Mappen delen via Lan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-07 16:50
Ik zit met een probleempje met het delen van mijn mappen onder os x.

Op mijn kamer heb ik dus een windows 7 pc staan en een mbp met met os x 10.8.3.
Deze twee zijn verbonden via wifi met de router die beneden staat, deze router regelt het internet verkeer.
Nu heb ik ook een routertje staan op mijn kamer voor het delen van de mappen tussen mijn pc en mbp.
De twee zijn verbonden via lan met het routertje die boven staat.
Nu voor het delen van de mappen als de wifi verbinding blijft aanliggen dan wil mijn mbp delen via wifi maar dit gaat echt super traag. Als ik dan de wifi verbinding van mijn pc uitschakel dan deelt hij via lan en gaat het een heel stuk vlugger. Nu zou ik graag hebben dat het automatisch via lan gaan.
Het probleem zou zich bevinden bij de mbp. Ik heb al bij mijn instellingen gezet dat ethernet voor wifi moet worden genomen. Maar het probleem is dat ik via ethernet geen internet verbinding heb en dus ook niet meer kan surfen. Heeft iemand een idee hoe ik mijn mbp instel voor het delen van mappen via lan?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40

talin

ES-MA

ik heb bovenstaande nu 3x gelezen maar snap er weinig van.

tip: probeer altijd 1 netwerk verbinding te gebruiken, een draad via Lan en wifi tegelijk gaat nooit goed werken, als je een commando geeft bijvoorbeeld: surf via safari naar www.nu.nl zal de pc moeten gaan denken wat ga ik doen, neem ik de draad of ga ik via wifi?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Het is gewoon de pcs hebben onderling een verbinding via lan voor mappen de delen op een router die boven staat. En via wifi hebben ze een verbinding met de router beneden voor de verbinding met het internet. Dus op de bekabelde verbinding is er geheel geen internet connectie.
Ik wil gewoon de lan verbinding voor het delen van mappen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40

talin

ES-MA

Stijnb_ schreef op woensdag 03 april 2013 @ 12:35:
Het is gewoon de pcs hebben onderling een verbinding via lan voor mappen de delen op een router die boven staat. En via wifi hebben ze een verbinding met de router beneden voor de verbinding met het internet. Dus op de bekabelde verbinding is er geheel geen internet connectie.
Ik wil gewoon de lan verbinding voor het delen van mappen met elkaar.
is het dan niet makkelijker om een draadje van je router naar je wifi acces point te laten lopen zodat alles internet via LAN heeft?

( dan heb je wifi niet meer nodig voor internet )

kan je wifi uit, en heb je alles via dezelfde verbinding en zou het moeten werken?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ja das het probleem dat is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 52x16
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:37
Oplossing van talin is natuurlijk het makkelijkst, trek een netwerkkabel van beneden naar je kamer, en sluit die aan op je router, zodat je bedrade netwerk boven ook verbinding kan maken met het internet.

Mocht je om een of andere reden geen zin hebben om een kabel te trekken, dan zou je met ICS (Internet Connection Sharing) op je windows PC de wifi verbinding kunnen delen met de MBP, of andersom kan je op de MBP ook je wifi verbinding delen via internet Sharing. In plaats van een router heb je dan boven enkel een switch nodig (omdat je PC met ICS of je MBP met Internet Sharing de rol van router overneemt), en juist niet een router.

Instructies voor het delen van Internet op je MBP, zie bijvoorbeeld http://osxdaily.com/2012/...nternet-sharing-mac-os-x/, waarbij moet worden aangetekend dat deze instructies juist gaan over het delen van internet over je ethernetkabel via wifi, terwijl in jouw geval je juist het internet over je wifi wilt delen via de ethernetkabel. Maar dat is een kwestie van het kiezen van "Share your connection from Wifi" ipv ethernet, en daaronder bij "To computers using:" kiezen voor Wifi ipv ethernet.

Nog betere instructies zijn te vinden op http://www.mactip.net/sha...ion-mac/#wifi-to-ethernet, waarbij beide scenario's worden behandeld, zowel delen ethernet over wifi als delen wifi over ethernet.

Hele grote kans overigens dat alleen al het vervangen van de router met een switch je gewenste situatie al aan de praat krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door 52x16 op 03-04-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 23:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het spijt me, maar ik moet me aansluiten bij talin. Ik heb je post nu 3x gelezen en ik snap er nog steeds geen hout van. We zijn geen taal-nazi's hier, maar de zinnen in de startpost hebben wel een heel bedroevende zinsbouw.

Wat ik heb kunnen ontcijferen is dat we 2 machines hebben, Win7PC en MBP. We hebben ook 2 routers, voor het gemak noem ik die RouterBoven en RouterBeneden. PC en MBP verbinden via wifi met RouterBeneden, en via ethernet met RouterBoven.

Vraag1: is de WAN poort op RouterBoven verbonden met een LAN poort op RouterBeneden?
Vraag2: om wat voor routers gaat het? (zowel voor RouterBoven als RouterBeneden)
Vraag3: wat is de netwerk configuratie van de 2 LAN segmenten die je hebt (van RouterBeneden en van RouterBoven). Welke IP reeksen en netmasks worden gebruikt?

In principe kan jouw configuratie best werken, maar dat is van een aantal zaken afhankelijk. Zo gaat het onherroepelijk mis als in NetwerkBoven en NetwerkBeneden hetzelfde IP segment gebruikt wordt. Verder is het afhankelijk van de prioritering van je interfaces onder OSX. Onder OSX is het namelijk in te stellen welke netwerk-interface 'belangrijker' is. Wanneer je de Ethernet interface als belangrijkste zet, zal de Mac eerst het bedrade netwerk gebruiken.

Hier zit een mogelijke valkuil: als RouterBoven wel een gateway uitgeeft (ik ga ervan uit dat je DHCP gebruikt), maar RouterBoven niet via de WAN poort gekoppeld is aan danwel het internet, danwel een LAN poort van RouterBeneden, is er dus geen internet mogelijk via RouterBoven. Als de Ethernet interface (die verbonden is met RouterBoven) dan de hoogste prioriteit heeft, werkt je internet dus niet of niet goed.

Persoonlijk zou ik naar de volgende mogelijkheid kijken:
1. Trek een kabel van de WAN poort van RouterBoven naar een LAN poort van RouterBeneden
2. Kijk of RouterBoven ook in 'Accesspoint mode' of 'bridge mode' kan. In dat geval verlengt RouterBoven gewoon het bedrade netwerk van RouterBeneden.
2a. Als RouterBoven niet in AP mode of bridge mode kan, zorg dan tenminste dat het LAN segment van RouterBoven niet hetzelfde is als het LAN segment van RouterBeneden.
3. Verbind je PC en MBP alleen met RouterBoven.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:54
Ik snap precies wat hij bedoelt...

Voor internettoegang moeten beide machines via WiFi het internet benaderen, maar het uitwisselen van bestanden onderling zou via het lokale LAN moeten gebeuren.
Probleem is nu dat beide (of één van beide) het onderlinge verkeer niet via LAN routeert maar gewoon over WiFi wat de overdracht uiteraard nogal vertraagd.

Nu nog een oplossing.... je zal iets met routes en cost/priority moeten doen, maar heb nog niet direct een kant en klare oplossing voor Windows en Mac...

[UPDATE] Voor je Windows machine zou ik dit eens lezen. Je geeft je LAN verbinding dan een hogere prioriteit waardoor Windows eerst via deze verbinding probeert te verbinden.

Voor OSX is het misschien wel zo makkelijk als dit.

Of nog makkelijker zoals Whieee hierboven zegt. LAN en WLAN in een ander segment plaatsen.

[ Voor 49% gewijzigd door J0HAN op 04-04-2013 19:53 ]

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Pagina: 1