[PC] [€ 650] Allround

Pagina: 1
Acties:

• jlkiller
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:00
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe computer. Omdat ik meerendeel mijn macbook gebruik en omdat ik niet topintensief er gebruik van zal maken, heb ik voor mezelf budget gesteld van 650 euro. Ik heb een aantal eisen aan het systeem:

- Er moet op gegamed kunnen worden (het hoeft niet op Ultra-High)
- Allrounder (Office e.d.)

De zwaarste eis die naar voren komt is gaming en die is op zich redelijk beperkt, gezien ik echt niet alles op Ultra-High hoef te kunnen draaien. Alles op medium, neem ik ook genoegen mee :-)

Ik heb thuis nog toetsenbord, muis, 2 monitoren en boxen staan. Er is dus geen rand-apparatuur benodigd. Een optische drive kan ik overnemen van mijn oude computer. Ik wil wel USB3 hebben, maar dat lijkt me een redelijk voor zich sprekende eis.

Er zijn geen merkvoorkeuren en andere bepaalde eisen heb ik ook niet :-)

Ik heb zelf ook al een systeem opgesteld, waarbij ik de BBG Maart 2013 Basis Game Systeem aangehouden heb (eveneens budget van ommenabij de 650 euro) echter wil ik er wel een SSD in hebben, dus ik heb besloten wat op de videokaart te besparen en daar dan een SSD voor in de plaats te zetten. Graag hoor ik jullie suggesties en opmerkingen hierover!

Het systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 154,-€ 154,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 189,90€ 189,90
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 47,38€ 47,38
1Cooler Master K280€ 35,49€ 35,49
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 48,46€ 48,46
1XFX Pro 550W€ 52,59€ 52,59
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,62

Een aantal vragen:

- Volstaat de grafische kaart voor mijn doeleinden?
- Wat denken jullie overall over dit systeem?

Mijn portfolio

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Mooi systeem, zeker de videokaart is een slimme keuze die veel mensen over het hoofd zien (bijna net zo krachtig als een 7950 voor net iets meer dan de helft van het geld :) ). Qua SSD zou ik alleen eerder een crucial M4 nemen, omdat die gebruik maakt van iets hogere kwaliteit chips waardoor de verwachte levensduur langer is. Verder gewoon een prima samenstelling alleen in tegenstelling tot wat je misschien verwacht kun je hier dus zeker wel op ultra/high mee gamen @1080p :P .

Grillmeister

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik zou inderdaad die 840 SSD niet nemen! De Kingston V300 is betere keuze of de M4 die Dakkalkoen tipt.

hier een test tussen de 840 en de 840Pro:

http://nl.hardware.info/r...w-de-gehele-series-getest

"Over de normale 840 blijven we gereserveerd. Het blijkt dat vooral de schrijfsnelheden van de SSD's beperkt zijn, wat ook een effect heeft op de real-world prestaties. Wel blijkt dit erg afhankelijk van de capaciteit: de 120 GB variant zouden we sowieso niet nemen, de 250 GB variant scoort al beter en de 500 GB variant nóg beter. Qua prijs zijn deze 840's wel interessant, zeker als Samsung ze de komende tijd nog wat verder kan laten zakken, wat dankzij de keuze voor TLC-geheugen prima mogelijk moet zijn. Deze keuze zorgt er wel voor dat we iedereen die zijn computer zeer intensief gebruikt, aanraden om voor een andere SSD te kiezen."

Hier nog een grote multitest:
http://nl.hardware.info/r...sdrs-getest-en-vergeleken

"Beste keuzes 120/128 GB

23 van de geteste SSD’s hebben een capaciteit van 120GB of 128 GB. De snelste SSD's die we in dit segment getest hebben zijn overduidelijk de Samsung 840 Pro en Plextor M5 Pro, al zijn deze met een gemiddelde prijs van 133 euro beide wel duidelijk duurder dan de meeste SSD's in dit segment. Deze prijs is echter nog altijd zo'n vijf tientjes lager dan de goedkoopste goed presterende 256 GB SSD's. Aangezien beide op het moment van schrijven op hetzelfde prijsniveau zitten is de Samsung 840 Pro 128GB wat ons betreft de beste keuze voor wie een zo snel mogelijke 128GB SSD zoekt.

Maar... vermoedelijk koop je echter een 128 GB SSD omdat je een 256 GB exemplaar te duur vindt. Juist in deze categorie is prijs per GB flink van belang. De Crucial v4 128 GB is per GB het goedkoopst, maar zouden we wegens de zeer lage prestaties niet direct aanraden. De één na laagste prijs per GB (gemiddeld 74,5 eurocent om precies te zijn) is de Kingston V300, een nieuw budgetmodel op basis van de bekende SandForce-controller. Zeker geen strepentrekker, maar wat ons betreft een prima keuze wanneer je niet te veel geld wil uitgeven. De takeMS UTX-2200 120GB is met de huidige prijsstelling ook niet gek: 79 cent per GB; net wat duurder, maar ook net wat sneller dan de Kingston.

De OCZ Vertex 4 128GB is de goedkoopste SSD in dit segment met vijf jaar garantie. Op zich een prima keuze, al zouden wij geneigd zijn om dan maar meteen 12 euro meer uit te geven voor een Samsung 840 Pro 128GB."

ik heb zojuist de Kingston V300 besteld voor mijn netbookje.
http://nl.hardware.info/r...budget-ssd-van-dit-moment

"Conclusie

Wie een lekker goedkope 120 of 128 GB SSD zocht, kon al terecht bij Crucial en Samsung voor respectievelijk de v4 of de 'niet-Pro' 840. Op beide SSD's is echter wel wat aan te merken: de v4 is naar huidige maatstaven echt traag; de 840 is bij schrijfopdrachten niet snel en werkt met TLC-geheugen, dat zich nog niet helemaal bewezen heeft.

Kingston brengt nu met de V300 een SSD die op de markt die qua prijs wél budget is, maar qua prestaties zeker niet. De prestaties liggen keurig in lijn met andere SandForce SF-2281 gebaseerde SSD's. En laat gezegd zijn: dat is anno 2013 al lang niet meer voldoende om in de bovenste regionen van alle grafieken uit te komen, maar is in ieder geval duidelijk beter dan die andere budget SSD's. Kort en goed: op de prestaties van de Kingston V300 is eigenlijk niets aan te merken.

Dat maakt onze conclusie helder: in het budget segment is de Kingston V300 120GB zonder meer onze eerste keuze. Een ideale SSD om een bestaande PC te upgraden zonder te veel geld te spenderen!

Zoals gebruikelijk bij producten die in het oog springen door een uitstekende prijs/prestatieverhouding, belonen we Kingston met een Bronze Award.
"

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/awards/hwi-bronze-award-nl.png

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-04 11:17
Goed systeem, een paar dingen die je zou kunnen aanpassen:

- kleinere kast, je hebt een mATX mobo dus een mATX kast is groot zat
- 2,5 inch hdd kost nauwelijks meer en spint een stuk sneller op (handig als je OS op je ssd staat en je files op je hdd)
- lichtere voeding, 550W is echt overkill (in de bbg van januari wordt een 350W voeding gekozen bij een 7850 gpu)
- andere ssd (zie boven)

• jlkiller
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:00
Oke.. De SSD wordt vervangen, Twee nieuwe opties daarvoor: De M4 of de Kingston 300... Welke raden jullie aan? In de BBG wordt gerept over de m4 en de Hardware.info-review geeft weer n Kingston 300 aan. Ik ben het spoor bijster ;-)

Mijn portfolio

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Beide zijn goed, de M4 is een oude bekende maar wel iets duurder, de V300 is een nieuwe speler met nog weinig lange termijn gebruikservaringen. Lees de reviews rustig door en kijk waar jouw zwaartepunt qua gebruik ligt.

ik heb de V300 gekozen.

edit: haal de crucial V4 en M4 niet door elkaar he ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Fraggert op 03-04-2013 14:17 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Toevallig heb ik ervaring met de V4 van crucial (128GB), de M4 van crucial (128GB) en eentje van Kingston (niet de V300). De V4 is leuk, maar zou ik nooit aan durven raden of zelf nogmaals aanschaffen. De M4 is geweldig en doet bijna niets onder voor de veel duurdere samsung 840 pro, ook is de levensduur super goed. De Kingston was relatief goedkoop, alleen ook merkbaar langzamer en was eigenlijk nog maar net iets beter dan de V4 van crucial die ook al niet tip top is. Of Kingston met de V300 veel verbeteringen heeft gemaakt dat durf ik niet te zeggen, maar de M4 is wat mij betreft sowieso een super goede keuze dus daar ligt dan ook mijn advies.

Grillmeister

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
SSD's zijn eigenlijk allemaal snel en in real life toepassingen ga je volgens mij amper verschil zien tussen de verschillende modellen...

Over de levensduur, je moet je pc al 24/7 aan hebben en intensief data verplaatsen voor dit echt een probleem gaat worden. In benchmarks ziet het er altijd dramatisch uit maar IRL is het volgens mij niet echt een probleem.

Zelf heb ik een 128gb SSD en persoonlijk heb ik spijt dat ik ze niet groter heb gekocht... als je niet enorm veel games hebt of een uitgebreide muziek/video/foto collectie is het misschien interessant om even geen HDD te kopen maar dan een grotere SSD in de plaats... een extra HDD kan je later nog altijd bijprikken... of eventueel recupereren uit een ouder systeem.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RoofTurkey schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:49:Of Kingston met de V300 veel verbeteringen heeft gemaakt dat durf ik niet te zeggen, maar de M4 is wat mij betreft sowieso een super goede keuze dus daar ligt dan ook mijn advies.
+1

120GB M4................102 euro
120GB V300.............89 euro

bij mij woog budget zwaar, dus het werdt de V300..maakt dat tientje niet uit, ga dan voor de zekerheid van de M4.
Inrage schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:34:
SSD's zijn eigenlijk allemaal snel en in real life toepassingen ga je volgens mij amper verschil zien tussen de verschillende modellen...

Zelf heb ik een 128gb SSD en persoonlijk heb ik spijt dat ik ze niet groter heb gekocht... als je niet enorm veel games hebt of een uitgebreide muziek/video/foto collectie is het misschien interessant om even geen HDD te kopen maar dan een grotere SSD in de plaats... een extra HDD kan je later nog altijd bijprikken... of eventueel recupereren uit een ouder systeem.
Goede tip! _/-\o_

HDD eruit en zo groot mogelijke SSD plaatsen...zodra je ruimte tekort heb prik je die bij als backupschijf, of je neemt later een externe storage.

scheelt ook weer lawaai zonder HDD en lekker energiezuining mocht je dat intressant vinden.
Inrage schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:34:
behalve bij de samsung 840 dus wiens prestatie in elkaar flikkert zodra die redelijk vol geraakt als je er dus voor kiest om eerst zonder HDD te doen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:59

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb zelf ook een M4 in mijn systeem en geniet elke keer weer van de snelheid. Heerlijk. Mocht een 128Gb je iets te klein zijn (zie nuttige tip boven) maar een 256Gb te duur, dan is wellicht de pricewatch: Intel 330 180GB een mooi compromis. Deze is 180Gb en komt goed uit de tests.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1