HTPC (XBMC) advies €250 t/m 300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-07 19:36
Ik zit al een aantal maandjes te piekeren over een HTPC of mediaspeler.
Ik wil er graag minimaal 2 HDD's in kwijt omdat ik nu al 2,5 TB (externe HDD's) vol heb dus ik wil graag een HTPC met opslag voor iig 2x3TB (in de toekomst).

Ik wil er graag windows 7 op draaien i.c.m. XBMC en aantal download programma's (spotnet, grabbit etc)
De HTPC hoeft niet hele dagen aan te staan maar puur wanneer ik een film kijk of evt muziek afspeel.

Tot nu toe heb ik deze configuratie samen gesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,95€ 42,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 59,-€ 59,-
1MS-Tech MC-380€ 58,80€ 58,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Sharkoon Silent Eagle SE, 80mm€ 9,47€ 9,47
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 58,-€ 58,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,53€ 30,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,75

Heb hier nog 2 hardeschijven liggen dus deze gaan er als eerst in om dit later te upgraden naar 2x3TB.

Deze processor speelt geen 3D af, zou dit wel kunnen met bijv een van deze?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,90€ 60,90
1AMD A8-5600K Boxed€ 91,99€ 91,99

Aantal vragen aan jullie:
  • Ik maak gebruik van een versterker, is het mogelijk met deze configuratie om DTS (DTS-HD) af te spelen?
  • Zal de 8GB echt nodig zijn voor een HTPC of is deze overkill en heb ik genoeg aan 4 GB?
Tevens als er andere ideeen zijn m.b.t. de kast of andere zaken hoor ik dat graag :)

Greetz
Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
Prima samenstelling. Die A4 zal net wat te licht voor 3D materiaal zijn. Hier kun je lezen dat een A6 dit wel kan http://www.avsforum.com/t...buyers-guide-anandtech/30

Deze samenstelling is prima in staat om onder Windows 7 DTS-HD te bitstreamen naar je versterker mits je hem via HDMI aansluit.

8GB is overkill, je hebt al meer dan voldoende aan 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ben ook bezig zo'n dergelijk systeem samen te stellen.
Je wilt dus eigenlijk een HTPC met NAS functionaliteit.

Setup lijkt me verder prima. 8GB is wel overkill, 4 gig is meer dan genoeg.
Snap ook niet echt waarom je een extra fan koopt, lijkt me niet heel erg nodig. En is daar ruimte voor in die kast? Zie dat niet zo snel terug in de specs.

Zoals hierboven net is gezegd is de a6 misschien net wat beter als proc.

Het past niet echt in je budget, maar een SSD is wel het overwegen waard. Je systeem start sneller op en je schijven kunnen in spindown. Maakt het wat stiller en zuiger (al is zuinigheid wat minder van belang als die niet 24/7 aanstaat)

Een goedkoper alternatief is booten vanaf een USB stick of een goedkope SSD van 16 gig. Je zult dan wel moeten uitwijken naar Ubuntu oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:55
USB stick met OS erop is volgens mij geen goed idee. Solid state geheugen is niet bedoeld om zo vaak te bschrijven, SSD's lossen dit op door een slimme controller die dat uitsmeert over de hele ssd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 16:54
ECiftci schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:18:
USB stick met OS erop is volgens mij geen goed idee. Solid state geheugen is niet bedoeld om zo vaak te bschrijven, SSD's lossen dit op door een slimme controller die dat uitsmeert over de hele ssd...
een usb stick voor xbmc is prima hoor :P zullen weinig writes zijn nml

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-06 22:33

Nessuno

io sono nessuno

ECiftci schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:18:
Met de huidige prijzen qua usbsticks kun je er rustig 5 verslijten voor de prijs van 1 knappe ssd.Dus dat zal het probleem niet zijn.En ze kunnen aardig wat hebben tegenwoordig.
En inderdaad zo als coredalae ook zegt zullen de writes heel erg mee vallen.

Veder ziet je config er goed uit.
En tja 8 of 4 gig aan geheugen.
Denk niet dat je die 4 in xbmc vol gaat krijgen.
Daar integen met windows er bij ...
Probeer gewoon 4gb als je merkt dat het niet lekker loopt (lijkt me sterk)
Dan kan je altijd nog dat de verkoop in knallen en 8gb kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Nessuno op 03-04-2013 14:52 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
@EJPostema Die fan is juist wel een goed idee aangezien de bijgeleverde fan met die kast redelijk luidruchtig is. Door die fan te vervangen met een stille variant zal het systeem minder geluid produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
jaapsander schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:59:
@EJPostema Die fan is juist wel een goed idee aangezien de bijgeleverde fan met die kast redelijk luidruchtig is. Door die fan te vervangen met een stille variant zal het systeem minder geluid produceren.
Ah Ok, zag dat niet zo snel staan in de specs. Nu snap ik het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
Idd om het geluid te reduceren wil ik die fan gebruiken.

Een SSD puur om boottijd sneller te maken vind ik qua prijs overbodig.

Zijn er mensen met ervaring met deze kast? Zo ja, zou er naast 2 (3.5") harddisks nog een 2.5" hdd inpassen?
En hebben mensen andere ideeen over de kast? De rest van de configuratie ben ik tevreden mee, ik ga denk dan voor de A6 proc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01

player-x

Disruptive by design

Op het moment zou k nog even wachten op de Kabini APU de opvolger van Brazos 2.0 (E-450).

Deze nieuwe SoC APU worden waarschijnlijk net zo krachtig als de huidige FM2 Trinity APUs waar het op video weergave aan komt.

En dus een beter (energie zuinigere) alternatief is, en daarnaast ook nog eens compacter gebouwd kan worden.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ja ik heb al een setup met die kast gebouwd. Was zelf wel te spreken over de prijs/kwaliteit van deze kast. Je krijgt een ingebouwd ir oog + afstandsbediening wat vrij zeldzaam is in deze prijsklasse. Inbouwgemak bij deze kast is niet super, maar dat zal je een half uurtje extra kosten wat natuurlijk verwaarloosbaar is wanneer je de HTPC meerdere jaren gebruikt.

De kast is vrij ruim en bied plaats aan 2x 3.5" HDD's. Je kan hier prima nog een 2.5" drive aan toevoegen wanneer het een SSD is. Zelf heb ik deze met wat tape bevestigd bij de optische drive. Dit is voor een SSD zonder bewegende componenten geen probleem. Wanneer je geen optische drive gebruikt zou je op die plaats ook prima een HDD kwijt kunnen met de juiste bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
@jaapsander,

Hoe zit het met geluid? Hoor je de pc goed of valt dat mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dat ligt natuurlijk volledig aan wat je precies in die pc gaat stoppen. Maar ik heb een vergelijkbare setup zoals in de TS staat gebouwd (alleen een big shuriken ipv een shuriken). Alleen het toevoegen van HDD's kan voor geluidsproductie zorgen.

Een kast zelf produceert natuurlijk geen geluid. Het enige waar de kast voor zorgt is het dempen van geluid dat wordt geproduceerd door de interne componenten. Wanneer de componenten bijna geen geluid maken is het dus ook niet nodig om dit geluid te dempen. Alleen in het geval van 2 HDD's kan het zijn dat deze trillingen door gaan geven. Bij duurdere kasten heb je vaak bijgeleverde rubberen bevestiging, alleen kun je dat voor deze prijs natuurlijk niet verwachten. Echter kun je prima zelf wat tweaken om je HDD's zo trillingsvrij op te hangen.

Al met al zal deze kast met bovenstaande hardware in een tv-meubel op 2 meter afstand zo goed als onhoorbaar zijn (mits goed geconfigureerd natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Ik dacht dat vanaf de A8 serie 3D ondersteunt wordt. Echter zullen half SBS films altijd wel werken als je een 3D tv hebt. Ik weet dan ook niet of je speciale brillen van AMD moet...

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
mirno schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:26:
Ik dacht dat vanaf de A8 serie 3D ondersteunt wordt. Echter zullen half SBS films altijd wel werken als je een 3D tv hebt. Ik weet dan ook niet of je speciale brillen van AMD moet...
http://www.avsforum.com/t...buyers-guide-anandtech/30

Een A6 gaat dus ook. Overigens hoef je geen AMD brillen te kopen, je gebruikt gewoon de brillen van je 3D tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
Ben uiteindelijk voor deze setup gegaan:
Hij is erg stil, en draait goed...heb de gehele setup besteld bij azerty en zelf opgehaald.

Ik draai btw windows 7 icm xbmc.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,95€ 60,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 59,-€ 59,-
1MS-Tech MC-380€ 58,80€ 58,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Sharkoon Silent Eagle SE, 80mm€ 9,47€ 9,47
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 31,-€ 31,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,53€ 30,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,75