CPU Temp grafisch weergave

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsredd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo beste tweakers,

Al geruime tijd een 'lezer' van het forum (en de rest van Tweakers), echter niet zo actief op het forum zelf. Nu heb ik echter toch echt wat hulp nodig. Vooropgesteld: Ik twijfelde of dit in het cooling of oc forum moest. Excuses als dit de verkeerde keuze was.

Korte achtergrond:

Paar weken geleden nieuwe machine gebouwd. 3570K met z77 bordje en soortgelijke onderdelen voor de rest van de machine. Mijn CPU draait inmiddels "stabiel" (lastig te definieren) op een klok van 4.9GHz (49x100) met een voltage van 1.245 (+0.04). Dit plaatje laat mijn gegevens zien na ongeveer 8 uur P95 te draaien.

Mijn temperaturen komen als ik naar het scherm kijk zelden boven de 65-70 graden celsius, maar zoals te zien is in het plaatje hebben ze een piek gehad van ~85c. Dit is 20 minuten nadat ik de test startte geweest, en de 7.5 uur erna is hij daar niet meer boven gekomen. Tevens is dat mijn door-mezelf-opgelegde bovenlimiet. 20 graden onder de TJMax. Overigens kom ik tijdens gamen ook niet boven de 65 graden per core.

Ik ben erg benieuwd of ik mijn OC nog iets verder kan pushen, maar voel mij niet veilig bij temps boven de 85c.

De hamvraag: Zijn er applicaties waarmee ik mijn cpu core temperaturen in redelijk hoge frequentie (1x per sec?) in een grafiek kan laten zien? In een perfecte wereld zou ik graag snachts p95 draaien, en s'ochtends een grafiek hebben (danwel genereren) van alle gemeten temperaturen.

Als laatste moet ik er nog bijzeggen dat iets zelf ontwikkelen voor mij geen optie is. Ben een waardeloze programmeur.

Als jullie meer informatie nodig hebben dan geef ik dat uiteraard graag. Heb mijn best gedaan alle relevante informatie te noemen.

Alvast bedankt!

Redd

(Reden voor deze vraag: Heb het vermoeden dat ik de temps van P95 nooit haal tijdens 'real world applications'. Dat zou impliceren dat ik mijn klok nog iets verder kan krijgen. Puur voor de sport, dit is geen 24/7 OC.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Stelt echt helemaal niets voor. De meeste progjes hebben een optie om te loggen naar een csv bestand, waarbij ze (bijvoorbeeld) elke seconde een regel wegschrijven. Lees dat bestand in in bijvoorbeeld Excel: enjoy!

[ Voor 5% gewijzigd door LiquidT_NL op 04-04-2013 14:56 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsredd
Ah, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!

Nu ga ik even heel vervelend zijn, is er een manier om een grafiek te plotten op basis van (bijvoorbeeld) een .csv?

Ben geen complete leek, maar zodra het echt op coden aan komt gaat het iets te ver.

Even een csv bestandje doorlopen is ook prima natuurlijk, maar een grafiek is wellicht iets sneller af te lezen.

[ Voor 17% gewijzigd door itsredd op 04-04-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
itsredd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:09:
Ah, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!

Nu ga ik even heel vervelend zijn, is er een manier om een grafiek te plotten op basis van (bijvoorbeeld) een .csv?

Ben geen complete leek, maar zodra het echt op coden aan komt gaat het iets te ver.

Even een csv bestandje doorlopen is ook prima natuurlijk, maar een grafiek is wellicht iets sneller af te lezen.
Nogmaals, lees hem in in Excel. Eventueel kan je hem zelfs direct openen, met de nieuwe office suites gaat het dan vaak automatisch. Om dan een grafiek te krijgen is gewoon de ingebouwde grafiek functie van Excel (is vast wel een guide te vinden als je er niet uit komt). Mij lijkt het dat alternatieve office suites dit ook kunnen. Eventueel kan je natuurlijk ook gebruik maken van de MIN, MAX, GEMIDDELDE/AVERAGE formules van Excel.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsredd
Wist niet dat er plot functies zaten in Excel.

Hartstikke bedankt voor de tips LiquidT_NL. Much appreciated. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

wat makkelijker is:
OpenHardwareMonitor is een zeer goede en uitgebreide sensor programma die alle grafieken ook zelf tekent en logt als je dat wilt.
net zo makkelijk dus.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Of pak een tool als SPEEDFAN :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

nope, niet doen.

speedfan is vaak onbetrouwbaar. al doet hij zijn werk wel, er zijn betere programma's beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:49

L702

Eric #99

OpenHardwareMonitor plot het minimaal met een stap van +/- 5 sec, als dat genoeg is, lijkt me het een makkelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
voor coretemp is wel een temp grapher, alleen kun je niet veel met opslaan:

CoreTempGrapher is een dll die je toevoegt in map plugins

http://www.alcpu.com/CoreTemp/addons.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsredd
Gisteren helemaal vergeten terug te kijken.

Dank voor alle suggesties! Ik ga ze allemaal even nalopen. Ironisch genoeg draai ik de meeste van die apps al, maar had ik geen idee dat ze in any way uitgebreid konden worden.

Ik ga even uitzoeken wat de hoogst mogelijke refresh is bij de coretemp addon, want ik vermoed dat elke 5 seconden net even ietsje te lang is. Dat lijkt me lang zat om grote spikes te kunnen missen. :( (Bv bij het starten van een nieuwe torture test in p95).

Nogmaals, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

itsredd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:55:
Gisteren helemaal vergeten terug te kijken.

Dank voor alle suggesties! Ik ga ze allemaal even nalopen. Ironisch genoeg draai ik de meeste van die apps al, maar had ik geen idee dat ze in any way uitgebreid konden worden.

Ik ga even uitzoeken wat de hoogst mogelijke refresh is bij de coretemp addon, want ik vermoed dat elke 5 seconden net even ietsje te lang is. Dat lijkt me lang zat om grote spikes te kunnen missen. :( (Bv bij het starten van een nieuwe torture test in p95).

Nogmaals, bedankt! :)
die spikes vallen wel mee en in temperatuur is het niet enorm schadelijk.
het heeft ook tijd nodig om op te warmen, 5 seconde is dus zeer acceptabel ;) wij meten hier op mijn stage met 10 seconde per sample en daar vallen de meeste spikes ook wel te zien (al is het met een totaal ander product, het principe blijft hetzelfde (namelijk met interne thermokoppels))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsredd
Is dat bij een ware torture test ook het geval? (Ook al komen die niet echt overeen met load in real world applicaties)

bij het starten van prime, bijvoorbeeld, zit ik binnen luttele seconden van mijn idle 25c op een load van 60/70c+. Ben bang dat die fluctuaties net zo groot (en snel) zijn bij het afronden / starten van losse tests gedurende de prime test. Ik zou niet graag een piek van 90+ willen missen, hoe kort hij deze temperatuur ook heeft. Throttlen zal niet op zich laten wachten, gok ik.

Mijn ingame temperaturen liggen een kleine 20 graden lager dan de max temps tijdens prime, wat suggereert dat er wel meer uitgeperst kan worden tijdens het gamen. Echter, dit moet ik wel testen met prime, en dan kom ik het liefste niet boven de 85-90 graden uit. .

[ Voor 10% gewijzigd door itsredd op 05-04-2013 11:02 . Reden: Extra info. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

itsredd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:00:
Is dat bij een ware torture test ook het geval? (Ook al komen die niet echt overeen met load in real world applicaties)

bij het starten van prime, bijvoorbeeld, zit ik binnen luttele seconden van mijn idle 25c op een load van 60/70c+. Ben bang dat die fluctuaties net zo groot (en snel) zijn bij het afronden / starten van losse tests gedurende de prime test. Ik zou niet graag een piek van 90+ willen missen, hoe kort hij deze temperatuur ook heeft. Throttlen zal niet op zich laten wachten, gok ik.

Mijn ingame temperaturen liggen een kleine 20 graden lager dan de max temps tijdens prime, wat suggereert dat er wel meer uitgeperst kan worden tijdens het gamen. Echter, dit moet ik wel testen met prime, en dan kom ik het liefste niet boven de 85-90 graden uit. .
pieken komen bijna niet voor tijdens een constante load (ter vergelijking: als je ergens een vuurtje onder houd, krijg je ook niet eerst een piek en koelt dan gelijk af naar een constante waarde. je hebt 1 max waarde bij het energie dat je erin stopt, en thats it), ook niet als hij ineens in load word gedrukt. tenzij je de koeler even snel demonteerd maar dan is het throttlen snel genoeg om in te springen ;)

verder klopt het wel wat je zegt. maar echt samples van minder dan een seconde zijn bijna nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je gebruikt al RealTemp, volgens mij kan deze loggen naar een csv bestand.

Openen in excel en op basis van de waardes een grafiek laten maken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:16
Je kunt OCCT eens proberen. Dit is naar mijn inziens veruit de meest complete torture test software. Hij houdt grafieken van temps, voltages enzovoorts. Je kunt een max. temperatuur instellen en wanneer deze overschreden wordt stopt ie en maakt ie screenshots van de grafieken. Of je ook complete screenshots van b.v. een 8 uur durende periode, dat weet ik niet.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsredd
@Moi_in_actie: Ga ik eens even testen! Dank voor de suggestie. Nu inderdaad maar hopen dat hij ook graphs kan laten zien over lange periodes. :)

@Viper: Als het bovenstaande niet lukt is dat mijn volgende test! Dank. :)

@Fordox: Klinkt logisch, maar ik vraag mij af of elke core echt op een 100% load blijft bij het wisselen van tests. Ik heb ergens het idee dat hij bij het switchen van test (of eigenlijk, het beginnen van een nieuwe test op een core) een piek voltage stuurt waardoor me temps plots omhoog schieten.

One way to find out :) Hopen dat ik ongelijk heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
itsredd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:40:
@Fordox: Klinkt logisch, maar ik vraag mij af of elke core echt op een 100% load blijft bij het wisselen van tests. Ik heb ergens het idee dat hij bij het switchen van test (of eigenlijk, het beginnen van een nieuwe test op een core) een piek voltage stuurt waardoor me temps plots omhoog schieten.
Je hoeft echt niet bang te zijn dat je temps plots van 60 naar 70 zijn in 5 seconde. Zeker niet als het al een tijdje aan het testen is. Zo werkt het simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsredd
LiquidT_NL schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:49:
[...]

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je temps plots van 60 naar 70 zijn in 5 seconde. Zeker niet als het al een tijdje aan het testen is. Zo werkt het simpelweg niet.
Ik waardeer al het advies enorm, en wil absoluut niet arrogant over komen, maar temps gaan vrij gemakkelijk van 60 naar 70 bij het wisselen van test op een losse core. Binnen een seconde, en niet vijf.

Helemaal P95 draait allerlei verschillende tests (althans, zelfde tests, andere maten) en sommige tests vragen simpelweg veel meer van me CPU.

Anders is het wel gek dat ik 84 graden op een core haal, waarbij hij tijdens andere tests (zelfde P95 sessie) op ~60 draait. Of begrijp ik dingen gewoon echt verkeerd? :/

Nogmaals, niet aanvallend bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
itsredd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:57:
[...]

Ik waardeer al het advies enorm, en wil absoluut niet arrogant over komen, maar temps gaan vrij gemakkelijk van 60 naar 70 bij het wisselen van test op een losse core. Binnen een seconde, en niet vijf.

Helemaal P95 draait allerlei verschillende tests (althans, zelfde tests, andere maten) en sommige tests vragen simpelweg veel meer van me CPU.

Anders is het wel gek dat ik 84 graden op een core haal, waarbij hij tijdens andere tests (zelfde P95 sessie) op ~60 draait. Of begrijp ik dingen gewoon echt verkeerd? :/
Wat ik bedoel is dat de wisseling in temperatuur niet zo abrupt is in termen van tijd. Verder nog de vraag of het statistisch er toe doet. Ten eerste kan het zijn dat test X als max temp 84 graden heeft, en test Y 60 graden. Maar het is niet dat als hij van X naar Y over gaat, dat de temp in een keer flink in elkaar dondert, dat gaat met een graad per een paar seconde meestal. En zelfs dan nog kan je de punten interpoleren (zoals je grafiek ook doet).

De enige reden om de frequentie echt flink te verhogen is zodat je daadwerkelijk pieken kan opvangen, dus laag-hoog-laag (en niet enkel van laag->hoog of andersom, want dat blijkt gewoon uit de metingen). ik zie niet snel een CPU in 5 seconde meer dan een graad of 2~3 spelen binnen een bepaalde test.

Uiteraard, heb je een programma waar je het kan instellen, gooi het gewoon op 1 seconde. Maar ik zou me er zeker niet druk om maken. Alternatief is altijd nog om gewoon te meten met grote intervallen, en dan te kijken of er daar plekken zijn waar je meer van wil zien. Maar meestal zie je toch echt de graphs flink settlen op een bepaalde temperatuur, en dan misschien plots wel verchuiven maar daarna ook settlen (en dat is meestal ook de max temp).
Nogmaals, niet aanvallend bedoelt.
No problem, geldt ook voor mij uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik ken het heen en weer schieten van temps ook heel erg uit persoonlijke ervaring. maar dit komt alleen voor in het begin als de temperatuur nog aan het klimmen is of aan het zakken is. de NB van de 990fx chipset van amd kan er wat van :') zo zie ik wel eens in 10 seconde tijd de temperatuur springen van 20 naar 30 naar 25 naar 45 naar 30 en weer terug naar 20 :) maar onder load komt ie nooit hoger dan de 60 graden, ook niet met pieken. maar dan hebben we het natuurlijk over een NB chip en geen CPU. maar het princiepe blijft hetzelfde.

als je echt aan de max zit, limiteerd je bord en je cpu het vermogen. je kan niet meer energie uit krijgen dan dat je erin stopt.
voltage pieken komen natuurlijk altijd voor, maar kunnen de temperatuur bijna niet beinvloeden. die dingen hebben tijd nodig om op te warmen.

daarnaast is deze manier van temperaturen meten ook totaal niet accuraat als je toch pietluttig doet, want de temps in de cores zelf, en dan bedoel ik echt het silicium, word dat nog wel een graadje of 100 hoger dan dat je nu meet.

dus maak je er maar geen zorgen om ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 05-04-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsredd
Dank voor de uitleg jullie beiden. :-) Stuk duidelijker zo!

Ik zal mijn temperaturen simpelweg als "relatief" (aan elkaar, that is) beschouwen tijdens het spelen met de cpu multiplier. Als het goed is begint een 3570K pas te throttlen bij 105c, en daar zit ik (met mijn hoogste pieken) nog 21 graden onder.

Tijd om wat te experimenteren.

Ondertussen de suggesties OCCT en csv files van realtemp uitproberen!

Nogmaals dank allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
itsredd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:23:
Ik zal mijn temperaturen simpelweg als "relatief" (aan elkaar, that is) beschouwen tijdens het spelen met de cpu multiplier. Als het goed is begint een 3570K pas te throttlen bij 105c, en daar zit ik (met mijn hoogste pieken) nog 21 graden onder.
Ik snap niet echt wat je daarmee bedoelt, maar succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Als het goed is begint een 3570K pas te throttlen bij 105c
105c is niet gezond voor een 24/7 klok.
kijk maar eerder naar 85 onder prime load als limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 00:14
realtemp kan ingesteld worden om te loggen per seconde en ook om de output direct als excel file te doen. enige wat je dan nog hoeft te doen is een kolom selecteren en daar een grafiek van laten maken. bijv bij mij komt in excel in kolommen: datum, tijd, mhz, core 0 t/m 3, load en gpu gegevens te staan.
Pagina: 1