Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k210/Jedi05071977/final-cut-pro-x-1_zps563df19c.jpg

Dit topic is geboren uit het gopro topic waar veel posters FCP (Apple) gebruiken om hun actiefilmpjes te bewerken. De mogelijkheden van FCP zijn eindeloos terwijl het pakket toch erg gebruiksvriendelijk is gebleven.

FCP is industrie standaard in de wereld van professioneel editten zoals films, documentaires en televisieprogramma's.

De openingspost van dit topic zal na verloop van tijd meer vorm gaan krijgen maar om snel van start te gaan hier alvast een intro afkomstig van wikipedia:

Final Cut Pro
Final Cut Pro X
Ontwikkelaar Apple Inc.
Recentste versie 10.0.6
(23 oktober 2012)
Besturingssysteem Mac
Categorie Videobewerkingssoftware
Licentie Propriëtaire software
Website http://www.apple.com/nl/finalcutpro/

Final Cut Pro X is een niet-lineair videobewerkingspakket om video mee te monteren. Het is beschikbaar voor Mac en wordt ontwikkeld door Apple. Sinds de introductie van het pakket is het bezig met een gestage opmars binnen de videobewerkingswereld, waar het de belangrijkste concurrent is van Avid.
Final Cut Pro X wordt ook wel de professionele versie van iMovie genoemd, ook ontwikkeld door Apple. De recentste versie (10.0) werd gelanceerd op 21 juni 2011. Verwante merken zijn Motion en Compressor.

Geschiedenis

Final Cut Pro is ontworpen door dezelfde groep die ook Adobe Premiere ontwierp. In eerste instantie was het een pakket van Macromedia, maar al snel werd het overgenomen door Apple.
Sinds versie 3.0 ondersteunt Final Cut Pro ook het zogenaamde HD-formaat. Veel omroepen maken gebruik van het pakket maar ook een aantal Hollywood-films zijn in Final Cut Pro gemonteerd, waaronder Cold Mountain, Intolerable Cruelty en Ocean's Eleven.
Final Cut Pro was een onderdeel van Final Cut Studio 2. Dit pakket bevatte:

-Color om kleurcorrecties mee te maken.
-Motion om titels en andere 2D- of 3D-animaties mee te maken
-Compressor om je montage weg te schrijven naar een ander formaat (bijvoorbeeld voor dvd)
-Final Cut Pro de NLE
-Livetype om titels te maken
-Soundtrack Pro om audio na te bewerken. Met de content van Soundtrack Pro kan men tevens Apple Loops gebruiken.
-DVD Studio Pro om dvd's mee te maken

Op 21 juni 2011 hield Final Cut Studio op te bestaan. Op Motion en Compressor na werden alle programma’s uit de Studio immers gecombineerd tot Final Cut Pro X. Motion en Compressor bleven apart beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k210/Jedi05071977/014726-fcpscreen_zpsad034541.jpg

Doel van het topic is ervaringen uitwisselen en problemen bespreken met medegebruikers. Uiteraard is het ook de bedoeling dat je hier trots je creaties deelt zodat anderen hier feedback op kunnen geven en zelf ook weer ideeën op kunnen doen. Werken met FCP vergt niet alleen wat ervaring en kennis maar zeker ook creativiteit!

Veel plezier met dit topic. :)

Interessante plugins:
-FXfactory: een keur aan plugins voor allerlei effecten, transitions en texten.
-Twixtor: Een must-have plugin voor het creëren van super slomotions.

[ Voor 4% gewijzigd door Jpjedi op 04-04-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-07 21:18
Super initiatief!

Ik ben zojuist begonnen aan mijn 1e edit in FCPX, niet heel veel beeldmateriaal maar dat maakt het eigenlijk alleen maar makkelijker.

Heb hiervoor enkel wat eenvoudige montages gemaakt in iMovie en wel eens een wat lessen in Premiere gehad maar FCP spreekt me toch meer aan. Verder weinig ervaring met monteren maar gelukkig is er nu een plekje om hulp te vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:13

Japie.G

Colour Classic

Ik heb nog steeds last van groene frames in mijn renders. Ff iets aanklikken zodat ie een nieuwe render maakt helpt, maar is ERG irritant. Misschien hier iemand een idee? Ik ga maar over naar adobe. Die heeft nergens last van :(

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:17

ThunderNet

Flits!

Japie.G schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:58:
Ik heb nog steeds last van groene frames in mijn renders. Ff iets aanklikken zodat ie een nieuwe render maakt helpt, maar is ERG irritant. Misschien hier iemand een idee? Ik ga maar over naar adobe. Die heeft nergens last van :(
Helaas, ook in Premiere Pro kom ik wel eens groene frames tegen. Eigenlijk wel altijd in AVCHD-materiaal. h264 heb ik in Premiere nooit problemen mee.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Japie.G schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:58:
Is een bugfix in de laatste update fcp 10.0.8 update. Was een bekend issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42
Bookmarked!

Ik vraag me af of m'n MB air van 2012 FCP trekt. De import van 1000 4k resolutie images vond hij niet zo grappig. Hoe kan ik dat, als het al kan, anders doen zodat het wel werkbaar is zonder in te hoeven leveren op kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Werkt op zich ok als je renderen manual zet. Echter ik ben geswitched naar mbp omdat het nu eenmaal voor een flink project allemaal iets te stroperig gaat op de mba. Maar op zich was ik onder de indruk wat de mba er van bakte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305478

Mooi dat dit topic er eindelijk is! Toevallig vandaag nog een FCP X project geupload!

Erg gebruiksvriendelijk, en makkelijk uit te vogelen! Absolute aanrader is de Twixtor plugin!
Door dit filmpje leerde ik hoe het precies werkt:

Weet iemand misschien nog andere handige plugins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Ik heb veel plugins erin gezet via fxfactory. Daar zit van allerlei leuk spul bij zoals transitions, splitscreens en credits.

http://www.noiseindustries.com/fxfactory/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jpjedi schreef op donderdag 04 april 2013 @ 05:40:
Ik heb veel plugins erin gezet via fxfactory. Daar zit van allerlei leuk spul bij zoals transitions, splitscreens en credits.

http://www.noiseindustries.com/fxfactory/
Briljant! Super bedankt, precies de transitions die ik zocht! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Anoniem: 305478 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:33:
[...]

Briljant! Super bedankt, precies de transitions die ik zocht! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Plugins toegevoegd aan de OP.

Mochten er mensen nog meer interessante plugin tips hebben dan zet ik ze er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Anoniem: 305478 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:56:
Erg gebruiksvriendelijk, en makkelijk uit te vogelen! Absolute aanrader is de Twixtor plugin!
Door dit filmpje leerde ik hoe het precies werkt:
[video]
Heb je de prijs gezien van deze plugin? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pixxa schreef op donderdag 04 april 2013 @ 19:45:
[...]

Heb je de prijs gezien van deze plugin? :o
Deze documentaire al eens gezien ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Nu wel. Tja niets wat ik nog niet wist. Toch een aardige docu, thanks!

Kennen jullie Larry Jordan en zijn Final Cut Pro X Training videos?

YouTube: Final Cut Pro X Training - Update

Hij heeft nog een hoop andere Final Cut en andere app video's

YouTube: Larry Jordan

Zeker de moeite waard om te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pixxa schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 15:33:
[...]

Nu wel. Tja niets wat ik nog niet wist. Toch een aardige docu, thanks!
Was een subtiele hint naar je opmerking dat Twixtor zo duur was ;)

Deze zonet geüpload, voor het eerst echt nadrukkelijk met stabilisatie gewerkt (dus niet met AE stabilisatie maar die van FCP X zelf), en over het algemeen vind ik het de kwaliteit (aangezien skiënd vrij schokkerige beelden oplevert) erg positief beïnvloeden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Anoniem: 305478 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:28:
[...]

Was een subtiele hint naar je opmerking dat Twixtor zo duur was ;)

[video]
Deze zonet geüpload, voor het eerst echt nadrukkelijk met stabilisatie gewerkt (dus niet met AE stabilisatie maar die van FCP X zelf), en over het algemeen vind ik het de kwaliteit (aangezien skiënd vrij schokkerige beelden oplevert) erg positief beïnvloeden!
Snap ik wel ;) Ziet er goed uit! Lijkt te werken inderdaad, heb nergens het beeld irritant gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pixxa schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:38:
[...]

Snap ik wel ;) Ziet er goed uit! Lijkt te werken inderdaad, heb nergens het beeld irritant gevonden.
Haha, mooi! :)

Bedankt! Goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Zo, mijn eerste filmpje is 'af'.

Zo'n beetje de eerste beelden van mijn GoPro Hero3 Black, helaas zijn veel beelden aan de donkere kant, maar wilde graag eens oefenen met FCPX. Veel standaard effectjes, maar voor een eerste filmje vind ik het best grappig!

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=cFAhco_WQKY&feature=youtu.be]

Ah stom :(
Zie nu net dat de video 4 minuten duurt terwijl er maar ongeveer een minuut beeld is. Had dat balkje in FCPX niet gezien. Oke, van fouten kun je leren...

^ Gelukkig nog kunnen bijwerken in de youtube editor.

[ Voor 25% gewijzigd door Igor92 op 05-04-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Igor92 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 21:41:
Zo, mijn eerste filmpje is 'af'.

Zo'n beetje de eerste beelden van mijn GoPro Hero3 Black, helaas zijn veel beelden aan de donkere kant, maar wilde graag eens oefenen met FCPX. Veel standaard effectjes, maar voor een eerste filmje vind ik het best grappig!

[video]

Ah stom :(
Zie nu net dat de video 4 minuten duurt terwijl er maar ongeveer een minuut beeld is. Had dat balkje in FCPX niet gezien. Oke, van fouten kun je leren...
Kan hem niet via de iPhone afspelen, content is not made availabe for mobile..

[edit] Hoe zorg ik ervoor als ik ingezoomd ben dat zodra ik afspeel mijn view mee scrolled met mn afspeel positie?

[ Voor 7% gewijzigd door Tristan op 05-04-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Niet op mobiele devices is volgens mij vanwege de muziek die er onder staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Ja klopt. Als je muziek met rechten er op zet dan is de video niet te bekijken op mobiele platforms. Weet iemand hoe dat geregeld is bij vimeo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Jpjedi schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:23:
[...]

Is een bugfix in de laatste update fcp 10.0.8 update. Was een bekend issue.
In de release notes staat dat het gefixt is voor third party plugins e.d. Maar ik heb het ook bij renderen van de standaard titles. Verder spreken ze van een 'groen kader' dat zichtbaar zou zijn. Bij mij zijn het volledige groene frames.. Erg vervelend en bijna onbruikbaar daardoor. Inderdaad gebruik ik AVCHD content. In Premiere nog geen last van gehad! Nouja, de nieuwe versie van FCPx maar eens proberen. Wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik snap iets niet en google is niet erg hulpzaam. Hoe kan ik een clip die ondersteboven is gefilmd rotaten in de event browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Tristan schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:27:
Ik snap iets niet en google is niet erg hulpzaam. Hoe kan ik een clip die ondersteboven is gefilmd rotaten in de event browser?
Zie ook:
https://discussions.apple.../3292371?start=0&tstart=0

[ Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 07-04-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

180 graden instellen bij rotation, staat tussen zoomen en beeld schuiven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Anoniem: 305478 schreef op zondag 07 april 2013 @ 18:05:
180 graden instellen bij rotation, staat tussen zoomen en beeld schuiven!
Thanks, found it! Inderdaad en het duurt (althans bij mij) heel even voordat de preview thumbnail ook geflipped is. Vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Kan iemand me vertellen hoe GoPro die text slides doen met namen die ze vrijwel altijd doen. Zoals in het laatste filmpje:

YouTube: GoPro: Golf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik gebruik Final Cut nu al een tijdje en heb er zo'n 15 video's mee geedit. Puur hobby matig, snel de edit maken, exporteren en klaar.
De structuur van de events en projects heb ik nooit echt begrepen.
Wat ook resulteerde in verdwenen projecten die ik niet meer aan de nieuwe lokatie kon linken en dus eerdere edits niet meer kon inzien of bewerken.

Nu ben ik bezig met een video die ik later wil kunnen bewerken en goed op wil slaan.
Ik wil alle media op 1 externe schijf hebben en wil graag weten hoe ik de events en projects fatsoenlijk orden om mijn project en events later nog eens te kunnen zien en gebruiken.
Heeft iemand hier tips voor?

Ik heb nu bijvoorbeeld alle orginele files op de externe schijf staan, maar als ik dan een nieuw event aanmaak kopieert hij alsnog al die bestanden naar de events map, waardoor die bestanden dus 2 keer op mijn schijf staan. Dat vreet nogal wat ruimte, kan het ook zonder events map, dat hij gewoon de bestanden van de originele lokatie linkt?

Ik hoop dat iemand me kan helpen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:17
Zijn er nog mensen die mooi gratis plugins for Final Cut Pro kennen? Of zeer goede betaalde packs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik heb een hele simpele vraag maar ik kan niet snel een antwoord op internet vinden.

https://imgur.com/a/igKwqnU

Waarom heb je sommige clips in je tijdlijn die blauw zijn en andere groen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:21
Tristan schreef op woensdag 10 april 2013 @ 22:04:
Kan iemand me vertellen hoe GoPro die text slides doen met namen die ze vrijwel altijd doen. Zoals in het laatste filmpje:

YouTube: GoPro: Golf
Dat moet denk ik in Apple Motion.
In principe is het gewoon een zwart vierkantje dat snel invliegt met tekst erover. Dus het vierkantje net buiten beeld plaatsen, en dan 4 frames later in beeld een keyframe. Dan schiet die snel binnen maar heeft die toch wat animatie.
2013 :X oeps
Anoniem: 343919 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:10:
Ik heb een hele simpele vraag maar ik kan niet snel een antwoord op internet vinden.

Je kunt volgens mij zelf een kleurtje geven aan de clips?
YouTube: Final Cut Pro X Tutorial | Creating and Customising Roles Color

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 23-04-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50

Royz

Kleurenblind!!

Anoniem: 343919 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:10:

Heeft te maken met de rollen van je clips toch?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Waah schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:18:
[...]

Dat moet denk ik in Apple Motion.
In principe is het gewoon een zwart vierkantje dat snel invliegt met tekst erover. Dus het vierkantje net buiten beeld plaatsen, en dan 4 frames later in beeld een keyframe. Dan schiet die snel binnen maar heeft die toch wat animatie.
2013 :X oeps
:+ Ik heb sinds 2013 mijn GoPro niet meer aangeraakt man O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:21
Tristan schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:45:
[...]

:+ Ik heb sinds 2013 mijn GoPro niet meer aangeraakt man O-)
Beter laat dan nooit? :(:) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Royz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:02:
[...]

Heeft te maken met de rollen van je clips toch?
Wat voor rollen? Ik heb deze clips enkel geimporteerd en toen waren ze zo.

Ik zal het even uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bourgoitje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-01-2022
Ondanks Final Cut Pro aangeschaft,werk echt prima maar ik heb één probleem die redelijk irritant is bij monteren en dat is omdat de spatiebalk niet werkt als play/pause toets🤭ik heb al van alles geprobeerd maar het wil echt niet lukken.iemand ervaring met dit probleem en kan het opgelost worden .
M.v.g Franky
Pagina: 1