Grub op andere partitie -> boot niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Beste,

Ik heb een probleem met de grub bootloader in combinatie met ubuntu. Ik heb nogal een aparte setup:

Ik gebruik een hp thinclient als server. Het ding is niet snel maar meer dan snel genoeg om fileserver/webserver en dergelijke te draaien. Deze server draait ubuntu server headless. Omdat op dit moederbord geen sata poorten zit heb ik een externe sata controller aangesloten op de pci poort (VT6421A).

Dit leek goed te gaan tot in bepaald punt van de installatie. De installer wou geen grub installeren naar mijn root filesystem (HD van 1TB waarop ubuntu geïnstalleerd staat). Ik heb heel het internet afgezocht met waarom dit niet lukt. Blijkbaar kwam het door een slechte compatibiliteit van de sata controller en 1TB schijf. Deze zou geen toegang geven tot de eerste 2048 bytes van die HD.

Ik heb het probleem opgelost door de bootloader te installeren naar de interne 1GB flash disk. Dit werkt ook. Het systeem start op zonder problemen en alles draait.

Om een lang verhaal kort te maken: Wanneer het systeem start krijg ik het keuze menu in GRUB. Daar staat maar één besturingsysteem. Wanneer ik op enter druk start het gewoon correct. Hoe kan ik ervoor zorgen dat grub automatisch dat besturingssysteem selecteert? Waarom doet hij dat automatisch? Ik heb al gekeken in het bestand /etc/default/grub.cfg (ofzoiets) en daarin staat alles zoals het hoort.

Ik durf zelf niet meer te prutsen omdat ik de bootloader al meerdere malen kapot gekregen heb waardoor ik het besturingssysteem moest herinstalleren.

Dus mijn vraag is: Waarom treed dit probleem op? Normaal gezien start ubuntu op ZONDER een keuze te moeten prutsen. Waarom staat alles juist ingesteld in /etc/default/grub.cfg en leest hij die gegevens niet?

(Ik heb al volgende tutorial geprobeerd:
http://askubuntu.com/ques...e-grub-default-boot-entry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 09:53
Post je /boot/grub/grub.conf eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Daar zit het probleem al. Ik heb er twee.

één op de 1GB flash disk waarvan hij boot:
http://pastebin.com/wAzaHy2u
code:
1
-r--r--r-- 1 root root 5945 Mar 30 15:32 grub.cfg

één op mijn 1TB HD waarop ubuntu staat:
http://pastebin.com/JfUG4MF5
code:
1
-r--r--r-- 1 root root  7094 Mar 30 16:03 grub.cfg

Ik vermoed dat tijdens het installeren van de grub loader op de 1TB schijf er bestanden zijn achtergebleven?

Mss heb je dit ook nodig?:
code:
1
2
3
4
/dev/sda1: UUID="72563fef-0e85-4b5b-bf21-cb01c222f8bb" TYPE="ext4" // boot partitie
/dev/sdb1: UUID="dad1f7d9-057d-4783-911b-8c6619d0f14b" TYPE="ext4" //extra hd
/dev/sdc1: UUID="e324f2a3-df0d-4458-b310-678eecea6f45" TYPE="ext4" //root partitie
/dev/sdc5: UUID="339ae218-8ed3-487d-a78f-820566aa0fa4" TYPE="swap"

Verder weet ik niet of de bestanden op de 1GB flash disk van deze installatie zijn. Het kan zijn dat er bestanden zijn over gebleven van een vorige installatie.

[ Voor 38% gewijzigd door Dark_f op 04-04-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je moet doen, is je flash disk mounten op /boot, zodat alle wijzigingen die je doet voor grub (dus het draaien van update-grub) ook daadwerkelijk op je flash disk komen. Omdat je in de veronderstelling bent dat 't automatisch moet gaan, omdat je niets vreemds ziet, kijk je op de verkeerde plek. Vergelijk de grub.cfg maar eens van je flash drive en HDD.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Hero of Time schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:11:
Wat je moet doen, is je flash disk mounten op /boot, zodat alle wijzigingen die je doet voor grub (dus het draaien van update-grub) ook daadwerkelijk op je flash disk komen. Omdat je in de veronderstelling bent dat 't automatisch moet gaan, omdat je niets vreemds ziet, kijk je op de verkeerde plek. Vergelijk de grub.cfg maar eens van je flash drive en HDD.
In de vorige installatie heb ik dit geprobeerd maar dat is niet goed afgelopen. Hoe doe ik dit best? Ik dacht zo:
  1. Ik verwijder alle bestanden op mijn flash disk
  2. Ik hernoem /boot op mijn 1TB HD naar /boot_tmp
  3. mount de flash disk naar /boot
  4. kopieer alles van boot_tmp naar boot
  5. Herstarten?
De vorige keer had ik alles verwijderd uit boot, hem dan gemount en dan install-grub gedaan. Ik dacht dat dit alle bestanden ging aanmaken die nodig waren.

//edit
ik heb de bestanden eens gelezen. De grub.cfg op de flash disk is blijkbaar een oude? Aangezien hij verwijst naar schijven die niet bestaan? Of ben ik verkeerd? Ik begrijp nog altijd waarom hij dan wel opstart maar niet automatisch. Mijn huidige installatie maakt gebruik van linux 3.5.0-26-generic.

[ Voor 13% gewijzigd door Dark_f op 04-04-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je nog een clean install hebt zeg maar, kan je makkelijker opnieuw beginnen en opgeven waar je /boot moet komen. Dan zal je MBR ook goed gezet moeten worden, en anders kan je dat altijd nog later herstellen door je SATA schijf af te koppelen en via een recovery install-grub /dev/sda oid uit te voeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1