raspberrypi + tablet als carcomputer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik wil eigenlijk 2 "computers" de raspberry zal blijven zitten, echter de tablet zal demontabel zijn vanwege de diefstalgevoeligheid.

ik wil de raspberry gebruiken voor
- OBDII
- start onderbreker (beveiliging)
- accu
- GPS1 (locatie)
- WIFI verbinding (alleen @home)
- muziek (mp3)
- utms modem (pre-paid, puur om bij diefstal de locatie door te sturen)
- bluetooth
- radio (dvb-t?)
- schermpje
- remote starten v.d auto (winter tijd om "voor te verwarmen") als dit mogelijk is.

Ik wil een usb-keypad gebruiken om "in te loggen" het inloggen zal er voor moeten zorgen dat je muziek(voorkeuren) en andere meuk geladen word. GPS locaties zal ik gebruiken voor o.a wifi verbinding(en) zodat ik data(logs) kan posten etc ..
muziek instellingen etc worden van de NAS @home gehaald

Voor de raspberry heb ik wat voeding gevonden in de vorm van gesneuvelde tablet accu's,
voor nood wil ik wel de auto met sleutel laten starten, echter dit zal wel de gps"alarm" inschakelen

Voor remote starten/unlock auto etc moet ik echter wel uit kunnen lezen van de stand van de versnelling,

Daarnaast wil ik een 7" tablet als "carputer" gebruiken,
- achteruit-rijcamera (draadloos oid)
- radio / gsm speaker functie
- navigatie (gps2?)
het idee voor tablet kwam hier vandaan:
nexus 7" tablet in auto, dubble din

mijn auto is een Honda Civic uit 2001

als data opslag zal ik een paar 32gb sdkaartjes/laptop disk inzetten

Ik weet niet of alles mogelijk is, maar ja het is wellicht een idee.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-10 20:39

Sorbo

Uw hulp in huis!

Ik denk dat je iets te enthousiast bent, want ik zie zo geen manier om dit te realiseren. Enkele problemen die ik zo kan verzinnen:

-De kracht van een Raspberry Pi: Hoewel het een leuk apparaatje is, heeft ie niet veel rekenkracht. De taken die je wil doen op de Pi (loggen, muziek spelen, etc) moet ie wel aankunnen, maar het draaien van een GPS programma + alle andere taken zou wel eens te zwaar kunnen worden. Zeker omdat een tablet samen laten werken met de Pi een lastige bedoeling wordt.

-De Beperkingen van een Pi: Het is een simpel bordje, met weinig connectors. Je hebt wel wat kale pinnen tot je beschikking waar je wat mee kunt, maar het aansluiten van meerdere SD kaarten, een GPS ontvanger, een HDD, een USB modem, etc zal lastig worden. In de eerste plaats omdat het aantal aansluitingen beperkt is, daarnaast ook omdat overal drivers voor moeten zijn, wat ook lastig kan worden.

-Tablet als scherm gebruiken: Tablets zijn gesloten systemen, kunnen verder geen beeldinput aan* en zul je dus moeilijk als scherm kunnen gebruiken. Het is mogelijk om data via bluetooth te ontvangen en door de tablet te laten verwerken, maar met dingen als een achteruitrijcamera zal dit lastig worden.

-Software: De Pi heeft een simpel ARM processortje, met een versie van Linux daarop. Een hoop van de dingen die jij wil zijn niet standaard beschikbaar, en zullen ontwikkeld en draaiend gemaakt moeten worden. Dat is op zich voor een ontwikkelaar met ervaring goed te doen, maar als beginneling erg lastig. Hoe actief ben je hier al in, en heb je de vaardigheden om je eigen programma's en services te schrijven?

Als ik jou was zou ik naar een Mini ITX PC met een los, verwijderbaar (touch)screen erbij. Dan heb je alles op 1 apparaat draaiend, kun je om een hoop hardwarebeperkingen heen, ben je qua drivers beter uit en zijn er meer mensen die dit al gedaan hebben om eventueel op terug te vallen. Dit zal niet al je problemen oplossen hoor, dat zeker niet, maar er is al meer werk voor je gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Sorbo schreef op donderdag 04 april 2013 @ 23:39:
Ik denk dat je iets te enthousiast bent, want ik zie zo geen manier om dit te realiseren. Enkele problemen die ik zo kan verzinnen:
Denk dat je problemen er niet allemaal zijn,.Hoewel je CPU opmerking wel een issue kan zijn.
Daarnaast is de tablet een aanvulling deze zal wanneer aangesloten is aantal functies overnemen.
ik wil een "koppeling" via ssh tussen raspberry en tablet misschien zelf een app schrijven.
maar das punt 2, belangrijkste is dat alles aangestuurd kan worden.
Daarnaast zijn er IO schields voor de raspberry om je aantal pinnetjes uit te breiden (of andere methoden)

Ik ga er vanuit dat de tablet "vergeten" kan worden de raspberry(of iets anders) zal blijven zitten als primaire systeem waarmee je het meeste bedient, mp3 of andere "fun" stuf zal alleen beschikbaar zijn als cpu het aan kan.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 05-04-2013 00:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 20:31
De raspberry PI niet super krachtig, maar de dingen die je wil zijn opzich niet super CPU intensief, dus dat moet wel gaan werken. Je zal wel een manier moeten vinden om een powered USB hub aan te sluiten in de auto, want je heb meer USB poorten nodig als de Raspberry PI heeft, en die gaat zowieso niet zoveel power kunnen leveren.
Ik zou de raspberry PI access-point laten spelen zodat de tablet via wifi verbinding kan maken met de RPI, en de RPI een webserver laten draaien met een paar pagina's om je music en dergelijke te bedienen. Dat is denk ik makkelijker dan het maken van een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Mr_x007 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:17:
De raspberry PI niet super krachtig, maar de dingen die je wil zijn opzich niet super CPU intensief, dus dat moet wel gaan werken. Je zal wel een manier moeten vinden om een powered USB hub aan te sluiten in de auto, want je heb meer USB poorten nodig als de Raspberry PI heeft, en die gaat zowieso niet zoveel power kunnen leveren.
Ik zou de raspberry PI access-point laten spelen zodat de tablet via wifi verbinding kan maken met de RPI, en de RPI een webserver laten draaien met een paar pagina's om je music en dergelijke te bedienen. Dat is denk ik makkelijker dan het maken van een app.
Power voor de Raspberry Pi en randapparatuur wil van een "accu pack" gemaakt van tablet accu's die gered zijn van de vuilnisbak omdat de tablet kapot is.
Ik wil eigenlijk een schakeling hebben waarbij ik de resterende spanning/Ampere? aflees (ook gelijk de auto accu) .. deze loggen zodat ik een beetje effectieve tijd weet wanneer ik de auto nog kan starten ;-)
randapparatuur wil ik eigenlijk aan/uit schakelen in bepaalde gevallen zoals:
- wifi access @home (daar heb ik toch een portable powerpack mocht ik teveel leegtrekken.)
- gps voor antidiefstal/locatie
- modem in geval van diefstal (dus als ik echt verbinding nodig heb)
daarnaast als de auto actief is 3g soms handig, maar meeste wil ik toch op bv tomtom wat via tablet met recente kaarten. thuis zal ik een update draaien die via wifi synced.

Filmpjes voor de kids tja das een leuke extra maar dat komt niet nu, overgens ik denk eerder dat ik tablet(s) voor beide haal en custom mount's in de hoofdsteun(en) inbouw .. lekker via 12v ==> usb laders en deze wel via WIFI mp3/filmpjes aanbied ..

De tablet die in de auto gaat komen, moet midden onder te docken zijn, en een bijbehorend dock scoren wellicht dat die via usb ethernet ofzo te koppelen is met de Raspberry Pi .. misschien dat ik een travel ethernet switch ergens kan vinden .. eigenlijk heb ik 3 poorten nodig .. de derde is just in case voor laptop, mocht wifi falen ofzo .. (putty verbinding)

meeste zorgen maak ik me echter over odb2 uitlezing,
Custom Start/stop(toggle) knop + remote starten (kan ik wel uitlezen of de versnelling in neutraal staat ?
kan ik de dashboard meters vervangen door een scherm ? en hoe blijft deze leesbaar met vervelende zon..
of kan ik een HUD maken ..
kan ik maken dat als ik in de buurt van de auto kom de auto "unlocked" ?

Een paar dingen die ik erop ga bouwen
een anneversterker http://www.conrad.nl/ce/n...7/Auto-antenne-versterker
miniswitch http://www.conrad.nl/ce/n...ad-5-poorts-switch-metaal
usb inbouw (toch nodig) http://www.conrad.nl/ce/n...Car-USB-inbouwcontact-1-A
3 weg 12v voor kofferbak, en passagiers http://www.conrad.nl/ce/n...rettenaanstekerdozen-10-A
ook handig maar heb alleen de knippering bij voor Centrale vergrendeling nodig http://www.conrad.nl/ce/n...errelais-One-Touch-MT2000
raam antenne http://www.conrad.nl/ce/n...15/Opplakbare-raamantenne
verlichting, maar hoe zorg ik dat ik weet wanneer een licht uitvalt .. http://www.conrad.nl/ce/n...jlichtrelais-voor-overdag

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 05-04-2013 22:22 ]

Tja vanalles