Subnetmask? Waarom is dit nu anders dan ik gewend ben?

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben overgestapt van internetprovider. Thuis heb ik een Windows laptop en verder nog wat Apple apparaten. Omdat ik een Macbook wil halen heb ik thuis een aantal Airports (2x Extreme, 2x Express) ingezet.

Modem in Bridge laten zetten.
Daarna even wat problemen gehad. Gelukkig goed geholpen door de provider.

Kink zat 'm o.a. in het Subnetmask. Ik weet niet precies wat het inhoudt, maar tot nu toe moest ik daar altijd en overal 255.255.255.0 invullen. Nu is dat bij mij ineens 255.255.248.0 geworden.

Kan iemand mij nu eens in Jip en Janneketaal uitleggen wat zo''n subnetmaks precies inhoudt?
en waarom het bij mij nu ineens 255.255.248.0 'moet' zijn van mijn provider?

Mijn iPad 4 bijvoorbeeld die zag mijn wifi wel, maar dan had ik (ondanks dat het wel zo leek) ineens geen verbinding meer. Moest ik de router of de iPad even opnieuw opstarten. Nu heb ik mijn iPad een vast ip adres gegeven met het juiste subnetmask en tot nu toe geen problemen meer gehad. Maar bij automatisch (DHCP) verbinden krijgt de iPad gewoon 255.255.255.0 mee ipv 255.255.248.0. Waarom is dat dan?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Da's wel redelijke basis kennis.
Wikipedia: Netmask

Als je met je ipad buitenshuis komt werkt een vast ip minder handig.
Check je dhcp server maar eens of die de juiste settings doorgeeft.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2013 17:41 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een subnetmasker definieert welk deel van een adres van het netwerk is, en welk deel van de computer.

Bij 10.2.3.4 / 255.255.255.0 is 10.2.3 het netwerk en .4 de computer. Bij 255.255.248.0 ligt die verdeling anders (namelijk niet op een punt.)

Je iPad krijgt van je router een ander subnet, en dus een ander masker, dan je internetverbinding nodig heeft. Dat is normaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, hij heeft het over modem in bridged mode zetten en een Airport (=router) erachter hangen. Dan krijgt hij IP in kwestie niet van z'n router, maar van de provider.

Netmaskers zijn buitengewoon simpel als je het binair bekijkt. Er zijn zo'n 4 miljard IPv4 adressen mogelijk. Een IPv4 adres bestaat uit 32 bits. Een deel daarvan is een netwerkadres, een ander deel is een host (=computer) adres in dat netwerk. Maar netwerken kunnen verschillende groottes hebben, dus hoe weet je welk deel van het netwerk is? Dat is de mask.

Zoals gezegd, IP-adres is in beginsel binair en bestaat uit 32 bits (bij IPv4). Wij schrijven het meestal uit in decimale getallen (vier cijfers van 0-255, elk dus een Byte = 8 bits van het adres), maar schrijf voor de grap zo'n adres eens binair uit. Dan leg je de netmask ernaast. Die bestaat uit een ononderbroken reeks enen gevolgd door een ononderbroken reeks nullen. Alles wat in het IP-adres afgedekt wordt door een een het netwerkadres. Technisch doe je een AND bewerking tussen adres en netmask om netwerkadres te krijgen. Alles wat afgedekt wordt door een nul is host adres. Dat krijg je door een XOR te doen tussen adres en netmask.

Acht keer een binair geef je 255 op, daarom dat een netmask nagenoeg altijd begint met 255 in decimaal geschreven.

De veelvoorkomende netmask 255.255.255.0 is dus drie keer acht (=24) enen gevolgd door acht nullen, dus:
11111111 1111111 1111111 00000000

Jouw nieuwe netmask 255.255.248.0 is dus eenentwintig enen gevolgd door elf nullen:
11111111 11111111 11111000 0000000

Je netwerkadres is dus drie bits korter, waardoor je netwerk acht keer zo groot is (2^3=8). In plaats van 256 adressen (253 als je network, gateway en broadcast adressen aftrekt) is je netwerk 2048 adressen bruto (2045 netto) groot.

Waarom? Omdat dat voor je provider blijkbaar handiger was. Ooit, lang geleden moesten netwerken uit 256 (class C), 65536 (class B) of 16 miljoen (class A) adressen bestaan, maar dat is inefficient en afgeschaft. Je kunt nu iedere subnet maken die je wilt met je eigen adressen. Dat heeft je provider gedaan. Bijvoorbeeld omdat hij dan per wijkkast (of andere netwerkonderdeel) maar een netwerk hoeft te beheren en niet acht. Scheelt werk enzo :z

Voor jou als klant maakt het helemaal niet uit.

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee jij ;)

Jij hebt het over subnetmask op z'n iGeval achter z'n router, terwijl hij het heeft over een Airport (router) aansluiten op modem in bridged mode.

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:34:
Nee jij ;)

Jij hebt het over subnetmask op z'n iGeval achter z'n router, terwijl hij het heeft over een Airport (router) aansluiten op modem in bridged mode.
Lees nou eens even goed wat ik zei en dan kom je tot de conclusie dat wij hetzelfde zeiden in verschillende maten van detail. Ik had 't over de iPad achter de router.

Overigens, als zijn DHCP niet werkt maar met een vast (vermoedelijk publiek) ip met dat subnet wel dan zou ik vermoeden dat alle airports ook in bridge staan, maar met DHCP nog enabled. De 'voorste' (die met z'n internet-poort aan je modem hangt) moet je als 'share an ip-address' instellen.

't kan ook dat ze allemaal wel zo ingesteld staan maar dan werkt 't dus alleen als je met precies de goede verbinding maakt.

Tldr: eigenlijk weten we nog niet genoeg :P

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 03-04-2013 22:48 ]

• readytoflow
  • Niet online
Thanks voor de uitleg zo ver! _/-\o_

Het wordt me al wat duidelijker. Toch begrijp ik nog niet zo goed waarom dat subnetmaks niet goed wordt meegegeven aan de andere apparaten in mijn netwerk?

Ik heb namelijk het idee dat het verschil in subnetmask zorgt voor instabiliteit van die apparaten? Met mijn iPad heb ik dus geen problemen meer sinds ik die op een vast ip adres met het juiste subnetmask heb gezet. Ook op het werk en bij mijn ouders pakt ie het netwerk gewoon goed.

Maar om nou elk apparaat een vast ip adres te gaan geven? Dat lijkt met niet nodig.

Voorbeeld van mijn setup:

Internet>Modem(bridged)> AEBS (Router, deel een publiek IP adres) >

Dan 3 Routers in soort bridge modus (breid draadloos netwerk uit):
> Airport Extreme boven (bedraad) > Airport Express boven (draadloos)
> Airport Express Achterkamer (draadloos)

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/170Netwerk_Thuis_04_2013.jpg
Ip adressen kloppen niet meer nu...maar dit is ongeveer de setup.

Sinds de overstap naar Ziggo (ook voordat ik het modem in bridge heb laten zetten dus) heb ik last van apparaten die wel verbonden lijken te zijn maar geen internet verbinding hebben.
o.a.:
- iPad
- iPhone
- Dell Laptop
- HP (airprint) printer

Met mijn iPad nu dus geen problemen meer. Maar ik wil graag begrijpen en oplossen hoe ik gewoon een stabiel netwerk maak waarbij DHCP adressen ook gewoon altijd werken.
Overigens, als zijn DHCP niet werkt maar met een vast (vermoedelijk publiek) ip met dat subnet wel dan zou ik vermoeden dat alle airports ook in bridge staan, maar met DHCP nog enabled. De 'voorste' (die met z'n internet-poort aan je modem hangt) moet je als 'share an ip-address' instellen.
Daar gaat bij mij iets mis denk. De voorste AEBS staat inderdaar op 'share an ip-address'. De anderen staan ingesteld op 'draadloos netwerk uitbreiden'. Uit mijn hoofd gezegd kan ik daar verder niet zoveel meer instellen wanneer ze in die modus gebruikt worden?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

readytoflow schreef op donderdag 04 april 2013 @ 10:34:
Thanks voor de uitleg zo ver! _/-\o_

Het wordt me al wat duidelijker. Toch begrijp ik nog niet zo goed waarom dat subnetmaks niet goed wordt meegegeven aan de andere apparaten in mijn netwerk?
Omdat dat niet moet. Het is het masker horend bij het netwerk van je ISP waarin jij aangesloten bent. Achter jouw router zit jouw eigen netwerk, met een eigen masker, en dat is gewoon een /24 (oftewel 255.255.255.0).
Met mijn iPad nu dus geen problemen meer. Maar ik wil graag begrijpen en oplossen hoe ik gewoon een stabiel netwerk maak waarbij DHCP adressen ook gewoon altijd werken.
Wat heb je precies ingesteld nu op je iPad? En als je 'm op DHCP instelt, wat krijgt 'ie dan voor informatie binnen afgezien van het masker? Wat zie je qua IP-configuratie op devices op het moment dat ze wel en niet bij het internet kunnen?
Daar gaat bij mij iets mis denk. De voorste AEBS staat inderdaar op 'share an ip-address'. De anderen staan ingesteld op 'draadloos netwerk uitbreiden'. Uit mijn hoofd gezegd kan ik daar verder niet zoveel meer instellen wanneer ze in die modus gebruikt worden?
Inderdaad en dat is in zichzelf prima. Heb je niet de mogelijkheid trouwens om die andere airports met een draadje aan te sluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 04-04-2013 10:46 ]

• aZuL2001
Je hebt maar één router in je netwerk (tenminste, als je het simpel wil houden).
Die is ook dhcp server.

De andere devices voeren als het goed is geen routertaken uit.

En zodra je draadloos gaat repeaten verlies je minimaal de helft van je bandbreedte, vandaar CyBeR zijn vraag naar of een kabeltje naar je airports mogelijk is.

Abort, Retry, Quake ???

• readytoflow
  • Niet online
Helaas, dat gaat bedraad niet lukken. Maar over de snelheid heb ik niks te klagen.

Wanneer ik in de tuin sta is de snelheid gemiddeld 30 Mbps / 3,75 MB/s Dat is dan via de draadloze Airport Express.

Via de AEBS is de snelheid gemiddeld 50 Mbps / 6,75 MB/s.

Geen idee of dat echt snel is, maar ik heb er weinig problemen mee (net overgestapt van ADSL naar Kabel, dus alles lijkt nu sneller dan ik gewend ben).

Hoe is mijn iPad aangesloten?
DHCP geeft ie het volgende:
IP: 192.168.1.143 (niet altijd hetzelfde uiteraard)
Subnetmasker: 255.255.255.0
Router: 192.168.1.1
DNS: (zit nu op werk, kom ik vanavond op terug, maar uit mijn hoofd is die hetzelfde als hieronder)
Domein: MIJNDOMEINNAAM

VAST IP:
IP: 192.168.1.175
Subnetmasker: 255.255.248.0
DNS: 212.54.41.23 (laatste drie cijfers zijn anders, maar ik weet niet of men daar kwaad mee kan doen)

Nogmaals als ik bijv. de iPad instel via DHCP dan werkt 'ie ook gewoon. Echter ineens (kan na 5 minuten, kan na 3 uur gebeuren) is dan de verbinding weg. Je ziet nog wel het wifi symbool op de iPad en bij de wifi instellingen lijkt ook alsof de iPad gewoon verbonden is, maar de daadwerkelijke verbinding is weg. Het uit- en aanzetten van de iPad of de router is genoeg om de verbinding weer te herstellen.

Hier heb ik ook last van op mijn Windows laptop, mijn iPhone en bijv. mijn Sony TV met internetverbinding.
Alles lijkt erop dat ze verbonden zijn met internet, maar er komen geen gevens binnen (of naar buiten).

Met de vaste ip instellingen zoals hierboven, komt het probleem dus niet meer voor.

• aZuL2001
Een router (Wikipedia: Router) heeft twee kanten : wan (internet) en lan.

Doordat er aan beide kanten verschillende netwerken zijn kan een router (o.a. door het subnetmasker) weten welke kant de informatie op moet. En eventueel nog wat extra logica daar op toepassen (van wan naar lan alleen als regel x van toepassing is, bijvoorbeeld port forwarding)

De instellingen van je wan krijg je van je ISP, nu dus kabelprovider.
De instellingen voor je lan beheer je zelf.

Normaliter gebruik je voor je lan een private ip range (10.x.x.x, 172.16.x.x of 192.168.x.x, zie ook Wikipedia: Private network).

Daarbij geeft je dhcp server de adressen uit en andere relevante info om op het internet te komen (gateway, subnetmasker, dns servers). En daar gaat waarschijnlijk wat mis.
Kun je instellen welke dns servers meegegeven moeten worden via dhcp?

Je vaste ip instellingen voor je ipad zijn in ieder geval niet juist.

Ik zou beginnen met eerst je router goed te krijgen, voor die devices die je op altijd hetzelfde ip wil bereiken een reservering te maken in je dhcp, en dan stap voor stap je volgende device aan te zetten en checken.
Zo min mogelijk op een client device vast instellen, dan heb je het eenvoudiger met het beheer.

[ Voor 14% gewijzigd door aZuL2001 op 04-04-2013 14:21 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• readytoflow
  • Niet online
aZuL2001 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:12:
..

Daarbij geeft je dhcp server de adressen uit en andere relevante info om op het internet te komen (gateway, subnetmasker, dns servers). En daar gaat waarschijnlijk wat mis.
Kun je instellen welke dns servers meegegeven moeten worden via dhcp?
Volgens mij wel ja. Ik zal dat vanavond eens bekijken. Maar welke moet ik dan invullen als DNS?
Je vaste ip instellingen voor je ipad zijn in ieder geval niet juist.
Dat begrijp ik niet goed, want hij werkt nu dus wel goed en bij DHCP niet.
Ik zou beginnen met eerst je router goed te krijgen, voor die devices die je op altijd hetzelfde ip wil bereiken een reservering te maken in je dhcp, en dan stap voor stap je volgende device aan te zetten en checken.
Zo min mogelijk op een client device vast instellen, dan heb je het eenvoudiger met het beheer.
Klinkt als een goede tip! Ga ik eens mee aan de slag.

• aZuL2001
readytoflow schreef op donderdag 04 april 2013 @ 17:14:
Volgens mij wel ja. Ik zal dat vanavond eens bekijken. Maar welke moet ik dan invullen als DNS?
Ik zou zowel het ip van je router als ééntje van je provider opgeven in je dhcp opties.
Je router weet waar hij moet zoeken omdat die instellingen al via je provider komen.
Dat begrijp ik niet goed, want hij werkt nu dus wel goed en bij DHCP niet.
Omdat je basisconfig nog niet goed is. ;)
Je omzeilt het issue nu voor je ipad, maar dat is geen oplossing.
Het subnetmasker op de ipad is zowieso niet juist voor jouw lan.

Abort, Retry, Quake ???

• readytoflow
  • Niet online
readytoflow schreef op donderdag 04 april 2013 @ 11:36:
Hoe is mijn iPad aangesloten?
DHCP geeft ie het volgende:
IP: 192.168.1.143 (niet altijd hetzelfde uiteraard)
DNS: 192.168.1.1
Ik ben thuis.

DHCP DNS: 192.168.1.1 dus...

Ik zal dat ook eens in de router zetten bij dns

[Edit]
Als ik dat invul bij primair DNS, dan heb ik geen internet verbinding meer.
Apparaten herstart, maar geen internet, wel interne wifi.

[ Voor 14% gewijzigd door readytoflow op 04-04-2013 18:49 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Airports doen afaik geen dns. Gebruik de dns van Google, 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

• readytoflow
  • Niet online
Hè...dat werkt, ik heb in iedergeval internet verbinding!
Zal eens kijken of die stabiel blijft. Ik zal eens beginnen met wat DHCP reserveringenin de AEBS.

• aZuL2001
Ah, dat wist ik niet.
Gebruik de dns van Google, 8.8.8.8 en 8.8.4.4.
Euh, gebruik dan gewoon de dns van je provider zou ik zeggen.

Abort, Retry, Quake ???

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

aZuL2001 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:30:
[...]

Euh, gebruik dan gewoon de dns van je provider zou ik zeggen.
Meh, die zijn 9 van de 10 keer brak dus dan is google een betere keuze.

• readytoflow
  • Niet online
Ja hoor...laptop is verbinding al een keer verloren (terwijl het dus lijkt alsof er wel verbinding lijkt te zijn). iPad net ook weer. Tijdens het updaten van 2 apps viel de verbinding weg.

Dat terwijl ik de instellingen zoals hier vermeld heb gevolgd?

Het is overigens niet zo dat tijdens zo'n verbindingsfout alle draadloze apparaten de verbinding verliezen. Meestal maar 1 apparaat tegelijk.

• aZuL2001
Geef dan eens concrete info.
Screenshots van je airport (dhcpserver) en een client.
("de instellingen zoals hier vermeld" is erg generiek).

Een wifi verbinding wordt om de zoveel tijd vernieuwd.
Je ipadres van een client ook.

Wifi verbinding is in essentie niets anders dan een kabeltje wat wel of niet aangesloten is.
Je hebt connectie of je hebt het niet.
Welke taal (protocol, hier tcpip) daarover gesproken wordt is niet zo relevant.

Begin bij de basis. Check je airport router. Is er geen hickup bij de provider?

En laat je niet foppen door eventuele client dns caching.

Abort, Retry, Quake ???

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

readytoflow schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:41:
Ja hoor...laptop is verbinding al een keer verloren (terwijl het dus lijkt alsof er wel verbinding lijkt te zijn). iPad net ook weer. Tijdens het updaten van 2 apps viel de verbinding weg.

Dat terwijl ik de instellingen zoals hier vermeld heb gevolgd?

Het is overigens niet zo dat tijdens zo'n verbindingsfout alle draadloze apparaten de verbinding verliezen. Meestal maar 1 apparaat tegelijk.
Ik vermoed eigenlijk dat een van je airports gewoon niet goed ingesteld is. Zet ze allemaal eens uit behalve die als router staat, ga er in de buurt staan en kijk of 't dan nog wegvalt. Zo nee, zet je de volgende aan, ga je daar naast staan en zorg dat je zeker weet dat je daarmee verbonden bent (kun je zien in de airport admin utility) en check je of 't dan blijft werken, etc.

• readytoflow
  • Niet online
Sorry, duurde even wat langer dan de bedoeling was.

Bijgaand wat screenshots van de diverse instellingen op de Airports:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1zvwcr9.jpg

AEBS (de router)
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/263ymag.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2dgjhtx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2lwlv1v.jpg

Een Express (staan wel allemaal hetzelfde ingesteld)
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/242ivqc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/24618uf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2n87wo8.jpg

IPConfig:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1zmcehh.jpg

De airports hebben de volgende IP adressen:
192.168.1.1 AEBS - Router

192.168.1.2 Express beneden
192.168.1.3 AEBS boven
192.168.1.4 Express boven

De iPad mini bleef vandaag een paar keer hangen qua internet verbinding. Uit- en aanzetten verhielp het probleem wel weer.

De instellingen van de iPad mini zijn als volgt:
DHCP
Ip adres: 192.168.1.100
DNS: 192.168.1.1
Zoekdomeinen: MIJNDOMEIN
Client-ID (leeg)

Veel meer info kan ik denk niet geven? Anders hoor ik het graag.
(uiteraard heb ik wel wat cijfers geanonimiseerd)

• aZuL2001
Je maakt je druk om je domeinnaam en wifi naam, maar laat je externe ip staan. (Ziggo klant?)
;)

Ik vraag me af of jij je domeinnaam moet invoeren op je router.
Zijn de diverse machines allemaal in de externe dns geregistreerd?
Denk het niet.

_Ik_ zou, en dat is CyBeR niet met me eens, eerst de dns servers van je provider gebruiken.
Dus niet de info overrulen met de dns servers van google.
En je eigen domein er uit slopen. Is helemaal niet interessant voor je lan.

En, voor je Airports stel je nu alles zelf in. Lekker dynamisch houden. Mocht Ziggo wat veranderen heb je hoogstens op één plek werk. Nu op 4.

Abort, Retry, Quake ???

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

aZuL2001 schreef op zondag 07 april 2013 @ 02:48:
Ik vraag me af of jij je domeinnaam moet invoeren op je router.
Zijn de diverse machines allemaal in de externe dns geregistreerd?
Denk het niet.
Dat maakt niet uit, dat is de search domain. Al vul je daar poep in dan gaat er nog niks echt mis.
_Ik_ zou, en dat is CyBeR niet met me eens, eerst de dns servers van je provider gebruiken.
Dus niet de info overrulen met de dns servers van google.
Waarom zou je dat doen? Google's DNS servers werken in tegenstelling tot die van veel ISPs wél goed. Ik gebruik ze eigenlijk altijd (en dan draai ik zelf ook resolvers notabene.)

De instellingen zien er op zich goed uit. Raken ze niet gewoon af en toe de verbinding kwijt met je aebs?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
offtopic:
Het feit dat Google die DNS-servers beheert en Google al teveel van me weet is reden genoeg om het niet te wíllen gebruiken :X

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Meh dan gebruik je die van Level3, 4.2.2.1 tot en met 6. Of OpenDNS maar die ken ik niet uit m'n hoofd.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 07-04-2013 04:39 ]

• readytoflow
  • Niet online
Het verliezen van de verbinding gebeurd overal in huis. Ook als ze direct met de router verbonden zijn.
Maar als de apparaten de verbinding met de router zouden verliezen, dan zou toch wifi in zijn geheel uit moeten zijn gevallen?

Het lijkt me ook geen hickup in het netwerk zelf. Vanmorgen had ik de ipad mini en de ipad 4 naast elkaar. Beetje testen. De iPad 4 verloor de verbinding terwijl ik met de mini gewoon kon blijven browsen. Beide waren verbonden met de AEBS router.

Het ligt ook niet aan de Apple devices denk ik, want andersom heb ik het ook al met de Windows laptop meegemaakt dat die geen verbinding had.

Ik had hier overigens ooit eens begrepen dat je je routers/access points buiten je 'netwerk range' moest zetten? Daarom heb ik de overige airports een vast adres gegeven.

Ik heb overigens nog nooit problemen gehad met één van de bedrade apparaten. Alleen met wifi.
En bij wifi alleen bij apparaten zonder vast ip adres.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

readytoflow schreef op zondag 07 april 2013 @ 13:38:
Het verliezen van de verbinding gebeurd overal in huis. Ook als ze direct met de router verbonden zijn.
Maar als de apparaten de verbinding met de router zouden verliezen, dan zou toch wifi in zijn geheel uit moeten zijn gevallen?
Niet persee. Je hebt namelijk access points die zich draadloos met je aebs verbinden. Dat maakt dat die hun verbinding kwijt kunnen zijn terwijl jij niks merkt want jij zit nog lekker met de express verbonden.

Door op deze manier te netwerken bouw je een hele grote kans op storingen in.
Het ligt ook niet aan de Apple devices denk ik, want andersom heb ik het ook al met de Windows laptop meegemaakt dat die geen verbinding had.
Ja, je hebt er gewoon overal last van dus 't zit bijna per definitie in je netwerk ergens. Nogmaals de vraag: heb je niet de mogelijkheid om je expressen met een kabel aan te sluiten? Los van performance is dat ook voor betrouwbaarheid eigenlijk gewoon noodzakelijk.
Ik heb overigens nog nooit problemen gehad met één van de bedrade apparaten. Alleen met wifi.
En bij wifi alleen bij apparaten zonder vast ip adres.
De grap is dat een vast ip of dhcp technisch niet verschilt nadat het ip-adres is uitgegeven, mits de gegeven (cq ingevoerde) informatie correct is natuurlijk.

• readytoflow
  • Niet online
Helaas, de Expressen aansluiten via een kabel gaat niet lukken.

Ik zal nog eens twee dingen doen:
- Printscreen maken van de airport utility als de iPad weer eens verbinding heeft verloren. Als alles op groen staat, zou er niks mis mogen zijn toch? Er is verbinding, of er is geen verbinding. Net zoals in het eerste plaatje dat ik hierboven postte.

- de expressen eens een tijdje uitzetten en kijken of er dan nog problemen zijn (het lijkt mij van wel, want ik heb de problemen ook als ik niet via de expressen verbonden ben)

EDIT:
Ik bedenk me nu ineens iets. Ik heb een aantal IP-camera's in en rondom huis. Één ervan staat in de tuin. Die is verbonden via de airport express die ik beneden in de achterkamer heb staan. Die IP-camera is al wel wekenlang onafgebroken online. Ook die heeft al jaren een vast ip adres. Hierdoor zou je toch denken dat er niks mis is met de verbinding van de Airport Express?

[ Voor 26% gewijzigd door readytoflow op 07-04-2013 14:01 ]

• readytoflow
  • Niet online
Nou, ik heb het weer even aangekeken. Probleem komt nog steeds een paar keer per dag voor. Vooral bij de iPads (maar die gebruiken we ook het meest).

Wanneer de verbinding is verbroken, is er niks geks te zien bij de netwerkinstellingen, Alles staat zoals het hoort. Ook een overzicht van de airports/netwerk laat niks geks zien, alle airports hebben groen licht.

Ik ga de ipads weer eens een vast ip-adres geven (wel met subnet 255.255.255.0 deze keer). Eens kijken of ze dan verbonden blijven.
Pagina: 1