HTPC build

Pagina: 1
Acties:

• Homme
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-02 12:44
Beste tweakers!

Het is zover, ik ga voor mijn eerste HTPC build.

Wat heb ik nodig?

Een stille HTPC met voldoende mogelijkheid tot het inbouwen van HDD's.

Ik ben van plan linux / windows icm XBMC te draaien.

Eerst en vooral:

HARDWARE

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 69,45€ 69,45
1Asus P8-H77-I€ 83,95€ 83,95
1Fractal Design Node 304€ 74,60€ 74,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,70€ 31,70
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 54,10€ 54,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,25

Dit is wat ik in gedachten had, exclusief HDD's (en wss 1 SSD)
Is een extra grafische kaart nodig of red ik het wel met de onboard gpu? En laten we er dan even van uit gaan dat ik er niet op ga gamen.
En zou ik het ook redden met een 300W voeding?

SOFTWARE

XBMC
Linux / Windows

Graag jullie visie ^^

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Van die G2120 weet ik niet precies hoe goed die presteert, maar ik las gisteren een review van zijn (grote of kleine?) broer die in ieder geval super presteert voor in een HTPC: productreview: Intel Pentium G2020 Boxed review door AttiX

Verder zou je prima uit de voeten kunnen met een 300w voeding, een goede 200w voeding zou zelfs nog perfect zijn.

Voor de rest een prima samenstelling hoor :) .

Grillmeister

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
@RoofTurkey Waar zij jij in die review de geschiktheid als HTPC CPU terug? Ik kan niks vinden over het correct afspelen van HD video, aanwezigheid van DXVA artifacts, mogelijkheid tot post-processing enz enz. Naar mijn mening zegt die review niets, maar dan ook helemaal niets wat relevant is voor HTPC gebruik behalve stroomverbruik (wat veel minder relevant is dan bijvoorbeeld bij een NAS).

Reactie uit een ander topic:
jaapsander in "Fanless HTPC voor XBMCbuntu"

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 04-04-2013 14:10 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Geen concrete benchmarks, maar dat idee kreeg ik door het lezen van dit:
Deze processor heb ik voor €53,90 gekocht bij 4Launch voor de nieuwe PC van mijn vrouw. Zij gebruikt de PC vooral voor internet, tekstverwerking en het bekijken van foto's en films.
Ik heb gekozen voor deze processor vanwege het verwachte lage energiegebruik en de redelijke performance. Een i3 past niet in het budget.
En:
Het prijsverschil van €15,- tussen de Intel Celeron G1610 en de Pentium G2020 lijkt mij gerechtvaardigd. De prijs/performance verhouding ligt in het voordeel van de Celeron. Toch is de GPU performance van de Pentium een stuk beter. Als CPU/GPU voor een basissysteem lijkt mij de Pentium de betere koop. Als CPU voor in een simpele server zou ik kiezen voor de Celeron.

Grillmeister

• jaapsander
Als HTPC enthousiasteling wil ik toch wel even opmerken dat het bekijken van "foto's en films" niet als maat gezien kan worden voor de geschiktheid als HTPC CPU. Deze Intel zal prima gebruikt kunnen worden om foto's te bekijken (dat kan immers iedere CPU) en youtube filmpjes zullen ook geen probleem zijn. Echter weet je niet hoe de CPU omgaat met H264 1080p en 1080i in verschillende profiles. Of de geschiktheid bij gebruik van H264 decoder naar keuze (bijvoorbeeld ffmpeg bij XBMC). Ook is de GPU performance minder van belang dan de compatibiliteit van dedicated silicon in je GPU welke verantwoordelijk is voor het daadwerkelijke decoden. Je advies is dus een beetje kort door de bocht.

Mijn ervaringen met Intel CPU's is juist dat deze qua ondersteuning achterlopen op hun AMD alternatieven. Zelf heb ik een i3 2100 welke relatief vaak DXVA artifacts laat zien bij het afspelen icm XBMC (ffmpeg dus). Dit zie ik niet bij een andere setup (of in ieder geval veel minder) op basis van een AMD trinity APU. Wat mij betreft is voor een HTPC een AMD setup verstandiger, ondanks dat de Intel alternatieven op CPU gebied superieur zijn. Op GPU gebied heeft AMD juist een voorsprong en laat dit nou juist van toepassing zijn bij HTPC gebruik (en CPU kracht is nog steeds voldoende).

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Ik zie overigens ook niet echt de toegevoegde waarde van een H77-based chipset. Waarom geen B75? Is meer dan genoeg voor dit doeleinde. In combinatie met deze hardware is DDR3-1333 ook zat. (bij een Trinity-build is DDR3-1600 wel weer nuttig). En een 430Watt voeding lijkt me ook behoorlijke overkill. 300Watt is meer dan genoeg (en eigenlijk nog te veel).

iRacing Profiel

• Homme
jaapsander schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:44:
Als HTPC enthousiasteling wil ik toch wel even opmerken dat het bekijken van "foto's en films" niet als maat gezien kan worden voor de geschiktheid als HTPC CPU. Deze Intel zal prima gebruikt kunnen worden om foto's te bekijken (dat kan immers iedere CPU) en youtube filmpjes zullen ook geen probleem zijn. Echter weet je niet hoe de CPU omgaat met H264 1080p en 1080i in verschillende profiles. Of de geschiktheid bij gebruik van H264 decoder naar keuze (bijvoorbeeld ffmpeg bij XBMC). Ook is de GPU performance minder van belang dan de compatibiliteit van dedicated silicon in je GPU welke verantwoordelijk is voor het daadwerkelijke decoden. Je advies is dus een beetje kort door de bocht.

Mijn ervaringen met Intel CPU's is juist dat deze qua ondersteuning achterlopen op hun AMD alternatieven. Zelf heb ik een i3 2100 welke relatief vaak DXVA artifacts laat zien bij het afspelen icm XBMC (ffmpeg dus). Dit zie ik niet bij een andere setup (of in ieder geval veel minder) op basis van een AMD trinity APU. Wat mij betreft is voor een HTPC een AMD setup verstandiger, ondanks dat de Intel alternatieven op CPU gebied superieur zijn. Op GPU gebied heeft AMD juist een voorsprong en laat dit nou juist van toepassing zijn bij HTPC gebruik (en CPU kracht is nog steeds voldoende).
Dus jij zou AMD aanraden dan...

Welke CPU van AMD zou je me aanraden?
kroegtijger schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:51:
Ik zie overigens ook niet echt de toegevoegde waarde van een H77-based chipset. Waarom geen B75? Is meer dan genoeg voor dit doeleinde. In combinatie met deze hardware is DDR3-1333 ook zat. (bij een Trinity-build is DDR3-1600 wel weer nuttig). En een 430Watt voeding lijkt me ook behoorlijke overkill. 300Watt is meer dan genoeg (en eigenlijk nog te veel).
Maar op zich kan het geen kwaad dat ik een H77 neem?

Maar inderdaad, 300Watt zal het wss ook worden.

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

• kroegtijger
H77 kan geen kwaad ofzo nee, maar logisch is het niet. En net zoals Jaapsander al aangeeft zou ik voor AMD kiezen. Een pricewatch: AMD A6-5400K Boxed op een pricewatch: Asus F2-A85-M LE en 4GB DDR3-1600 support in principe zo'n beetje alles wat je kunt bedenken, en ben je voor pakweg 150,- klaar. Dat scheelt je dus 30,- met een intel-build, én zal waarschijnlijk nog betere performance leveren ook op grafisch gebied. Op CPU zal de intel de A6 de baas zijn, maar daar heb je niet zo heel veel meerwaarde aan in dit geval. De intel is wel iets zuiniger, maar de verschillen zijn niet heel groot. Waarschijnlijk te weinig om een doorslaggevend argument te vormen voor Intel naar mijn mening. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentium-G2120-vs-AMD-A6-5400K

iRacing Profiel

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

(jarig!)
Is AMD geen optie? Een A4 is ook een prima CPU. En is in totaal wat goedkoper (mijn lijstje niet. Hier zit een SSD bij.)

Ik had dan met SSD dit lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,95€ 42,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,10€ 74,10
1BitFenix Prodigy Wit€ 63,50€ 63,50
1Cooler Master Hyper 412S€ 31,95€ 31,95
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 25,02€ 25,02
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,80€ 37,80
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,27

Kleine behuizing. Het moederbord ligt in de kast. hierdoor is een ruimte voor een goede koeler. Deze koeler is stil, en houdt de CPU goed koel, vergroot de levensduur ook wat. Je kan ook voor de Shuriken koeler gaan, alleen die houdt de CPU wat minder koel. Je eigen keuze. De fan van de Cooler master koeler, kan je ook laag zetten, tot praktisch onhoorbaar. En ik denk zelf dat je hem soms wel helemaal uit kan zetten, en dat je CPU koel blijft (ik raad alsnog aan om hem lichtjes te laten draaien hoor :P maar gaat om t idee, dat t koelblok met koelribben etc. goed is ;) ).

Ook de bovengenoemde AMD A6 is een goede optie!
Ik dacht ook dat de FM2 socket nieuwe CPU's krijgt, al ben ik hier niet geheel zeker van. Als het niet zo is, zet het maar neer :P.

Als dit dus wel zo is, heb je upgrade mogelijkheden.

Er zit 1866MHz RAM bij, de AMD APU heeft hier voordeel van. Je gaat het waarschijnlijk niet echt gebruiken maarja, deze geheugen set is scherp geprijsd, dus waarom niet ;) . En de 4GB RAM zal genoeg zijn.

De behuizing zelf vind ik ook wel mooi. Vandaar de keuze. De 300W voeding is ook lekker stil, en kwalitatief goed in orde.

Andere optie qua behuizing: http://nl.hardware.info/p...master-elite-120-advanced

Als je voor eventueel een ander moederbord gaat kijken moet je deze NIET nemen: pricewatch: ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA

Hopelijk kom je er uit ;)

我的名字是Mirno

• Homme
Allen bedankt voor de feedback!

Alles een beetje afgewogen te hebben lijkt het mij deze keuze te worden;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,10€ 74,10
1Fractal Design Node 304€ 74,60€ 74,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,70€ 31,70
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,80€ 37,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,60

Dan toch maar een A6 gekozen boven de intel setup.
De behuizing blijft hetzelfde aangezien hij ergens tussen moet komen en de andere behuizingen zijn net allemaal iets te breed :( Het is tevens ook de enige behuizing die tot 6 schijven kan herbergen met die afmetingen.
Het moederbord heeft op dit moment wel maar 4 sata aansluitingen, maar dat kan ik later eventueel nog uitbreiden met een PCI-E sata controller.
De andere borden die werden voorgesteld hadden ook niet de juiste formfactor helaas.
Het geheugen heb ik behouden en de voeding naar 300W aangepast.
Nog enige bedenkingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Homme op 04-04-2013 22:47 ]

• kroegtijger
Ga je m met mind-control bedienen? Of moet er nog een remote bij? ;)
Ik zou dan, aangezien het toch een 24/7 on systeem is, voor een CEC-adapter kiezen, zodat je gewoon de remote van je tv / receiver kan gebruiken.

iRacing Profiel

• Homme
kroegtijger schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:58:
Ga je m met mind-control bedienen? Of moet er nog een remote bij? ;)
Ik zou dan, aangezien het toch een 24/7 on systeem is, voor een CEC-adapter kiezen, zodat je gewoon de remote van je tv / receiver kan gebruiken.
Hoe wist je dat van die mind control? :p
Nee het is inderdaad de bedoeling dat ik er een CEC adapter tussen prop :)

Overigens denk ik er een Windows 7/8 erop te gooien ipv Ubuntu.
Mijn kennis van Ubuntu is quasi onbestaande.

• TotallyNealz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-03-2022
Persoonlijk zie ik het nut niet van 6 HDDs in een HTPC en gebruik ik een NAS ik voor centrale opslag van mijn media. Ook helpen al die spinnende disks niet als je het systeem stil wilt houden. Maar als het wel je ding is zou je pricewatch: ASRock FM2A85X-ITX kunnen overwegen. Ook ITX maar bevat de nieuwere A85X chipset en heeft 7 SATA-600 bussen.

Succes :)

• jaapsander
fulcrum.be schreef op donderdag 04 april 2013 @ 19:56:
[...]

Dus jij zou AMD aanraden dan...

Welke CPU van AMD zou je me aanraden?
Ik kan het alleen maar helemaal eens zijn met de andere tips hierboven. Ook dat Asrock ITX moederbord lijkt mij ook ideaal.

Qua afstandsbediening is een CEC adapter inderdaad ideaal, let wel op dat de rest van je apparatuur hier geschikt voor is. Gebruik je je HTPC ook om op te surfen en af en toe een mailtje te tikken dan is een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard handig.

• Homme
Allen bedankt voor de reacties!

Systeempje zal in de komende week besteld worden ^^

Pagina: 1