Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 14:29
Sinds mijn laatste schone installatie van Windows 7 ontvang ik een zee aan BSOD's. De bluescreen's zijn niet specifiek op een fout maar all over the place:
  • system_service_exception
  • irql_not_less_or_equal
  • driver_irql_not_less_or_equal
  • driver_corrupted_pool
  • system_thread_exception_not_handled_m
De crashed zijn op verschillende onderdelen van de hardware of op de NTOS Kernel. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Zelf denk ik dat het me moederbord lichtelijk gaar is.

Specs:

Intel i7 2600K
Asus P8P67 Evo
16gb Kingston HyperX T1 1600Mhz
Asus EAH6970
Vertex4 128GB
Vertex2 128GB
Seagate 2TB 7200.3

[ Voor 4% gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 05-04-2013 22:07 ]

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Was er een specifieke reden dat je Windows opnieuw ging installeren? Of stond dat los van de problemen die je nu hebt? Wel alle drivertjes netjes geinstalleerd enzo?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
Er was geen specifiek probleem met Windows, was een beetje traag en draaide al bijna jaar op dezelfde installatie dus keertje een schone erop gezet. Ik heb dezelfde drivers als er op stonden er weer opgezet, zelfde Windows 7 installatie en ik krijg nu steeds BSOD's. Ik heb een programmaatje gedownload genaamd WhoCrashed (iemand hier bekend mee?) hiermee kan ik me dump files uitlezen. Het komt er op neer dat ik driver crashes heb op me Videokaart, geluidskaart (Asus Xonar Essence STX) en NTOS Kernel crashes. Ik denk dat ik in eerste instantie maar en schone installatie ga doen kijken of de problemen er dan nog zijn.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Heb je het geheugen als eens een paar uur getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien je overbodige hardware losmaken en kijken of je BSODs weg zijn?
NTOS BSODs zijn bijna altijd te wijten aan hardware problemen.

[ Voor 58% gewijzigd door johnkeates op 06-04-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:28
Lijkt op een conflict met irq's (adressen?). Stuurprogramma bijwerken, usb apparaten controleren of in het ergste geval kijken of je de irq's kan veranderen (in BIOS bijvoorbeeld) (geen idee of dat nog kan met nieuwe hardware).

Wikipedia: Interrupt

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
Megamind schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:11:
Heb je het geheugen als eens een paar uur getest?
Geheugen heb ik met memtest86+ getest en kwam er goed uit.
johnkeates schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:11:
Misschien je overbodige hardware losmaken en kijken of je BSODs weg zijn?
NTOS BSODs zijn bijna altijd te wijten aan hardware problemen.
Met geluidskaart is de enige overbodige hardware, deze heb ik uitgehaald en alle schijven buiten me systeemschijf los gekoppeld, dat hielp niks. Heb ook alle schijven getest in andere goed werkende computer tevens me geluidskaart getest, die werkt ook goed.
Koenoe schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:15:
Lijkt op een conflict met irq's (adressen?). Stuurprogramma bijwerken, usb apparaten controleren of in het ergste geval kijken of je de irq's kan veranderen (in BIOS bijvoorbeeld) (geen idee of dat nog kan met nieuwe hardware).

Wikipedia: Interrupt
Stuurprogramma's zijn allemaal up-to-date, irq adressen kan ik voor zo ver ik kan zien niet aanpassen in de bios, ik zal hier nog wat verder naar zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 06-04-2013 14:58 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
Dus even een update, ik heb het programma WhoCrashed opgehaald en geinstalleerd, daaruit zie ik dat deze BSOD vaak voorkomt:

crash dump file: C:\Windows\Minidump\041113-15334-01.dmp
This was probably caused by the following module: cmudaxp.sys (0xFFFFF88005C48895)
Bugcheck code: 0xD1 (0x50, 0x2, 0x0, 0xFFFFF88005C48895)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\cmudaxp.sys
product: C-Media Audio Driver (WDM)
company: C-Media Inc
description: C-Media Audio WDM Driver
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: cmudaxp.sys (C-Media Audio WDM Driver, C-Media Inc).
Google query: C-Media Inc DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Wat ik dan weer terug kan herleiden naar mijn Geluidskaart, deze eruit gehaald en terug gegaan naar mijn onboard kaart. Nu krijg ik ze op mijn onboard kaart. Echter was er wel iets aan opgevallen, de bluescreens komen alleen voor als ik muziek op pauze heb staan, het moment dat ik chrome een filmpje kijk vervolgens is het filmpje afgelopen en start ik mijn muziek(correctie probeer ik mijn muziek te starten) en vervolgens krijg ik een BSOD naar me hoofd. Het lijkt dus een probleem met chrome te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Het stuurprogramma wordt verkeerd aangesproken of dat deze zelf een irq adres probeert aan te spreken waar de hardware niet zit. Je geeft aan een geluidskaart te hebben alsmede onboard. Lijkt me handig alles (de stuurprogramma's van de geluidskaarten) opnieuw te installeren.

Je kan eventueel ook nog op een flash element klikken en naar instellingen gaan en kijken welke hardware deze gebruikt.

Het is me niet duidelijk waarop je je muziek start overigens. Is dat wederom op Chrome of op een speler zoals Winamp?

In windows 7 kan je overigens ook in het logboek kijken om daar aanwijzingen te vinden. Logboeken invullen in de zoekfuntie onder start en gebeurtenislogboeken weergeven selecteren. Logboek (lokaal) even selecteren en onder kritiek kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Koenoe op 12-04-2013 17:34 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
http://pastebin.com/Gc57PLtx heb hier nog de volledige output van alle BSOD die ik de laatste tijd heb gehad, zoals je ziet een heleboel op me C-Media Audio driver en af en toe een afwijkende.
Koenoe schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 17:29:
Het stuurprogramma wordt verkeerd aangesproken of dat deze zelf een irq adres probeert aan te spreken waar de hardware niet zit. Je geeft aan een geluidskaart te hebben alsmede onboard. Lijkt me handig alles (de stuurprogramma's van de geluidskaarten) opnieuw te installeren.

Je kan eventueel ook nog op een flash element klikken en naar instellingen gaan en kijken welke hardware deze gebruikt.

Het is me niet duidelijk waarop je je muziek start overigens. Is dat wederom op Chrome of op een speler zoals Winamp?

In windows 7 kan je overigens ook in het logboek kijken om daar aanwijzingen te vinden. Logboeken invullen in de zoekfuntie onder start en gebeurtenislogboeken weergeven selecteren. Logboek (lokaal) even selecteren en onder kritiek kijken.
Beide drivers heb ik inderdaad al verwijderd en alles gecleaned, en vervolgens alles netjes geinstalleerd. De muziek start ik op spotify dus buiten chrome, overigens doet hij dit ook als er een geluidje door windows of iets dergelijks afgespeeld word. Ik zal inderdaad even in me Log kijken of ik daar iets wijzer van word.

Update: van de Log word ik niks wijzer word alleen maar verwezen naar de dump bestanden, voor de crashes geen gebeurtenissen die de bsod kan verklaren.

[ Voor 5% gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 12-04-2013 17:48 . Reden: typo's, update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
TunefulDJ_Mike schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 17:41:
http://pastebin.com/Gc57PLtx heb hier nog de volledige output van alle BSOD die ik de laatste tijd heb gehad, zoals je ziet een heleboel op me C-Media Audio driver en af en toe een afwijkende.

[...]

Beide drivers heb ik inderdaad al verwijderd en alles gecleaned, en vervolgens alles netjes geinstalleerd. De muziek start ik op spotify dus buiten chrome, overigens doet hij dit ook als er een geluidje door windows of iets dergelijks afgespeeld word. Ik zal inderdaad even in me Log kijken of ik daar iets wijzer van word.

Update: van de Log word ik niks wijzer word alleen maar verwezen naar de dump bestanden, voor de crashes geen gebeurtenissen die de bsod kan verklaren.
Tja in mijn geval zou ik dan windows opnieuw installeren met alleen de onboard geluidskaart. Geeft die dan alsnog weer een BSOD, dan (misschien wederom windows opnieuw installeren) deze in zijn geheel uninstalleren en uitschakelen en dan de andere geluidskaart installeren. Ook kan het geen kwaad om even bij de afspeelapparaten te kijken om te zien welke deze gebruikt.

Maar als ik het goed begrijp crashed die dus alleen bij het gebruik met Chrome? Dan misschien even daar de instellingen bekijken of in het ergste geval een andere browser gebruiken (beetje flauw, maar wel een idee).

Anders de hogere goden van tweakers aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
Ik heb inderdaad de on-board geluidskaart uitgeschakeld in de bios en de geluidskaart ge de-installeert, echter blijven de BSOD's. Ik heb inderdaad gelijk een andere browser gepakt (Firefox & IE9) maar dat hielp niet, als het te maken heeft met browser zal het de flashplayer moeten zijn, alleen kan je daar helaas (nog) niet omheen. Ik ga dus maar opnieuw installeren misschien dat er toch iets fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:38
Koenoe schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 18:41:
Maar als ik het goed begrijp crashed die dus alleen bij het gebruik met Chrome? Dan misschien even daar de instellingen bekijken of in het ergste geval een andere browser gebruiken (beetje flauw, maar wel een idee).
Dit had ik laatst bij iemand... Het ging fout toen hij moest switchen van de onboard videokaart (intel) naar de dedicated kaart (AMD). Even de Intel drivers geupdate en het probleem was weg.

Verder zou ik je BIOS instellingen even terugzetten naar default, dat zou (buiten mogelijk speciale geheugentimings) geen BSODs mogen geven.

Zeer waarschijnlijk zit op je Xonar een C-Media chipset en Asus gebruikt die driver onder water. Je zou eventueel deze drivers eens kunnen proberen: http://maxedtech.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
Het eerste wat ik heb gedaan is met bios terug zetten van met overclock naar standaard instellingen, De C-Media chip zit inderdaad op me Xonar, ik switchte eigenlijk niet een van geluidskaart, maar meer van input source. Ik zal de drivers inderdaad proberen, de drivers van Asus zelf zijn niet de beste die er zijn. (had eerst een creative kaart, heb die weg gedaan vanwege de slechte drivers jammer genoeg is het bij asus niet veel beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Dat is toch echt het eerste wat je moet doen als je systeem instabiel is. Dit had je er overigens ook wel even bij mogen vermelden in je TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
Het moment dat ik meer dan 2 keer een bsod krijg is het bij mij gewoonte om me overclock eraf te halen, dat ik het niet bij de ts heb gezet is omdat ik de overclock er al een week of 2 af had i.v.m. de onverklaarbare bsod's, overigens heb ik me windows er nu opnieuw opgezet, HDMI audio driver van me Grafische kaart er niet op gezet en me onboard geluidskaart gedisabled en heb tot nu toe nog geen bsod gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
De overclock ongedaan maken (dan wel eraf halen) wil nog niet zeggen dat dit geen sporen nalaat. Overclocken kan ook je data corrupten (en daarmee je Windows). Maar goed, het werkt weer, goed om te horen! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Koenoe op 14-04-2013 01:13 ]

Pagina: 1