RAID 10 met maar 2 HD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel159753
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10-2022
Ik wil graag een RAID 10 configuratie in mijn nieuwe pc.
Ik heb echter maar twee Hd's dus dacht ik, als je elke schijf nu partitioneert dan heb je 4 virtuele schijven en dan kan het wel.
Mijn vraag is: Is dit mogelijk? en hoe moet ik dit configureren?

Het is wel belangrijk dat het er zo uit ziet:
( hierbij is 1 de eerste helft van de data en 2 de tweede helft)
HD1 / HD2
/ 1 / 2 /
/ 2 / 1 /

en dus niet zo:
(dan ben ik al mijn data kwijt als een schijf kapot gaat en is het gewoon een verknipte RAID 0.)
HD1 / HD2
/ 1 / 2 /
/ 1 / 2 /

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel159753 op 04-04-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 18:32
Zou moeten kunnen met Linux software RAID.
Ik zou het wel eerst goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Los van de vraag of het mogelijk is, lijkt het mij rampzalig voor je performance. Het effect lijkt mij ongeveer gelijk aan een extreem gefragmenteerde disk. Dus heel veel kopbewegingen nodig om een enkel bestand op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:11
Dus effectief heb je dan een RAID 1 opstelling?

Ik gok wel dat het kan, mdadm in linux kan in ieder geval aparte partities toewijzen. Echter heb je 0 snelheidswinst en 0 redundantie boven RAID 1, en wordt het alleen maar trager omdat je waarschijnlijk meer en grotere seeks hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Dus, dan heb je alsnog alle data op beide schijven staan, maar je gaat er zelfs op achteruit qua performance.
Je kan beter gewoon RAID1 draaien of nog één schijf halen en er RAID5 van maken.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je kunt duizend partities op een enkele schijf zetten en daar een 1000-disk RAID6 van maken, ja dat kan. Of je dat wilt is een ander verhaal; je simuleert met die partities afzonderlijke disks; maar als een fysieke hardeschijf crasht dan ben je alle partities erop natuurlijk ook kwijt.

Kortom, wat jij wilt kent alleen maar nadelen omdat die partities forceren dat de hardeschijf continu moet gaan seeken. Dat gaat extreem traag worden en kan zelfs minder betrouwbaar zijn omdat door het heftige seeken continu je de schijf wel zwaarder belast dan gebruikelijk is voor een consumentenschijf. Alleen serverschijven zijn gebouwd voor 100% duty cycle.

Kortom, een RAID1 is wat je wilt, zonder partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel159753
Ik heb 2 WD3200YS schijven, en dat zíjn serverschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dan nog wil je je plan niet doorzetten zoals beschreven. Je behaalt geen voordeel, maar wel nadelen. Een RAID1 is wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel159753
OK,
Bedankt voor jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:34

player-x

Disruptive by design

Het enige wat wel een voordeel voor je kan zijn is raid 1 en een raid 0 partitie op je schijven maken.
Raid 0 voor snelheid, en tweede backup partitie in raid 1 waar je belangrijke data opslaat.

Als je een Intel bord hebt, word dit ondersteund door de chipset, bij AMD weet ik het niet.

Maar hoewel er in theorie hele grote snelheidsverbeteringen te behalen zijn met R0, merk je er in de praktijk bar weinig van, zowel met HDDs als SSDs, en alleen als je grote data blokken verplaatst heeft het wat zin.
In de meeste gevallen heeft R0 meer nadelen dan voordelen, en alleen als je veel met film bewerking bezig bent is kan het aan te bevelen zijn

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Als je een Intel bord hebt, word dit ondersteund door de chipset, bij AMD weet ik het niet.
AMD ook :-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1