld. 8)7

Hier misschien een handige link:

http://www.pugetsystems.com/aquarium-computer.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

je meot wel een koelblok gebruiken. zonder koelblok heb je te weinig contact oppervlak, en olie geleid voor geen meter. als het water was, dan kon het nog maar de efficientie ligt een stuk lager dan met koelblok.

en over de ventilator:
die kan zat werken, hij draait alleen iets langzamer. de olie is juis goed voor de ventilator, en het geeft een leuk effect :)
een algemeen bekende olie build: YouTube: Personal Project - Slick's Oil Cooled PC Computer Showcase Linus Tech Tips
zit ook een hoop uitleg bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sjoerdb. schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:25:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar je bedoelt gewoon een aquarium pompje gebruiken?
Meer mensen die die foto's niet zien?
Als je de olie in een afgesloten "kubus" doet, krijg je geen vervuiling v.d olie immers in de lucht zwerft er stof, dus hoe meer oppervlak dat contact maakt met de lucht hoe sneller je olie vervuilt raakt. je kan wel een filter er in bouwen maar dat lijkt me zonde ..

Ik vraag me af of er niet "spul" in de olie zit wat verdampt? zo ja wil je ook het lucht contact minimaal houden.

Alleen totaal afgesloten kubus met daarbinnen in verwarmings element(en) kan zijn druk ook niet kwijt (als dat er zou zijn) dus je wilt wel een "pijpje" 2 a 3 cm in doorsnede dit zet je bovenop de kubus,
stukje ascii art
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
|----|
|FF| <--- fijne filter(s) zodat stof minder kans heeft maar je wel "lager/hogere druk kan compenseren
|----|
|    |
|    |   <--- lengte/breedte + hoogte v.d pijp is jou beslissing(duh)
|    |
|----|  <--- afvulniveau
|    |
-------------------------------  
|                             | <--- kubus met componenten+olie
|                             |
-------------------------------

voor koeling kan je ook gebruik maken van " natuurlijke stroming" oftewel warme vloeistof stijgt, en dus moet je koele(re) vloeistof dalen .. of je nu aan de boven kant koelt, of aan de onder/zijkant verstopt achter je componentjes maakt niet uit denk ik.., sterker nog je kan koperen pijpjes buigen, oude camping koelkast inbouwen of iets anders grappigs.. als je de warmte binnen in maar weg haalt..
En als je de koeling aan de andere zijde van je ding bouwt, zodat aan de ene kant Warmte stijgt,, word het langs je koude kant geduwd om af te koelen. dus cree-er je een "natuurlijke stroming" zonder ventilators of dergelijke benodigdheden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:25
Ik zie het al voor me, mooie vissen in die bak.. net voor de fan!

Zonder gekkigheid, leuk project. Ik ga hem volgen... Lijkt me alleen dat uitbreidingssloten die niet gebruikt worden vol gaan zitten met olie of wat je dan ook gebruikt? Voordat je dan wat wilt gaan aansluiten, moet je hem eerst schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik denk dat een fan wel nodig/handig is, een fan zorg namelijk voor beweging in de olie en net zoals waterkoeling met het blijven bewegen om goed te koelen.

@R0y, je bedoelt die PCI E sloten? Dat maakt toch niet uit?

@ddrommens, de olie die voor bij het verspanen word gebruikt word gemengt met water (misschien niet overal bij mij op school wel). De olie zorgt dan voor smering (wrijving verminderen en tegen roesten) en het water meer voor de koeling.

[ Voor 35% gewijzigd door thijsco19 op 21-04-2013 16:01 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fans kunnen er gewoon in. Ze draaien lang zat, kapot gaan ze meestal niet, en ze draaien in olie. Goed gesmeerd dus.
De olie kan wss wel zonder koeling, maar met is beter. Ik zou het gewoon even aankijken.
Een filter zou denk ik ook wel handig zijn, als je je fans erin laat. Als je het dan niet filtert kan je ophopingen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• architok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Je zou eventueel ook een stukje GORE-TEX membraan kunnen gebruiken om drukverschil te voorkomen, en dan kan er nooit rotzooi in je olie terecht komen, ook kan de olie er niet uit klotsen via dat membraan.

Verder interessante build, ga hem zeker volgens, succes!

[ Voor 35% gewijzigd door architok op 21-04-2013 17:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:25
[b][message=40133578,noline]
o.a. ja, maar ook de sata aansluitingen. Eigenlijk alles :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

thijsco19

KTM 990 SMT

Dat is toch niet erg als er olie in zit? Olie geleid geen elektriciteit en je duwt het er zo weer uit als je een stekker o.i.d. erin in het moederbord duwt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijsco19 schreef op zondag 21 april 2013 @ 15:57:
Ik denk dat een fan wel nodig/handig is, een fan zorg namelijk voor beweging in de olie en net zoals waterkoeling met het blijven bewegen om goed te koelen.

@ddrommens, de olie die voor bij het verspanen word gebruikt word gemengt met water (misschien niet overal bij mij op school wel). De olie zorgt dan voor smering (wrijving verminderen en tegen roesten) en het water meer voor de koeling.
Klopt, ik had het opgezocht klopte niet hellemaal:)
Pagina: 1