Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

TS Loadbalancing werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2x een terminal server ingericht, beide met Windows 2008 R2 64Bits.
Deze heb ik balanced draaien. Ofwel de gebruik logt in op de "TS-samen"

De terminalservers zijn ook seperaat te bereiken onder de DNS TS1 en TS2.

Echter als ik 'disable logon' aanzet op bijv. TS1.
En een gebruiker gaat naar 'TS-samen' dan kan het voorkomen, dat hij
toch naar TS1 wordt gestuurd en dat hij de melding krijgt dat hij niet mag inloggen
omdat de logons zijn gedisabled. Klopt dit?
Is het niet juist het idee dat als ik daar een nieuwe app wil installeren en de logon disable
dat de gebruikers automatisch naar TS2 gaan?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het zou handig zijn als je verteld hoe je loadbalancing ingericht is. ;)

Het klinkt alsof je dns round robin load balancing gebruikt. En dan is het gedrag wat je nu ziet exact zoals dns round robin werkt (daarom wordt het ook wel "poor men's load balancing" genoemd), maar het zou zo maar kunnen dat je een hardwarematige loadbalancer gebruikt.

Mijn glazen bol is stuk... Kortom... do explain..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Hi Mark,

Nee ik gebruik geen hardwarematige loadbalancer, helaas.
Alles draait op de twee TS servers. Gewoon DNS balancing.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dan werkt het zoals bedoeld.... Zie de link die ik hierboven al geplaatst hebt. Je dns-server geeft beide ip-adressen door aan de client en deze connecteert naar 1 van deze beide ip-adressen. Er zit geen enkel controle-mechanisme in of de servers uberhaupt wel "up" zijn, of dat jij toevallig logons disabled hebt.

Om dat te bereiken zul je naar een echte vorm van loadbalancing moeten.

TS Session Broker Load Balancing Step-by-Step Guide

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Hi Mark,

Ik heb wou je toch nog een vraagje stellen.
Ik heb namelijk exact alles doorgenomen volgens deze link:
YouTube: RD Connection Broker in Windows Server 2008R2 SP1

Echter als ik op VTS2 de "change logon /disable" uitvoer, en dan connecteer naar TS-samen
dan gaat hij toch nog naar die server.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat moet je nu via je NLB manager regelen, daar wordt nu immers het verbinden naar servers geregeld. Selecteer de betreffende node, en kies voor "drainstop".
The Drainstop option informs the NLB cluster that the particular node will be removed from the cluster and no new connections should be directed toward this node. All existing connections will remain up and running and when all of the sessions are closed, the NLB service will be shut down on the selected node. After the maintenance has completed, the NLB service can be restarted on the NLB node and client connections can be initiated.

Verwijderd

Topicstarter
Hi Mark,

Dit lijkt inderdaad goed te werken!
Ik heb de load verdeling nu op 50 / 50 staan, weet je waar deze naar kijkt?
CPU load? Of het aantal users? Ik krijg nu namelijk voornamelijk de eerste TS.
(ik heb net als test de CPU load tot 99% gebracht middels: http://www.fossiltoys.com/cpuload.html
echter blijf ik op de TS1 terecht komen)

Verder kan ik de NLB denk ik niet zo slim maken dat wanneer de logon is disabled
dat hij daar dan geen verkeer naar toe stuurt?
(Al is de drainstop ook een prima oplossing.)

In ieder geval, thanks voor je hulp!
Ik had nog een laatste vraagje, wat doet de broker nu precies dan?
Houdt deze alleen de sessie aan de user gebonden?

http://technet.microsoft....ry/cc731045(v=ws.10).aspx

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2013 00:35 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 22:00:
Dit lijkt inderdaad goed te werken!
Ik heb de load verdeling nu op 50 / 50 staan, weet je waar deze naar kijkt?
CPU load? Of het aantal users? Ik krijg nu namelijk voornamelijk de eerste TS.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 22:00:
Ik had nog een laatste vraagje, wat doet de broker nu precies dan?
Houdt deze alleen de sessie aan de user gebonden?

http://technet.microsoft....ry/cc731045(v=ws.10).aspx
Staat gewoon in de bovengenoemde guide:
Terminal Services Session Broker (TS Session Broker) is a role service in the Windows Server® 2008 operating system that enables you to load balance sessions between terminal servers in a farm, and allows a user to reconnect to an existing session in a load-balanced terminal server farm. TS Session Broker stores session state information that includes session IDs, their associated user names, and the name of the server where each session resides.

The new TS Session Broker Load Balancing feature enables you to evenly distribute the session load between servers in a load-balanced terminal server farm. With TS Session Broker Load Balancing, new user sessions are redirected to the terminal server with the fewest sessions

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je kan eventueel dit ook nog sturen door een gewicht aan de servers toe te kennen (mochten ze niet allemaal identiek zijn).

Een terminal server met 8 cores en 24Gb RAM kan meer sessies verwerken dan een server met 4 cores en maar 8Gb geheugen. Door een hoger gewicht toe te kennen aan de krachtigere server kan de broker daar rekening mee houden.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, Mark! Het werkt perfect! Ik heb het nu goed draaiende.
@ CMD-Snake, beide TSen zijn even krachtig, ik heb ze nu op 50/50 staan en hij schiet netjes evenveel users naar server A en B.
Pagina: 1