PC direct aansluiten op modem gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:55
Ik heb er op internet niet echt een duidelijk antwoord op gevonden, dus stel ik mijn vraag even hier.
Een wat ouder familielid van me heeft in haar huis 1 computer en verder geen internet benuttende apparaten. Je zou dus denken dat daar geen router nodig is, maar in een router zit natuurlijk altijd een hardwarematige firewall, daardoor is portforwarden ook nodig voor sommige toepassingen.
Mijn vraag is dus: is de computer kwetsbaarder zonder tussenliggende router als met router? Aangezien alle porten nu direct uitkomen op die PC. De pc draait Windows 8 en heeft alleen standaard beveiliging, dus Windows firewall en Windows defender.

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-12 15:23
De meeste modems hebben een ingebouwde router. Check even welke modem het is, voor zover ik weet zijn de "echte modems" al jaren niet meer gangbaar bij Nederlandse providers.

no animals were harmed during the production of this message

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Port forwarden heeft niets te maken met de firewall, dat heeft te maken met het gebrek aan IPv4 adressen waardoor aan NAT wordt gedaan. Je forward verkeer van een extern IP naar een intern IP.
In een firewall prik je juist gaatjes om enkel verkeer door te laten. Forwarding om NAT te overbruggen wordt doorgaans gedaan voordat verkeer uberhaupt bij een firewall aan komt.

Als een PC voorzien is van een firewall hoeft deze niet kwestbaarder te zijn dan wanneer deze achter een router voorzien van een firewall zou zitten. Zolang er maar een firewall actief is, dat is het belangrijkst. Zo hingen we vroeger met 56k, ISDN en ADSL USB modem ook aan het internet doorgaans. Wat dacht je trouwens van je telefoon met internetverbinding? ;)
Vaak draait op die laatste niet eens een firewall. Maar zolang er geen services luisteren hoeft dat geen probleem te zijn.

Volgens mij is de firewall in Windows 8 in de basis voldoende om veilig genoeg achter te zitten. Zolang die actief is en de PC vrij is van malware (goede virusscanner is wel een goed idee, Defender is niet bepaald de beste) hoef je niets aan te schaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 05-04-2013 17:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Zou niet echt een groot risico zijn maar een simpele extra beveiliging voor als er iets fout is geconfigureerd op de computer. Vroeger toen de aarde nog plat was heb ik als demonstratie voor klanten een aantal keer Windows XP rechtstreeks aan het internet gehangen en die was binnen een uur besmet en onbruikbaar maar heb dit nog nooit met Win Vista+ zien gebeuren.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:48

Cyphax

Moderator LNX
Windows XP vóór SP3 is in luttele minuten geïnfecteerd... tenminste, dat was Blaster geloof ik, maar ik heb geen idee of die nog rondzwerft op het internet. :P
En met SP3 was dat ook voorbij.

Eventueel was het SP2 ipv SP3.

Saved by the buoyancy of citrus

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:15:
Vroeger toen de aarde nog plat was heb ik als demonstratie voor klanten een aantal keer Windows XP rechtstreeks aan het internet gehangen en die was binnen een uur besmet en onbruikbaar maar heb dit nog nooit met Win Vista+ zien gebeuren.
Dat gebeurde zelfs achter een router met fatsoenlijke firewall 8)7
"Snel Windows Update starten voor de updates en service packs..." O shit... daar is Blaster al :X

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
Anders misschien nog een gratis firewall zoals comodo of zonealarm installeren?

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:31

Fiber

Beaches are for storming.

Caeruleus schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:14:
De meeste modems hebben een ingebouwde router. Check even welke modem het is, voor zover ik weet zijn de "echte modems" al jaren niet meer gangbaar bij Nederlandse providers.
Wel op glasvezel. Kabel weet ik niet, voor ADSL heb je wel gelijk denk ik...
iRReeL schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:17:
Anders misschien nog een gratis firewall zoals comodo of zonealarm installeren?
Veel te lastig, gewoon op de ingebouwde Windows Firewall vertrouwen lijkt mij prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Fiber op 05-04-2013 17:18 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Mijn glasvezel verbinding heeft geen router nodig, verschillend per provider misschien.

Ja Windows XP voor SP2 was fun inderdaad, wat een vergiet, lol

[edit]
In SP2 kregen we de ingebouwde Firewall, WPA, popup blocker, security center, DEP

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 17:30 ]

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:55
Het is een modem zonder ingebouwde router, was ik vergeten te melden. Maar alles boven Windows XP SP2 heeft geen firewall in de vorm van router of andere vorm nodig als ik het goed begrijp?

Verwijderd

Als de gebruiker nooit de firewall uitzet/openzet of een virusje/trojan van internet oppikt en er geen lekken in Windows worden gevonden en...

Zekerheid, nee...

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Windows XP firewall was volgens mij niet zo'n ster. Die kon als ik mij goed herinner ook enkel inkomend verkeer filteren, niet uitgaand.

Verwijderd

Dat is correct Ultraman

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ultraman schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:38:
Windows XP firewall was volgens mij niet zo'n ster. Die kon als ik mij goed herinner ook enkel inkomend verkeer filteren, niet uitgaand.
Dat geldt natuurlijk evengoed voor de firewall zoals die in een consumer-grade router zit.

Edit:
Ultraman schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:17:
[...]
"Snel Windows Update starten voor de updates en service packs..." O shit... daar is Blaster al :X
Heb je daar een bron van? Ik kan niets vinden op blaster through firewall, blaster hardware firewall of blaster virus firewall. Je kunt natuurlijk wel geïnfecteerd raken door een geïnfecteerde PC in het netwerk /achter/ de firewall...

[ Voor 49% gewijzigd door ValHallASW op 05-04-2013 19:38 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:31

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou er toch lekker een goedkoop wifi routertje tussenzetten. Heb je er zelf ook nog wat aan als je op bezoek bent... ;) En nu heeft je familielid alleen die computer, maar weet je zeker dat hij of zij ook niet ooit een tablet wil of zo, of een smart tv, etc?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ultraman schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:17:
[...]
Daarom installeer ik pas drivers voor de netwerkkaart als Windows (zo goed als) uptodate is (lang leve slipstreamen voor XP) en pas nadat er een virusscanner+firewall actief is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1