Kernel-Power 41 (63) Windows 7 Freeze na activeren Crossfire

Pagina: 1
Acties:

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo Tweakers,

Eerst even de specs van mijn computer:
Moederbord: MSI Z77 mPower.
CPU: Intel 3770k met OC Genie @ 4.2Ghz.
GPU(s): HD5870 (Asus als main en Sapphire als 'slave') 1 gig GDDR5.
Voeding: XFX 750W Black Edition Pro Series.
Geluidskaart: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio.
CPU Koeler: Scythe Mugen 3 Hardware Edition.
RAM: G.Skill 16g @ 1600mhz (F3-1200CL9-4GBXL).
Case: Cooler Master HAF 922.
Fans: 2x 140mm Cooler master fan (front en top), 3x 120mm Noise Blocker XL2 (2 side panel en 1 back) en natuurlijk de 2x 120mm fan van de Scythe Mugen 3.
HDD/SSD: 256gb Samsung 840 Pro (Windows 7 64bit home premium), Samsung Spinpoint F3 1000gb (data enzovoort).
DVD Drives: 2 waarvan 1 DVD-RW en 1 DVD-R.

GPU Driver: Catalyst 13.3 beta met de 12.11 CAP Profiles.

Een aantal weken geleden heb ik mijn computer een upgrade gegeven. Ik heb de SSD, moederbord, cpu en cpu koeler vervangen. Destijd heb ik mijn Windows niet opnieuw geïnstalleerd en dat liep prima... voor een week. Ik zat rustig Simcity te spelen en opeens freezede mijn computer. Nou ok, opnieuw opgestart. Eenmaal op de desktop liep die na een minuut weer vast. De tijd nodig voor een freeze werd elke reboot kleiner todat ik uiteindelijk BSODs kreeg met elke keer een ander .sys als schuldige. Uiteindelijk bleef de computer al hangen bij het Windows 7 opstart logo. Uiteindelijk heb ik Windows 7 toch opnieuw geïnstalleerd en alles leek prima te lopen. Tot nu toe.

Ik zat net rustig Crysis 3 te spelen en opeens liep mijn systeem weer vast. Ik kreeg tijdens het spelen al even zwarte flitsen in mijn scherm maar met veelvuldig op 'escape' drukken en het pauzemenu te openen leek het te verdwijnen. Na een reboot kreeg ik precies hetzelfde verhaal als de vorige keer: freezes! Ik heb snel Crossfire uitgeschakeld en het leek erop dat mijn systeem weer stabiel was. Het uitschakelen duurde trouwens wel erg lang. Ik zal echt 10 seconden naar een zwart scherm met een blinkende underscore te kijken.

Elke keer als ik nu mijn Crossfire weer aanzet freezed mijn systeem 10 tot 30 seconden later. Wat kan het probleem zijn? Voor de upgrade heb ik nooit last gehad van freezes met Crossfire. De CPU die ik hiervoor heb gebruikt was de AMD 965BE met een Asus m4a78t-e moederbord. De voeding was hetzelfde. Het lijkt mij dat die AMD toch meer stroom verbruikt als de 3770k. Ik heb het nu over stroom omdat de event logger de kritieke fout Kernel-Power 41 (63) registreert. Hieronder de XML dump.

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2013-04-03T17:42:40.590403600Z" />
<EventRecordID>9080</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Ben-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>

Ik heb gelezen dat het kan liggen aan een audio driver conflict van de AMD High Definition Audio rotzooi. Ik heb die proberen uit te schakelen maar ik zie geen succes nog. De PCH van mijn moederbord staat op 1.05v, ergens heb ik gehoord dat het verhogen daarvan een oplossing kan bieden?

Hoor graag jullie ideeën! Een lang verhaal met veel specs, maar ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn :).

Edit: Ik heb nog niet geprobeerd de BIOS van mijn moederbord te updaten. Dat lijkt mij toch ook nog niet nodig? Het is een nieuwe moederbord met een nieuwe CPU. Die ondersteuning moet er standaard zijn lijkt mij. Ik heb wel de nieuwste drivers van de MSI website geplukt.

Edit 2: Ik heb net de computer in slaapstand gezet maar de ventilatoren bleven draaien. Even later kreeg ik de computer niet meer uit slaapstand en moest ik het complete systeem opnieuw opstarten.

Edit 3: De situatie blijft verergeren. Heb al meerdere BSODs gehad. Ik heb de Realtek on-board sound chip uitgeschakeld en de driver verwijderd. Heb ook beide AMD High Def audio apparaten uitgeschakeld en kan nu gewoon weer draaien met één videokaart. De tweede kaart heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb er weinig hoop voor. Kleurenverschil is vergroot tussen mijn twee schermen, geen idee hoe of waarom. Heb de BIOS een update gegeven en Turbo Boost uitgezet. Nog iets vreemds: de computer gaat nu niet meer helemaal uit. Nadat het scherm op zwart gaat blijven de ventilatoren draaien en ook de LEDs op het moederbord blijven aan. Hetzelfde met een restart; ik moet dan zelf op 'reset' drukken voordat de computer daadwerkelijk herstart. Het wordt steeds vreemder en ik ben een beetje ten einde raad |:(

Edit 4: Het inschakelen van de tweede kaart geeft gewoon weer freezes, maar geen BSOD.

Edit 5: Bij het deinstalleren van de AMD Catalyst wilt de computer wel uitschakelen en opnieuw opstarten. Ik heb ook al een .net 4.0 fix laten draaien en Catalyst opnieuw geinstalleerd, maar de tweede kaart blijft een probleem vormen. Is het mogelijk dat de tweede kaart gewoon kapot is? Beetje vreemde kuren enkel voor een kapotte GPU lijkt mij. Of is het moederbord misschien stuk? Lijkt me stug, zonder de Catalyst lijkt alles te werken. Alhoewel, ik kan de computer niet uit slaapstand halen door middel van mijn Logitech G15 toetsenbord. Ook wilt LCore.exe niet altijd werken vanuit slaapstand. Lcore regelt het LCD schermpje. Dan moet ik het process LCore.exe stopzetten en opnieuw starten.

Edit 6: Performance in games lijkt beter (!?!) met één GPU geactiveerd. Heb net Crysis 3 gespeeld op één GPU en het lijkt echt een stuk soepeler te lopen. Met Simcity had ik dat ook al, één kaart liep soepeler en alles werd nog minder heet ook. Met Simcity dacht ik er verder niets van, want daar is volgens mij geen CAP Profile voor. Voor Crysis 3 is dat er volgens mij echter wel :X

[ Voor 23% gewijzigd door XxRenéxX op 03-04-2013 23:42 ]

• XxRenéxX
Ik heb vandaag beide kaarten apart getest in zowel PCI-E slot 1 en 2. Beide kaarten functioneerden prima en doorstonden een Crysis 3 game sessie van ~30 minuten en 10 minuten op 100% met gebruik van FurMark.

Ik heb uiteindelijk de Crossfire Bridge vervangen en de stroomtoevoer naar mijn moederbord veranderd. Ik gebruikte eerst de ATX12V 8-pins stekker (2 losse blokjes van 4), maar ik gebruik nu de EPS12V aansluiting die ook aan mijn XFX voeding zat.

Hopelijk is het hiermee opgelost. Vooralsnog lijkt Crossfire een 5 minuten test van Furmark te doorstaan en ook Crysis 3 loopt goed (al had ik wel 1 korte freeze). Misschien heeft een ander nog wat aan mijn oplossing, als die blijft werken in ieder geval.

• XxRenéxX
Niet omdat ik een paar minuten na mijn reactie nog een keer wil kicken, maar de update wat betreft de oplossing is te belangrijk om enkel als edit neer te zetten. De 'oplossing' werkt namelijk helemaal niet. Ik start na het posten van mijn reactie Crysis 3 op en BLAM het systeem loopt ALWEER vast.

Ik heb de JPWR3 op het moederbord niet aangesloten. Daar gaat een pci-e 6-pin stekker in maar ik gebruik er al 4 voor mijn kaarten. Is dat misschien het probleem?

Edit: de energiemodus stond op gebalanceerd en had dus Link State Power Management aan staan. Ik had ook nog ULPS aan staan. Beide heb ik nu uitgeschakeld... Zou zo'n simpele optie mijn problemen veroorzaken? Krijg overigens nog wel steeds crashes in Crysis 3.

Krijg ook een DirectX crash in Battlefield 3 nu, maar mijn computer zelf blijft bruikbaar. Ik crash nu niet meer op de desktop maar krijg wel vaak "Driver has stopped responding and has been recovered" of iets in die trant, te zien als ik een game start.

Heb met driver sweeper een clean install gedaan van CCC 13.1 en de 12.11 Cap Profiles. Nu ben ik weer precies op het punt waar ik mee begon. Freeze, ook op bureaublad, met Crossfire aan. Maar met één kaart is er niets aan de hand.

[ Voor 47% gewijzigd door XxRenéxX op 05-04-2013 00:46 ]

• XxRenéxX
Lijkt erop dat ik het probleem eindelijk heb opgelost. Ik heb mijn Creative Soundblaster geluidskaart verwijderd en nu werkt alles prima. Ik had de geluidskaart in PCI-E 1 zitten, een 1x slot. Zo dus:

PCI-E 1x --- Creative geluidskaart.

PCI-E 16x --- Asus HD5870

PCI-E 1x --- (Leeg)

PCI-E 1x --- (Leeg)

PCI-E 8x --- Sapphire HD5870

PCI-E 1x --- (Leeg)

PCI-E 8x (of 4x dat weet ik niet, er kan in ieder geval nog een videokaart in) --- (Leeg)

Ik heb de geluidskaart in een andere computer gestopt waar die wel gewoon werkt (denk ik). Durf dat ding nu niet meer terug te stoppen in mijn computer :X. Misschien weet iemand nog de exacte reden dat de computer zo raar deed door de geluidskaart?

Heb ondertussen wat games gespeeld met een icoontje dat aangeeft dat Crossfire ook echt aan staat en ik krijg geen crashes meer. Krijg nu wel betere prestaties! Eindelijk :D