[HTPC/NAS] Always on huiskamer build.

Pagina: 1
Acties:

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-04 13:37
Wat gaan we bouwen:

Een HTPC die tevens functioneert als NAS. De losse combinatie van NAS + RaspBMC is me niet zo goed bevallen als ik had gehoopt. Deze zal dus 24/7 draaien.

Waarom:

Wat me tegenviel:
  • RaspBMC: onmogelijk webstream te bekijken van bijv. gomtv.net
  • RaspBMC: bleef soms een klein beetje hangen, merkte dat ik qua performance meer wil.
  • RaspBMC: Ga maar eens aan je vriendin uitleggen dat je hem aanzet door er een USB stekker in te stoppen die in de tv-kast verstopt zit! >:)
  • NAS: de nas die ik had haalde zeer lage downloadsnelheden omdat sickbeard+couchpotato+SABnzb het geheugen al bijna helemaal opvulden.
  • NAS: Overdrachtsnelheden waren te laag om effectief te kunnen backuppen.
Dus ik denk: Dat kan ik handiger/beter!
Met een HTPC moet het mogelijk zijn de NAS en het media center in 1 kast te stoppen.

Functionele eisen:
  • Word via HDMI aangesloten op receiver, bekabeld internet.
  • 1080p zonder problemen, geen 3D. Wel HD-audio!
  • Windows 7. Draait SABnzb, coachpotato en sickbeard. Ook terwijl media afspeelt.
  • Stilte. Ik begrijp dat de harde schijven en de fans wat geluid gaan maken, maar wil dit graag beperken tot een minimum
  • Energie efficient. Kast staat altijd aan, dus wanneer er bespaart kan worden op energieverbruik is dat mooi.
  • Ruimte voor 4 HDD's. Op termijn breid ik mijn storage uit naar 4x3Tb, daar moet dus ruimte voor zijn.
  • Eventueel servertaken vervullen: SVN/Webserver, puur voor thuisgebruik.
  • Sporadisch back-ups van diverse PC's ontvangen.
  • Word bedient met een logitech K400 draadloos toetsenbord.
Ik ben zelf wel gecharmeerd van XBMC en wil dat denk ik gaan gebruiken om media af te spelen.

Build:

Ik heb de HTPC uit de best-buy guide van maart aangehouden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,95€ 42,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,10€ 74,10
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,-€ 81,-
1Fractal Design Node 304€ 74,60€ 74,60
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 58,-€ 58,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,53€ 30,53
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,13

Mijn wijzigingen hierop:
  • SSD verwijdert. Systeem staat altijd aan, dus ssd voegt niet zo heel erg veel toe.
  • 1x 2Tb WD red is nu 2x 3Tb WD red.
Gewijzigde lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 123,99€ 247,98
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,16

De node 304 doet het in de test van Anandtech op het gebied van geluid zeer goed. Daarom lijkt het me in ieder geval niet nodig de fans te vervangen. Ook heeft deze ruimte voor maximaal 6 harde schijven, voldoet dus ruim aan de eisen.
Het moederbord ondersteunt tot 4 HDD's, prima aangezien er geen SSD bij komt.

Vragen:
  • Voldoet deze voeding nog, uitgaande van 4x 3Tb HDD? Zo niet: aanraders?
  • Is het niet raadzamer te gaan voor een modulaire voeding ivm. beperkte airflow?
  • Iemand die toch nog een balletje op wil gooien waarom een SSD dit systeem ten goede zou komen?
Opmerkingen, tips en truc's zijn welkom! :)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
De voeding gaat prima dit systeem trekken. Dat is geen probleem. Ivm de zuinigheid kun je een efficiëntere voeding overwegen, echter zijn die vaak duurder waardoor je het verschil bijna niet terug gaat verdienen.

Het Interne geheugen is al aardig in prijs gestegen, deze is iets goedkoper pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 of anders pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX

Het MSI moederbord heeft inderdaad "maar" 4x sata. Op zich genoeg, maar beperkt je wel in je mogelijkheden. Dit moederbord heeft meer aansluitingen pricewatch: ASRock FM2A85X-ITX en is ietsje luxer. Ik verwacht wel dat dit moederbord iets meer energie verbruikt (maar is gebaseerd volledig op een aantal aannames). Het zal niet om meer dan een paar W gaan.

Een modulaire voeding is zeker een optie, zeker in zo'n klein kastje. Echter is betaalbare, modulaire voeding met ongeveer 300W aan vermogen vrij schaars (ik weet niet hoe goed die Sharkoos SHA350 is). Een aangezien je toch veel van de kabels gaat gebruiken met meerdere HDD's zou je alleen de pci-e voeding stekkers zeker weg kunnen laten. Ik denk dat je door een extra half uurtje te besteden aan kabelmanagement je een prima resultaat kan bereiken.

Een SSD is niet noodzakelijk voor deze setup, maar het heeft wel voordeel voor een NAS om te booten van een SSD omdat alle HDD's in spindown kunnen zodra de NAS idle is (grootste gedeelte van de tijd dus). Op dit moment is zowel de geluidsproductie als het stroomverbruik minimaal. Ipv een SSD worden ook vaak zuinige laptopschijven hiervoor gebruikt, maar met de prijs van SSD's (64GB is al meer dan genoeg) zou je ook prima een SSD kunnen gebruiken. Echter is het niet noodzakelijk, meer een luxe waardoor je een sneller en stiller systeem krijgt.

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-04 13:37
jaapsander schreef op woensdag 03 april 2013 @ 13:07:
De voeding gaat prima dit systeem trekken. Dat is geen probleem. Ivm de zuinigheid kun je een efficiëntere voeding overwegen, echter zijn die vaak duurder waardoor je het verschil bijna niet terug gaat verdienen.

Het Interne geheugen is al aardig in prijs gestegen, deze is iets goedkoper pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 of anders pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX

Het MSI moederbord heeft inderdaad "maar" 4x sata. Op zich genoeg, maar beperkt je wel in je mogelijkheden. Dit moederbord heeft meer aansluitingen pricewatch: ASRock FM2A85X-ITX en is ietsje luxer. Ik verwacht wel dat dit moederbord iets meer energie verbruikt (maar is gebaseerd volledig op een aantal aannames). Het zal niet om meer dan een paar W gaan.

Een modulaire voeding is zeker een optie, zeker in zo'n klein kastje. Echter is betaalbare, modulaire voeding met ongeveer 300W aan vermogen vrij schaars (ik weet niet hoe goed die Sharkoos SHA350 is). Een aangezien je toch veel van de kabels gaat gebruiken met meerdere HDD's zou je alleen de pci-e voeding stekkers zeker weg kunnen laten. Ik denk dat je door een extra half uurtje te besteden aan kabelmanagement je een prima resultaat kan bereiken.

Een SSD is niet noodzakelijk voor deze setup, maar het heeft wel voordeel voor een NAS om te booten van een SSD omdat alle HDD's in spindown kunnen zodra de NAS idle is (grootste gedeelte van de tijd dus). Op dit moment is zowel de geluidsproductie als het stroomverbruik minimaal. Ipv een SSD worden ook vaak zuinige laptopschijven hiervoor gebruikt, maar met de prijs van SSD's (64GB is al meer dan genoeg) zou je ook prima een SSD kunnen gebruiken. Echter is het niet noodzakelijk, meer een luxe waardoor je een sneller en stiller systeem krijgt.
Thanks, duidelijk verhaal! :)

Aangezien het systeem altijd aanstaan zal booten niet vaak gebeuren, dus de SSD laat ik dan wel achterwege denk ik. Had dat moederbord zelf ook al overwogen vanwege de extra sata poorten, maar ik denk dat ik zelf met 12Tb heel lang aankan, dus lijkt me overkill.

Geen SSD en "maar" 4 HDD's heeft ook als voordeel dat ik 1 van de drive bays uit de behuizing kan verwijdern wat de airflow weer ten goede zal komen. Nog een voordeeltje dus! :)

Geheugen heb ik ingeruild voor jouw suggestie! :)

Goed punt ook over modulair, als ik toch alle stekkers gebruik maakt het niet zoveel meer uit! ;)

Rev 1.1:
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 123,99€ 247,98
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 49,80€ 49,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,96

[ Voor 31% gewijzigd door Rem op 03-04-2013 14:57 ]

• jaapsander
Ik zie ook dat je WD Red HDD's gebruikt. Nu is dit niet helemaal mijn expertise, maar ik meen wel eens gelezen te hebben dat deze HDD's vooral goed zijn icm een losse RAID controller. Voor directe aansluiting op een moederbord waren deze juist weer minder geschikt. Maar misschien dat je je hier nog even in moet verdiepen. Alternatief is de Green series van WD, maar deze hebben volgens mij problemen met een te agressieve head parking http://community.wdc.com/...operation-time/td-p/15731 (kun je overigens wel wat aan doen).

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
jaapsander schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:53:
Ik zie ook dat je WD Red HDD's gebruikt. Nu is dit niet helemaal mijn expertise, maar ik meen wel eens gelezen te hebben dat deze HDD's vooral goed zijn icm een losse RAID controller. Voor directe aansluiting op een moederbord waren deze juist weer minder geschikt. Maar misschien dat je je hier nog even in moet verdiepen. Alternatief is de Green series van WD, maar deze hebben volgens mij problemen met een te agressieve head parking http://community.wdc.com/...operation-time/td-p/15731 (kun je overigens wel wat aan doen).
Wat betreft de Red drives: daar zit een kern van waarheid in. Dit heeft betrekking op de error correction van de drives. Wanneer een standaard desktop drive een bad sector vindt, zal deze heel lang blijven proberen de fout te op te lossen. Nadeel is dan dat het langer duurt om b.v. je file te lezen.
Red drives zijn hier anders, doordat zij veel minder lang proberen de fout op te lossen. Dit wordt namelijk vaak al door de raidcontroller opgelost.

Aan de kant, de meantime between failure (MTBF) van de Red drives is aanzienlijk hoger: 1 miljoen uur voor de Red drives vs. 300.000 uur voor de Green drives. Kortom, de Red drives zijn over het algemeen een stuk betrouwbaarder.
Verder zijn de Red drives ook erg stil, zuinig (verbruiken zelfs wat minder dan de Green drives) en hebben ze minder last van vibratie (wat stilte en levensduur ten goede komt). Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ze, zelfs tijdens spin-up, zeer stil zijn.

Om even terug ontopic te komen wat betreft de SSD, ik zou toch overwegen een SSD te nemen. Dit met name vanwege extra stilte en minder stroomverbruik. In mijn thuisserver heb ik 6 WD Red drives zitten in een 3-tal raidarrays plus nog een SSD. De SSD dient voor het operating system, als ook de VM's, maar daarnaast ook als download disk. Het overgrote deel van de tijd is de server alleen wat aan het downloaden. Door dit naar de SSD te doen kunnen alle harddrives in slaapstand. In die stand verbruiken ze slechts 0.6 Watt, in tegenstelling tot de ongeveer 4 Watt tijdens read/write. Het lijkt niet veel, maar met 6 drives scheelt het al bijna 20 Watt, oftewel het totale verbruik van mijn server wordt ongeveer gehalveerd. De SSD verbruikt maar iets van 1 of 2 Watt.
Daarbij scheelt het niet alleen in stroomverbruik, maar ook gewoon in de levensduur van de harddisks. Met 1 of 2 harddisks zal het niet veel uitmaken welke optie je kiest, maar met 4, 6 of meer harddisks is het naar mijn inziens wel het overwegen waard.

Enige nadeel wat ik heb ondervonden aan een SSD als download disk is bij het downloaden van zeer grote torrents, bijvoorbeeld een torrent met daarin meerdere seizoenen van een serie in 1080p. Dat soort torrents nemen snel 100-200GB in beslag en dan wordt het erg krap. Ik gebruik dan een 256GB SSD, waarop de download partitie iets van 180GB is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@Rem, heb je inmiddels besloten welke setup je zal gaan inzetten. Ik ben ook bezig met het samenstellen van een media/download pc voor in de woonkamer waar eventueel nog een leuk spelletje op gespeeld kan worden.

Ik zit redelijk op hetzelfde spoor maar ga waarschijnlijk wel voor de A8 i.v.m. 3D en het kleine prijsverschil. Ik denk dat de SSD inderdaad ook wat kleiner mag. Met 64GB kom ik makkelijk uit. Qua storage start ik met 2 of 3TB en breidt ik deze pas uit wanneer het nodig is.

Weet jij of deze voeding ook van onderaf aanzuigt? De Node 304 heeft een rooster/filter onder de voeding zitten. Ik ben hier nog niet achter.

Hieronder de opzet. :
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 86,50€ 86,50
1ASRock FM2A85X-ITX€ 76,50€ 76,50
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 79,99€ 79,99
1Fractal Design Node 304€ 74,95€ 74,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,90€ 23,90
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,43€ 30,43
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 59,99€ 59,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,54€ 30,54
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,80

• jaapsander
De voeding zuigt lucht van onderen of boven afhankelijk van hoe je hem monteert. Met de fan naar onderen zuigt hij lucht van onderen aan.

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
dit is het geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 81,45€ 81,45
1ASRock FM2A85X-ITX€ 78,-€ 78,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,90€ 63,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,90€ 23,90
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 26,96€ 26,96
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 67,99€ 67,99