Toon posts:

CPU erg warm onder load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een beetje gelezen hier te hebben op vergelijkbare topics kom ik er toch niet uit.

Sinds kort wordt mn CPU heel erg warm. GPU heeft nergens last van en ook toen ik hem net had ging alles goed (50-60C).
Wat is erg warm? 100% load op 4 cores geeft 93-97 graden aan, zowel in Speedfan als in Open Hardware Monitor, dus mee stampen is niet echt mogelijk. :'(

Wat heb ik gedaan?
Koelpasta vervangen, fans schoongemaakt, airflow gecontroleerd en alles lijkt goed te zijn. Ik heb geen andere koelers die hierop passen anders had ik die getest. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden wbt koelen dan een fan die goed werkt, koelpasta en airflow?

Setup:
Core i5-2500k met stock cooler
Nvidia Gefore GTX560

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 21:59
Gebruik eens RealTemp of CoreTemp voor het uitlezen van de temperaturen. Van Speedfan is bekend dat er niet altijd goede coretemps worden uitgelezen.

Ik neem aan dat je CPU op stock snelheid loopt?

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, niets overgeklokt of raars gedaan. Alles op stock instellingen.
Heb Core Temp nu naast Speedfan en Open hardware staan. Alle 3 geven exact dezelfde waardes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je controleren of jouw cpu fan ook 100% draait bij 100% load? het kan zijn dat de fan wel draait, maar erg langzaam bjivoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stomme vraag misschien, maar waar zie ik de max speed? Ik weet dat hij op max speed zo rond de 2k toeren hangt, maar de max weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:11
Speedfan kan ook snelheden van fans uitlezen ;) En anders is dat ook wel te zien via de BIOS. Als je een grote ventilator op richt (zoéén als je op een bureau zet of op een paal op de grond), wat doet de temp dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 21:59
Voel anders even of het koelblok erg warm is. Als je deze zonder problemen vast kunt pakken dan maakt de koeler waarschijnlijk geen goed contact, dat kan zulke temperaturen ook goed verklaren.
Welke kast heb je trouwens?

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De huidige fanspeed die zie ik wel, die ligt op full load op ongeveer 2k rpm. Bios gaat niet veel helpen, zodra de load wegvalt dropt de temp als een baksteen (10-20 graden in secondes tijd).
Ik moet even creatief gaan doen met fans in dat geval, aangezien ik geen bureau ventilator heb. Zal dan ook gelijk even de cooler aanvoelen hoe warm (of juist niet ... ) die word.
Heb een Antec Big Tower Nine Hundred met fans erin.

En heren, bedankt alvast :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Vooral even de temperatuur van de koeler aanvoelen ja.
Als deze zelf heet is: fan krijgt de warmte niet weggeblazen.
Als deze NIET heet is: te weinig of te veel koelpasta. Of geen goed contact met de CPU zelf.

Overigens, voelt de temperatuur binnen/om de kast ook warm aan? Check even bij de plek waar de meeste lucht naar buiten wordt geblazen, is dat voelbaar warmer dan kamertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch blij dat ik gewoon om advies vraag.

Nou heb ik mn kast even op zn zijkant gelegd, bleek dat de cooler niet helemaal goed vast zat. Ik was er heilig van overtuigd dat tijdens het testen dat wel zo was, blijkbaar niet. Even weer los gemaakt, en deze keer goed vast gezet. Het eerste idee is veelbelovend met een temp van 60 onder load.

ShitHappens, die gedachte ga ik onthouden voor de volgende keer. Eigenlijk is het logisch als ik erover ga nadenken, maarja met mn studie ben ik helemaal niet meer bezig met IT.

Heren, Enorm bedankt! Mocht er toch wat mis gaan dan roep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Haha, graag gedaan ;) Foutje kan zo gebeuren, maar ook zo weer opgelost worden gelukkig.

En nu weer lekker stampen hè?
Pagina: 1