Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook/Laptop

Pagina: 1
Acties:

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-11 12:35
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een Ultrabook/Laptop en vroeg mij af of jullie mij konden helpen.

Wat ik ermee wil gaan doen: ik reis veel met de trein dus hij moet licht en rond de 13 inch zijn. Ik zal hem voornamelijk zakelijk gebruiken en om HD films te bekijken.

Wat mijn eisen zijn:
- Full hd scherm (1080p)
- Minstens 256 SDD.
- Minstens een i5.
- Op een TV kunnen aansluiten zonder allerlei verlengstukjes.
(De Ultrabook/Laptop moet vooral snel zijn)

Ik heb de mogelijkheid om deze Dell XPS 13 (L322X) voor €850 aan te schaffen:

Processor: Core i7-3517u
Geheugen: 8GB DDR3
Harde schijf: 256GB SSD
Scherm resolutie: 1366x768

Het enige waar ik over twijfel is het scherm. De review die ik heb gelezen op tweakers was eigenlijk ook niet heel denderend.

budget is echt max 1100€.

[ Voor 4% gewijzigd door wrstylo op 06-04-2013 16:53 ]

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Je eis is een full hd scherm en vervolgens geef je een Dell aan met een 1366x768 resolutie. Is het dan geen harde eis?

Ik denk dat de enige ultrabook voor jou de Asus UX32VD is, hier moet je dan wel zelf nog extra geheugen en een SLIM SSD in zetten. Eventueel kun je ook nog naar de 31 serie kijken, maar die zijn wel duurder.

pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R4002H

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Heel leuk die eisen, maar dat haal je niet met jouw budget.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Rond de 13" red je niet met je eisen en budget denk ik. Je beste koop is dan de Sony S15, die is dus 15", maar slechts 1,9 kg, wat lekker licht is. Hij heeft ongeveer het beste 1080p scherm dat er voor laptops is, een IPS scherm. Het retailmodel is wel interessant: pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E
Voldoet aan al je eisen, behalve het schermdiagonaal en de SSD. Dat laatste kun je wat aan doen door de Crucial m4 of de Samsung 840 Pro 256GB te kopen en die er zelf in te zetten. De HDD kun je met een caddy op de plek van de DVD zetten. De DVD verlies je dan, maar met een 13" had je die ook niet gehad.
Bijkomend voordeel is dat er ook een deftige videokaart in de S15 zit, dus je kunt ook nog gamen.

De UX32 heeft geloof ik ook koeling issues. Meestal wordt voor licht en redelijk portable de S15 aangeraden.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• wrstylo
@NisMod Ja, de dell heb ik via via aangeboden gekregen. Is mogelijk een overweging. Ik vroeg mij eigenlijk ook af of het scherm echt zo minder is..
De Asus heb ik inderdaad ook gezien, maar je hebt het over geheugenuitbreiding, is 4GB Ram niet voldoende?

@MartijnLoarne, ik zal daar eens even naar kijken.

Verwijderd

Het 768p scherm is domweg bagger. Zoals alle 768 pixels hoge schermen.

De enige ultrablok die ik ken met een full-size hdmi port is de ux32VD, maar dat is dan weer niet de sterkste keus als je het geheugen niet per se wilt uitbreiden. Ik zou dan eerder de XPS aanraden met 1080p scherm, of de UX31A. Dat verloopstukje moet je dan maar aanschaffen.. De XPS is met 1080p scherm, 256GB SSD en een verloopje nog te doen.

• wrstylo
Verwijderd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:23:
Het 768p scherm is domweg bagger. Zoals alle 768 pixels hoge schermen.

De enige ultrablok die ik ken met een full-size hdmi port is de ux32VD, maar dat is dan weer niet de sterkste keus als je het geheugen niet per se wilt uitbreiden. Ik zou dan eerder de XPS aanraden met 1080p scherm, of de UX31A. Dat verloopstukje moet je dan maar aanschaffen.. De XPS is met 1080p scherm, 256GB SSD en een verloopje nog te doen.
Oke duidelijk antwoord wat betreft het scherm. Ik heb ook gekeken voor de asus UX31A maar de i5 versie die ik tegenkwam hier is bijna nergens meer leverbaar, wat ik wel bijzonder vind.

• Dimens
Allemaal heel leuk die hoge resolutie schermen, maar wat ga je daarvan echt gebruiken? Voor sommige toepassingen heeft het een toegevoegde waarde maar in veel gevallen, zoals internet en zakelijk gebruik, heb je er werkelijk niets aan. Of wil je twee documenten naast elkaar hebben? De meeste websites zijn toch gemaakt voor een scherm met een breedte van 1280 pixels breed.

Voor films is het wel leuk, maar daar heb je toch een televisie voor? Ga je echt films kijken op een klein scherm?

• ChrisLNFF
  • Laatst online: 22:07
De meeste mensen kopen een laptop toch wel voor de wat langere termijn, een paar jaar. Dan is 768p nu al niet hoog, misschien is 1080p over een jaar of 3 wel de standaard bij de goedkopere laptops.

Verwijderd

Dimens schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:52:
Allemaal heel leuk die hoge resolutie schermen, maar wat ga je daarvan echt gebruiken? Voor sommige toepassingen heeft het een toegevoegde waarde maar in veel gevallen, zoals internet en zakelijk gebruik, heb je er werkelijk niets aan. Of wil je twee documenten naast elkaar hebben? De meeste websites zijn toch gemaakt voor een scherm met een breedte van 1280 pixels breed.

Voor films is het wel leuk, maar daar heb je toch een televisie voor? Ga je echt films kijken op een klein scherm?
Als er nu 768p schermen bestonden waarvan de kijkhoeken, contrast en color gamut niet driewerf ruk waren, dan zou je een punt hebben. Tot dan: de aanschaf van een 900p of 1080p scherm is de enige manier om een fatsoenlijk scherm te krijgen.

• Dimens
ChrisLNFF schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:08:
De meeste mensen kopen een laptop toch wel voor de wat langere termijn, een paar jaar. Dan is 768p nu al niet hoog, misschien is 1080p over een jaar of 3 wel de standaard bij de goedkopere laptops.
Kijkend naar de ontwikkeling zal content nog lang niet een resolutie van minimaal 1920x1080 nodig hebben. Het merendeel van het volk zit op internet en veel websites zullen voorlopig nog niet meer content geven dan zo'n 1280 pixels breed. Daar zal waarschijnlijk ook geen verschil in gaan komen, aangezien pagina's dan te breed worden. Regels worden te lang en er komt teveel content op het scherm te staan.

Tevens is het kopen van een laptop voor langere termijn niet om aan te raden. Bijna niet een laptop heeft een lange levensduur en is na 3 jaar vrijwel afgeschreven.

• Dimens
Verwijderd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:16:
[...]

Als er nu 768p schermen bestonden waarvan de kijkhoeken, contrast en color gamut niet driewerf ruk waren, dan zou je een punt hebben. Tot dan: de aanschaf van een 900p of 1080p scherm is de enige manier om een fatsoenlijk scherm te krijgen.
Mensen vergeten wel dat resolutie niet het enige is waar je op moet letten en al helemaal niet de kwaliteit representeert. Men vergeet dat contrast en gamut ook erg belangrijk zijn.

Daarom dat ik de eis van een 1920x1080 scherm even in handen neem. Want er zijn ook laptops die een lagere resolutie paneel hebben maar wel een goede kwaliteit leveren. Zoals het PLS paneel in de Samsung series 9 "Ultrabook" wat een resolutie van 1600x900 heeft. Die resolutie zou genoeg moeten zijn, meer is grotendeels onzin. En daarmee heb je wel een paneel wat kwalitatief goed is.

Verwijderd

Dimens schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:20:
[...]

Kijkend naar de ontwikkeling zal content nog lang niet een resolutie van minimaal 1920x1080 nodig hebben. Het merendeel van het volk zit op internet en veel websites zullen voorlopig nog niet meer content geven dan zo'n 1280 pixels breed. Daar zal waarschijnlijk ook geen verschil in gaan komen, aangezien pagina's dan te breed worden. Regels worden te lang en er komt teveel content op het scherm te staan.

Tevens is het kopen van een laptop voor langere termijn niet om aan te raden. Bijna niet een laptop heeft een lange levensduur en is na 3 jaar vrijwel afgeschreven.
De ontwikkelingen gaan langzamer dan je denkt. Ik roep al letterlijk 3 en een half jaar dat een matig scherm absoluut niet acceptabel is in de prijsklasse boven de €600, maar dat wil nog niet echt vlotten.

• wrstylo
[...]

Wat betreft je eerste stuk geef ik je gelijk, maar in mijn ogen betaal je een hoop geld voor een laptop en mag je ervan uitgaan dat hij minstens 3 jaar mee mag gaan.

Ik zal op dat ding zo nu en dan wel een serie of iets dergelijks gaan kijken, aangezien ik dus vaak in de trein ga zitten. Dus ik hecht wel degelijk waarde aan een goed scherm.

• ChrisLNFF
  • Laatst online: 22:07
[...]

De komst van betaalbare SSD schijven zal de levensduur van een degelijke laptop toch echt wel sterk verlengen.

• Dimens
Verwijderd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:34:
[...]

De ontwikkelingen gaan langzamer dan je denkt. Ik roep al letterlijk 3 en een half jaar dat een matig scherm absoluut niet acceptabel is in de prijsklasse boven de €600, maar dat wil nog niet echt vlotten.
Ik weet het. Ik had ook wel verwacht dat er ondertussen vector gebruikt zou worden voor heel veel elementen en je een paneel met een hogere resolutie koopt voor scherpere tekst. Als je nu twee schermen koopt van hetzelfde formaat maar de een met een hogere resolutie, is de tekst niet scherper. Enkel kleiner waardoor het scherper lijkt. Maar een resolutie van 1920x1080 op 13,3" geeft ook gewoon onleesbaar kleine tekst.

Ik heb het enkel op de MacBook Pro Retina in de buurt zien komen. Maar dan moet het programma er ook nog maar voor gemaakt zijn, wat gewoon tegenvalt.
wrstylo schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:35:
[...]

Wat betreft je eerste stuk geef ik je gelijk, maar in mijn ogen betaal je een hoop geld voor een laptop en mag je ervan uitgaan dat hij minstens 3 jaar mee mag gaan.
Het klinkt misschien stom, maar het is wel zo. Niet enkel in snelheid maar ook de bouw die langzaam steeds minder stevig wordt. En de grootste medespeler, de accu. Accu's zijn niet gemaakt om zo lang mee te gaan en zeker in een Ultrabook waar warmte flink op de levensduur van de accu speelt.
Ik zal op dat ding zo nu en dan wel een serie of iets dergelijks gaan kijken, aangezien ik dus vaak in de trein ga zitten. Dus ik hecht wel degelijk waarde aan een goed scherm.
Dan is, zoals eerder gezegd, de resolutie niet het enige waar je op moet letten. Ook gamut en contrast zijn belangrijk en eventueel kijkhoek, al denk ik niet dat je vanaf een hoek naar het beeld zal gaan kijken. Je hebt niets aan een hoge resolutie als het contrast en de gamut niet goed zijn. Dan kan het er wel scherp uit zien, maar de rest van het beeld is dan bagger. Een paneel wat qua gamut en contrast wel goed is, kan ook scherp ogen terwijl de resolutie niet eens hoog hoeft te zijn.

• wrstylo
Dimens schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:15:

Dan is, zoals eerder gezegd, de resolutie niet het enige waar je op moet letten. Ook gamut en contrast zijn belangrijk en eventueel kijkhoek, al denk ik niet dat je vanaf een hoek naar het beeld zal gaan kijken. Je hebt niets aan een hoge resolutie als het contrast en de gamut niet goed zijn. Dan kan het er wel scherp uit zien, maar de rest van het beeld is dan bagger. Een paneel wat qua gamut en contrast wel goed is, kan ook scherp ogen terwijl de resolutie niet eens hoog hoeft te zijn.
Ik heb er eerlijk gezegd niet oo naar gekeken, dus bedankt allen voor het melden. Wat is de ''definitie'' van goed qua gamut en contrast?

Maar zoals ik het nu allemaal lees, gaat dat ontzettend lastig worden met een budget van €1100

[ Voor 6% gewijzigd door wrstylo op 06-04-2013 21:38 ]

Verwijderd

De XPS 13 is te krijgen voor ongeveer €1080, met 256GB SSD, 1080p IPS scherm, i5. Als je wacht op een aanbieding zou €1000 ook mogelijk zijn.

Tenzij je een goede aanbieding voor een samsung 9 of UX31A tegen komt, lijkt mij dat de enige optie binnen jouw budget.

• wrstylo
Verwijderd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:45:
De XPS 13 is te krijgen voor ongeveer €1080, met 256GB SSD, 1080p IPS scherm, i5. Als je wacht op een aanbieding zou €1000 ook mogelijk zijn.

Tenzij je een goede aanbieding voor een samsung 9 of UX31A tegen komt, lijkt mij dat de enige optie binnen jouw budget.
De XPS 13 heb je waarschijnlijk op de Dell site gezien, die kosten zijn daar excl btw.

• Dimens
wrstylo schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:36:
[...]

Ik heb er eerlijk gezegd niet oo naar gekeken, dus bedankt allen voor het melden. Wat is de ''definitie'' van goed qua gamut en contrast?

Maar zoals ik het nu allemaal lees, gaat dat ontzettend lastig worden met een budget van €1100
Ja, met jouw budget zul je geen laptop krijgen met deze specificaties. Enkel al een SSD van 256GB binnen jouw budget is een "onmogelijke" zaak voor een fatsoenlijke laptop.

Of de kleur gamut goed is, is enkel te meten met een calibratietool. Maar je kunt als snel de conclusie trekken dat een IPS paneel een goede kwaliteit levert. In ieder geval beter dan de meeste TN paneeltjes in goedkope / slechte modellen. Maar lees vooral de reviews van bepaalde series. In een serie worden meestal dezelfde panelen voor het beeldscherm gebruikt dus is de kwaliteit van die laptops vaak ook vrijwel hetzelfde.

Verwijderd

wrstylo schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:52:
[...]

De XPS 13 heb je waarschijnlijk op de Dell site gezien, die kosten zijn daar excl btw.
Je hebt het tegen de maker van [Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2 en bijbehorende sheet ;). Ik maak heus niet de fout om op de zakelijke site te kijken.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:20
Waarom zeggen mensen hier dat een laptop/ultrabook met die specs onhaalbaar is? Dell XPS 13 met een Core i7 3537U, 1080p scherm, 256GB SSD, 8GB geheugen en blijft exact binnen het budget van 1100 euro. Weet alleen niet zeker of die 1099 euro van toepassing is voor of na het inleveren van een oude laptop :? Dezelfde ultrabook met Ubuntu erop ipv Windows 8 is in ieder geval wel zeker 1099 euro.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

....dat is dus de zakelijke, ex. btw prijs. De €1080 die ik noemde niet, dat is de consumentenprijs met epp + cashback.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:20
|:( :F Ik ben goed wakker vandaag :9

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• wrstylo
Verwijderd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:21:
[...]

Je hebt het tegen de maker van [Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2 en bijbehorende sheet ;). Ik maak heus niet de fout om op de zakelijke site te kijken.
Wist niet van het bestaan van dit topic af, bedankt en excuses man!

• wrstylo
Ik lees trouwens net dat het lastig?? gaat om via een mini-Displayport naar HDMI verlengstuk je beeld en geluid te streamen naar je TV. Dis is volgens mij gewoon grote onzin toch?!

Verwijderd

mini-displayport naar hdmi levert 'gewoon' dezelfde functionaliteit als hdmi (behalve dat, bij bepaalde laptops van 2+ jaar oud, geluid over hdmi niet werkt).

• wrstylo
Ik had besloten om de Dell XPS 13 te nemen.

Ik heb er alleen maar gezeik mee gehad:

De 1ste die ik binnen kreeg ging niet aan, bleek het scherm defect te zijn (Dell wilde een monteur sturen, maar geen haar aan mn hoofd die daar aan dacht, aangezien hij net nieuw uit de doos kwam en direct al problem gaf) dus heb hem terug gestuurd.

De 2de die ik binnen kreeg was ook al niet in orde, de wifi was zo traag als dikke stront door een trechter, Dell wilde het hele scherm vervangen omdat daar de wifi antenne is zit. Maar wederom laat ik hem terug sturen en vraag ik mijn geld terug.

Voor mij nooit mee een Dell dus, enkel maar ellende!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Dat is wel heel veel pech!

Op de site van Dell lees je bij de reviews ook erg veel uiteenlopende problemen. Erg jammer.

Misschien toch naar een Zenbook?

• wrstylo
Ik ben er voorlopig ff klaar mee :/ , maar de zenbook is eventueel wel een optie.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:36
Hoe voelt de stevigheid van de Dell aan? Het ziet er qua ontwerp hetzelfde uit als een Macbook Air. Alleen goedkoper (wat we gewend zijn).

• wrstylo
kx22 schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:35:
Hoe voelt de stevigheid van de Dell aan? Het ziet er qua ontwerp hetzelfde uit als een Macbook Air. Alleen goedkoper (wat we gewend zijn).
Ik moet zeggen dat hij aardig solide aanvoelde, en het heeft idd wel wat weg van de MBA.

• mcleaver
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 10:38
Moi_in_actie schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:33:
Waarom zeggen mensen hier dat een laptop/ultrabook met die specs onhaalbaar is? Dell XPS 13 met een Core i7 3537U, 1080p scherm, 256GB SSD, 8GB geheugen en blijft exact binnen het budget van 1100 euro. Weet alleen niet zeker of die 1099 euro van toepassing is voor of na het inleveren van een oude laptop :? Dezelfde ultrabook met Ubuntu erop ipv Windows 8 is in ieder geval wel zeker 1099 euro.
Da's wel ex BTW. Vreemd is dat de Pricewatch een veel hoegere prijs geeft voor een lowres XPS 13?

Verwijderd

Hij kost zelfs €850 met i5 momenteel.

Dell's moet je nooit in de pricewatch kopen, dan ben je altijd duurder uit.

• mcleaver
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 10:38
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:15:
Hij kost zelfs €850 met i5 momenteel.

Dell's moet je nooit in de pricewatch kopen, dan ben je altijd duurder uit.
Ik zie inderdaad een hele andere machine bij 4Launch dan bij Dell? Waarom staan de Dell prijzen en specs niet bij Pricewatch? Als ik een 1920x1080 i7 met 256 GB zoek, dan komt die Dell helemaal niet in de Pricewatch lijst voor.

Verwijderd

Omdat dell niet bij de pricewatch is ingeschreven. De winkels dynabyte, dixons en mycom zijn officieel dell reseller, maar volgens mij staat alleen dixons in de pricewatch. De winkels hebben ook niet elk model op voorraad.

Voor dell moet je gewoon de sheet gebruiken in plaats van de pricewatch. Dat gaat een stuk sneller. De pricewatch is sowieso niet aan te raden, je bent daar vrijwel altijd honderden euro's duurder uit.
Pagina: 1