Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 08:04
Ik heb sinds een half jaar tot jaar last dat mijn Cpu fan nogal wat herrie begon te maken. Nu het systeem in het begin redelijk stil was, was het nu echt een hele vervelende zoem geworden. Ik dacht dat het door de hoeveelheid stof zou komen en dus ben ik met een bus perslucht aan de slag gegaan om alle fans en koelblokken weer wat schoner te maken. Echter had ik nog steeds last van een cpu fan die veel toeren en daarmee veel herrie maakt. Omdat ik dacht dat de fan zijn beste tijd wel gehad zou hebben en de lagers gewoon niet lekker meer waren heb ik vandaag een Ultra 120 van een mede tweaker overgekocht.
Omdat ik een leuke vergelijking wilde hebben tussen de temperaturen en het geluidsniveau besloot ik om de temperaturen te controleren en daar ging het mis. Speedfan vertelde mij dat mijn cpu 80 graden werd en de cpu fan met 3500 toeren zijn uiterste best moest doen. Omdat speedfan het wel eens mis heeft heb ik ook amd overdrive gebruikt maar die meld ook dat elke core op 70-72 graden draait onder volle belasting (photoshop en 2x udk)
Even opzoeken leert mij dat een x6 1050t meestal ergens tussen de 30-40 graden draait en wat ik me herinner deed het systeem dat ook 2 jaar geleden toen ik hem net kreeg, in de tussentijd heb ik er eigenlijk nooit meer naar omgekeken.
Wat kan het probleem zijn dat mijn cpu zo enorm warm word. Nu word de koeler volgende week vervangen zodra de 120 ultra binnen is, dan moeten de temperaturen al een stuk beter zijn, maar ik ben toch erg benieuwd hoe het komt dat hij zo warm word. Wat ik op internet lees is 62 de max voor de amd's maar geoordeeld naar de bak herrie die hij al een lange tijd maakt word mijn cpu al tijden 70 graden. Aan de kast is niets veranderd, de fan is er nooit afgeweest en zoals ik al meldde heb ik hem laatst nog goed stofvrij gemaakt.

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:26
Heb je airrflow in je kast?
Andere componenten in je kast geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-10 13:39
Waarschijnlijk is er toch iets mis met je koeler. Dat hij er niet goed op zit ofzo. Het kan zijn dat de koeler na verloop van tijd per ongeluk een beetje los is gaan zitten.

Mijn x6 1090T word op 3.9ghz max 46 onder load. Dit is wel onder een custom WC loop.

Ik raad je aan om de koeler er eens af te halen, nieuwe koelpasta op doen, en dan weer goed erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

volgens mij heb je je koelblok niet goed gemonteerd. en dan kijk ik voornamelijk naar je koelpasta.

welke pasta zit er nu tussen, en hoe is die aangebracht?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Systeem is een jaar of 2 geleden in elkaar gezet door azerty. Normaal doe ik het altijd zelf maar doordat ik toen geen tijd had was dit makkelijker. Het systeem draait al 2 jaar zo dus vandaar dat ik het vreemd vond dat er wat gebeurd zou zijn. Heb de koeler er nog niet afgetrokken omdat ik hier nog geen koelpasta heb liggen en de pc wel nodig heb maar het zou inderdaad een optie zijn dat hij losser is gaan zitten, wist niet dat dat zomaar kon.

De airflow van de kast zal het probleem niet zijn die is verder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

De airflow is simpel te testen gooi de zijkant open en draai dan even. Als de cooler los zit is het ook simpel te testen. Gewoon even de cooler aanraken (voorzichtig) Als dit voelt als een temperatuur waar je de vinger gewoon op kunt houden zit er iets niet goed bij de cooler / software.

Verder zou het ook de koelpasta kunnen zijn van de standaard AMD cooler dat is zo'n mooie stikker en die "kunnen" hard worden en minder gaan presteren.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Het koelblok zelf word erg warm, niet comfortabel om je vinger op te houden warm zegmaar :P Zijkant van de kast open maakt weinig uit op het moment dat hij op full load draait.
De kast waar hij inzit is een coolermaster 690 II met in totaal 3 120mm fans (1 intake voor 2 outtake boven en achter) en alle kabels zijn netjes weggewerkt dus dat zal het niet zijn.

Denk dat het dan inderdaad die koelpasta stikker is. Dit weekend zal ik de nieuwe koeler monteren die dan hopelijk veel meer stilte en betere temps brengt.

Vond het alleen vreemd dat ik overal lees dat de CPU maximaal 62 graden mag worden terwijl mijne dus geregeld 70 graden is en zichzelf dan nog niet uitschakeld of terugklokt (hij draait gewoon de standaard 2.8ghz) Daarom dacht ik, ik maak eventjes een topic aan.
Ik zal laten weten hoe het met de nieuwe koeler verloopt :*)

[ Voor 7% gewijzigd door darkpluisje op 04-04-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
max 62 is bullshit.

Ik heb x6's die 80+ onder load draaide en dat ging ook goed.

Ik hou standaard 90-95 graden aan als max voor al mijn cpu's. Maar continu wil je dat niet hebben nee.

70-80 onder load is dus niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Ow dat valt me erg mee dan. Ja las veel mensen die het hadden over 62 graden hoewel ik ook P4 cpu's heb gehad die veel warmer werden. Maar voor een niet overgeklokte X6 is 70 wel wat te gek natuurlijk. Met de nieuwe koeler moet hij weer rond de 40 komen en dan is kijken of er nog wat over te clocken valt, de laatste tijd merk ik toch dat hij wat traag word hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

noudi93 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 12:57:
max 62 is bullshit.

Ik heb x6's die 80+ onder load draaide en dat ging ook goed.

Ik hou standaard 90-95 graden aan als max voor al mijn cpu's. Maar continu wil je dat niet hebben nee.

70-80 onder load is dus niet heel erg.
wat jij zegt is bullsh*t :)
ik ga het niet eens uitleggen waarom, gezien er tal van bronnen zijn.

ik denk ook dat de pasta uit is gehard na 2 jaar. los zitten an verloop van tijd komt bijna niet voor.
dus het word tijd voor dat nieuwe blok, koelpasta aanschaffen is even lopen naar de lokale pc boer of bestellen op internet en je hebt het morgen binnen. het spul kost nog geen 10 euro voor een fatsoenlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
Fordox schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:12:
[...]

wat jij zegt is bullsh*t :)
ik ga het niet eens uitleggen waarom, gezien er tal van bronnen zijn.

ik denk ook dat de pasta uit is gehard na 2 jaar. los zitten an verloop van tijd komt bijna niet voor.
dus het word tijd voor dat nieuwe blok, koelpasta aanschaffen is even lopen naar de lokale pc boer of bestellen op internet en je hebt het morgen binnen. het spul kost nog geen 10 euro voor een fatsoenlijke.
ja dat is heel leuk dat overal 62 staat, maar ik heb zelf een x6 1090T en die gaat makkelijk over de 62 heen. Hij kan stabiel met coretemps van over de 80 draaien zonder problemen. Ik heb builds gedaan met x6's voor familie en die draaiden ook stabiel op 80-90 zonder problemen.

Given, het is niet verstandig om hem hoog te laten draaien, maar de maxtemp is echt niet 62

ps. er is een verschil tussen wat max operating temps VOLGENS AMD en de TJmax

[ Voor 3% gewijzigd door noudi93 op 04-04-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Nee het pakketje word vandaag bezorgt maar heb dit weekend pas tijd om hem te installeren. Heb thuis nog koelpasta van cooler master liggen en dan even kijken hoeveel fans er nodig zijn voor hij een beetje koel is. Ben de herrie inmiddels zat en gezien ik samen met mijn vriendin in een studio woon is het fijner als hij snachts stil is als zij probeert te slapen en ik nog zit te werken. Ook met een film kijken is het in de stille scene's wat irritant dat je steeds die herrie hebt.
Die coolermaster 690 was een mooie kast maar dempt helemaal geen geluid dus wil met de ultra 120 en een scythe 800rpm fan weer stilte in huis brengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:13

FlyEragon

Alien Monkeys

Zijn de spanningen van je cpu wel goed ? Misschien staat de core spanning veel te hoog. Dat het koelblok ook echt warm is zou moeten aanduiden op goed contact tussen de cpu en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

noudi93 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:18:
[...]Hij kan stabiel met coretemps van over de 80 draaien zonder problemen.
daar ga je al de mist in. amd's lees je niet af in de core. deze sensoren zijn altijd al onbetrouwbaar geweest (zoals temperaturen aangeven onder de omgevingstemperatuur)

laat ik het even verduidelijken:
amd's kunnen wel meer hebben dan 63 graden op de cpu socket. maar alles boven de 63 graden word onbetrouwbaar en snel instabiel, degradatie en thermische throtteling komt voor bij ongeveer 75 graden. bij overklokken merk je dit al snel, je cpu is met 68 graden instabiel bij een bepaalde setting. zet je je ventilator iets harder en staat ie op 63 graden, doet ie het opeens fluitend. dit is een veel voorkomende 'wall' bij het overklokken van een amd. ik heb het zelf ook ondervonden met mijn x4 640 en ook met mijn fx-8150.

dit is keer op keer herhaalt op tweakers, ocn, hardware canucks, toms hardware etc. etc.

dit is gewoon een feit die keer op keer word herhaalt omdat mensen zoals jij wat anders beweren helaas.

mocht je hem nog steeds op die temps laten lopen, is je pc kapot in anderhalf jaar en heb je een enorm kabaal om de reis naar de 1,5 jaar te maken.
darkpluisje schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:19:
Nee het pakketje word vandaag bezorgt maar heb dit weekend pas tijd om hem te installeren. Heb thuis nog koelpasta van cooler master liggen en dan even kijken hoeveel fans er nodig zijn voor hij een beetje koel is. Ben de herrie inmiddels zat en gezien ik samen met mijn vriendin in een studio woon is het fijner als hij snachts stil is als zij probeert te slapen en ik nog zit te werken. Ook met een film kijken is het in de stille scene's wat irritant dat je steeds die herrie hebt.
Die coolermaster 690 was een mooie kast maar dempt helemaal geen geluid dus wil met de ultra 120 en een scythe 800rpm fan weer stilte in huis brengen :P
dat gaat denk ik ook wel lukken :)
al zou ik zelf meer rond de 1000-1500 rpm kijken, maar het zal zijn werk wel doen

wat ik me nu ook bedenk, heb je geen standaard overclock functie in je pc die aan is gesprongen op een 1 of andere manier?

[ Voor 47% gewijzigd door Fordox op 04-04-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
FlyEragon schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:22:
[...]

Zijn de spanningen van je cpu wel goed ? Misschien staat de core spanning veel te hoog. Dat het koelblok ook echt warm is zou moeten aanduiden op goed contact tussen de cpu en koeler.
Nouja vandaar dat ik ook dacht dat het probleem niet bij het contact lag. Maar als de pasta uitdroogt kan ik me voorstellen dat zowel de koeler als de cpu heet worden. Cpu omdat hij meer isoleert en koeler omdat hij de hitte niet weg krijgt.

Cpu draait gewoon de standaard 1,3 volt zoals hij altijd heeft gedaan. Heel soms springt hij even naar 1.45 maar dan meteen weer terug naar 1.3. Onder volle belasting blijft hij wel constant op 1.3 staan.

https://www.dropbox.com/s/i5u577qoxc6tc0t/X6_Voltage.jpg

@Fordox: Nope, het mobo heeft die functie wel (asrock 870) maar is niet in gebruik. Ook overdrive geeft gewoon 2.8ghz aan. Het systeem draait wel super stabiel, hij staat bijna de hele dag aan en kan me de laatste error/bluescreen niet herinneren. Denk al meer als 1.5 jaar geleden dat ik die 1 heb gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door darkpluisje op 04-04-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

darkpluisje schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:30:
[...]

Nouja vandaar dat ik ook dacht dat het probleem niet bij het contact lag. Maar als de pasta uitdroogt kan ik me voorstellen dat zowel de koeler als de cpu heet worden. Cpu omdat hij meer isoleert en koeler omdat hij de hitte niet weg krijgt.

Cpu draait gewoon de standaard 1,3 volt zoals hij altijd heeft gedaan. Heel soms springt hij even naar 1.45 maar dan meteen weer terug naar 1.3. Onder volle belasting blijft hij wel constant op 1.3 staan.

https://www.dropbox.com/s/i5u577qoxc6tc0t/X6_Voltage.jpg
de sprong naar 1,45V is de turbo. deze kijkt of de cpu het aankan in temperatuur en wattage (vandaar dat het niet voorkomt onder volle belasting) dus dat is het probleem niet. 1,3v is ook goed voor standaard gebruik.
ik denk dat je het wel oplost met een nieuwe koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Ja dacht ook dat die sprong daarom was hoewel hij niets veranderde aan de snelheid van de cores. Nu is de sprong nog geen seconde dus het kan dat hij het daarom niet aanpast lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

darkpluisje schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:36:
Ja dacht ook dat die sprong daarom was hoewel hij niets veranderde aan de snelheid van de cores. Nu is de sprong nog geen seconde dus het kan dat hij het daarom niet aanpast lijkt me?
de turbo is meestal maar op een paar cores, en soms maar op 1. dat kun je wel zin in overdrive denk ik.
je cpu heeft denk ik dan al gauw genoeg door dat hij zijn thermische limiet overschreid en zet het daarom uit. of de kracht is gewoon niet nodig, gezien het maar een berekening was van een seconde.

of je hebt een rare piek in je stroomvoorziening zitten. dat wil ook wel eens voorkomen. misschien is het dan handig om LLC aan te zetten (mits je bord dat ondersteund, het stabiliseerd je stroomtoevoer), maar 1,45V voor 1 seconde is niet schadelijk voor je cpu. ook niet als ie dat 24/7 draait maar dan word ie pas warm.

[ Voor 21% gewijzigd door Fordox op 04-04-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Hmm ja het zou kunnen. Alles word voorzien door een Antec TP650 maar het is niet alsof die nu hard zijn best moet doen (x6 en GTX470OC)

Anyway, we zullen zien of het probleem zich met de nieuwe koeler nog steeds voordoet.
Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

darkpluisje schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:36:
Hmm ja het zou kunnen. Alles word voorzien door een Antec TP650 maar het is niet alsof die nu hard zijn best moet doen (x6 en GTX470OC)

Anyway, we zullen zien of het probleem zich met de nieuwe koeler nog steeds voordoet.
Bedankt voor de hulp
de voeding houd het wel, maar dan bedoel ik echt de chips op je bord die zijn stroom weer omzetten voor de cpu ;) maar maak je daar maar niet druk om, het heeft bijna geen effect op de hitte of degradatie van je chip.

geen probleem, daarvoor zitten we hier en succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Turbo uit en undervolten maar ik vind 1,3v vor 2,8 niet mals
heb 2 verschillende x6 gehad eb denk dat je wel tussen de 1,2 en 1,250v mag verwachten en een warmte die wat beter te handelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik weet het niet zeker, maar amd heeft soms verschillende batches voor cpu's.
de normale voltage ligt meestal tussen de 1,2 en 1,35V, verschilt net per batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Ik zie op internet wel veel mensen die stock 1.15 volt draaien en zodra ze naar 3Ghz willen gaan 1.25 of 1.30 draaien. Mijn 1.30 stock is dan van zichzelf wel aan de hoge kant, heb alleen nog niet geprobeerd het voltage omlaag te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

undervolten word ook veel gedaan.
en zoals ik al zei, er zijn verschillende batches. er is dus geen vaste stock vid.

hier even de 1055t gezien ik de 1050t zo gauw niet kan vinden:
http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=641
daar staat: Voltages 1.125-1.40V

dus het is volkomen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Zo, de 120 gemonteerd met behulp van wat MX-4. Een 120mm fan er onder (helaas door het moederbord gedwongen hem te monteren zodat hij naar boven blaast) die voorheen als outtake van de kast bezig was.
Flink temperatuur verschil is een understatement

https://www.dropbox.com/s...3/Temps_Stock_True120.jpg

Dit na een tijdje volle belasting. De eerste temperaturen waren onder zware belasting maar niet vol, was vergeten daar een opname van te maken.
Nadat hij gaat idlen is hij binnen 10 seconden van 32 naar 22 graden en hij idelt nu tussen de 19-20 graden. Het systeem is er een stuk stiller op geworden, nu kijken of ik er nog meer fans uit kan halen en of dat uitmaakt want ik begin nu al last te krijgen van het geluid van mijn hardeschijf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

altijd mooi :)
hardeschijven moet je ophangen in elastiek, een veel gebruikte mod.

https://www.google.nl/sea...&sei=EcdiUb3WDYWMOP-cgLAI

Afbeeldingslocatie: http://10n.ca/images/suspension.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 08-04-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
Ja had al keer vaker gezien dat dat gebruikt werd.. Mooiste optie was een mod met de veren van een bestuurbaar autootje :D Maar denk dat ik het nu hier even bij houd, zou zeker voor de snelheid toch een SSD willen hebben zodra het geld er is..
Maar er staat nog zoveel op het wensenlijstje wat allemaal geld kost :'(
Pagina: 1