Printen vanuit debian naar gedeelde printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 22:22
Op dit moment wil ik het eindelijk voor elkaar krijgen te kunnen printen vanuit mijn debian-OS
hier naar een gedeelde printer (Brother MFC 240-C) die aangesloten is op een Vista PC.
Die vista-pc (net als de mijne) zijn aangesloten op een router/switch.

Vroeger had ik op mijn PC nog XP staan (tot ik daar verandering in wou :) ) waarop dit geen
groot probleem was. Echter sinds debian weet ik hier en daar hoe het verhaal zou moeten
in elkaar zitten (samba, cups-drivers, ...), maar krijg ik het niet voor elkaar het ook werkende te krijgen.
Kan iemand mij hier helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door RainerSGF op 04-04-2013 23:40 ]

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
Een simple google naar "debian print to windows printer" gaf al flink wat resultaten, bijvoorbeeld naar hier. Ofwel, lijkt mij dat er meer dan genoeg bruikbare HowTo's moeten zijn.

Kan je eens uitleggen wat je al hebt geprobeerd en wat/waar het mis gaat?

Verder: als het probleem aan de Linux kant zit kan je misschien beter een topic move naar NOS aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 04:18
Dit onderwerp past beter in NOS (Non-Windows Operating Systems) lijkt me :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

RainerSGF schreef op donderdag 04 april 2013 @ 23:38:
Vroeger had ik op mijn PC nog XP staan (tot ik daar verandering in wou :) ) waarop dit geen
groot probleem was. Echter sinds debian weet ik hier en daar hoe het verhaal zou moeten
in elkaar zitten (samba, cups-drivers, ...), maar krijg ik het niet voor elkaar het ook werkende te krijgen.
Kan iemand mij hier helpen?
Wat heb je geprobeerd en hoe gaat het fout? Krijg je foutmeldingen?
Is Cups al geinstalleerd?
Is Samba al geinstaleerd?
Kun je iets zien met smbclient -L <ip XP> ?

voor de duidelijkheid: cups is het print systeem, samba is er voor communicatie met windows. Je print volgt dus deze route: applicatie -> cups -> samba -> windows -> printer.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

verwacht het niet, maar kan zijn dat je nog additionele drivers moet installeren;

sudo apt-get install brother-cups-wrapper-bh7
of http://welcome.solutions....ownload_prn.html#MFC-240C

Zoals hierboven reeds benoemd is, zou je cups kunnen gebruiken voor het printen. de web interface is na installatie bereikbaar via: http://cups:631

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
ik ben begonnen met de howto zoals aangeraden (mini-HOWTO). Ik heb op de site van Brother de drivers afgehaald en manueel (via 'dpkg -i') geïnstalleerd. Via lpadmin heb ik alles ingesteld (ik kan met het ingegeven gebruikersnaam de gedeelde printernaam opvragen via smbclient). Echter nadien lukte het printer niet.

Nu heb ik als laatste de printer proberen toe te voegen vanuit het beheer-menu van debian zelf en de driver in het menu aangeduid. Alles wordt blijkbaar zonder error of foutmelding aanvaard, maar printer lukt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
Gelukt. Via commando 'lpadmin -p Brotherprinter -v smb://domein/Brother MFC-240C USB Printer -P /home/gebruiker/.../BRMF240C.PPD' kwam dit als printer in de lijst in het linux-menu 'afdrukken'.

Ook nog de overige commando's ingevoerd om deze geconfigureerde printer in te schakelen en te accepteren. Toch op het einde stond de juiste printernaam niet goed vermeld in het 'afdrukken'-menu. Dit nog even aangepast en verder nogmaals een juiste printer-driver (.ppd) aangeduid uit de menulijst geselecteerd. Nadien bleek dit te werken. Gelukkig nu.

Bedankt iedereen voor de hulp!

Pagina: 1