Moederboard stuk, mediaPC bouwen met nieuw moederboard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marss84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-01-2022
Mijn voeding van mijn PC was stuk en daardoor is mijn moederbord ook helaas gesneuveld. We hebben hem nog proberen te reanimeren maar dat is niet gelukt.

Ik heb al langer het idee om mijn pc tot een mediaPC om te bouwen, want ik gebruikte hem daarvoor ook alleen maar als media pc.

Alle componenten zijn nog prima in orde heb alleen een nieuw moederbord en Processor nodig. Een nieuwe voeding had ik zoiezo nog.

Via de best Buy van maart 2013 hier op tweakers had ik een budget moederboard en Processor gezien
- Moederbord
- Processor

Nou wilde ik een iets betere processor erin hebben en had toen deze gezien ietsje duurder maar wel wat sneller:

- andere processor

Mijn vraag is of de Pentium G2020 op het moederbord past zonder problemen. De sockets waren wel hetzelfde.

Dit is de eerste keer dat ik een een pc bouw en wilde het graag een keer zelf doen.. Voor ik het bestel wil ik wel zeker weten of het werkt..... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Marss84 op 03-04-2013 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:10

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Hij komt niet voor op de lijst met ondersteunde CPU's : http://www.asrock.nl/mb/o...t=CPU&Model=H61M-DG3/USB3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 11:28
- Te laat -

[ Voor 198% gewijzigd door mcsluis op 03-04-2013 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Beide processoren komt niet voor, van de g2020 komt wel zijn oudere broertje voor op de lijst.

De socket maat is wel hetzelfde (1155) maar dat zegt lang niet alles.

Dit betekent niet per definitie dat het niet werkt, maar een garantie dat het wel werkt ga ik je zeker niet geven.

[ Voor 25% gewijzigd door Ircghost op 03-04-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marss84
Bedankt voor je antwoord IRCghost!

Heb gelijk een andere opgezocht die op de lijst staat: Processor Ietsje duurder maar kom er zo ook wel..

Moet ik trouwens ook aan nieuwe geheugenbankjes gaan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Dat is maar net de vraag, welke heb je nu?

En ga je nog een GPU plaatsen of gebruik je de onboard (kan ik niet aanraden omdat die alleen maar VGA en DVI ondersteund)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marss84
2 hele oude 512mb bankjes... (pc zelf stamt uit 2005)

En ik wil deze GPU plaatsen.. Aangezien hij naast mijn Marantz komt te staan en die voor mij geschikt om films/series te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Nou ben ik best goed in glazenbollen kijken enzo, maar er zijn in dat jaar best veel rambankjes gebouwd, zou je mij (en jezelf) een plezier kunnen doen en het model en nummer willen opzoeken?

Heb net even gekeken naar je videokaart, ziet eruit als een leuke en goedkoop (wow) voor je HTPC! En hij zou in principe gewoon moeten werken aangezien hij ingeplugd kan worden en er verder niet veel eisen zijn voor het laten werken van een videokaart (behalve natuurlijk drivers).

Ik las wel dat voor deze kaart sommige geluidsstromen alleen werken onder windows 7, iets om rekening mee te houden.

[ Voor 51% gewijzigd door Ircghost op 03-04-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Daar heb ik geen glazen bol voor nodig. Dat gaat sowieso niet werken. Videokaart dan weer wel.

[ Voor 15% gewijzigd door redfoxert op 03-04-2013 21:53 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Dat hoeft niet per se, soms wil het nog wel eens werken hoor. Maar goed, assumption is de mother off all fuck-ups dus waarom niet volledig uitsluiten ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marss84
Het gaat om Hynix PC3200U-30330 512mb DDR 400MHZ

En heb nog een windows 7 (64bit) liggen dus dat is het probleem niet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Er staan wel een paar ondersteunde Hynix modellen maar deze wordt inderdaad niet meer ondersteund. Dit RAM stond in de laatste best buy onder budgetmodellen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G dus misschien kun je die halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ircghost schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:55:
Dat hoeft niet per se, soms wil het nog wel eens werken hoor. Maar goed, assumption is de mother off all fuck-ups dus waarom niet volledig uitsluiten ^^.
Geheugen uit 2005 is per definitie geen DDR3 geheugen dat op de nieuwe moederborden gaat. DDR3 is pas sinds 2007 een standaard en pas sinds een paar jaar mainstream geworden met de komst van de Core serie processoren van Intel en gelijkwaardige processoren van AMD.

Edit: zoals ik dus al zei, het betreft DDR(1) geheugen :)

[ Voor 5% gewijzigd door redfoxert op 03-04-2013 22:09 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marss84
Had in eerste instantie deze gezien.. Maar die 1333's voordezelfde prijs zien er idd beter uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

redfoxert schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:08:
[...]

Geheugen uit 2005 is per definitie geen DDR3 geheugen dat op de nieuwe moederborden gaat. DDR3 is pas sinds 2007 een standaard en pas sinds een paar jaar mainstream geworden met de komst van de Core serie processoren van Intel en gelijkwaardige processoren van AMD.

Edit: zoals ik dus al zei, het betreft DDR(1) geheugen :)
Je hebt helemaal gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Beetje late move nu het topic waarschijnlijk klaar is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Misschien kan ik toch nog een duit in het zakje doen. Waarom een Intel setup met een losse AMD videokaart. Goedkoper en efficiënter is om een AMD setup te bouwen. Bij een mediaPC (of HTPC) is het vooral belangrijk dat je GPU kracht en ondersteuning in orde is, AMD APU's hebben een prima verhouding tussen CPU en GPU kracht en zijn daardoor ideaal voor HTPC's.

Ik zou gaan voor zoiets:
APU: pricewatch: AMD A4-5300 Boxed
Moederbord: pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M
geheugen: pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G

Prima als basis voor een media PC. Wil je nog 3D materiaal af gaan spelen in de toekomst dan is een A6 APU een goede investering. Daarnaast is er nog randapparatuur welke geschikt is voor de bediening van een HTPC, maar dat kun je wel terugvinden in de talloze HTPC topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marss84
Tuurlijk mag dat! Heb nog niks besteld...

Ik had ondertussen zelf nog een ander moederbord gezien ipv de vorige:
Moederbord: http://nl.hardware.info/p...rock-b75m-r20#tab:prijzen vond ik iets uitgebreidere specs hebben.
jaapsander schreef op donderdag 04 april 2013 @ 12:25:
Misschien kan ik toch nog een duit in het zakje doen. Waarom een Intel setup met een losse AMD videokaart. Goedkoper en efficiënter is om een AMD setup te bouwen. Bij een mediaPC (of HTPC) is het vooral belangrijk dat je GPU kracht en ondersteuning in orde is, AMD APU's hebben een prima verhouding tussen CPU en GPU kracht en zijn daardoor ideaal voor HTPC's.

Ik zou gaan voor zoiets:
APU: pricewatch: AMD A4-5300 Boxed
Moederbord: pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M
geheugen: pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G

Prima als basis voor een media PC. Wil je nog 3D materiaal af gaan spelen in de toekomst dan is een A6 APU een goede investering. Daarnaast is er nog randapparatuur welke geschikt is voor de bediening van een HTPC, maar dat kun je wel terugvinden in de talloze HTPC topics.
Deze ziet er ook erg okay uit. Is €40,- goedkoper dan de eerste. Ik twijfel alleen over de HDMI aansluiting en/of dat wel ook met Audio is (waarschijnlijk niet nl) zodat ik extra kabels (S/PDIF) moet aansluiten met als risico dat het geluid vertraagt. Ik heb zelf een Marantz SR5005 en vind het een lekker idee om HDMI erin en klaar! ;) (gemak dient de mens :P)

Of het kan natuurlijk zijn dat ik me onnodig druk loop te maken en dat het juist fantastisch werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Je maakt je onnodig druk ;) Met bovenstaande onderdelen kun je prima (HD)audio bitstreamen naar je Marantz. Extra spdif heb je niet nodig*.

*Let wel op dat HDMI iets foutgevoeliger is door de HDMI handshake dingen die uitgevoerd moeten worden. Zeker met iets oudere apparatuur kunnen hier wel eens issues bij ontstaan (bijvoorbeeld dat je eerst tv en receiver ingeschakeld moet hebben voordat je de HTPC aan kan zetten) maar dit komt niet zo vaak voor en is willekeurig bij verschillende combinaties van hardware. Misschien even googelen op je receiver en dit moederbord (vind je geen hits dan zijn er waarschijnlijk geen issues ;) ).
Pagina: 1