Welke i5 processor is het meest geschikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.621 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Hallo,
Ik wil graag mijn PC upgraden en dan met name de processor er zit nu een AMD Athlon x64 Dual Core Processor 5000+ in en ik zou graag een Intel i5 willen hebben alleen mijn vraag is nu welke processor is het meest geschikt? Er zijn namelijk zo veel verschillende i5 processors en dat scheelt qua prijs ook nog wel.
Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor gamen maar ook voor Office en verder gewoon algemeen gebruik, er zit nu een Asus EN9500GT videokaart in deze ben ik van plan eerst te houden. Ik wil graag een Asus Maximus V Gene moederbord hebben maar als jullie betere suggesties hebben zijn die altijd welkom. Budget is niet meer dan €500,--.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 19:25
Als je niet van plan bent te overclocken zou ik een 3350P nemen, en een veel goedkoper moederbord.

Wil je wel overclocken dan is de maximus V geen slechte keuze, en zou ik er een bij 3570K nemen, uiteraard ook een lompe koeler erbij.

Als je nog echt zo'n ouwe bak hebt heb je kans dat je je voeding moet vervangen, oude voedingen weigeren op te starten als er te weinig op 3.3 en 5 volt verbruikt wordt. Moderne pc's willen vooral 12V hebben.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:26:
Als je niet van plan bent te overclocken zou ik een 3350P nemen, en een veel goedkoper moederbord.

Wil je wel overclocken dan is de maximus V geen slechte keuze, en zou ik er een bij 3570K nemen, uiteraard ook een lompe koeler erbij.

Als je nog echt zo'n ouwe bak hebt heb je kans dat je je voeding moet vervangen, oude voedingen weigeren op te starten als er te weinig op 3.3 en 5 volt verbruikt wordt. Moderne pc's willen vooral 12V hebben.
En de videokaart is die nog voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 16:29
Een 9500gt is .. lichtelijk outdated.
Kan voldoende zijn, ligt eraan welke games jij speelt, en welke eisen je daarbij heb.
De hoeveelheid geld je kan besteden is ook leuk om te weten, een dikke cpu, en een 9500gt is niet echt nuttig voor gamen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Voor dit budget heb ik het volgende samen gesteld. Ik had namelijk het zelfde probleem..

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX FX-6300 Black Edition€ 120,45€ 120,45
1ASRock 970 Extreme3€ 66,20€ 66,20
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 189,90€ 189,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 434,55

Mooi aantal eurotjes over voor een goede voeding. (best bang for buck, draai bf3 @ ulta 1600x1200 in multiplayer)
Overclock potentieel is ook top. En future proof voor minimaal 2 jaar.

(beste prijs kwaliteit verhouding, als ik al mijn gekregen adviezen teruglees van tweakers op dit forum)

Hiermee beantwoord ik niet direct je vraag. Maar gezien het budget dat je stelt, zou ik tóch voor AMD kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr.Root op 03-04-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Zen!th schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:37:
Een 9500gt is .. lichtelijk outdated.
Kan voldoende zijn, ligt eraan welke games jij speelt, en welke eisen je daarbij heb.
De hoeveelheid geld je kan besteden is ook leuk om te weten, een dikke cpu, en een 9500gt is niet echt nuttig voor gamen!
Call of Duty, Sniper Ghost Warrior enzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
http://anandtech.com/bench/Product/699?vs=363

Intel 2400 (kostprijs 170,-euro)
versus
fx6300 (kostprijs 120,-euro)

Het verschil is nihiel, wat je ziet is dat de i5 processor sneller is op basis van Single core performance (hier staan ze bekend om versus de AMD varianten)

Vind jij het prijs verschil waard, laat ik aan jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Zal ff een lijstje maken van welke games ik op welke settings speel hebben jullie een beetje een idee van hoe en wat,

Call of Duty 4 Modern Warfare: High
Call of Duty Modern Warfare 2: High
Call of Duty Modern Warfare 2: High
Call of Duty Black Ops 1: Low, en dan heeft die nog lag
Sniper Ghost Warrior: Low
Sniper Ghost Warrior 2: Low, lag te slecht om normaal te kunnen spelen.
Minecraft: High~Low: Stotterd en laad slecht in game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
boeles schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:50:
http://anandtech.com/bench/Product/699?vs=363

Intel 2400 (kostprijs 170,-euro)
versus
fx6300 (kostprijs 120,-euro)

Het verschil is nihiel, wat je ziet is dat de i5 processor sneller is op basis van Single core performance (hier staan ze bekend om versus de AMD varianten)

Vind jij het prijs verschil waard, laat ik aan jouw.
Dus als ik het goed begrijp zijn AMD processors veeel goedkoper en veeel sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-07 22:23
Als je de benchmarks goed bekijkt, zie je dat de i5 veel beter presteert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458160

Het is vrij simpel , wil je gamen dan ga je voor Intel. Heel veel games zijn slecht geoptimaliseerd voor meerdere cores en gebruiken er maar 2 of 4. Intel is Single core veel en veel sneller.

De Intel Core i5 3350P Boxed is een mooie keuze als je wat op het budget wil letten. Deze heb je al vanaf 154 euro. Ik zou zeker niet zo'n duur moederbord kopen trouwens , je hebt al leuke bordjes vanaf 60 euro.

Dan hou je nog wat geld over voor een nieuwe grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
michaelscott schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:58:
Als je de benchmarks goed bekijkt, zie je dat de i5 veel beter presteert!
Ook in games? Photoshop en al die andere prut vind ik niet zo interesant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Anoniem: 458160 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:59:
Het is vrij simpel , wil je gamen dan ga je voor Intel. Heel veel games zijn slecht geoptimaliseerd voor meerdere cores en gebruiken er maar 2 of 4. Intel is Single core veel en veel sneller.

De Intel Core i5 3350P Boxed is een mooie keuze als je wat op het budget wil letten. Deze heb je al vanaf 154 euro. Ik zou zeker niet zo'n duur moederbord kopen trouwens , je hebt al leuke bordjes vanaf 60 euro.

Dan hou je nog wat geld over voor een nieuwe grafische kaart.
Okuj (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/429612

gaat wat over budget heen helaas, je kan bezuinigen door een goedkoper niet z77 bord te pakken, dan kan je helemaal niet overclocken (bij de z77 kan je nog 400 MHz omhoog met een normale i5), of een goedkopere videokaart nemen, zeker 2ehands kan je leuke grafische kaarten krijgen voor ~100eu.

hier kan je videokaarten snel opzoeken en vergelijken
http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458160

Je kan hier nog even kijken.

Is 150 euro boven je budget maar voor een totaal systeem. Als je nog wat onderdelen van je oude systeem kan mee nemen gaat dat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Overckloken doe ik zeer waarschijnlijk toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

haarbal schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:02:

gaat wat over budget heen helaas, je kan bezuinigen door een goedkoper niet z77 bord te pakken, dan kan je helemaal niet overclocken (bij de z77 kan je nog 400 MHz omhoog met een normale i5), of een goedkopere videokaart nemen, zeker 2ehands kan je leuke grafische kaarten krijgen voor ~100eu.

hier kan je videokaarten snel opzoeken en vergelijken
http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html
Helemaal niet overclocken? Das echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Is dit wat?

Scythe KATANA 4 SCKTN-4000
Kingston HyperX Beast
ASUS GTX660-DC2-2GD5
ASUS P8B75-M LE
Intel Core i5 3350P

Totaal;
525,08

Heb momenteel een voeding van 400 Watt denk dat die het wel aankan.

[ Voor 9% gewijzigd door PascalDutch op 03-04-2013 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Je moet uitzoeken of de voeding genoeg op 12V kan leveren, er zou een sticker op moeten staan met het merk, type en een tabel met voltages en amperages.

als je op die manier je producten in een lijst zet, op de pricewatch pagina van een product kan je dan een vinkje zetten bovenaan bij "willen" en dan toevoegen, is wat overzichtelijker.

en ik weet niet of je al een 64bit versie van windows draait? als je nog XP hebt is upgraden naar 7 of 8 64bit zeker een aanrader. kosten lopen mss wat uit de hand :+ maar goed, je kan je ouwe spellen nog wel prima onder xp draaien, alleen bij nieuwe spellen als battlefield 3, just cause2, arma3, crysis3 en dat soort titels heb je vista of hoger nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door haarbal op 03-04-2013 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:22:
Je moet uitzoeken of de voeding genoeg op 12V kan leveren, er zou een sticker op moeten staan met het merk, type en een tabel met voltages en amperages.

als je op die manier je producten in een lijst zet, op de pricewatch pagina van een product kan je dan een vinkje zetten bovenaan bij "willen" en dan toevoegen, is wat overzichtelijker.

en ik weet niet of je al een 64bit versie van windows draait? als je nog XP hebt is upgraden naar 7 of 8 64bit zeker een aanrader. kosten lopen mss wat uit de hand :+ maar goed, je kan je ouwe spellen nog wel prima onder xp draaien, alleen bij nieuwe spellen als battlefield 3, just cause2, arma3, crysis3 en dat soort titels heb je vista of hoger nodig.
Staat op dat hij het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Laten we hopen dat de fabrikant niet liegt dan. heeft ie een 6 pin stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:04:
Laten we hopen dat de fabrikant niet liegt dan. heeft ie een 6 pin stekker?
Volgens mij is het gewoon een ATX PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
ATX12V 2.nogwat? of gewoon ATX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

met alle respect, een i5 is helemaal niet beter voor games dan een FX-6300, hell, bij 90% van de games merk je het verschil tussen een 965BE en een i5 nieteens.

Het geld wat je bespaard door een FX-6300 te nemen kun je steken in een betere GPU, waardoor je veel meer bang voor je buck gaat krigjen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:11:
ATX12V 2.nogwat? of gewoon ATX?
Er staat
AC Input: 230V 6A 50-60 Hz

Max DC Output:
+5V, +12V, +3,3V, +5 VSB, -12V
28A, 16A, 26A, 2.0A, 0,8A

Het is een X-Gear CPS4010C8F1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:28:
met alle respect, een i5 is helemaal niet beter voor games dan een FX-6300, hell, bij 90% van de games merk je het verschil tussen een 965BE en een i5 nieteens.

Het geld wat je bespaard door een FX-6300 te nemen kun je steken in een betere GPU, waardoor je veel meer bang voor je buck gaat krigjen.
Welke AMD processor is te vergelijken met de snelste i5 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
PascalDutch schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:44:
[...]

Welke AMD processor is te vergelijken met de snelste i5 dan?
Geen 1 - want die is er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
calsonic schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:47:
[...]

:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

calsonic schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:47:
[...]

FX-8350 rent zodra al zijn cores benut worden rondjes om iedere i5 heen hoor. En er is zat software te vinden die gewoon gebruik maakt van elke core die aanwezig is en prima schaalt. We leven niet meer in 2010 waarin singlecore alles is en multicore zeldzaam, het is eerder andersom. Bijna alles draait keurig op 4 of meer cores. Zelfs games. Waarom denk je anders dat GPU's de bottleneck zijn en niet CPU's?

Dus, wil je een echt bang = buck rekenmonster hebben, koop een 8350. Voor normaal gamen volstaat een FX-6300 net zo goed en is toch een stukje goedkoper.

Ja, Bulldozer is minder zuinig op 100% load, ik weet. Maar, krijg jij maar eens met gamen een FX-6300 of FX-8350 op 100% load. Tijdens gamen zijn ze hooguit 20w onzuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:52:
[...]

FX-8350 rent zodra al zijn cores benut worden rondjes om iedere i5 heen hoor. En er is zat software te vinden die gewoon gebruik maakt van elke core die aanwezig is en prima schaalt. We leven niet meer in 2010 waarin singlecore alles is en multicore zeldzaam, het is eerder andersom. Bijna alles draait keurig op 4 of meer cores. Zelfs games. Waarom denk je anders dat GPU's de bottleneck zijn en niet CPU's?

Dus, wil je een echt bang = buck rekenmonster hebben, koop een 8350. Voor normaal gamen volstaat een FX-6300 net zo goed en is toch een stukje goedkoper.

Ja, Bulldozer is minder zuinig op 100% load, ik weet. Maar, krijg jij maar eens met gamen een FX-6300 of FX-8350 op 100% load. Tijdens gamen zijn ze hooguit 20w onzuiniger.
Ja tuurlijk en daarom geven amd cpus meer fps met games....oh nee wacht toch niet dat doet Intel!

Het is vergelijkbaar als iemand een auto wil rijden dan kan dat met een panda als je weinig geld hebt maar als je wel geld hebt doe je dat met een echte auto mb/bmw/audi/etc want je krijgt waar je voor betaald en dat is met alles zo in het leven - goeie koop is duurkoop

[ Voor 12% gewijzigd door calsonic op 03-04-2013 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
PascalDutch schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:40:
[...]

Er staat
AC Input: 230V 6A 50-60 Hz

Max DC Output:
+5V, +12V, +3,3V, +5 VSB, -12V
28A, 16A, 26A, 2.0A, 0,8A

Het is een X-Gear CPS4010C8F1
die moet je vervangen, 12V x 16A = 190W op 12V, een moderne cpu en gpu trekken bijna alleen maar aan de 12V lijn en willen samen wel richting de 200W hebben. Zo'n ouwe voeding is vaak ook niet meer helemaal top. Ik verzeker je bijna dat deze voeding het begeeft als je hiermee flink gaat gamen met een moderne cpu en gpu.

Ik zou voor de intel i5 gaan, er zijn idd een paar spellen waar de FX8350 iets sneller is, maar zodra een spel minder goed gemultithread is (de meeste spellen) zal een i5 een stuk sneller zijn. En als een spel goed gemultithread is zullen ook met een i5 de prestaties prima zijn. De intels zijn ook een stuk zuiniger.

anyway, je zou nog kunnen overwegen te wachten tot juni, dan komen er weer nieuwe intel cpu's uit (haswell), meer performance voor dezelfde prijs, waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:52:
FX-8350 rent zodra al zijn cores benut worden rondjes om iedere i5 heen hoor.
Dit hangt zeer af van te taak. Helaas zijn veel programma's tegenwoordig nog niet dusdanig geoptimaliseerd dat de AMD's ook daadwerkelijk in het voordeel zijn. Voorlopig is de i5 nog steeds all round sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

calsonic schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:55:
[...]

Ja tuurlijk en daarom geven amd cpus meer fps met games....oh nee wacht toch niet dat doet Intel!

Het is vergelijkbaar als iemand een auto wil rijden dan kan dat met een panda als je weinig geld hebt maar als je wel geld hebt doe je dat met een echte auto mb/bmw/audi/etc want je krijgt waar je voor betaald en dat is met alles zo in het leven - goeie koop is duurkoop
Noem mij dan eens 1 spel die je niet kan spelen met een FX-6300 maar wel met een i5 3350p.

En je auto vergelijking slaat simpelweg nergens op. Een panda kan evengoed 120 als een dikke M5. Passen evenveel boodschappen en mensen in, is goedkoper in wegenbelasting, zuiniger, goedkoper in verzekering.

Goedkoop is goedkoop. Duurkoop is Duurkoop. Met auto's en pc's althans. En zo heel af en toe [met laptops en voedingen voornamelijk gaat goedkoop is duurkoop op]
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:58:
[...]

Dit hangt zeer af van te taak. Helaas zijn veel programma's tegenwoordig nog niet dusdanig geoptimaliseerd dat de AMD's ook daadwerkelijk in het voordeel zijn. Voorlopig is de i5 nog steeds all round sneller.
Daarom zeg ik toch ook "als alle 8 de cores benut worden"....Dan is de software toch geoptimaliseerd of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:04:
Daarom zeg ik toch ook "als alle 8 de cores benut worden"....Dan is de software toch geoptimaliseerd of niet?
Dan nog hangt het stevig van de taak af, want bij sommige/best wat taken is de Bulldozerlijn gewoon niet ideaal. Dat komt deels weer door de servergeoriënteerde insteek die AMD gehanteerd heeft bij de ontwikkeling.

Op zich zijn het puike chips, maar als je kijkt naar wat de gemiddelde mens (of de gemiddelde tweaker) er aan heeft zijn andere opties niet zelden interessanter. Het gat wordt echter steeds kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:04:
[...]

Noem mij dan eens 1 spel die je niet kan spelen met een FX-6300 maar wel met een i5 3350p.

En je auto vergelijking slaat simpelweg nergens op. Een panda kan evengoed 120 als een dikke M5. Passen evenveel boodschappen en mensen in, is goedkoper in wegenbelasting, zuiniger, goedkoper in verzekering.

Goedkoop is goedkoop. Duurkoop is Duurkoop. Met auto's en pc's althans. En zo heel af en toe [met laptops en voedingen voornamelijk gaat goedkoop is duurkoop op]

[...]

Een panda rijdt slecht - je hoort alles buiten en je hoort alles binnen piepen en kraken - trekt op van 0-100 in heb je een half uur en voelt goedkoop aan - dat merk je al als je de deur dicht trekt.
Zelfde gaat op voor een AMD het lijkt op een cpu maar is het gewoon net niet,
En een FX-6300 red het nooit tegen een 3570K - want daar ging het om de snelste i5.
En een X4-980 is sneller als een FX-6300 dus je gaf al de verkeerde amd cpu op :F

[ Voor 3% gewijzigd door calsonic op 03-04-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

calsonic schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:09:
Een panda rijdt slecht - je hoort alles buiten en je hoort alles binnen piepenen kraken - trekt op van 0-100 in heb je een half uur en voelt goedkoop aan - dat merk je al als je de deur dicht trekt.
Zelfde gaat op voor een AMD het lijkt op een cpu maar is het gewoon net niet,
Dit is natuurlijk ook klinkklare onzin. AMD's zijn prima CPU's, het gaat alleen over welke CPU je voor welke taak inzet tegen welke prijs. Een vergelijking met een rammelende Panda wijst er niet op dat je de ontwikkelingen het afgelopen jaar hebt gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:13:
[...]

Dit is natuurlijk ook klinkklare onzin. AMD's zijn prima CPU's, het gaat alleen over welke CPU je voor welke taak inzet tegen welke prijs. Een vergelijking met een rammelende Panda wijst er niet op dat je de ontwikkelingen het afgelopen jaar hebt gevolgd.
Precies, tenzij er ook gegevens van falende AMD en Intel processoren zijn doet de AMD processor op degelijkheid niks af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:13:
[...]

Ik werk dagelijks met hardware en heb meer pcs gebouwd de laatste 20 jaar als 99,9% van de mensen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ach, blijkbaar is meneer of een troll, of een grote Intel fanboy.

En je hebt mijn vraag nogsteeds niet beantwoord: Welke game dwingt een FX-6300 op zijn knieën en een i5 whatever niet, die paar honderd mhz meer redden een i5 3570k niet hoor.

En kom nou niet aan met een of andere gare singlecore game.

Leuk dat je zoveel pc's bouwt. Laat dat nou helemaal niks zeggen over hoeveel je er nou daadwerkelijk vanaf weet. Ik ken ook iemand die iedere week windows opnieuw installeert. Zal hij een prof zijn? Nah, hij laat altijd alles crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

calsonic schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:15:
Ik werk dagelijks met hardware en heb meer pcs gebouwd de laatste 20 jaar als 99,9% van de mensen hier
Eerlijk gezegd geloof ik er dan nog minder van, want in die 20 jaar is AMD ook gewoon marktleider geweest en had Intel het nakijken en het afgelopen jaar zijn de ontwikkelingen ook niet nadelig voor AMD geweest. Ervaring is leuk, maar telt pas als het ook tot betere conclusies leidt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:16:
Ach, blijkbaar is meneer of een troll, of een grote Intel fanboy.

En je hebt mijn vraag nogsteeds niet beantwoord: Welke game dwingt een FX-6300 op zijn knieën en een i5 whatever niet, die paar honderd mhz meer redden een i5 3570k niet hoor.

En kom nou niet aan met een of andere gare singlecore game.

Leuk dat je zoveel pc's bouwt. Laat dat nou helemaal niks zeggen over hoeveel je er nou daadwerkelijk vanaf weet. Ik ken ook iemand die iedere week windows opnieuw installeert. Zal hij een prof zijn? Nah, hij laat altijd alles crashen.
4GHz van een AMD zijn niet dezelfde 4GHz die een Intel draait - is appels met peren vergelijken
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:17:
[...]

Eerlijk gezegd geloof ik er dan nog minder van, want in die 20 jaar is AMD ook gewoon marktleider geweest en had Intel het nakijken en het afgelopen jaar zijn de ontwikkelingen ook niet nadelig voor AMD geweest. Ervaring is leuk, maar telt pas als het ook tot betere conclusies leidt :)
Ja er is een tijd geweest dat amd goed bezig was maar dat zijn ze al jaren niet meer.

De vraag was ook welke amd vergelijkbaar was met een i5 en op pure quad-core power is die er dus niet.

[ Voor 29% gewijzigd door calsonic op 03-04-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[facepalm]

Zeg ik dat dan? Ik doelde op dat een i5 3350p maar een paar honderd mhz minder klokt dan een i5 3570k, en dat dat verschil verwaarloosbaar is.

En, nogmaals, geef maar eens een game die niet lekker draait op een FX-6300 maar wel op een i5. Flight Simulator telt niet omdat die zelfs op een cpu van 1000 euro niet lekker draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:24:
[facepalm]

Zeg ik dat dan? Ik doelde op dat een i5 3350p maar een paar honderd mhz minder klokt dan een i5 3570k, en dat dat verschil verwaarloosbaar is.

En, nogmaals, geef maar eens een game die niet lekker draait op een FX-6300 maar wel op een i5. Flight Simulator telt niet omdat die zelfs op een cpu van 1000 euro niet lekker draait.
Kijk alleen maar naar deze 3DMark Vantage cpu scores
http://nl.hardware.info/r...hmarks-3dmark-vantage-cpu
AMD staat op de 11e plaats :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Begrijpend lezen?

Benchmarks zeggen niks! Iedereen weet dat CPU's en GPU's geoptimaliseerd worden daarvoor.

Dus, nogmaals: Noem mij 1 game, 1 enkele game, waarbij een FX-6300 op zijn bek gaat en een i5 niet.

3Dmark zegt jammer genoeg precies helemaal niks.

En om jouw non-argument helemaal omver te schoffelen: Hij is oud. FX-8350 staat er nieteens bij. Ook zijn 9 CPU's veel duurder dan de AMD.

Dus: jouw punt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Gaat niet om geld gaat om kwaliteit en meer fps in games en op die punten scoort Intel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Oh, dus jij bent bereid om 1000 euro meer te betalen voor 20fps meer die je nieteens ziet. Best joh.

En je blijft hardleers: geef me nou een game die faalt op een FX-6300. Daar kan ik FPS verschillen zien. Maar, jij weet stiekem ook wel dat er geen game is die een i5 wel draait en een FX-6300 niet.

Kwaliteit van de CPU's? Heeft AMD dan meer uitval van Intel? Volgens mij niet hoor.

Ondertussen wilt TS wél bang voor zijn buck. Én waar wáár vindt TS dat? Juist, bij de FX-6300 die goedkoper is, waardoor hij een betere videokaart kan kopen, waardoor hij meer fps haalt.

Aan fanboys hebben we in dit soort topics echt niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:41:
Dus, nogmaals: Noem mij 1 game, 1 enkele game, waarbij een FX-6300 op zijn bek gaat en een i5 niet.
arma2
http://www.bit-tech.net/h...ore-i5-3570k-cpu-review/6

anyway, je kan er over blijven discussieren, de i5 is de veiligste keuze voor gamen. Alles wat goed multithreaded is draait ook fantastisch op de i5, dingen die dat niet zijn draaien een een stuk minder op de FX.

goed, als je per se 120,- uit wil geven aan een cpu dan is de 6300 ongetwijfeld de beste keuze.

overigens wil ik nogmaals melden dat de voeding vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
VasZaitsev schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:48:
Oh, dus jij bent bereid om 1000 euro meer te betalen voor 20fps meer die je nieteens ziet. Best joh.

En je blijft hardleers: geef me nou een game die faalt op een FX-6300. Daar kan ik FPS verschillen zien. Maar, jij weet stiekem ook wel dat er geen game is die een i5 wel draait en een FX-6300 niet.

Kwaliteit van de CPU's? Heeft AMD dan meer uitval van Intel? Volgens mij niet hoor.

Ondertussen wilt TS wél bang voor zijn buck. Én waar wáár vindt TS dat? Juist, bij de FX-6300 die goedkoper is, waardoor hij een betere videokaart kan kopen, waardoor hij meer fps haalt.

Aan fanboys hebben we in dit soort topics echt niks...
Punt wat jij maakt raakt kant nog wal "geef me nou een game die faalt op een FX-6300" - zoiets heb ik nooit beweerd en dat is ook niet het punt - wat wel waar is is dat hij over een paar jaar als hij zijn cpu upgrade voor een snellere hij veel meer terug gaat krijgen voor zijn Intel cpu als voor een van amd - wat waar is: hij is bij aanschaf iets duurder(maakt over 2 maanden niets meer uit ben je dan allang vergeten) maar daar krijg je ook veel meer fps in games voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:55:
[...]

arma2

anyway, je kan er over blijven discussieren, de i5 is de veiligste keuze voor gamen. Alles wat goed multithreaded is draait ook fantastisch op de i5, dingen die dat niet zijn draaien een een stuk minder op de FX.

goed, als je per se 120,- uit wil geven aan een cpu dan is de 6300 ongetwijfeld de beste keuze.

Goede voeding voor weinig geld XFX Pro 550w
pricewatch: XFX Pro 550W
Heb hem zelf ook in mijn internet/download pc icm met een i3-3225.
Is heerlijk stil en heeft goede testresultaten
http://nl.hardware.info/p...dition#tab:testresultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Dus de conclusie van deze discussie is, dat een Intel beter is maar AMD in principe ook volstaat omdat ik dan een snellere GPU kan kopen? @haarbal: Thnx gaat dan ook gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
calsonic schreef op woensdag 03 april 2013 @ 20:04:
[...]

Goede voeding voor weinig geld XFX Pro 550w
pricewatch: XFX Pro 550W
Heb hem zelf ook in mijn internet/download pc icm met een i3-3225.
Is heerlijk stil en heeft goede testresultaten
http://nl.hardware.info/p...dition#tab:testresultaten
Is het een modulaire voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
En om verder Intel-AMD discussies te voorkomen zal ik even 2 lijsten maken en dan kunnen de heren zich daar over buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:09
haarbal schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:55:
[...]

arma2

Ik zie geen enkele fx63xx of fx83xx in je link.

Inderdaad, single threaded is de i5 beter.
Maar multithreaded is de fx8350 beter, laat nu net de meeste nieuwe software multithreaded zijn/worden.
Als je de benchmarks bekijkt zie je inderdaad dat de intel af en toe meer fps neerzet, echter gevallen waarmee het met een i5 wel speelbaar is en met een fx8350 zijn er niet, ze leveren simpelweg beide voldoende prestaties voor alle huidige games (als je 2 pc's met beide processors naast elkaar zou zetten en op beide gamen zul je het verschil niet kunnen zeggen).
Dat de intel later meer waar zou zijn lijkt me stug, aangezien de verwachting is dat de fx8350 het t.o.v. van i5 beter en beter gaat doen.

De XFX Pro 550W is niet modulair, maar met een fatsoenlijke kast met cable management is dat alleen maar een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:40:
[...]

Ik zie geen enkele fx63xx of fx83xx in je link.

Inderdaad, single threaded is de i5 beter.
Maar multithreaded is de fx8350 beter, laat nu net de meeste nieuwe software multithreaded zijn/worden.
Als je de benchmarks bekijkt zie je inderdaad dat de intel af en toe meer fps neerzet, echter gevallen waarmee het met een i5 wel speelbaar is en met een fx8350 zijn er niet ze leveren simpelweg beide voldoende prestaties voor alle huidige games (als je 2 pc's met beide processors naast elkaar zou zetten en op beide gamen zul je het verschil niet kunnen zeggen).
Dat de intel later meer waar zou zijn lijkt me stug, aangezien de verwachting is dat de fx8350 het t.o.v. van i5 beter en beter gaat doen.

De XFX Pro 550W is niet modulair, maar met een fatsoenlijke kast met cable management is dat alleen maar een voordeel.
Ga mijn oude kast recyclen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Hoe zit dat met die micro ATX? Kun je daar een gewone ATX voeding voor gebruiken? Ik begrijp van Wikipedia dat dit met de maten van mobo te maken heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door PascalDutch op 03-04-2013 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
micro atx is qua stekkers identiek, het is gewoon een korter moederbord. Een micro atx bord past ook in een atx kast, andersom niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:56:
micro atx is qua stekkers identiek, het is gewoon een korter moederbord. Een micro atx bord past ook in een atx kast, andersom niet natuurlijk.
Dacht dat het met de stekkers te maken had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Hier mijn kleine vergelijking,

Intel/nVidea Geforce

Intel® Core™ i5-3350P 3,1 Ghz
€ 154,90
ASRock H61M-DG3
€ 45,82
Corsair CX Series Modular CX500M
€ 57,90
Kingston HyperX Predator
€ 60,90
ASUS GTX650TI-1GD5
€ 140,90
€ 23,60
Totaal:
€ 484,02

AMD/ATI Radeon

AMD® FX-6300
€ 121,90
Gigabyte GA-78LMT
€ 52,53
€ 57,90
Kingston HyperX Predator
€ 60,90
ASUS HD7850-DC2-2GD5-V2
€ 188,77
€ 23,60
Totaal:
€ 505,60

Conclusie;
AMD is niet goedkoper dan Intel of het ook beter is weet ik niet maar heb momenteel ook AMD en het bevalt eerlijk gezegt best goed alleen mijn voorkeur gaat uit naar Intel en nVidea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
ik moet zeggen dat ik me wel vermaakt heb met die hele discussie Intel vs AMD. Arma 2 draait overigens ook op mijn intel (i7 2600 + hd6950) systeem niet soepel volgens mij is het spel gewoon slecht gemaakt O-)

Volgens mij is de HD 7850 toch een stukje sterker dan de 650 Ti en daarnaast je hebt bij je intel cpu een moederbord gekozen met een oude chipset, je kunt beter de B75 pakken H61 is eigenlijk nog voor Sandy Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Arjantje schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:24:
ik moet zeggen dat ik me wel vermaakt heb met die hele discussie Intel vs AMD. Arma 2 draait overigens ook op mijn intel (i7 2600 + hd6950) systeem niet soepel volgens mij is het spel gewoon slecht gemaakt O-)

Volgens mij is de HD 7850 toch een stukje sterker dan de 650 Ti en daarnaast je hebt bij je intel cpu een moederbord gekozen met een oude chipset, je kunt beter de B75 pakken H61 is eigenlijk nog voor Sandy Bridge.
Aha van chipsets heb ik totaal geen verstand mooi dat je me erop wijst. Was inderdaad wel een leuke discussie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Arjantje schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:24:

Intel® Core™ i5-3350P 3,1 Ghz
€ 154,90
ASRock B75 Pro3
€ 63,90
€ 57,90
Kingston HyperX Predator
€ 60,90
ASUS GTX650TI-1GD5
€ 140,90
€ 23,60
Totaal:
€ 492,10

Dit moet dus een redelijke PC zijn die een paar jaar mee kan? Oh ja en alle zwaardere spellen zoals Sniper Ghost Warrior op high kan spelen?

[ Voor 4% gewijzigd door PascalDutch op 03-04-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje
Ziet eruit als een mooi systeem alleen de videokaart is niet al te sterk. ik weet niet wat voor beeldscherm je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arjantje schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:45:
Ziet eruit als een mooi systeem alleen de videokaart is niet al te sterk. ik weet niet wat voor beeldscherm je gebruikt?
De videokaart is niet ontzettend krachtig (al hangt dat ook weer van de exacte versie af, pas op voor gekortwiekte varianten!), maar qua insteek vergelijkbaar met de GT450 waar ik het alweer een tijdje mee doe. Eerlijk gezegd komen zulke kaarten nog best goed mee. Skyrim, Batman AA en allerlei andere niet heel lichte spellen kunnen eigenlijk voluit gedraaid worden op 1920x1440 of 1600x1200 met 2 of 4x AA en 10+ AF.

Nu is de GTS 450 natuurlijk alweer twee generaties ouder, dus dit zal nog wat rapper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Heb een Benq HD beeldscherm zou eventueel ook nog voor een GPU van 2 gb kunnen gaan met een snelheid van 5000 Mhz deze heeft 5400 Mhz. Qua prijs maakt het niet veel uit is de 2 gb variant nog goedkoper ook geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
GPU moet natuurlijk wel zo krachtig mogelijk zijn zodat ik weer minstens 5 jaar vooruit kan :P

Kon mijn vorige reactie niet wijzigen want mobiel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
5 jaar met een videokaart doen is nagenoeg onmogelijk, tenzij je over 3 jaar geen nieuwe games meer koopt en het niet erg vind om op low/medium te gamen.
Zeker als je er zo lang mogelijk mee wilt doen zou ik er zoveel mogelijk aan uitgeven, denk minimaal aan de 7870XT maar liever nog aan de 7950 (eventueel ten koste van de processor).
Als je inziet dat je sowieso zal moeten upgraden (over pakweg 3 jaar?) kun je wel wat besparen op de videokaart en bv wel investeren in de basis (processor/moederbord).

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 04-04-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hij kan inderdaad voor een 7950 gaan, maar ik zou niet te veel besparen op de processor. Ik heb in 2009 juist een core i7 920 genomen, die wat duurder was dan het alternatief van AMD, die toen door veel tweakers werd aangeraden. De AMD is nu voor veel games niet meer voldoende, de Intel wel. Ook vervang je mijns inziens een videokaart stukken makkelijker dan een processor.

Edit: ik zeg overigens niet dat het AMD alternatief uit dit topic niet goed zou zijn :P, alleen dat ik niet te veel op processor zou besparen als je lang met je pc wil doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cobiwan op 04-04-2013 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Dus ik kan beter een wat duurdere GPU nemen en bijvoorbeeld goedkoper geheugen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
...

[ Voor 100% gewijzigd door PascalDutch op 04-04-2013 15:23 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 490614

Sj44k13 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:05:
Edit: ik zeg overigens niet dat het AMD alternatief uit dit topic niet goed zou zijn :P, alleen dat ik niet te veel op processor zou besparen als je lang met je pc wil doen.
+1

hier ben ik het helemaal mee eens. De AMD proccesors zijn over het algemeen meer bangs for bucks maar zijn toch aanzienlijk langzamer dan een I5. je haalt het geld dat je meer betaald voor een i5 er makelijk uit door de langere houdtbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Anoniem: 490614 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:21:
[...]

+1

hier ben ik het helemaal mee eens. De AMD proccesors zijn over het algemeen meer bangs for bucks maar zijn toch aanzienlijk langzamer dan een I5. je haalt het geld dat je meer betaald voor een i5 er makelijk uit door de langere houdtbaarheid.
Klopt helemaal heb nu ook een AMD processor uit ik denk 2005 (PC tweedehands gekocht weet niet hoe oud :') ) En die kan de nieuwere games ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Anoniem: 490614 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:21:
[...]

+1

"Houdbaarheid" is natuurlijk maar heel relatief en is ook enorm gerelateerd aan wat je precies wilt gaan doen. Wil je een beperkt aantal processen simultaan maar snel draaien, dan is een intel i5 prima. Wil je meer processen tegelijkertijd draaien, maar op wat lagere snelheid, dan is de AMD FX-8150 de betere keuze. Want in feite komt de keuze neer op wil je meer cores op lagere snelheid, of minder cores op hogere snelheid...
Voor games zou ik toch voor de i5 gaan, ondanks dat ik AMD-liefhebber ben. Helaas heeft AMD wat dat betreft de boot een beetje gemist, zoals Intel dat op HTPC-toepassingen en de lichtere machines heeft gedaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Als we dan toch duur gaan doen qua GPU kan ik beter de ASUS HD7970 nemen lijkt mij.
Of nog beter deze, ASUS MATRIX-HD7970

[ Voor 19% gewijzigd door PascalDutch op 04-04-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Maar Ati Radeon en Intel gaan wel samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:54
AMD radeon en dat gaat prima samen. Geen enkel probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Tuurlijk gaat dat samen

Zou nogal onzin zijn als dat niet gaat werken. Dan schieten ze nogal wat klanten af.
een pci-e videokaart is een pci-e videokaart. Hij gaat niet kijken of je hardware niet toevallig van de concurrent is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik zou eerder een 7950 nemen en het prijsverschil op zak houden en desnoods in een betere processor steken of over een jaar of twee in een nog betere videokaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Sj44k13 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:35:
Ik zou eerder een 7950 nemen en het prijsverschil op zak houden en desnoods in een betere processor steken of over een jaar of twee in een nog betere videokaart...
Ja maar dat verschil geef ik dan 2 jaar later uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Tsja als je het geldverschil niet zo boeiend vindt zou ik voor een i5 en 7970 ghz edition gaan :P. De goedkoopste 7970 is trouwens al 320 euro en de systemen die zijn samengesteld voor je zijn rond de 500 euro... pricewatch: VTX3D HD7970 3GB GDDR5 X-Edition

[ Voor 92% gewijzigd door Cobiwan op 04-04-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Sj44k13 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 16:03:
Tsja als je het geldverschil niet zo boeiend vindt zou ik voor een i5 en 7970 ghz edition gaan :P. De goedkoopste 7970 is trouwens al 320 euro en de systemen die zijn samengesteld voor je zijn rond de 500 euro... pricewatch: VTX3D HD7970 3GB GDDR5 X-Edition
Weet ik (: maar volgens de Tweakers boven je kan ik beter een wat duurdere GPU nemen als ik wil dat hij een poosje mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Wat is qua mobo beter micro ATX of gewoon ATX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Prijstechnisch kun je waarschijnlijk het beste wat meer uitgeven voor de basis (i5) en een videokaart die 2-3 jaar meegaat, die laatste kun je tegen die tijd vervangen zodat je met het gehele systeem 5-6 jaar kunt doen.
Als je nu wat bespaart op de basis (amd) en wat meer steekt in de videokaart kun je misschien 3-4 jaar met het hele systeem doen, maar dan is tegen die tijd ook alles aan vervanging toe.

In het eerste geval denk je dus bv aan i5 + 7850/7870, in het tweede geval aan phenom 965 / fx6300 + 7950/7970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Hoe snel wil je je pc upgraden? Je kunt ook een maandje (of 2) wachten en voor the best of both worlds gaan: i5 met 7900 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Sj44k13 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 16:27:
Hoe snel wil je je pc upgraden? Je kunt ook een maandje (of 2) wachten en voor the best of both worlds gaan: i5 met 7900 serie.
Niet zo heel snel, moet eerst geld nog bij elkaar sparen maar dan heb ik een beetje een idee wat het me totaal gaat kosten en wat het beste is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 03-07 15:31
Edit: had niet gezien dat er een 2de pagina was :+
@Calsonic, je kan de boel ook goed dramatiseren.
Volgens mij kan je bij een blinde test nog niet eens aanwijzen welke bak een intel of amd cpu heeft bij gewoon gebruik + gamen (zonder een fraps op te zetten dus puur op gebruikservaring in plaats van je blind te staren op de verschillende grafiekjes van benchmarks die je in real live nooit of never zult opmerken...

Dus zoals PascalDutch hierboven gelukkig wel snapt. Cpu's zijn helemaal niet zo belangrijk meer momenteel. Beter een dikke GPU erin stoppen die voor een vlotte spelervaring zorgt. Deze bv. pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5 en voor een SSD kiezen pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB wat je wel merkt tijdens het gebruik van je pc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 04 april 2013 @ 16:30:
Volgens mij kan je bij een blinde test nog niet eens aanwijzen welke bak een intel of amd cpu heeft bij gewoon gebruik + gamen (zonder een fraps op te zetten dus puur op gebruikservaring in plaats van je blind te staren op de verschillende grafiekjes van benchmarks die je in real live nooit of never zult opmerken...

Dus zoals PascalDutch hierboven gelukkig wel snapt. Cpu's zijn helemaal niet zo belangrijk meer momenteel. Beter een dikke GPU erin stoppen die voor een vlotte spelervaring zorgt. Deze bv. pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5 en voor een SSD kiezen pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB wat je wel merkt tijdens het gebruik van je pc ;)
Aha dus ik kan beter wél voor AMD gaan met een beste GPU en eventueel een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-07 22:23
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 04 april 2013 @ 16:30:
Edit: had niet gezien dat er een 2de pagina was :+

Het gaat er volgens mij in deze discussie om dat je het verschil tussen beide cpu's op dit moment nog niet merkt, maar op de lange termijn (5 jaar) je langer met de i5 gaat doen. ;)
Ik ben er in ieder geval voor om er een ssd in te stoppen, want dat gaat de gebruikerservaring meer doen stijgen dan een betere cpu. Is er daarna nog ruimte in het budget, dan zou ik voor een betere cpu (i5) gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
michaelscott schreef op donderdag 04 april 2013 @ 16:51:
[...]
Het gaat er volgens mij in deze discussie om dat je het verschil tussen beide cpu's op dit moment nog niet merkt, maar op de lange termijn (5 jaar) je langer met de i5 gaat doen. ;)
Waarom gaat iedereen er vanuit dat een i5 over 3-5 jaar beter is dan de FX6300/8320/8350?
Software wordt steeds meer multithreaded (en er komen betere schedulers), dus de i5 zal steeds meer terrein verliezen t.o.v. de amd's.
De phenom 965 zal wel altijd achter blijven lopen op de i5, maar wanneer zal deze echt niet meer voldoen?

Mijn glazen bol zegt:
phenom: 3 jaar
FX6300: 4 jaar
i5: 4-5 jaar
FX8350: 5-6 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje
Ik ben het met mitsumark eens, de enige cpu waar van ik echt verwacht dat ie niet lang meer mee gaat is de phenom. De andere processors hebben denk ik een ongeveer gelijkwaardige toekomst. In dit geval is de iets betere videokaart gecombineerd met de FX6300 de betere optie "naar mijn mening".

Tenzij je geld bij kunt leggen voor een i5 plus een sterke videokaart ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Arjantje op 04-04-2013 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Maakt het ook nog verschil of het de 6300 Black Edition is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 03-07 15:31
Volgens mij is alleen de Black Edition verkrijgbaar ;) De Black Edition duid erop dat de cpu makkelijk kan overklokken door een vrij instelbare multiplier, alhoewel indien je wilt overklokken een custom cooler aan te raden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
PascalDutch schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:35:
Dus de conclusie van deze discussie is, dat een Intel beter is maar AMD in principe ook volstaat omdat ik dan een snellere GPU kan kopen? @haarbal: Thnx gaat dan ook gebeuren ;)
In beide gevallen is een i5 aan te raden, hoe je het ook wend of keert, een simpele i5 blijft een betere koop voor gaming dan de duurste AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:30

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ondertussen is dit topic maar gewoon een dumpplaats van vragen geworden. PascalDutch, je stelt constant hele basale vragen die geen relevantie hebben met je openingspost. Ook post je nog veelvoudig dubbel. Daarom gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.