Stille HTPC voor XBMC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:02

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik een Apple TV zou gaan halen, maar ben hier toch op terug gekomen. Heb toch eigenlijk wel besloten zelf een HTPC te gaan bouwen.

Heb al wel meerdere PC's gebouwd en ben zelfs bezig met een Casemod, dus dat moet het probleem niet zijn. Moet nou wel bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in het AMD chip gebeuren, maar hoor/lees wel dat dit de beste zijn voor deze doeleinden.

Ik zou de HTPC graag willen gebruiken als mediacenter met XBMC e.d.

Qua budget, tja wat zou ik zeggen. Laat de HDD (en eventueel SSD) maar buiten beschouwing. En dan denk ik dat 300 euro een mooi bedrag is. Mocht er nog een waardige upgrade zijn voor een paar tientjes meer, ga ik daar zeker niet moeilijk over doen.

1. Omdat hij bij de TV staat in de woonkamer, vind ik het wel het prettigst als hij wat stil is. Nu komt meteen mijn vraag wat er bij de case wordt geleverd die in het onderstaande lijstje staat en moet hier nog wat aan toegevoegd worden?

2. Is de voeding die in de case zit; gewoon?
Kan ik daar gewoon mee werken, weet nl niet wat ik hier van moet verwachten?

3. Voegt een kleine SSD (van 32gb) iets toe aan een HTPC.

4. Hoe werkt dat met zo'n afstandsbediening?

Hier dan mijn lijstje, nog advies?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,90€ 60,90
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 59,-€ 59,-
1MS-Tech MC-1200€ 90,94€ 90,94
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,29

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20
Ik kan je alvast vertellen dat een ssd icm xbmc erg fijn is :)

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:02

Mauz1978

Console War Veteran

Ik heb dezelfde setup. De voeding werkt op zich naar behoren. Het geluid van de voeding is behoorlijk maar merk het geluid vooral als ik de htpc uitzet haha, daarom heb ik zojuist (na een jaar) de be quiet 350 w sfx gekocht om toch wat stiller te houden. Die scythe koeler heb ik daarom ook meteen besteld. (En een extra green hdd schijf van 2tb).

Een ssd is ideaal. 32/64 gb is voldoende voor xbmc en extra progamma's als je die wilt.

Ik gebruik mn htpc icm de harmony van logitech en dat werkt ideaal. Ook de bijgeleverde ab van de ms-tech werkt prima, je moet alleen opletten dat je een pinnetje op het moederboard wel aansluit maar dat wordt duidelijk aangegeven op het bord.

De bediening van mn download programma's etc doe ik met de ipad draadloos. Ik laat normalit xbmc automatisch opstarten, de afstandbedieningen werken dan automatisch en kan je door xbmc heen scrollen en films uitkiezen, pauzeren etc.

Veel plezier ermee ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Mauz1978 op 03-04-2013 22:42 ]

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Thanks voor jullie reacties.

@Mauz1978
Je zou aanraden om die case zonder de voeding te halen en er zelf een goede (en vooral stille) voeding bij te halen?

Verder begrijp ik dat je dezelfde case hebt, zitten er fans bijgeleverd?
Zo nee, is het aan te raden deze erbij te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

Er zit een ingebouwde voeding bij, met fan. Die case kan je dus niet zonder voeding kopen. Dat is de enige (dus ingebouwde bij de voeding horende) fan die bij de case zit. De cpu levert ook een eigen fan. Dat draait nu bij mij en het is eigenlijk prima. Het is omdat ik weer kriebels heb om te gaan schroeven dat ik de upgrades gekocht heb om het toch wat stiller te krijgen. Het geluid is aanwezig maar voor mij niet storend. Tijdens een film merk je het niet, maar wel als je de htpc aan hebt staan en iets anders doet.

Qua hitte is het niet nodig extra fans te installeren. Qua geluid zal je het zeker merken (athans dat hoop ik, ik krijg morgen de spullenen bouw het vrijdag/zaterdag in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-07 10:57
ik ging voor de case zoder voeding en met stille voeding en zou een grotere (=stillere) cooler nemen

1Epsilon EC-HTPC-1€ 54,30€ 54,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,70€ 31,70
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

Ja, dat lijkt idd dezelfde case alleen van epsilon? Die is mij nooit eerder opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Ik vind dit ook nog wel een leuk kastje.

Wordt deze ook geleverd met een afstandbediening.
Zoja, op welke header op het moederbord moet ik de kabel van de afstandsbediening kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Zoals je op het plaatje kan zien zit er bij die kast ook een afstandsbediening. Deze kun je op een usb header op het moederbord aansluiten. Daarnaast zorg je dat het ir oog ook spanning heeft wanneer de HTPC uit staat door deze met een bijgeleverd verloopstekkertje direct op de voeding aan te sluiten, vervolgens sluit je het ir oog ook direct aan op de powerswitch op het moederbord zodat je de HTPC in kan schakelen met de afstandsbediening. Overigens staat dit ook prima beschreven in de manual en is alles wat je hiervoor nodig hebt bijgeleverd.

Heb zelf positieve ervaringen met zowel die epsilon/mstech1200 als die mstech 380. Alleen het inbouwgemak is niet zo super, maar een half uurtje extra prutsen is natuurlijk niet extreem.

Qua koeling is het inderdaad niet perse nodig om een extra fan bij te plaatsen (er wordt zelfs een fan bijgeleverd bij die mstech 380 behuizing). Maar het kan wel een voordeel hebben. Doordat je een beetje extra airflow in de kast genereert hoeft je CPU koeler niet zo hard te draaien en is je totale systeem stiller. Zorg wel dat de casefan die je installeert stil is of zorg ervoor dat deze op een laag toerental draait http://www.silentpcreview.com/Recommended_Fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Dank voor je (jullie) bericht(en).

Dit is het lijstje hoe die er nu voor staat:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,90€ 60,90
1Epsilon EC-HTPC-1€ 54,30€ 54,30
1Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF8-S1, 80mm€ 11,90€ 11,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,80€ 37,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 283,05

Twijfel nog een beetje tussen de 1200 en de 380 van MS-Tech, op het moment de 1200 in de lijst staan. (Nja de Epsilon EC-HTPC-1 dan).

Verder beetje research gedaan naar een super stille fan/voeding en kwam op de bovenstaande uit, goede keuze?

Als laatste vroeg ik me af of ik ook beter een andere fan kan halen voor de procesorkoeler. Op het plaatje lijkt het alsof er zo'n extra dunne fan op zit. En volgens mij werkt dit niet ideaal met een radiator, toch?

Iemand nog ergens op/aanmerking op. Alles is welkom!
En past dit allemaal, de koeler is bijv 6cm hoog en de kast (buitenom) is 9cm. Dan hou je dus maar 3cm over voor de rest haha.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Die voeding gaat niet passen. In die epsilon kast passen alleen SFX voedingen pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt Als je die MStech 380 kast neemt kun je die L7 voeding wel gebruiken. Dit is ook een goede ATX voeding pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

Verder is die big shuriken zo ongeveer de beste low-profile koeler voor deze prijs. De dunne fan die daarop zit is meer dan prima (heb hem zelf ook). De 3cm boven de koeler is prima (er zit niks boven). Alles gaat dus prima passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Bedankt voor het waarschuwen voor de voeding haha, vandaar dat ik ook altijd een forum raadpleeg.
Maakt die SFX power niet veel meer geluid? Of valt dat wel mee?

Verder gaat het niet om de 3cm boven de koeler.
Maar die 3cm is alles in de hoogte behalve de koeler, dus:
De voeten, de bodem, backplate, standoff's, moederbord.
Maar het past wel zeg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Die SFX voeding is iets minder stil dan de ATX variant met een 12cm fan, maar nog steeds relatief stil. Die big shuriken gaat prima passen in zowel de Epsilon kast als in de MStech 380.

Qua stilte in inbouwruimte kun je beter de MStech 380 kiezen. Echter vind ik de epsilon qua verhoudingen mooier om te zien (minder lomp).

[ Voor 27% gewijzigd door jaapsander op 04-04-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:00:
Qua stilte in inbouwruimte kun je beter de MStech 380 kiezen. Echter vind ik de epsilon qua verhoudingen mooier om te zien (minder lomp).
Hmm, ik heb ook gekozen op uiterlijk.

Maar is de MS-tech 380 ook zelf stiller of enkel doordat er een ATX voeding in kan en daarom stiller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Hmm ik zag zojuist dat m'n moederbord een 2x4pin CPU power ingang heeft.
Betekend dit dat de PC ook niet draait met 1x4 minder? Want volgens mij heeft die voeding maar 1x4pin CPU. (correct me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischajonker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-03-2024
Hi, ik heb een Raspberry Pi voor ongeveer 5 tientjes. Je hebt dan wel nog een aparte NAS nodig, maar die kan op een andere locatie staan.

Geen fan, ultra-low-power, XBMC (of RaspBMC zoals het heet), 1080p, en misschien nog wel het beste: hij ondersteunt dat HDMI I2C protocol wat bij elk merk TV weer anders heet (bijv. Panasonic Vierra link). In het kort komt het erop neer dat de commando's van je TV a.b. doorgestuurd worden via HDMI kabel naar je Raspberry.

http://www.raspbmc.com/
http://www.element14.com/community/groups/raspberry-pi (ik heb model B )

edit: geen 5 tientjes, maar GBP 28.31

[ Voor 3% gewijzigd door mischajonker op 04-04-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Een kast maakt natuurlijk geen geluid, de geluidproductie is afhankelijk 1: van de componenten die je hebt, 2: van de demping van de kast en 3: van de afvoer van warmte.

1: is in het voordeel van de 380 inderdaad door de 12cm fan in de voeding
2: is een gelijkspel, kasten van dit budget dempen niet zoveel.
3: klein voordeel voor de 380, maar wanneer je dit soort zuinige hardware gebruikt is dit maar een klein verschil.

Zelf zou ik gaan voor de kast die je zelf het mooist vindt staan in je interieur. Ik heb al een vergelijkbare setup gebouwd in beide kasten en met een half uurtje extra kabel management en een stille CPU koeler krijg je een prima stil systeem.

Overigens heb je maar 1x4 pins CPU power nodig. Dat gaat dus prima werken. Ik denk dat de reden is dat men tegenwoordig op relatief low end bordjes ook al 2x4 pins CPU connectors plaatsen omdat je met een CPU van een paar tientjes al over kan klokken (waardoor je CPU dus wel wat meer stroom kan gaan verbruiken). In een HTPC wil je dit juist niet dus is het ook niet noodzakelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door jaapsander op 05-04-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:43
ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe htpc. Zelf gebruik ik Openelec (XBMC variant)
Daar werd dit aangekondigd
een fanless systeem met 1TB HD (geen SSD) voor €199
http://www.arctic.ac/en/p...1-xbmc-eu.html?L=1&c=2296

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Het is inderdaad jammer dat er geen ATX voeding gaat in de 380, maarja. Ik ga toch gewoon voor de 1200 (aka Epsilon)

In welke 4pin moet ik de connector dan steken, nja neem ook aan dat dat staat beschreven in de handleiding.

Verder is het bovengenoemde systeem een mooie en goedkope oplossing. Maar ik hou wel van wat meer configuratie, eigen inbreng en natuurlijk de opwinding van het bestellen en bouwen haha.

Dus volgens mij ben ik er zo goed als uit, tenzij iemand nog op/aanmerkingen heeft. Welke vanzelfsprekend meer dan welkom zijn.

Als laatste vroeg ik mij af of het zin heeft om er 8gb Ram in te stoppen en of de snelheid van grote invloed is. (1333, 1600 of 1866)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:32
maakt niet echt uit voor xbmc. 4gb is zat. snelheid maakt ook niet echt uit

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Toch maar even de SSD en HDD erin gezet. Eerst wou ik deze dingen tweedehands voor een mooie prijs op de kop tikken, maar heb toch besloten om gewoon lekker alles in een keer nieuw te bestellen.

Ook heb ik het draadloze toetsenbord en de muis vervangen voor een afstandsbediening.
Op de een of andere manier was dit (een van) de enige die ik op Tweakers kon vinden. Iemand hier nog advies voor?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 78,68€ 78,68
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,10€ 48,10
1Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF8-S1, 80mm€ 11,90€ 11,90
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 30,99€ 30,99
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,80€ 42,80
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 52,24€ 52,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,81

Verder denk ik dat dit hem wordt, of zijn er nog kleine puntjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:15
coredalae schreef op maandag 08 april 2013 @ 01:05:
maakt niet echt uit voor xbmc. 4gb is zat. snelheid maakt ook niet echt uit
Snelheid maakt wel iets uit. De APU's van AMD zijn gebaat bij snel geheugen. Over het algemeen biedt DDR3-1600 je daar de beste prijs/prestatie verhoudingen voor. Het prijsverschil met DDR3-1333 is niet dermate groot dat je het daarvoor zou laten, en je haalt er toch wel wat performance-winst uit. Je video zal er overigens niet "beter" door afspelen ofzo, maar als je eens wat meer wilt dan alleen je video kijken, dan is het wel prettig dat je het juiste geheugen hebt om dat beetje performance erbij te krijgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Zo heb al enkele onderdelen in huis waaronder de behuizing.

Nu vroeg ik mij af of ik deze ook 'gewoon' staand neer kan zetten?
Moet op zich geen probleem zijn, niet? Hoewel het met de CD speler nog wel eens lastig kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
ChillPascal schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:19:
Zo heb al enkele onderdelen in huis waaronder de behuizing.

Nu vroeg ik mij af of ik deze ook 'gewoon' staand neer kan zetten?
Moet op zich geen probleem zijn, niet? Hoewel het met de CD speler nog wel eens lastig kan worden?
De cd/dvd-speler is inderdaad het enige dat problemen kan gaan geven, alhoewel de meeste spelers gewoon onder 90 graden gekanteld willen functioneren

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

Dan heb je zo'n prachtige behuizing, en dan ga je m rechtop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 20:18
Waar staat je media, op een NAS? Gaat die PC enkel maar streamen en XBMC draaien?

Ik draai ook enkel maar XMBC en heb daarom mijn AMD a10-5600K HTPC ingeruild voor een raspberry pi met XBMC. De pi draait alles perfect en zonder problemen. Voordeel is ook nog dat je de PI nooit hoeft uit te schakelen 'omdat' het ding bijna geen energie verbruikt.

Mijn advies is dus, koop een RasPi. Als je nog geen nas hebt, koop er dan ook een synology bij. Durf te wedden dat van deze combi veel plezier gaat hebben. Misschien hou je ook nog een beetje van je budget over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Mijn media staat op de htpc zelf.

Ik blijf toch gewoon voor een htpc met windows, stukkie meer veelzijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Ik zit nu wel te twijfelen over de Mobo+CPU Combo.

Waarom wordt er overal socket FM2 aangeraden i.p.v. AM2 of AM3(+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:49

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Omdat deze processors een interne gpu hebben die relatief sterk is en er dus geen losse graka meer nodig is. De am3 (+) hebben dit niet en hebben dus een losse videokaart nodig.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Inderdaad. Plus dat een AM3 of AM3+ CPU veel meer rekenkracht aan boord hebben dan dat je ooit nodig zult hebben, maar er wel voor betaald. Daarnaast produceren ze relatief veel warmte en lusten een aanzienlijk slokje meer energie. Een FM2 of zelfs FM1 based APU is daarmee dus veel logischer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Zou bijvoorbeeld dit kunnen?

EDIT:
Nvm, heeft geen iGPU.

[ Voor 11% gewijzigd door ChillPascal op 15-04-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
ChillPascal schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:00:
Zou bijvoorbeeld dit kunnen?

EDIT:
Nvm, heeft geen iGPU.
Inderdaad. Dan moet je er dus een losse videokaart bij nemen, of een (oud) bord met onboard video. Dat maakt het niet echt logsich, aangezien je voor hetzelfde geld voor een Athlon II (wat overigens EOL is) een A6 op FM2 (dat voorlopig nog niet EOL is) kan krijgen die ook nog meer gericht is op deze taak én geen aparte GPU nodig heeft.
Bij intel-builds gaan vergelijkbare argumenten op voor hun lijn met wanneer je welke CPU / APU kiest.

iRacing Profiel

Pagina: 1