Buffer Raspberry Pi verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-03 15:08
Hallo allen,

Ik heb sinds dit weekend de raspberry pi, nu heb ik dat als ik icefilms wil gebruiken dat ie erg snel al gaat bufferen. Nu wil ik instellen dat hij langer buffert voor dat de film/serie weer start. Ik heb op een willekeurige site het onderstaande gevonden:

In de folder ~/.xbmc/userdata maak je vervolgens een bestand genaamd advancedsettings.xml aan en daarin plaats je het volgende:
<advancedsettings>
<network>
<cachemembuffersize>15728640</cachemembuffersize>
</network>
</advancedsettings>

Ik heb geen flauw idee waar en hoe ik dit aan moet passen, ik heb geprobeerd bij mn netwerken in de raspberry te komen. Hier vraagt hij om een username en password. Het standaard pi en raspberry(user+password) werkt hier echter niet. Hopelijk kan iemand hier me een beetje op weg helpen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 16:25

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Je kan een ssh client downloaden als PUTTY en vervolgens daarmee het bestand aanpassen.

Evt kan je ook WINSCP downloaden dan heb je een soort "ftp-client" waar je tussen al je bestanden kan kijken.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Bedankt voor de snelle reactie, geldt dit ook als je met osx werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deninho85 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 12:59:
Bedankt voor de snelle reactie, geldt dit ook als je met osx werkt?
Volgens mij heeft OSX al een SSH-client ingebakken, gewoon via de terminal -> ssh. Maar anders, zie: Google

Maar heb je geen GUI draaien voor XBMC? Dan kan het toch gewoon direct op de Raspberry Pi?

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 03-04-2013 13:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 13:02:
[...]

Volgens mij heeft OSX al een SSH-client ingebakken, gewoon via de terminal -> ssh. Maar anders, zie: Google
Klopt ja. Open de applicatie "Terminal" (gewoon intypen in Spotlight, rechtsboven). Het commando "ssh" kun je gebruiken om verbinding te maken. Bijvoorbeeld: "ssh 192.168.0.111". Vervolgens werkt het hetzelfde als Puty.

Of "ssh root@192.168.0.111" als je op de Pi wilt inloggen als root.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Ik was inderdaad al zover dat ik ingelogd ben in terminal

pi@raspbmc:~$

Welke term moet ik na bovenstaande invoeren om verder te komen, en als ik als root inlog wat is hier dan het paswoord van(met de iphone was dit vroeger alpine, maar deze werkt hier iig niet mee;))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 466125

ssh root@<ip-address>

touch ~/.xbmc/userdatat/advancedsettings.xml
vi ~/.xbmc/userdatat/advancedsettings.xml

Copy paste je code erin en opslaan!

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 466125 op 03-04-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Bedankt didier, maar in mijn vorige post was ook mijn vraag wat het wachtwoord hier van is. Is deze bij jou bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:17

Rmg

voor root commandos kun je sudo gebruiken. Je sudo wachtwoord is net als je login gewoon raspberry

sudo su -
om te elevaten naar root.

editen kan je met VI doen. is wat lastig. Nano kan ook.

vi ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml

of

nano ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml

[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 03-04-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je kan doen is eventueel voor alle commando's gewoon sudo zetten. Dus dan zal het er zo uitzien:

Het wachtwoord is het wachtwoord die je voor het pi account gebruikt, dus het wachtwoord waarmee je ook verbinding over ssh hebt gemaakt.

sudo touch ~/.xbmc/userdatat/advancedsettings.xml
sudo vi ~/.xbmc/userdatat/advancedsettings.xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Ik heb nu als eerst commando sudo su ingevoerd. Hierna dit commando sh-3.2# nano ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml. Nu ben ik beland in het nano programma in terminal. Ik neem aan dat ik hier de eerder besproken commando's in moet voeren. Nu luid mijn laatste vraag nog hoe sla ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:17

Rmg

Deninho85 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:00:
Ik heb nu als eerst commando sudo su ingevoerd. Hierna dit commando sh-3.2# nano ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml. Nu ben ik beland in het nano programma in terminal. Ik neem aan dat ik hier de eerder besproken commando's in moet voeren. Nu luid mijn laatste vraag nog hoe sla ik dit op?
Nano is een text editor, onderin staat hoe je sluit ( ^X dat betekent ctrl-x ) dan vraag ie of je het wil opslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Als ik dit doe krijg ik het volgende commando: File Name to Write: /var/root/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml. Als ik hem nu afsluit op het kruisje moet dat gewoon kunnen? Is het nog ergens te checken of de buffersize daadwerkelijk verhoogd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Deninho85 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:16:
Als ik dit doe krijg ik het volgende commando: File Name to Write: /var/root/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml. Als ik hem nu afsluit op het kruisje moet dat gewoon kunnen? Is het nog ergens te checken of de buffersize daadwerkelijk verhoogd is?
:?

Kom, zo moeilijk kan het ook weer niet zijn. Probeer nog een enter. En als je daarna nog een keer nano start, kun je zien of het bestand goed is opgeslagen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Sjaak bedankt voor je 'hulp' maar dat had ik inderdaad al gedaan en ik krijg dan de volgende foutmelding[ Error writing /var/root/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml: No such file or ].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Heb je wel schrijfrechten op het bestand? Met 'sudo' krijg je root-rechten (als je die nog niet had). Dus dan wordt het: sudo nano ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml

Mocht dat niet werken, maak eerst het bestand aan met sudo touch ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml

Touch 'raakt' het bestand aan. Als het niet bestaat, wordt een leeg bestand met die naam gemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 03-04-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Ik denk dat het probleem hier in zit MacBook-Pro-van-DC:~ Dennis$ ssh pi@192.168.192.30
pi@192.168.192.30's password:

Ik heb hier geen ww van. Ik kom overigens wel in het nano bestand maar het touch commando kan ik al niet doen. Dus je hebt gelijk dat ik eerst de touch moet doen, maar hier geeft hij de logsiche fout dat het bestand niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 16:25

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Misschien moet je je even inlezen in wat basics van linux.

Als standaard user/pass kan je dit proberen:
pi/raspberry
raspberry/pi
raspberrypi/raspberrypi
e.d.

Vaak staat root standaard niet 'aan' en moet je eerst als 'normale' user inloggen en vervolgens met "su" inloggen als root.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thesulac
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
Hier staat het root wachtwoord gewoon in, als je even je eigen distro op zoekt

http://elinux.org/RPi_Distributions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
Heel erg bedankt, dit was het laatste zetje wat ik nodig had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Deninho85 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:25:
Ik denk dat het probleem hier in zit MacBook-Pro-van-DC:~ Dennis$ ssh pi@192.168.192.30
pi@192.168.192.30's password:

Ik heb hier geen ww van. Ik kom overigens wel in het nano bestand maar het touch commando kan ik al niet doen. Dus je hebt gelijk dat ik eerst de touch moet doen, maar hier geeft hij de logsiche fout dat het bestand niet bestaat.
lol! Ja, als je niet in SSH ingelogd bent, ben je dus lokaal aan het 'prutsen' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In principe is het touch commando overbodig als trouwens als je het bestand met nano gewoon maakt en opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 466125 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:53:
In principe is het touch commando overbodig als trouwens als je het bestand met nano gewoon maakt en opslaat.
Precies, ik denk dat het misschien kwam doordat ie lokaal op de mac zat te werken en niet op de RPi.

Pagina: 1