Aankoopadvies videokaart svp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Na jaren Matrox gebruikt te hebben (G450 en G550) ben ik nu over op een systeem waar geen agp poort meer op te bekennen valt.
Mijn nieuwe systeem:

Asus P8Z77-V-LX met een Core i7 3770K en 16 gb memory (2 x 8gb)
Verder (minder relevant) zit er een Audiotrak/ESI geluidskaart op, dus onboard geluid is niet nodig/van toepassing.
De voeding is een Seasonic 800w gold certified, dus dat zal ook geen bottleneck zijn.

De toepassingen waar de desktop voor gebruikt wordt zijn vooral 2d: het normale desktopwerk (browsen, mail) en (Photoshop) fotobewerking, videobewerking.
Daarom heb ik mijzelf een (geweldig!) scherm aangeschaft, nl. een Dell Utrasharp H2713HM op 2560x1440 aangeschaft.
Maar dat gaat digitaal (DVI-D) niet werken met de onboard videokaart. Wel analoog, maar ja...

Dus orienteer ik mij toch maar op een videokaart.

Wensen:
-Een zo goed mogelijk beeld bij afspelen en bewerken van groete videobestanden (dvd, blueray) op2560x1440
-indien mogelijk een tv-out op hdmi
-geluidsoverlast is niet zo'n heel groot probleem; de desktop staat in een kast.
-Wattage lijkt me geen issue
-Prijs: ik dacht aan een max van 200 euro.

Zijn bijvoorbeeld de volgende kaartjes een goed idee:

nieuws: Radeon HD 7790 van Sapphire al aan eerste test onderworpen, ofm iets anders rond de HD7790?
of misschien toch iets opgebouwd rond de gtx 650?
nieuws: Fabrikanten introduceren hun GeForce GTX 650 Ti Boost-kaarten

of zijn dit vooral kaarten geschikt voor gamers, waar deze desktop dus niet/nauwelijks voor gebruikt gaat worden en is het te adviseren een heel andere kant op te denken?

Dank voor het meedenken! Ik ben door de videobomen het bos een beetje kwijt...
Thanx! :)

[ Voor 0% gewijzigd door MisterDon op 04-04-2013 12:51 . Reden: edit: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Voor 189 euro heb je de Sapphire 7870XT deze heeft de beste prijs/prestatie verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:28
Welke software gebruik je en welke bewerkingen doe je met fotobewerken en videobewerken?
In hoeverre voldoet de igp (HD4000) niet? Want die zou imo moeten voldoen i.c.m. dit moederbord en deze monitor.

[ Voor 39% gewijzigd door mitsumark op 04-04-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Dank voor de snelle replies.
De igp voldoet niet omdat ik niet 2560x1440 digitaal kan draaien (http://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_LX/#specifications). Wel analoog. Digitaal geeft het strepen op deze resolutie. Een lagere resolutie kan wel, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarnaast, als ik de tv via hdmi er ook aan hang wil de igp alles op de resolutie van de tv laten draaien, en dat is met zo'n mooie monitor geen gezicht.
Qua software gebruik ik voornamelijk Adobe software (Photoshop, Illustrator, Indesign, After effects, Premiere. dat werk). Beeld afspelen doe ik ook met Power DVD of VLC.

[ Voor 5% gewijzigd door MisterDon op 04-04-2013 13:44 . Reden: asus link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:47
Juist in Adobe producten zal een Nvidia kaart (driver matig) meer ondersteuning bieden. Met ATI is het terugvallen op plugins om hardware accelerate te ondersteunen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
utbone schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:49:
Juist in Adobe producten zal een Nvidia kaart (driver matig) meer ondersteuning bieden. Met ATI is het terugvallen op plugins om hardware accelerate te ondersteunen.
Misschien dat de TS dan beter voor een Nvidia gtx660(non-Ti) kan kijken
http://tweakers.net/categ...CkWWJOUpW0UpmpoaGSrG1tbUA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 16:43

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Voor zover ik weet is de 560 ti van nvidia beter dan de 650 ti en die kun je vaak ook nog eens goedkoper 'op de kop tikken'.

Als je wilt kun je een GTX560ti van mij overnemen. Indien je interesse hebt stuur dan maar een Direct Message :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
RoofTurkey schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:08:
Voor zover ik weet is de 560 ti van nvidia beter dan de 650 ti en die kun je vaak ook nog eens goedkoper 'op de kop tikken'.

Als je wilt kun je een GTX560ti van mij overnemen. Indien je interesse hebt stuur dan maar een Direct Message :) .
Kan idd ook dan is dit wel een mooie - en voor een mooie prijs ook.
http://tweakers.net/categ...CkWWJOUpW0UqmFkbmSrG1tbUA
Tevens is deze veel sneller als een normale 560Ti en maar iets langzamer als een 570
productreview: MSI N560Ti-448-12D5 review door Lucien Shepherd

[ Voor 17% gewijzigd door calsonic op 04-04-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Kijk eens aan, zo komen we al een stuk in de goede richting. Super!
De kaart dient overigens nieuw te zijn (ivm bonnetje, btw etc.) dus dank voor het aanbod RoofTurkey.

Kun je op genoemde kaarten de hoge 2560x1440 monitor resolutie en een lagere tv resolutie draaien, of kan dat op geen enkele kaart? (ik ben echt een videokaarten noob, ik weet het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 16:43

RoofTurkey

PredatorKalkoen

MisterDon schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:34:
Kijk eens aan, zo komen we al een stuk in de goede richting. Super!
De kaart dient overigens nieuw te zijn (ivm bonnetje, btw etc.) dus dank voor het aanbod RoofTurkey.

Kun je op genoemde kaarten de hoge 2560x1440 monitor resolutie en een lagere tv resolutie draaien, of kan dat op geen enkele kaart? (ik ben echt een videokaarten noob, ik weet het)
Die resolutie is geen probleem voor een 560ti, zelfs een iGPU van Intel heeft daar geen problemen mee :) . Verschillende resolutie's op een videokaart is ook geen probleem, maar het vergt wel wat extra verfijning om het lekker werkend te krijgen (dus dat de muis bijvoorbeeld 'logisch' overspringt).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:28
De meeste videokaarten ondersteunen 1440p wel, al dan niet op alle poorten.
De meeste moederborden ondersteunen 1440p inderdaad niet (icm de igp), eventueel alleen via displayport.
(ik had in eerste instantie niet goed gezien dat er geen DP op zat)

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 04-04-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Dank voor alle advies!

Ik heb een MSI GTX560ti besteld. Wat een grote kaart zeg! Na wat aanpassinkjes pas het gelukkig allemaal in m'n kast. Super beeld, dus daar ben ik helemaal blij mee. Het geluid valt wel tegen; het is wel een lawaaiplankje! Maar daar gaat snel een Arctic Cooling Accelero Twin Turbo II op (schijnt te passen), dus dan wordt alles wat stiller.

Edit: de koeler van Arctic zit er intussen op. Wat een rust! En het ding lijkt ook heel aardig te koelen; bij 100% gpu ongeveer 60 graden. Lijkt me prima.

[ Voor 17% gewijzigd door MisterDon op 12-04-2013 22:24 ]

Pagina: 1