Speakeropstelling home-cinema set in smalle woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
Uiteraard ben ik van plan ook zelf uit te zoeken wat ik uiteindelijk aanschaf maar aangezien ik op audio-gebied niet echt alle kennis in huis heb hoop ik dat enkele audio-fanaten mij een kleine zet in de goede richting kunnen geven.

Op dit moment heb ik een surround-opstelling met de volgende onderdelen:

- HTPC, Squeezebox, UPC-doos en Panasonic Viera TV (32 inch)
- Sony Str-DG710 receiver
- Vier Sony speakers + een center:
pricewatch: Sony SS-LAP305 (Zilver)
- Geen subwoofer

Ik heb destijds voor deze opstelling gekozen omdat ik de set veel gebruik om films te kijken. Stereo is voor muziek dan wellicht weer beter maar dat gaf dus uiteindelijk niet de doorslag.

Nu ga ik binnenkort verhuizen (samenwonen) en dan wil(len) ik (we) één en ander toch ietwat herzien. Belangrijkste punt zijn de twee rear speakers. Nu vindt mij vriendin elk speaker überhaupt al lelijk maar ook ik vind het niet echt mooi/praktisch om die twee (best wel zware) boekenplan speakers achter/naast de bank op te hangen of neer te zetten. Zie ook de plattegrond.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25872931/huiskam-03-04-2013.jpg

Nu ben ik bijvoorbeeld al de volgende speakers tegen gekomen, qua uiterlijk prima en voor mijn eisen denk ik voldoende kwaliteit:

pricewatch: Cambridge Audio Minx Min 10 (Wit)

Maar die kun niet klakkeloos als vervanger van twee van die Sony-boxen inzetten (correct me if am wrong). Dan zou je nog een subwoofer kunnen aanschaffen maar dan kom je eigenlijk al bijna uit op een compleet nieuwe set.

Ik wil er wel wat honderden euro's aan uitgeven maar ook zeker weer geen duizend dus ik zit een beetje in dubio wat nu verstandig is. In diverse artikelen zie tegenwoordig ook de "Soundbar" voorbij komen en die zien er an sich ook wel mooi uit maar ik vraag me af of ik daarbij niet teveel geluidskwaliteit inlever. De vorm van de kamer (3,40x7,80) speelt daarbij ook een rol denk ik.

Ik verwacht met mijn budget uiteraard geen "audiofiele" opstelling maar enige kwaliteit vind ik wel belangrijk. Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven? :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een soundbar is een aardige upgrade van regulier geluid dat een tv voortbrengt maar een serieus alternatief voor een audio installatie zal het naar mijn mening nooit zijn.

Het is natuurlijk mogelijk om 2 andere rears neer te zetten. Volgens mij zou dat niet al te veel moeten uitmaken aangezien deze voornamelijk voor de effecten zijn. Maar het zal geen ideale oplossing zijn.

Zijn die rears die je nu hebt dan zo groot? Ik ken het setje niet maar als ik naar afbeeldingen er van bekijk, lijken het nu al speakers van het formaat "melkpak". Hoeveel ga je dan vooruit met die speakertjes die je op het oog hebt.

De noodzaak voor een subwoofer lijkt me niet af te hangen van het feit of je rears hebt of niet. Het gaat er meer om of je fronts voldoende "laag" kunnen leveren. Met goede vloerstaanders zou dit geen probleem moeten zijn. Maar die zul je waarschijnlijk niet in huis willen/mogen halen. ;)

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-01 23:02
Sattelietjes zijn kwa geluid over het algemeen beter dan soundbars. Kleine bookshelves (zoals de Q Acoustics 2010I of de Dali Zensor) zouden nog een stuk beter zijn dan beide. Bij kleine speakers (zeker voor films) maakt een subwoofer toch echt best wel veel uit, omdat ze het echte laag niet kunnen weergeven.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-01 17:57
Ik heb op de slaapkamer de:
Boston Acoustics SoundWare XS 5.1 se (wit)

Zien er goed uit, je kunt ze mooi neerzetten en er zitten speciale ophangbeugels om aan de muur op te hangen bij.
En kwa geluid is gewoon top! Is geen high end spul, maar heel goed voor weinig geld!
Google maar is op die set.
(wel de se versie)

Hier zijn ze in de aanbieding (heb ik ze ook vandaan)
http://www.besthomecinema...__store=besthomecinema_nl

of als hieronder, voor 299,- nog goedkoper!

edit:
En niet onbelangrijk: Mijn vriendin vindt ze ook mooi!

[ Voor 32% gewijzigd door DeBaroN op 03-04-2013 18:57 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17
Ik hoop dat die goed zijn, heb ze vandaag ook net besteld.
Moest je ze bestellen, bij Foka kreeg ik ze voor 299€ ;)

• D-e-n
Tnx voor de reacties

@DvdV
Ze zijn 4,5 kg en 16,1 x 28,6 x 21,4cm. In een hoek van een kast valt het mee maar hangend aan de muur zijn ze best flink, ook qua diepte vooral. Die boxjes zijn dacht ik 10x10cm.

Staanders gaat 'm niet worden nee ;) Maar ik moet zeggen dat ik dat zelf ook niet snel zou doen. Het is niet enkel een kwestie van niet mogen. Iets nieuws uitzoeken is ook leuk natuurlijk :)

@fire69 en baronruud
Die Boston set ziet er sjiek uit. Goed voor de WAF factor denk ik inderdaad ;)

• S1NN3D
  • Niet online
Het is ook een beetje afhankelijk van waarvoor je de speakers wil gaan gebruiken. Zelf gebruik ik ze voornamelijk voor het luisteren van muziek. En dan vallen boekenplank speakers al snel af, laat staan melkpakjes. Er komt gewoonweg geen muziek uit en kun je dus eigenlijk niet om vloerstaanders heen.
Bij de aanschaf van de set is de vriendin meegeweest en zelfs die was er al vrij snel uit dat het staanders moesten worden. Ook die zijn wel te vinden die de WAF hebben. ;)

Maar je gaf aan dat het zwaartepunt ligt op het kijken van films. Dan kun je wel wegkomen met kleinere speakertjes. En ook het vervangen van die rears zou dan vast geen probleem hoeven te zijn. Het is wellicht handig om even te kijken of je huidige speakers gebruik maken van specifieke stekkertjes om op de receiver aangesloten te worden. Sony hanteert graag eigen "standaarden" bij veel van hun producten. Zo nodig zou je deze dan aan je nieuwe rears moeten maken.

• DeBaroN
S1NN3D schreef op donderdag 04 april 2013 @ 07:23:
Het is wellicht handig om even te kijken of je huidige speakers gebruik maken van specifieke stekkertjes om op de receiver aangesloten te worden. Sony hanteert graag eigen "standaarden" bij veel van hun producten. Zo nodig zou je deze dan aan je nieuwe rears moeten maken.
Stekkertjes of niet, gaat dan toch om de ingang op de reciever, waar je de luidspreker op aansluit?

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 04-04-2013 08:10 ]

• S1NN3D
  • Niet online
baronruud schreef op donderdag 04 april 2013 @ 08:09:
[...]
Stekkertjes of niet, gaat dan toch om de ingang op de reciever, waar je de luidspreker op aansluit?
Klopt, altijd bij losse componenten. Maar volgens mij heeft TS nu een Sony setje staan. En bij complete setjes willen fabrikanten ook wel eens aan de receiver zijde gebruik maken van eigen stekkers. Heb er zelf in het verleden ook wel eens last van gehad.

• Fire69
Hij kan toch dezelfde kabels blijven gebruiken? (als die van een wat bruikbare mm² zijn...)

• S1NN3D
  • Niet online
Fire69 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 08:38:
Hij kan toch dezelfde kabels blijven gebruiken? (als die van een wat bruikbare mm² zijn...)
Hij zou de eventuele stekkertjes er van af kunnen knippen. Bij mijn oude setje moest ik toen met 0,5 mm speakerdraad gaan klooien. Dat was niet erg handig. Maar misschien is dit bij TS niet aan de orde.

• DeBaroN
Nou volgens mij is het geen set. De reciever kun je los kopen en ook de speakerset.
Daarom zal je ook niet te maken hebben met stekkertjes.

Dit is de achterkant van de reciever volgens mij....
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/opwfr.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door DeBaroN op 04-04-2013 09:18 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je kan eventueel ook dipool speakers nemen, die kun je achter je aan de muur hangen, en het staat best sjiek.

Zie deze van Klipsch bijvoorbeeld.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• D-e-n
Nee, het is geen setje maar een losse receiver met een aparte set speakers, toevellig ook van Sony. De speakers waren destijds in de aanbieding :)

De kabels zijn gewoon met zo'n rood en zwart klemmetje in de receiver geklemd. Dus dat is geen probleem verder. De draden heb ik er destijds los bijgekocht. De standaard meegeleverde draden waren wat dun namelijk.

• Fire69
Nyarlathotep schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:17:
Je kan eventueel ook dipool speakers nemen, die kun je achter je aan de muur hangen, en het staat best sjiek.

Zie deze van Klipsch bijvoorbeeld.
399€ per stuk :X

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Heb deze zelf ook (de eerste serie, niet de 2de maar het verschil is zeer gering) en deze gehaald in Rotterdam voor 499 Euro de twee. Moet wel zeggen, echt klein en bescheiden zijn ze zeer zeker niét dus voor de OP zijn dit waarschijnlijk niet de meest geschikte luidsprekers ;) Het geluid daarentegen is heel erg okay :)

Nickname does not reflect reality

• DeBaroN
;w

en de afmeting: 38,1 x 37,5 x 24,8 cm

Gaat goed komen met de WAF...

• S1NN3D
  • Niet online
baronruud schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:13:
Nou volgens mij is het geen set. De reciever kun je los kopen en ook de speakerset.
Daarom zal je ook niet te maken hebben met stekkertjes.
D-e-n schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:17:
Nee, het is geen setje maar een losse receiver met een aparte set speakers, toevellig ook van Sony. De speakers waren destijds in de aanbieding :)

De kabels zijn gewoon met zo'n rood en zwart klemmetje in de receiver geklemd. Dus dat is geen probleem verder. De draden heb ik er destijds los bijgekocht. De standaard meegeleverde draden waren wat dun namelijk.
Dan zal het aansluiten van andere speakers geen probleem zijn. Goed trouwens dat je de originele draad vervangen hebt want dat is doorgaans rotzooi.

• D-e-n
De originele draden waren te kort voor de rears dacht ik. Ik heb toen in de winkel advies gevraagd en gelijk maar betere kabels voor alle speakers gehaald.

Die Klipsch-speakers gaan boven het budget helaas en zijn net zo groot als de speakers waar ik net vanaf wil. Maar verder mooi spul hoor :D

Aan de bezitters van dat Boston Aucistics setje: die boxjes kun je dus op allerlei mogelijke manieren ophangen of neerzetten? Gedraaid zoals op het plaatje (ruitvorm) maar ook gewoon recht?

Gelukkig heb ik nog even om te beslissen. We kunnen pas in juli in het huis maar tegen die tijd heb ik andere dingen aan mijn hoofd vermoed ik.... Op dit moment twijfel ik nog tussen zo'n compleet nieuwe set en het handhaven van de Sony frontspeakers en er twee kleine rears bijplaatsen (eventueel met een sub). Dat laatste is voor muziek luisteren wellicht net de betere optie.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 04-04-2013 10:52 ]

• DeBaroN
D-e-n schreef op donderdag 04 april 2013 @ 10:50:
Aan de bezitters van dat Boston Aucistics setje: die boxjes kun je dus op allerlei mogelijke manieren ophangen of neerzetten? Gedraaid zoals op het plaatje (ruitvorm) maar ook gewoon recht?
Idd.

Neerzetten zou ik als op plaatje doen, maar recht kan ook.

Anders bekijk ze een keer in de winkel. Heb ze ook wel is bij de MM gezien.
(maar niet voor 299,- !)

• D-e-n
Ik woon nu nog in Dordt dus de Foka (die hierboven genoemd werd) is voor mij dichtbij genoeg. In de MM kom ik één dezer weken nog wel dus ik zal zeker even bij de audio-afdeling kijken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien het om je rears gaat heb je geen grote speakers nodig. Enige wat die dingen moeten kunnen is goed hoog en mid weergeven, laag loopt via sub of fronts :)

Kijk eens naar een Boston Acoustics A25. Meen dat er ook nog een kleinere A24 is. Dat zou je vriendin al leuker moeten vinden denk ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• S1NN3D
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 03:42:
[...]
Ga lekker op luistersessies en neem de dame mee, beperkende vooroordelen willen dan nog wel eens als sneeuw voor de zon verdwijnen. ;)
Neem haar favoriete muziek mee en laat het horen uit een speaker ter grootte van een colablikje en vergelijk dat met een substantieler formaat speakers.
Doe vooral hetzelfde voor movie.
Dit is zeker aan te raden. Toen ik besloten had tot het aankopen van een nieuwe set heb ik ook de wederhelft meegenomen. Alleen al bij het idee van vloerstaanders, kreeg ze voorheen al de bibbers. Maar toen we in de luistersessie (met eigen cd's natuurlijk) overstapten van de boekenplank modellen naar de vloerstaanders, was ze direct om. Het geluid is zoveel beter.
Qua looks hadden de B&W's uit de CM-serie de beste papieren maar die zijn het niet geworden omdat we de Focals veel beter vonden klinken. Dus naast het feit dat ze overstag was gegaan over de noodzaak voor vloerstaanders, wilde ze zelf ook graag het model hebben dat niet het hoogste scoorde qua looks. En als het eenmaal in huis staat, ben je er in no-time aan gewend. Zeker als je hoort wat je in huis hebt gehaald! :+

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Fire69
1.7m? Die zijn groter dan mijn vrouw, dat krijg ik nooit goedgepraat :+
Plus dat je die ook niet zal hebben voor 100€/stuk (misschien zelfs niet als je er een nulletje bijzet? :X )

• S1NN3D
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:28:
[...]
Ik heb deze tak van sport tot op enige hoogte geperfectioneerd. :Y
M'n huidige vrouw 'mocht' zo vaak mee naar luistersessies, dat ook zij van pure ellende maar besloot dat het voor iedereen beter was voor die speakers van 1.7meter hoogte te gaan.
Dat vond ik toevallig ook, wij waren er dus helemaal uit.
Want eerlijk is eerlijk, precies die speakers klonken het allerbest en 1.7meter hoogte, valt nu alleen het bezoek nog maar op. :+
Sommigen hebben commentaar, maar horen willen ze het allemaal. ;)
Haha, het idd bijna een tak van sport te noemen. Maar ik ben blij dat ik vloerstaanders in huis heb kunnen halen met de WAF. De topicstarter zou het ook eens moeten proberen; gewoon een paar vloerstaanders gaan beluisteren, (samen) overtuigd raken d:)b , en de melkpakjes op marktplaats zetten :w .
Fire69 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:33:
1.7m? Die zijn groter dan mijn vrouw, dat krijg ik nooit goedgepraat :+
Same here. Dat is een brug te ver...

[ Voor 10% gewijzigd door S1NN3D op 05-04-2013 08:48 ]

• D-e-n
Hmm... ik weet eigenlijk niet of ik vloerstaanders zelf wel zo mooi vind in onze woonkamer. Mijn vriendin vindt inderdaad geen enkele speaker mooi maar "groot groter grootst" is ook niet aan mij besteed als het op speakers aankomt :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je gaat luisteren ben je verkocht. Zeker als je van een "vol" geluid houdt, wil je simpelweg vloerstaanders. Een sub kan een goede aanvulling zijn, maar is meestal ook net iets lastiger weg te zetten ;)

Overigens zelfde ervaring qua WAF hier: vriendin meegenomen, speakers hadden niet zo groot hoeven zijn van mij maar beiden overtuigd door het geluid van ruim 1m hoge Klipsch F3's :) En aangezien ik de oude rears toch op een sokkel had staan was het omruilen van die rears met twee kleiner vloerstaanders (nog altijd 96cm hoge Klipsch F1's) ook geen probleem :)

Al met al: kwestie van overtuiging en gewenning :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fire69
Kwestie van eigen keuze ook natuurlijk.
Die F3's zijn inderdaad heel mooi, maar ik vind ze toch ook te groot. :)
Zeker voor de weinige muziek die bij ons thuis geluisterd wordt.

Plus dat door de opstelling bij ons ze op termijn achter het projectiescherm zouden komen te staan als dat neer gelaten wordt, dat is volgens mij ook niet al te best voor de klank :)

• S1NN3D
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:57:
Hmm... ik weet eigenlijk niet of ik vloerstaanders zelf wel zo mooi vind in onze woonkamer. Mijn vriendin vindt inderdaad geen enkele speaker mooi maar "groot groter grootst" is ook niet aan mij besteed als het op speakers aankomt :)
Het geen kwestie van groot, groter, grootst. Het wel zo dat wanneer je 2 goede vloerstaanders neer zet je een goede installatie hebt staan waarbij een sub over het algemeen niet nodig zal zijn. Het gebruik van rears is een keuze, wil je surround of niet. Met vloerstaanders veeg je de vloer aan met alle alles-in-één-setjes en kleine speakers. En er zijn zoveel verschillende merken en types dat er voor iedereen wel iets passends te vinden is, ook qua looks. En het went echt heel snel.

• D-e-n
Maar dan heb je het over twee staanders als basis met eventueel twee rears en een center voor de films?

• Sinlath
  • Laatst online: 18-01 21:04
Ah een topic over vrouwen en luidsprekers en acceptatie etc.

Ik ben zelf, nadat mijn vrouw zwanger raakte, overgehaald om een meer "kindvriendelijke" setup te genereren.

Ik weet niet precies wat het budget is van TS maar je zou eens kunnen kijken naar de :

pricewatch: Kef T205 5.1 (Zwart)

in combinatie met een

pricewatch: Denon AVR-2313

mijnsinziens heb je dan een prima opstelling en een goede WAF

Sinlath | Opinions may contain latency

• D-e-n
Sinlath schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:48:
Een topic over vrouwen? Zo had ik het eigenlijk niet bedoeld. :+

Zelf hou ik ook wel van een minimalistische setup. Los van de WAF-factor vind ik het wel een leuke discussie :D

• S1NN3D
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:34:
Maar dan heb je het over twee staanders als basis met eventueel twee rears en een center voor de films?
Precies. Met 2 vloerstaanders haal je sowieso perfect geluid voor muziek in huis. En ook voor films/series haal je kwaliteit in huis waarmee je standaardsetjes weg zult blazen qua kwaliteit. Als je toch de behoefte hebt aan surround, zou je kunnen uitbreiden. Het probleem met kleinere speakers is dat ze prima meekunnen bij films/series maar bij muziek zwaar door het ijs gaan.

• D-e-n
Tnx. Dan denk ik dat ik het waarschijnlijk in etappes doe: eerst de twee achterste speakers vervangen door kleine rears en als we helemaal gesetteld zijn misschien eens verder kijken.

• DeBaroN
Sinlath schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:48:

Ik ben zelf, nadat mijn vrouw zwanger raakte, overgehaald om een meer "kindvriendelijke" setup te genereren.

Ik weet niet precies wat het budget is van TS maar je zou eens kunnen kijken naar de :

pricewatch: Kef T205 5.1 (Zwart)

in combinatie met een

pricewatch: Denon AVR-2313

mijnsinziens heb je dan een prima opstelling en een goede WAF
Ja, echt een goed aanvulling in dit topic.... 8)7
Denk niet dat hij 1600euri wil uitgeven voor een setje speakers.....Hij heeft het over enkele honderd...

Deze TS is in eerste instantie op zoek naar vervanging voor zijn rear's.
Zie ik iedereen met vloerstaanders aankomen....

En ja, de geluidskwaliteit is het beste, maar daar betaal je ook voor. Heb laatst ook ff de nieuwste bmw 3 geprobeerd, was direct verkocht..... alleen jammer dat ik hem niet kan betalen.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 10:59 ]

• DeBaroN
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 10:36:
[...]

Wat ik er even bij vergat te vertellen, is dat standvaste speakers van die "hoogteklasse" juist bijzonder kindvriendelijk zijn. :Y
Die kleine melkpakjes, man je weet niet half wat die vallend voor een ellende kunnen aanrichten op een zacht kinderhoofdje.
Eer pre voor iedere zwangere vrouw dus, je kunt er zelfs mee adverteren. 8)

Tot zeker hun twaalfde jaar hoef je je geen zorgen te maken dat kids dat formaat omver krijgen en zich aldus kunnen bezeren.
Zelfs niet met vriendjes/vriendinnetjes erbij, zelfs bij kussengevechten blijven je dierbare audio vriendjes onbewogen staan. :+
Mijn "melkpakjes" zijn nog nooit omgevallen of hebben enige schade of wat dan ook aangericht....
Oh, ja ze zitten vast aan de muur :+

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb een iets andere situatie hier, maar soortgelijke argumenten, ik kon eigenlijk ook geen rears kwijt en wilde dat ook niet. Daarom uiteindelijk in versterker de rears uitgeschakeld en gewoon 3.1 gaan draaien. Ik had verwacht dat het echt waardeloos zou zijn, maar het is me tot nu toe alles mee gevallen, zowel voor films als series. Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik graag degelijk geluid heb, maar ook niet de ramen de toko uit laat trillen qua volume als ik een keer een film zit te kijken.

Uiteindelijk kostte deze optie mij nix.

• Fire69
baronruud schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 10:47:
[...]

Mijn "melkpakjes" zijn nog nooit omgevallen of hebben enige schade of wat dan ook aangericht....
Oh, ja ze zitten vast aan de muur :+
_O-
Sander schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 10:53:
Daarom uiteindelijk in versterker de rears uitgeschakeld en gewoon 3.1 gaan draaien.
[...]
Zo werk ik nu ook al een aantal jaar, omdat ik de kabels niet proper kwijt kon.

En ook omdat ze eerst op de leuning van de sofa stonden en daar een paar keer afgevallen zijn.
Aangezien die cheapo speakers wel van karton gemaakt leken, waren ze dus binnen no-time voor de vuilnis :+

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 11:39 ]

• D-e-n
In ons geval hebben we enkel te maken met katvriendelijk :)

Daarbij heeft overigens nu vooral het oogje van de remote het ernstig te verduren. Dat gaat eraf als één van twee katten iets van ons wil :)

• DeBaroN
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:06:
[...]

Ja, zoiets doms moet je tegen je zwangere vrouw zeggen als je echte "mannen"speakers wilt. |:(
Heb jij eigenlijk wel opgelet hoe wij mannen ons naar mannendingen wurmen??
ik geef je voorlopig een onvoldoende, ik ben benieuwd hoe jij je daar nu in een relatie nog uitpraat. ;)

Ik krijg mijn eigenlijk overbodige rear's ook niet comfortabel weggewerkt.
Deels door banken deels door glaswerk.
Ik overweeg ze nu op de "audio-correcte" plek aan het plafond te hangen, mooie strakke buis tot op oorhoogte en klaar. 8)
Zo, jij bent de standaard voor iedere man dus.... wat een dom gelul zeg!

Je kunt ook als je je huis bouwt, van te voren sleuven frezen, en dan alles netjes wegwerken in je strak gestucte muur.... ;)

(kan ook later natuurlijk, maar buizen over de muur.... :'( )

[ Voor 8% gewijzigd door DeBaroN op 05-04-2013 11:28 ]

• Fire69
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:06:
[...]

Ja, zoiets doms moet je tegen je zwangere vrouw zeggen als je echte "mannen"speakers wilt. |:(
Sorry, maar da's een compleet idiote opmerking. |:(
[...]mooie strakke buis tot op oorhoogte en klaar.
Alleen al door dit te lezen krijg ik de kriebels. :X
Wie wil nu buizen over ze'n muren hebben lopen? :/

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 11:42 ]

• DeBaroN
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:36:
Helemaal mee eens, een uitstekende aanpak als je met een gloednieuw eigen huis begint.
Maar hoe vaak komt dit voor??
Als je een beetje handig bent kun je dat in een bestaand huis ook wel...

• D-e-n
baronruud schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:47:
[...]
Als je een beetje handig bent kun je dat in een bestaand huis ook wel...
Bij ons aangekochte vooroorlogse huis ben ik er toch wel huiverig voor.

• DeBaroN
D-e-n schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:51:
[...]

Bij ons aangekochte vooroorlogse huis ben ik er toch wel huiverig voor.
Nou, ons huis was ook niet nieuw.... 1908.
Buitenmuren laten staan en dak laten zitten. Helemaal nieuw opgebouwd van binnen.

En geloof me maar, die binnenmuren waren gigantisch hard en sterk. Die kregen we niet zo makkelijk kapot.

• Fire69
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:29:
[...]

[quote]
Volgens mij begrijp jij als enige de grap niet. :)

[...]

Je moet niet zo gauw de kriebels krijgen, wij noemen dit Post Modernistisch en Industrieel Dutch Design.
En dan ziet het er ineens verrassend speels en origineel uit. ;)

De buis in spe loopt trouwens niet over de muur, maar zou aan het plafond hangen.
Het is de enige manier op die plek op een verantwoorde manier speakers te krijgen, die nergens kunnen staan, of hangen.
Maar goed, het is "een project in wording" waar nog nachtjes slaap aan voorafgaan.
Volgens mij gebruik jij de verkeerde smileys :+

Tuurlijk, het kan mooi zijn in een huis waar het past bij de rest van de stijl.
Maar mensen die een 'standaard' stijl hebben in hun huis, die willen dus geen buizen :P

Ik denk dat we nu trouwens wel nogal hard off-topic gaan, nee? :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 16:45

burgt

Starbass

Wij hebben nu een tijdje een Minx setup (4x min11 1x min21 en de x300 sub) als vervanging van een JBL nortridge set; het klinkt echt fantastisch!
En vrouw blij dat we nu een hoop extra ruimte hebben :D

Ze zijn ook van een soort kunststof die krasvast zou moeten zijn, dus de kinderen mogen er evt wel mee overgooien :P

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

• D-e-n
Als TS wilde ik toch nog even op dit onderwerp terugkomen. Inmiddels heb ik mijn gedachten er nog eens wat over laten gaan en één en ander ook nog eens overlegd met mijn vriendin. En eigenlijk willen allebei het muziek luisteren toch niet teveel "de dupe" laten worden van het surround-gedeelte.

De insteek is nu om in elk geval twee mooie boekenplank speakers neer te zetten, in een lichte kleur. Het Sony-setje wat ik nu heb bestaat weliswaar ook uit (volgens mij niet verkeerde) speakers van het formaat boekenplank maar we willen dan toch een upgrade doen.

Zelf zou ik er in ieder geval een center bij willen nemen. Dat vind ik voor films toch altijd wel mooi klinken. Maar het valt me op dat je de 3.0 of 3.1 combinatie weinig ziet. Is het zo'n gek idee: twee boekenplank speakers, een center en eventueel een sub? Of kun je dan toch beter nog twee simpele sattelietjes erbij zetten als rear?

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-01 21:15
Ik denk dat een 2.1 meer common is dan 3.1, maar het lijkt me alleszins niet onmogelijk als dit in te stellen is op de receiver. Naar mijn mening bieden de rears wel een meerwaarde, hoewel de ene film/serie meer klank heeft in de achterste kanalen dan een andere.

Waar je zeker eens naar kijken is de monitor audio radius HD serie: http://www.monitoraudio.co.uk/products/radius-hd/. Als student zijnde heb ik een niet al te grote kamer en heb dan gekozen voor een set van 4 HD 90 (afmetingen: 198 x 125 x 140 mm) een een 180 als center. Ze hebben ook nog een kleinere variant van 10x10x10 cm. Eventueel perfect voor als rears. Handig aan deze speakers is dat er muurbeugels worden bijgeleverd. Noodzakelijk voor deze speakers is om een subwoofer aan te schaffen, voldoende laag kunnen ze echt niet weergeven. Ze zijn wel niet de goedkoopste op de markt: duurder dan hun eigen bronze serie of bv de gelijkaardige serie van wharfedale. Maar deze speakers zijn allemaal wat groter in afmetingen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik vind 3.1 een heel logische opstelling? Links, rechts, center en SW. Naast mijn TV staan de de hierboven aangehaalde Monitor Audio luidsprekers, type Radius 225HD op bijbehorende voet, maar die kunnen beiden het gemis aan een center speaker niet goed compenseren vind ik. Die hoort er dus gewoon nog bij en dan zit je al aan een 3.0 opstelling. Het gemis aan het hele laag komt ook boven drijven en dan is een 3.1 opstelling snel het gevolg. Mijn Yamaha receiver kan deze opstelling prima handelen. Onze zithoek vult de gehele muur en laat geen ruimte over om rears naast de bank te plaatsen. Direct in het oog wil ik ze niet hebben dus heb ik ze maar weggelaten. Echt missen doe ik ze niet.

Radius 225 op stand.
Afbeeldingslocatie: http://www.monitoraudio.co.uk/assets/images/products/radius/r225/r225.large.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 09-05-2013 15:04 ]

Testing, one, two ...

• D-e-n
Dank voor de tips. Die Monitor audio boxen zien er goed uit. Maar ik denk dat ik dan wel zou gaan voor de goedkopere Bronze serie. Dat is voor ons voldoende vermoed ik daar zit ook een eiken variant bij die mijn vriendin waarschijnlijk wel mooi vindt :)

Er is hier bij mijn vriendin in Amsterdam een Hifi-zaak (Klubben) die ook een filiaal in Haarlem (onze toekomstige woonplaats) heeft. Die verkopen Monitor Audio maar ook Dali Zensor en Concept luidsprekers. Die lijken me ook wel wat. Dus ik denk dat ik daar maar eens heen moet. Bestellen zonder luisteren lijkt me namelijk niet de bedoeling.

Ik zie op de website van die winkel overigens ook spullen van Argon, een iets goedkoper "eigen merk". Is iemand daar bekend mee?
Pagina: 1