Pending Sectors, harde schijf stervende?

Pagina: 1
Acties:

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Na wat rare problemen vanavond met mijn harde schijf blijkt dat ik nogal een hoge waarde in Current Pending Sector van SMART heb staan. Nu heb ik al gelezen dat Current Pending Sectors slecht nieuws betekenen, maar dat ik eventueel nog een lange format kan doen in Windows om de schijf te redden. Echter ging het bij die berichten steeds maar om een paar sectors terwijl ik er al 333 heb als ik het goed lees.

Is het einde oefening voor deze schijf of is er nog iets te redden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
HD Tune: SAMSUNG HD103SJ Health

ID                               Current  Worst    ThresholdData     Status   
(01) Raw Read Error Rate         100      100      51       28307    Ok       
(02) Throughput Performance      252      252      0        0        Ok       
(03) Spin Up Time                74       68       25       7883     Ok       
(04) Start/Stop Count            99       99       0        1625     Ok       
(05) Reallocated Sector Count    252      252      10       0        Ok       
(07) Seek Error Rate             252      252      51       0        Ok       
(08) Seek Time Performance       252      252      15       0        Ok       
(09) Power On Hours Count        100      100      0        7625     Ok       
(0A) Spin Retry Count            252      252      51       0        Ok       
(0B) Calibration Retry Count     252      252      0        0        Ok       
(0C) Power Cycle Count           99       99       0        1273     Ok       
(BF) G-sense Error Rate          100      100      0        2        Ok       
(C0) Power Off Retract Count     252      252      0        0        Ok       
(C2) Temperature                 64       52       0        589855   Ok       
(C3) Hardware ECC Recovered      100      100      0        0        Ok       
(C4) Reallocated Event Count     252      252      0        0        Ok       
(C5) Current Pending Sector      96       96       0        333      Ok       
(C6) Offline Uncorrectable       252      252      0        0        Ok       
(C7) Ultra DMA CRC Error Count   100      100      0        73       Ok       
(C8) Write Error Rate            100      100      0        88       Ok       
(DF) Load/Unload Retry Count     252      252      0        0        Ok       
(E1) Load/Unload Cycle Count     100      100      0        1666     Ok       

Power On Time         : 7625
Health Status         : Ok

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Overal staat ok achter, dus goed.

Verwijderd

Houd het goed in de gaten. Als het maar blijft oplopen is er iets mis; dan moet je actie gaan ondernemen in de vorm van formatteren of een andere schijf.

Verwijderd

jan99999 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 05:49:
Logisch gedacht, maar helaas is dat dus niet waar. HDtune of een ander SMART programma weet namelijk niet of het 'ok' is. Het enige waar het naar kijkt is of de genormaliseerde waarde onder de threshold ligt. Dat zegt dus vrijwel niets. Geen enkel programma kan jou zeggen of de SMART oke is of niet; althans geen enkele is daar goed in.

In dit geval is 333 actieve bad sectors een extreem groot probleem. Ik zou een schijf met zoveel bad sectors wel willen omruilen. Als je dat niet kunt of wilt (ivm garantie die verloren is bijvoorbeeld) dan kun je nog wel een zero-write ofwel lange format doen. Dan zijn alle bad sectors weg. De Current Pending Sector is dan weer 0 (raw value). Als er fysiek beschadigde sectoren waren, zal de Reallocated Sector Count oplopen.

Als binnen een maand na het overschrijven er weer bad sectors bijkomen, dan zul je deze schijf permanent moeten afschrijven. Hij is dan niet langer bruikbaar voor oudere filesystems zoals NTFS. Alleen ZFS, Btrfs en ReFS zouden er nog iets mee kunnen. Let wel: als je de disk overschrijft en de bad sectors zijn weg, dan zul je ook moeilijker garantie kunnen claimen omdat het bewijs weg is. Weet dus goed wat je wilt: de disk goed maken of deze met garantie omruilen. Door het hoge aantal bad sectors ben ik geneigd tot de laatste optie.

Verwijderd

jan99999 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 05:49:
Niet goed dus !
Een enkele pending sector kan al voor problemen zorgen, afhankelijk van waar die zich bevindt...
Backup je bestanden (als je dat niet al gedaan hebt), en doe een lange format.
De pending sector count zou dan weer 0 moeten zijn.
Houdt het daarna goed in de gaten.

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:24:
[...]

Logisch gedacht, maar helaas is dat dus niet waar. HDtune of een ander SMART programma weet namelijk niet of het 'ok' is. Het enige waar het naar kijkt is of de genormaliseerde waarde onder de threshold ligt. Dat zegt dus vrijwel niets. Geen enkel programma kan jou zeggen of de SMART oke is of niet; althans geen enkele is daar goed in.

In dit geval is 333 actieve bad sectors een extreem groot probleem. Ik zou een schijf met zoveel bad sectors wel willen omruilen. Als je dat niet kunt of wilt (ivm garantie die verloren is bijvoorbeeld) dan kun je nog wel een zero-write ofwel lange format doen. Dan zijn alle bad sectors weg. De Current Pending Sector is dan weer 0 (raw value). Als er fysiek beschadigde sectoren waren, zal de Reallocated Sector Count oplopen.

Als binnen een maand na het overschrijven er weer bad sectors bijkomen, dan zul je deze schijf permanent moeten afschrijven. Hij is dan niet langer bruikbaar voor oudere filesystems zoals NTFS. Alleen ZFS, Btrfs en ReFS zouden er nog iets mee kunnen. Let wel: als je de disk overschrijft en de bad sectors zijn weg, dan zul je ook moeilijker garantie kunnen claimen omdat het bewijs weg is. Weet dus goed wat je wilt: de disk goed maken of deze met garantie omruilen. Door het hoge aantal bad sectors ben ik geneigd tot de laatste optie.
Garantie is inmiddels verlopen, schijf is al zo'n 2,5 jaar oud. Ik ga thuis de lange format proberen en het dan goed in de gaten houden.

EDIT: Door de lange format zijn de Pending Sectors inderdaad verdwenen, echter heb ik nu 33273(!) Raw Read Error Rate. Deze schijf is dus afgeschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Preau op 09-04-2013 00:41 ]

Pagina: 1