GPS logger, data overdracht naar PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 09:05
Gegroet,

Ik ben al een tijdje bezig aan een GPS logger.
Deze logger maakt gebruik van een microprocessor die ik voorhanden had (schema).
(Deze microprocessor is 8051 gebaseerd) .

Nu om alle coördinaten van de GPS logger op te slaan, vond ik het lokale geheugen van de processor wat ontoereikend. Daarom had ik besloten om aan de overgebleven I/O poorten een serieel geheugen te hangen.

Nu luid mijn vraag als volgt: Hoe krijg ik de inhoud van dat serieel geheugen op de computer?
De microprocessor heeft , zoals je kan zien op het schema, een MAX3221E chip aan boord. Dankzij deze chip kan je via een seriële kabel de inhoud van het geheugen uit lezen. Is het wel mogelijk om dit om te buigen naar het serieel geheugen?

Alvast bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Meestal schrijf je in zo'n situatie een stukje code op de micro, die via de pc wat commando's kan ontvangen. Bijv:

GEEF blok 1

En dan leest je micro blok 1 uit het seriele geheugen uit, en poept dat naar de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel0
Zo had ik ook al gedacht. dus best een nieuwe seriële aansluiting maken aan nog overgebleven I/O poorten? Want ik denk niet dat ik software matig rond die MAX3221E chip kab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Waarom zet je er geen sd-kaartje bij waarop je coördinaten kunt opslaan. Mij lijkt het namelijk wel makkelijk als de logger ook een tijdje kan loggen zonder op de pc aangesloten te zijn, maar misschien dat dat voor jou niet geldt.

PS. Waarom hang je de digitale en analoge ground bij header 1 aan elkaar als je ze eerst daarboven scheidt met 10E (zal wel 0E worden)?

[ Voor 23% gewijzigd door 3xhaas op 04-04-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel0
3xhaas schreef op donderdag 04 april 2013 @ 11:15:
Waarom zet je er geen sd-kaartje bij waarop je coördinaten kunt opslaan. Mij lijkt het namelijk wel makkelijk als de logger ook een tijdje kan loggen zonder op de pc aangesloten te zijn, maar misschien dat dat voor jou niet geldt.

PS. Waarom hang je de digitale en analoge ground bij header 1 aan elkaar als je ze eerst daarboven scheidt met 10E (zal wel 0E worden)?
Omdat er nu eenmaal al een serieel geheugen aanhangt :P

en om je PS te beantwoorden, geen idee. Ik heb de microcontroller niet ontworpen :)