Laptop krijgt extern ip adres (?)

Pagina: 1
Acties:

• musicer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 16:29

musicer

Press any key to continue....

Topicstarter
Ik ben een student en woon op kamers met een gedeelde intenetverbinding met het pand (snackbar) van mijn huisbaas. Toen ik hier kwam wonen heb ik mijn eigen "subnetwerkje" opgezet door een oude speedtouch modem om te bouwen tot router. Dit netwerk deed het tot een maand geleden prima, maar toen begonnen er rare dingen te gebeuren. Mijn internetverbinding werd op bepaalde momenten tot soms de complete dag instabiel (10 seconden internet en dan weer een minuut niet enz) en traag.

Ik heb toen verschillende dingen binnen mijn netwerk geprobeerd om het op te lossen, als alleen verbinden via wifi of alleen via de utp kabel, maar niets leek te werken. Toen toch maar besloten om mijn eigen router over te slaan en de pc rechtstreeks op het algemene netwerk aan te sluiten. Dit zorgt op dit moment voor een stuk minder slechte verbinding, maar ik stuitte wel op problemen. zo blijft windows een melding geven dat er een 'IP adress conflict' is en toen ik dat wilde onderzoeken viel mij op dat ik, als ik ipconfig doe, het externe ip-adres van onze aansluiting als ip adres van mijn pc heb. Naar mijn weten was dat eerder nog niet zo en het leek me ook niet erg logisch.

Ik ben dus bang dat er ergens een probleem in de modem van mijn huisbaas zit. Helaas heb ik hier persoonlijk geen toegang tot, maar ik kan natuurlijk altijd met een mogelijke concrete oplossing naar mijn huisbaas gaan.

Iemand enig idee welke fout of verkeerde instelling van mijn huisbaas (of van mij) dit veroorzaakt kan hebben?

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:46
Modem van je huisbaas misschien een keer resetten. Minuutje stekker eruit, misschien helpt dat.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Misschien heeft je huisbaas maar 1 PC, en geen router?

Je zit dan direct met z'n tweeën op een modem (geen modemrouter), en dat gaat niet werken omdat die maar 1 IP (je externe IP) uitdeelt.

Maar, datzelfde probleem moet je hebben gehad als je met jouw router + de PC van je huisbaas op de modem zit. In dat geval zitten jouw router en de PC van je huisbaas te ruziën over het éne IP dat ze van de modem krijgen.
Alleen merk je dat niet zo goed omdat je dan in Windows geen popup krijgt.

Dat verklaart wel je problemen ;)

In diagrammetjes:

Situatie 1 (fout)
Modem huisbaas --> switch --> jouw router --> jouw shit
                      |
                  PC huisbaas

Situatie 2 (fout)
Modem huisbaas --> switch --> jouw shit
                      |
                  PC huisbaas

Situatie 3 (goed)
Modem huisbaas --> router huisbaas (met switch) --> jouw router --> jouw shit
				|
			PC huisbaas

[ Voor 77% gewijzigd door Compizfox op 03-04-2013 23:54 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• musicer

musicer

Topicstarter
modem opnieuw starten gebeurt regelmatig als ik mijn huisbaas mag geloven. Ik weet wel (wen eens een paar keer daar binnen geweest) dat ze daar (ook) een speedtouch hebben staan. het lijkt de zelfde te zijn ( een Thomson ST780) als ik hier heb staan, maar dat kan ik persoonlijk ook niet in 1 blik zien. Klinkt wel logisch aangezien we adsl van kpn hebben. Als deze daadwerkelijk zit aangesloten zou dit wel degelijk een modemrouter moeten zijn. Of heb ik dat nou heel fout?

EDIT: Modem (of wat dan ook) van de huisbaas is zonder mijn eigen router aangesloten, dus pc direct op de utp kabel, wel gewoon te bereiken via: 192.168.1.254

[ Voor 14% gewijzigd door musicer op 03-04-2013 23:57 ]

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-12 17:03
Dan staat ie vast lekker in bridged modus...
Wellicht terugzetten op Routed? Anders door de provider laten regelen

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• musicer

musicer

Topicstarter
Alvast bedankt voor deze reacties. Hiermee kan ik al wel een aantal mogelijke oplossingen aan mijn huisbaas voorleggen. Ik zal hem van de week eens proberen te bereiken en dan kan het hopelijk eens een keer opgelost worden

• Peetz0r
  • Laatst online: 02-12 17:56
Compizfox schreef op woensdag 03 april 2013 @ 23:46:
Misschien heeft je huisbaas maar 1 PC, en geen router?

Je zit dan direct met z'n tweeën op een modem (geen modemrouter), en dat gaat niet werken omdat die maar 1 IP (je externe IP) uitdeelt.

Maar, datzelfde probleem moet je hebben gehad als je met jouw router + de PC van je huisbaas op de modem zit. In dat geval zitten jouw router en de PC van je huisbaas te ruziën over het éne IP dat ze van de modem krijgen.
Alleen merk je dat niet zo goed omdat je dan in Windows geen popup krijgt.

Dat verklaart wel je problemen ;)
[...]
Als dat zo is, dan zou je wanneer de huisbaas zijn pc uitzet dus geen probleem moeten hebben. Het is nu 0:37, dus dat zou best wel eens kunnen. Als je huisbaas echter z'n computer 24/7 laat draaien kun je dat niet testen...

• musicer

musicer

Topicstarter
P.E.T.E.R. schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:37:
[...]

Als dat zo is, dan zou je wanneer de huisbaas zijn pc uitzet dus geen probleem moeten hebben. Het is nu 0:37, dus dat zou best wel eens kunnen. Als je huisbaas echter z'n computer 24/7 laat draaien kun je dat niet testen...
OP dit soort tijden heb ik inderdaad vaak minder problemen. Een probleem echter is dat ik ook nog meer huisgenoten heb die ook van dit internet gebruik maken. Genoeg kans dus dat één of meerdere van hen ook online is (of online probeert te zijn)
Pagina: 1