Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Goed, de titel spreekt denk ik boekdelen. De hele week loop ik al Excel en mijzelf te pijnigen over het hoe en wat. Ik ben een beetje in de ban van Eyefinity en wil graag een drie schermen opstelling maken. Nu heb ik een HP w2207h van vijf jaar oud met een 1680x1050 resolutie (16:10). De bezels van deze zijn te dik om goed naast elkaar te zetten. Dan heb je gelijk een gat van 5 cm.

Paar kernpunten:
  • Ik weet nog niet of ik in portrait of landscape wil blijven werken. Met FPS is een onderbroken crosshair not done, dus een oneven aantal schermen. Ook is het een groot voordeel als de bezels boven/onder en links rechts even groot zijn. Sommige schermen heb een heel blok aan de onderkant.
  • IPS vanwege de kijkhoeken.
  • Mijn voorkeur heeft de 1920x1200 resolutie, maar is niet heilig;
  • Gebruik: browsen, excel, gamen;
  • Games voornamelijk: FarCry3, StarCraft2, Total War serie;
  • Videokaart is een Sapphire HD6950 Dirt3 edition;
  • Formaat 22-24", groter = beter;
  • Budget ~500 euro totaal.
Eerste onderzoek:
Voor schermen zonder displayport heb je een actieve adapter nodig vanaf het derde scherm om Eyefinity aan de gang te krijgen. De variant van Sapphire wordt redelijk afgemaakt op Amazon. Ze schijnen geregeld uit te vallen na een halfjaar gebruik. De variant van StarTech schijnt wel goed te zijn.

Schermen zonder pivot moeten via VESA op een steun gezet worden als je toch in portrait wil draaien. Onwerkelijk maar waar, er zijn nog schermen zonder VESA. Wil je een goedkope oplossing van drie schermen dan biedt Amazon.co.uk deze aan. Vergeet niet de extra armpjes, want standaard zijn deze te kort. Aangezien Pond/Euro nu 1/1,10 staat is de co.uk goedkoper dan de .de. Al met al heb je dus voor rond de 90 euro inclusief verzenden een stand voor drie schermen. Bij schermen die standaard wel pivot aanbieden, mag het prijsverschil dus 30 euro per scherm zijn.
edit:

Een tipje uit de replies: http://www.conrad.nl/ce/P...ode=416081&showLayer=true een houder voor drie schermen. Weer iets goedkoper dan Amazon, alleen beperkter instelbaar.

Audio en USB is nice to have.

Na veel gezoek kom ik op de volgende shortlist uit
LG IPS234V: 140 (420) bij SiComputers (goedkoopste betrouwbare)
Goedkoopste scherm. Bezel 17mm, maar onder 29 mm
Dell U2212HM: 158,03 (474,09) bij bol.com via haalmeeruitjecard.nl Premium 1,2%
Ook bij Dell in de aanbieding tot 1 mei. Via de kortingsmolens kom je dan op 164,44 uit.
LG 24EB23TM-B: 163,95 (491,85)
Goedkoopste 1920x1200 monitor die ik kon vinden. Is uitzonderlijk goed verstopt, staat ook niet op de NL LG site.
Dell U2312HM: 171,59 (514,76) bij Dell zelf via kortingsbon 20%/EPP 2%/shopkorting.nl 7%
Dell U2412M: 225,26 (675,77) bij Dell zelf via kortingsbon 20%/EPP 5%/shopkorting.nl 7%

De Dells hebben geen actieve adapter nodig want ze zijn voorzien van een displayport. De kabel zelf los kopen, want in de doos zit alleen een VGA en DVI kabel.
De LG's zijn wat kariger en hebben alleen een VGA kabel. Buiten dat je drie keer een DVI kabel (~30 euro) moet kopen, moet je ook een Actieve adapter afrekenen (~30 euro). Wil je de schermen draaien, dan moet je eerder genoemde steun aanschaffen voor 90 euro. Uiteindelijk ben je dan 150 euro verder buiten de schermen om Eyefinity draaiend te krijgen.
Dan nog zijn de Dells veel rijker uitgerust met 4x USB en is rondom de rand even dik. Zo krijg je geen verschillen in 3x portrait of 3x landscape.

Al tikkend heb ik jullie eigenlijk niet meer nodig :o
Ik denk dat de beste keuze de Dell U2312HM is. Zijn er hier mensen die nog andere suggesties hebben die ik over het hoofd heb gezien?

Afgevallen modellen
iiyama X2377HDS-B1 vanwege input lag
Dell S2240/2340L vanwege grote bezel onder en gebrek aan vesa ondersteuning.
BenQ 2430/2400PT vanwege de hogere prijs ten opzichte van betere concurrenten die goedkoper zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik kan je verder niet helpen met je vraag, maar wilde je wel meegeven:
Schermen zonder displayport heb je een actieve adapter voor nodig. De variant van Sapphire wordt redelijk afgemaakt op Amazon. Ze schijnen geregeld uit te vallen na een halfjaar gebruik. De variant van StarTech schijnt wel goed te zijn.
Feitelijk heeft alleen vanaf het derde scherm "and up" DP nodig. Je kan dus best 1 HDMI, 1 DVI en 1 DP aansluiting gebruiken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, ik reken ook met 1x een actieve adapter, die gaat vanaf het derde scherm en verder. Maar bv. LG levert standaard alleen VGA kabels, dus moet je alsnog kabels kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 18:08
Leuke toevoeging misschien is nog een desk steun, 75 euro bij Conrad.
Voor de rest heb ik 3 active kabels van Sapshire in gebruik (gehad) en eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

Edit: Schermen zijn draaibaar met deze steun, al kost dat wat meer moeite. (schroefwerk)

[ Voor 15% gewijzigd door jarrin op 05-04-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Senor Sjon schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:20:
Klopt, ik reken ook met 1x een actieve adapter, die gaat vanaf het derde scherm en verder. Maar bv. LG levert standaard alleen VGA kabels, dus moet je alsnog kabels kopen.
Aha, ik maakte het niet zo op uit je post of het duidelijk was, dus wilde je het toch even meegeven, scheelt een paar tientjes :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is een goede tip. Alleen jammer dat ze nog op de boot liggen.
leverbaar vanaf 17.05.2013
LiquidT_NL schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:30:
[...]

Aha, ik maakte het niet zo op uit je post of het duidelijk was, dus wilde je het toch even meegeven, scheelt een paar tientjes :)
Ik heb even de SP bijgewerkt. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2013 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-09 00:23
Heb je wel rekening gehouden met dat je videokaart waarschijnlijk niet krachtig genoeg is om games op hoger detail te spelen op die resoluties? Low-medium zal waarschijnlijk wel lukken, maar FC3 op high-maxed lijkt me een beetje te hoog gegrepen voor een 6950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup. Je kan ook de AA en zo wat lager zetten. Ik hoef niet perse op ubersettings te spelen. Meer screen estate is mij wat meer waard. Je kan mooi beeld hebben op één scherm of goed beeld op drie schermen. In het laatste gevallen zie je wel twee schermen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Senor Sjon schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 15:13:
Jup. Je kan ook de AA en zo wat lager zetten. Ik hoef niet perse op ubersettings te spelen. Meer screen estate is mij wat meer waard. Je kan mooi beeld hebben op één scherm of goed beeld op drie schermen. In het laatste gevallen zie je wel twee schermen meer.
Hou er wel rekening mee dat het de vraag is in hoeverre dat "goed beeld" ook werkelijk goed is. Maar goed, ik neem aan dat je dan toch op termijn gaat upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Schermen zijn altijd voor de langere termijn. Alleen omdat alles keer drie gaat wordt een verschil van een paar tientjes zomaar honderd euro. Het liefste heb ik wel 1200 pixels, alleen die krengen zijn nog erg duur. Dan ga je al snel richting de 700 euro en dat vind ik to much.
Ik kan ook voor 1x27" gaan voor ~500 euro. Maar dan heb ik minder pixels en ook met andere taken is multi-monitor vaak handiger. En we hebben ook natuurlijk nog de patsfactor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De aanbieding van Bol.com heeft niet lang geduurd, die is alweer offline.

Dus de 2312 scheelt maar in totaal 25 euro over drie schermen met de 2212. Dat maakt de boel wel een stuk simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je de Dell U2913WM overwogen ipv een Eyefinity oplossing ?

Bij 3 schermen zie je maar weinig van de 2 aan de zijkanten, hoewel het zeker een mooie ervaring is. Vergeet ook niet dat spellen zoals Far Cry 3 op een enkele HD6950 met 3 schermen niet echt te doen is. Mijn HD7970 heeft het op mijn 29" dell al zwaar, en dat is dus met een resolutie van 2560x1080 ipv 5760x1080.

Ik snap dat je nogal zeker bent van een Eyefinity oplossing maar vergeet niet dat er veel nadelen aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een 29" scherm met maar 2560x1080 vind ik wel vrij laag als je met drie schermen op 5760x1080 of 3.240x1.920 komt. Ook mis je denk ik het surround gevoel erbij, het scherm is voornamelijk breder.
Ik heb vroeger altijd met twee schermen gewerkt en nu is het eigenlijk wel een mooie stap om weer naar multischerm te gaan.

Ook als ik niet aan het gamen ben is het wel makkelijk om documenten over de beelden te verspreiden. Dan zijn de extra pixels welkom. Ik kan ervoor kiezen om één van de schermen te draaien voor browsen om 1920 hoogte te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 15:55

player-x

Disruptive by design

Ten eerste bezuinig niet op je schermen, ze gaan veel langer mee dan de rest van je PC.

En dit zijn mijn twee aanbevolen schermen.

#ProductPrijsSubtotaal
3Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 250,90€ 752,70
3LG 24EB23PY Zwart€ 245,45€ 736,35
3Samsung Syncmaster S24B420BW Zwart€ 221,39€ 664,17

Persoonlijk ben ik altijd een fan geweest van TN schermen als het op gaming aankomt, hoewel de verschillen tussen TN en ISP een stuk kleiner zijn geworden, en beide technieken goed in de praktijk bruikbaar zijn.

En de kijkhoek is totaal van geen belang, heb zelf 3 26'' TN schermen, en heb totaal geen problemen met de kijkhoek, daar alle 3 de schermen recht tegenover mijn/je kijkpunt staan.

Begrijp me niet verkeerd, beide technieken hebben hun voordelen, maar TN is van wegen de kleinere kijkhoek zeker geen afvaller imho.

Persoonlijk zou ik nu denk ik als ik jouw was, voor de LG gaan, die heeft een IPS paneel en DP aansluiting die je graag wild, daarnaast is het een 75Hz paneel, en heeft dus een hogere verversingssnelheid, wat nooit kwaad kan.

Zelf zou ik voor de Samsung TN schermen gaan.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bedankt voor je reactie. De U2412 is middels allerlei Dell-kortingstructuren 225 per stuk, dus 675 in totaal.

Ik weet nog niet of ik de schermen verticaal ga gebruiken. Bevalt dat wel i.v.m. werkzaamheden, dan zit je met TN vaak wel met kijkhoeken door de hoogte. De 2207 die ik nu heb staat goed bekend, maar heeft ook de typische TN kwalen van de kijkhoeken.
Hoe ervaar je dat in de praktijk?

Iets wat Dell en Samsung goed voor elkaar hebben, is dat de rand rondom even dik is. Zet je er drie naast elkaar in pivot, dan heb je geen gekke randen. Waarom ze de Samsung nou geen displayport meegeven snap ik eigenlijk niets van. Door de gelijke rand rondom is het een ideale multimonitor bouwsteen.

De LG ziet er interessant uit, maar is duurder. Dit keer wordt wel DVI meegeleverd (in ieder geval volgens de Duitse productsite ;)), dus hier hoef je maar één DP kabel voor te kopen. Zoek ik even verder door de specs, dan levert Samsung alleen een VGA kabel, dus heb je drie DVI-kabels en een adapter nodig.

Bedragen
24" 1920x1200
Samsung 665+60=725
LG 735+10=745
Dell 675+10=685

23" 1920x1080
Dell 515+10=525

Bij elkaar weer 160 euro extra (koop je bijna een vierde scherm voor). Dat schiet mijn budget wel een beetje te boven. Met twee schermen beginnen heeft (denk ik?) niet zoveel zin, dan zit de bezel altijd in het midden. Ook is dat niet te combineren met eyefinity met mijn huidige 1680x1050 scherm als ik alle sites zo lees. Dan draaien de twee nieuwe voor spek en bonen mee qua resolutie (zwarte randen?) totdat ik het derde scherm vervang die dan hopelijk niet van een andere hardware revisie is zodat kleuren e.d. nooit meer gelijk te krijgen zijn.

Zijn er mensen die dit upgradepad doorlopen hebben door er eerst twee te kopen? Lijkt me niet.

Edit:
plaatje gejat van 3x 2412 in portrait
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/a/a6/a628c76d_IMG_0365.jpeg

Edit2:
Nog een handige vergelijker voor schermafmetingen: http://www.displaywars.com
22" 16:10 nu vs. 23" 16:9
Afbeeldingslocatie: http://www.displaywars.com/comparisons/23-inch-16x9-vs-22-inch-16x10.png

22" 16:10 nu vs. 24" 16:10
Afbeeldingslocatie: http://www.displaywars.com/comparisons/24-inch-16x10-vs-22-inch-16x10.png

24" 16:10 vs 23" 16:9
Afbeeldingslocatie: http://www.displaywars.com/comparisons/23-inch-16x9-vs-24-inch-16x10.png

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 06-04-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Senor Sjon schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:24:
Maar ik heb 3x23". Kan je ze in jouw opstelling wel vlakker zetten?

Heb je de basis triple set besteld plus 2x de langere armen?
ff een crosspost

Yes, de armen zijn draaibaar, dus dan zouden ze wat naar achteren gaan staan..
zoiets /\__/\

Volgens de basis tripple set, bestaat ie uit 1 korte en 1 langere, maar ik heb als basis 2 langere gekregen.
Weet dus niet of het plaatje verkeerd is of de levering..maar had ik 1 kortere en 1 langere als basis gekregen ,dan had het niet gepast, kwam ik net te kort qua lengte dus ff navragen mocht je er 1 bestellen.

|2600k|Asus 290|

Pagina: 1