Framerate hoger na Herstart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-07 16:16
Ik heb tegenwoordig vaak last van lage fps. Ik heb dit vooral als ik al een tijdje op het internet heb gezeten. Maar soms heb ik wel hoge fps. Het is vaak afwachten of ik nou kan meespelen met me vrienden, als voorbeeld neem ik het spel Battlefield 3. Daarbij heb ik op medium na een herstart van de PC 60fps, maar als ik van te voren de PC al een tijdje heb draaien (en ondertussen wat websites of andere programma's open heb staan) dan is hij bij het opstarten van Battlefield 3 gezakt naar ongeveer 20-30 fps.
Het begon mij na een tijdje flink te irriteren om telkens eerst de PC opnieuw op te starten als ik wil gaan gamen.

Mijn specs:
Processor: AMD FX-4100 Black Edition (OC Genie overlock naar 4,05Ghz)
RAM: Corsair Vengeance 8GB (2x4GB)
Moederbord: MSI 990FXA-GD65
Videokaart: Sapphire Radeon HD7850 (OC Versie)
Voeding: OCZ ModXStream Pro 600W
SSD: Samsung 830 128GB
HDD: 1,5TB 5400rpm.

Wat heb ik al gedaan:
- Ik heb de drivers van de videokaart up-to-date gehouden, zelfs keer volledig verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
- Nieuwe Windows 7 installatie (met gelijk de nieuwste drivers van AMD)

Ik heb nu versie 13.1 van AMD drivers op mijn computer staan.

Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven, en anders hoor ik het graag!

En hopelijk is er een oplossing.

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-07 23:55
Lijkt me dat ie te heet wordt en onderklockt, wat zijn je temperaturen?

Tip: gebruik de stofzuiger een keer ;)

[ Voor 23% gewijzigd door paazei op 04-04-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
Nu al 2 verschillende programma's gebruikt ervoor, maar beiden komen ze op 200 graden uit. (no way dat dit kan haha)
En mijn videokaart blijft hangen rond de 40 graden.
Net even Battlefield laten draaien, en gemeten met MSI Afterburner.
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/iwnshy.png

[ Voor 4% gewijzigd door Rikvdlee op 04-04-2013 22:49 ]

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:22
Probeer eens een spel te spelen met de cpu en gpu op standaard snelheden (dus niet overgeklokt).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 09:59
Hm je zegt dat je CPU overclocked is naar 4,05 Ghz, in je screenshot lijkt hij echter veel langzamer te lopen? 1,5~1,7Ghz. Misschien inderdaad te warm zoals hierboven ook aangegeven?

Ook 2 verschillende bussnelheden? Zijn je screenshot tegelijk gemaakt, of later in elkaar geplakt?

[ Voor 24% gewijzigd door agoNITE op 04-04-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
paazei schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:30:
Lijkt me dat ie te heet wordt en onderklockt
:Y

Voel eens na een tijdje gamen aan het koelblok van de processor? Is die warm? Of gewoon kamertemperatuur?
Rikvdlee schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:27:
Daarbij heb ik op medium na een herstart van de PC 60fps, maar als ik van te voren de PC al een tijdje heb draaien (en ondertussen wat websites of andere programma's open heb staan) dan is hij bij het opstarten van Battlefield 3 gezakt naar ongeveer 20-30 fps.
Wat heb je tijdens het gamen op de achtergrond draaien? Zware progs? Of progs die veel geheugen gebruiken?

[ Voor 47% gewijzigd door ChojinZ op 04-04-2013 23:01 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
Hmm raar, het lijkt of je sensor verkeerd wordt uitgelezen. Je cpu draait met 100% belasting op een zeer lage snelheid, wat dus lijkt of hij minimaal draait om niet nog heter te worden.

Als hij dat doet doordat hij denkt dat de cpu inderdaad 206/255graden wordt is het raar dat hij zichzelf niet uitschakelt, dit is namelijk geen werkbare temp.

Kijk eens in je bios welke temperatuur daar wordt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:26

Fordox

00101010

(en ondertussen wat websites of andere programma's open heb staan)
welke?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
agoNITE schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:53:
Hm je zegt dat je CPU overclocked is naar 4,05 Ghz, in je screenshot lijkt hij echter veel langzamer te lopen? 1,5~1,7Ghz. Misschien inderdaad te warm zoals hierboven ook aangegeven?

Ook 2 verschillende bussnelheden? Zijn je screenshot tegelijk gemaakt, of later in elkaar geplakt?
Deze screenshot is tegelijk gemaakt, heb het ene progje vergroot en daarna de andere er bij gezet om aan te tonen dat hij ze idd op 200 graden uitleest
ChojinZ schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:59:
[...]

:Y

Voel eens na een tijdje gamen aan het koelblok van de processor? Is die warm? Of gewoon kamertemperatuur?

[...]

Wat heb je tijdens het gamen op de achtergrond draaien? Zware progs? Of progs die veel geheugen gebruiken?
Ik ga morgen nog eens proberen en het koelblok aanraken. Hier heb ik zelf nog niet aan gedacht om te doen.

Tijdens het gamen heb ik alleen teamspeak draaien voor de communicatie met mijn vrienden, ik sluit altijd google chrome af omdat ik weet dat dat een browser is die veel geheugen vreet.
Ik heb altijd wel Teamspeak openstaan en heb chrome geopend, waarbij facebook/youtube/tweakers wordt gekeken. Maar tijdens het gamen sluit ik altijd Chrome.

[ Voor 10% gewijzigd door Rikvdlee op 04-04-2013 23:11 ]

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
Edit: Sorry dubbelpost, zag Fordox's bericht pas later

[ Voor 88% gewijzigd door Rikvdlee op 04-04-2013 23:11 ]

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
Die paar programmas maken geen drol uit, die verbruiken bijna niks aan cpu, ts misschien 1-2%, de browser verbruikt voornamelijk geheugen zolang je niks aan het verversen bent, moet allemaal goed kunnen, als je systeem tenminste normaal draait.

Hoe heb je overgeklokt?
Wat zijn je overklok setting, je draait nu 7*225, lijkt me dat de bedoeling was om op 18*225 te zitten.
Het kan zijn dat je cpu gewoon heel langzaam draait door een foute overclock en dan daarnaast heb je nog een verkeerde uitlezing van je sensor, maar hij wordt niet per see te heet (je weet het niet).

Heb je de overclock wel goed gedaan, dan kan het zijn dat ie te heet wordt en daardoor gaat onderklokken, of omdat hij denkt dat hij te heet wordt.

Het fout uitlezen van die temperatuursensors gebeurd vaker en is niet een reden om je druk te maken. Irritant is het wel, kijk daarom in je bios of daar wel de juiste temp wordt uitgelezen en je weet of je sensor kapot is.

Als je net boot, wat is dan je multiplier en je snelheid?

http://www.overclock.net/...tling-fixes-please-sticky

[ Voor 3% gewijzigd door paazei op 04-04-2013 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
paazei schreef op donderdag 04 april 2013 @ 23:17:
Die paar programmas maken geen drol uit, die verbruiken bijna niks aan cpu, ts misschien 1-2%, de browser verbruikt voornamelijk geheugen zolang je niks aan het verversen bent, moet allemaal goed kunnen, als je systeem tenminste normaal draait.

Hoe heb je overgeklokt?
Wat zijn je overklok setting, je draait nu 7*225, lijkt me dat de bedoeling was om op 18*225 te zitten.
Het kan zijn dat je cpu gewoon heel langzaam draait door een foute overclock en dan daarnaast heb je nog een verkeerde uitlezing van je sensor, maar hij wordt niet per see te heet (je weet het niet).

Heb je de overclock wel goed gedaan, dan kan het zijn dat ie te heet wordt en daardoor gaat onderklokken, of omdat hij denkt dat hij te heet wordt.

Het fout uitlezen van die temperatuursensors gebeurd vaker en is niet een reden om je druk te maken. Irritant is het wel, kijk daarom in je bios of daar wel de juiste temp wordt uitgelezen en je weet of je sensor kapot is.

Als je net boot, wat is dan je multiplier en je snelheid?
Op mijn moederbord heb ik een optie in de bios om via 1 klik te "overklokken". Het heet OC Genie als ik me niet vergis, deze zet automatisch na een herstart de processorsnelheid van 3,6 naar 4,05.
Ik ga morgen na school gelijk kijken en meer informatie geven!
Alvast bedankt voor alle nuttige tips!

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
Als je in je bios aan het kijken bent, kijk dan gelijk even welke versie je hebt, het kan zijn dat je je bios moet updaten en dat je sensor dan correct wordt uitgelezen.

http://nl.msi.com/product/mb/990FXA-GD65.html#/?div=BIOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
Na weer eventjes op Chrome te hebben gezeten en daarna BF3 heb opgestart zie ik weer via Render.drawfps True dat mijn fps rond de 30 staat en bij explosies zakt ie erg terug naar de 15-20.

Bij het aanraken van mijn koelblok (vergeten te vermelden maar heb een Scythe Katana 4) merk ik dat hij op normale kamertemperatuur is.
Dit is mijn bios, waarbij ik dus OC Genie Mode heb aangeklikt voor de "overklok"
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/34523cl.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Rikvdlee op 05-04-2013 13:19 ]

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:22
Okee, maar heb je het nou al eens _zonder_ de overklok geprobeerd?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rikvdlee schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:17:
Na weer eventjes op Chrome te hebben gezeten en daarna BF3 heb opgestart zie ik weer via Render.drawfps True dat mijn fps rond de 30 staat en bij explosies zakt ie erg terug naar de 15-20.

Bij het aanraken van mijn koelblok (vergeten te vermelden maar heb een Scythe Katana 4) merk ik dat hij op normale kamertemperatuur is.
Dit is mijn bios, waarbij ik dus OC Genie Mode heb aangeklikt voor de "overklok"
[afbeelding]
Dit doet mij vermoeden dat er toch iets heel aparts is, lijkt wel of je koeler slecht contact maakt met je cpu.

Kijk eens met realtemp oid naar je core temperaturen. Misschien je koeler opnieuw plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
NitroX infinity schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:29:
Okee, maar heb je het nou al eens _zonder_ de overklok geprobeerd?
En ^ dit ^

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Ik was dus niet de enige die een rare temperatuur meting heeft bij AMD procs. Laatst een Fusion apu getest en daar bleef de temp rustig op 0 - 2 graden steken. Aida gaf kamertemperatuur aan, Overdrive nul graden, en na een paar uur stressen begreep Coretemp er helemaal niets van (5 graden) en Aida gaf nog steeds 27 graden aan terwijl Overdrive op 1 graad celsius stond. Overigens geeft Coretemp met alle soorten procs geregeld rare metingen, zo telt die app bij een hiccup in het systeem de waarden van de verloren seconden op (waardoor je spikes van meer dan 140 graden kan zien die nergens op slaan).

Maw AMD heeft geen kaas gegeten van goede sensors plaatsen op de procs. AMD reps op de forums van amd zeggen overigens dat dat ook 'niet nodig en/of niet werkbaar of mogelijk' is... volgens mij hebben ze dan nog geen intel proc zien werken. Maar goed.

Zonder een accurate temp lezing zou ik sowieso ver van een overklok functie, automatisch of niet, weg blijven. Ga terug naar stock settings en los eerst dat probleem op middels een RMA of bios update en ga dan eens fatsoenlijk overklokken en niet met Genie (meestal onnodig veel Vcore namelijk). Nu heb je totaal geen beeld van wat je aan het doen bent en daarmee ook nul kennis van mogelijke oplossingen. Overigens lijkt die meting uit de MSI applicatie wel op een normale, 31 graden, dat is netjes voor idle. Computer stond toen net aan, of niet?

[ Voor 20% gewijzigd door Vayra op 05-04-2013 14:43 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
Vayra schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:14:
{...}

Zonder een accurate temp lezing zou ik sowieso ver van een overklok functie, automatisch of niet, weg blijven. Ga terug naar stock settings en los eerst dat probleem op middels een RMA of bios update en ga dan eens fatsoenlijk overklokken en niet met Genie (meestal onnodig veel Vcore namelijk). Nu heb je totaal geen beeld van wat je aan het doen bent en daarmee ook nul kennis van mogelijke oplossingen. Overigens lijkt die meting uit de MSI applicatie wel op een normale, 31 graden, dat is netjes voor idle. Computer stond toen net aan, of niet?
De computer heb ik na mijn testsessie met BF3 opnieuw opgestart en ben gelijk in de bios gekomen (waarbij de printscreen gelijk is gemaakt).

Ik ben nu maar Genie uitgeschakeld, en ben weer terug op mijn 3.6Ghz.
Ik ga gelijk even kijken of alles weer werkt zonder de overclock, zoja, dan bedankt allen! :)

Was zelf van plan om na mijn verjaardagsgeld (morgen) binnekort de 3570K te bestellen ipv de AMD

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
Probeer de cpu ratio van auto op 18x te zetten of schakel turbo core in om te kijken of hij niet gewoon terugklokt om een andere reden.

De sensor geeft dus wel een goede waarde, maar de programmas lezen het verkeerd uit, zou alsnog geen reden moeten zijn dat je cpu terugklokt.

Als je koelblok ook niet warm wordt is het dus geen hitteprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Rikvdlee schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:49:
[...]
De computer heb ik na mijn testsessie met BF3 opnieuw opgestart en ben gelijk in de bios gekomen (waarbij de printscreen gelijk is gemaakt).

Was zelf van plan om na mijn verjaardagsgeld (morgen) binnekort de 3570K te bestellen ipv de AMD
Dat is gelijk wel heel drastisch. Gezien de lage temp in de bios lijkt je koeling goed te werken. Nu moet je nog even proberen om deze stabiele temperatuurmeting (dus zonder die pieken met 200 graden) te fabriceren tijdens een stress testje. Pas als je even gaat Primen met deze cpu met een goede temperatuurmeting ernaast weet je of 't je proc is die de problemen veroorzaakt en in hoeverre je nog verder kunt met je overklok. Want wij gooiden het op throttlen maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, tot nu toe wijst de bios temp er in ieder geval niet op (na een speelsessie gelijk weer op 31 graden is prima).

Bovendien is de winst tussen die FX proc en de 3570k voor de titels die je speelt niet groot genoeg denk ik. Ja de 3570k is wat sneller maar ik zou 'm echt niet vervangen, nog nergens voor nodig, zonde ook. Gezien de HD7850 die je er in hebt hangen zou ik dan eerder je geld steken in een 7950/7970 of zo en die 7850 lekker op marktplaats zetten :) Tenminste, als je voor game performance gaat.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1