Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Peug 106 (1.0 sketch) hoog verbruik 1:10/12

Pagina: 1
Acties:

• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 07:58
Ik heb enkele maanden geleden mijn eerste auto gekocht. Een leuke peugeot uit 1996. Flink op leeftijd maar er leek niet heel veel mis mee. En alles deed het nog.

Nu is er de laatste tijd veel mee aan de hand, knipperlicht kabel lijkt los te zitten, claxon doet helemaal niks meer. Ik denk bijde door slechte bekabeling. Ik zie een lekkage in mijn uitlaat. Er druipt op de korte stukken veel donkere vloeistof (een mengsel van onverbrande rotzooi) uit. Maar helaas niet meer aan 't einde van de uitlaat maar ergens in het midden. Nu zijn dit dingen die allemaal wel te maken zijn.

Maar het stoort me toch hoe onzuinig de auto rijdt. Het is een 1.0 motor 954cc als ik het goed heb zelfs maar! Die makkelijk 1:15 moet kunnen halen. 1:19 op de snelweg en 1:13 in de stad.

Nu rij ik wel veel korte stukken 5km 2x per dag en soms even naar de winkel op en neer 1,5km 3x per weer. En dan af en toe nog verder naar school 70km op en neer. (voornamelijk snelweg) Maar helaas valt het me op dat hij op 34L benzine maar 365km reed, en toen sprong die elke keer als ik gas gaf op het mooie lampje. Wat betekent 5L benzine of minder in de tank. Dit betekent dat ik ongeveer 1:11 reed in mijn auto, dan is het wel koud maar dit hoort niet te kloppen...!

Verder hoor ik tijdens het schakelen ook nog een klok geluid van ergens achter de auto (met regelmaat) geen idee of dat er mee te maken heb.

Nou een hele lap tekst en als er autoliefhebbers zijn die misschien ideeen hebben enzovoort hoor ik het graag, want ik vind het echt een top autotje! En wil die bejaarde bak graag op (laten) knappen als dit nodig is. :)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Bereken je dat nou aan de hand van het lampje...of het daadwerkelijk aantal liters wat je getankt hebt?
Nogal een groot verschil waarschijnlijk.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• CristianSchriev
psy schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:40:
Bereken je dat nou aan de hand van het lampje...of het daadwerkelijk aantal liters wat je getankt hebt?
Nogal een groot verschil waarschijnlijk.
Het aantal liters dat ik getankt heb, en natuurlijk blijft het ongeveer. Maar ik tank altijd op het zelfde moment (kan paar km schelen) maar geen 80km. 5-8liter. En dat is wat ik mis om op het hoogste verbruik te komen van de auto (puur stads ritten) wat inhoud dat ik nooit aardige afstanden rij, en dit doe ik toch regelmatig.

[ Voor 16% gewijzigd door CristianSchriev op 02-04-2013 22:44 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je niet veel van auto techniek weet anders had je zelf al onder de motorkap gehangen. Dus waarom laat je er niet is een monteur naar kijken?
Dat je sensor lampje rood word kan komen door oude sensor techniek dus dit is een slechte lezing natuurlijk en valt te verwaarlozen. Als het lampje constant aan blijft als je stil staat weet je dat je mag tanken.
Mogelijk is het motorblok zo ver afgesleten dat je nooit meer op 1:16 gaat komen tenzij je hem reviseert. Dus de motor presteert minder goed als in het boekje staat en gaat daarom mogelijk meer verbruiken. Ook kan de rijstijl hier invloed op hebben en kan dit soms een groot verschil maken op het verbruik...

• CristianSchriev
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:44:
Ik neem aan dat je niet veel van auto techniek weet anders had je zelf al onder de motorkap gehangen. Dus waarom laat je er niet is een monteur naar kijken?
Dat je sensor lampje rood word kan komen door oude sensor techniek dus dit is een slechte lezing natuurlijk en valt te verwaarlozen. Als het lampje constant aan blijft als je stil staat weet je dat je mag tanken.
Mogelijk is het motorblok zo ver afgesleten dat je nooit meer op 1:16 gaat komen tenzij je hem reviseert. Dus de motor presteert minder goed als in het boekje staat en gaat daarom mogelijk meer verbruiken. Ook kan de rijstijl hier invloed op hebben en kan dit soms een groot verschil maken op het verbruik...
Klopt daar bak ik vrij weinig van. Heb eventjes oliepeil bekeken dat nog precies in 't midden stond aangezien ik dacht dat er veel olie uitkwam achter. Kan het er iets mee te maken hebben door een slechte afstelling, of dat de motor nooit goed warm wordt op kleine stukken enz enz? :)

• psy

psy

De kou van nu, en dan ook nog korte stukken zijn echt funest voor je verbruik.
Afstelling is geen sprake meer van hoor :)

Heb trouwens ook een 106 (wel met de 1.1) gehad vond dit niet echt een zuinigheidswonder die haalde wel makkelijk 1:14 maar ik reed vrijwel alleen autoweg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
De korte stukjes halen het verbruik in ieder geval omlaag omdat de motor gewoon niet warm wordt. Dat vocht uit je uitlaat is waarschijnlijk condens, wat ook met korte stukken rijden te maken heeft, in combinatie met het koude weer. 1 op 11 is inderdaad aan de lage kant. Wanneer is de laatste keer dat hij een beurt heeft gehad? Dus nieuwe bougies, luchtfilter en dergelijke?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Het kan komen door de korte ritten, maar 1:10 is zelfs dan nog vrij extreem, waarschijnlijk is er iets mis met 1 van de sensoren..

(vaak is het de groene temperatuursensor in het thermostaathuis, die is vrij eenvoudig door te meten, dus dan weet je meteen of ie nog goed is of niet meer, en anders is het mogelijk de lambda sensor, die is iets duurder om te vervangen..)

• CristianSchriev
1:14 is niet bar zuinig. Ik zou eens een tankje leeg rijden door een paar keer naar school te knallen, motor kan dan lekker opwarmen en stukje zuiniger denk ik. Als die dan ook nog laag is moet ik me zorgen maken misschien. Een sensor kapot, dat geloof ik maar als te graag met al die andere elektrische rommel die uit valt.

De laatste keer dat die APK heeft gekregen (nagekeken, of t nou een echte beurt is... ben bang van niet) die vent verkoopt mij de auto en doet zelf APK dus in hoeverre dat kan kloppen... Waren wel wat dingetjes vervangen dacht bougies, remblokken. Verder weet ik het niet.

Maar de auto heeft zelf maar 103,5k op de teller staan, en dit is niet terug gedraaid. In zoverre ik dat moet geloven is die nagekeken daar op.

• psy

psy

Je moet eens voltanken, dan een lange rit (50 tot 100km) maken, en dan meteen weer volgooien.
Pas dan kan je wat zinnig zeggen over het verbruik omdat alles lekker is opgewarmd en je slechts één koude start hebt gehad.
En niet knallen als hij koud is trouwens. Misschien overbodig maar als ik je reacties zo lees misschien wel goed om toch even te vermelden :)

En inderdaad echt een kleine beurt laten geven, nieuw luchtfilter en vooral nieuwe olie en oliefilter kunnen echt wel wat schelen.

Oh ja km kan je checken bij http://www.autopas.nl/
De kilometerstand is erg laag voor een '96 er... maarja wie weet is zo'n kleine auto toch niet veel gebruikt

[ Voor 18% gewijzigd door psy op 02-04-2013 23:06 ]

• CristianSchriev
psy schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 23:03:
Je moet eens voltanken, dan een lange rit (50 tot 100km) maken, en dan meteen weer volgooien.
Pas dan kan je wat zinnig zeggen over het verbruik omdat alles lekker is opgewarmd.
En niet knallen als hij koud is trouwens. Misschien overbodig maar als ik je reacties zo lees misschien wel goed om toch even te vermelden :)

En inderdaad echt een kleine beurt laten geven, nieuw luchtfilter en vooral nieuwe olie en oliefilter kunnen echt wel wat schelen.

Oh ja km kan je checken bij http://www.autopas.nl/
De kilometerstand is erg laag voor een '96 er... maarja wie weet is zo'n kleine auto toch niet veel gebruikt
Ja.. wat versta je onder knallen, doe ik niet bepaald echt aan. Ik rij over zn algemeen lekker rustig alle tijd :) En ik zou eens contact opnemen met mijn vaders 'mannetje' die heeft er veel verstand van en wilt misschien wel eventjes wat problemen oplossen. Ik ga eens een stuk rijden zou ik doen :)

• psy

psy

Zolang de olie nog niet warm is bij voorkeur niet te veel gas, en hoge toeren vermijden. Rustig rijden dus ja ;)
Helaas hebben maar weinig auto's een olietemp meter maarja. Kwartiertje rijden is de boel meestal wel al aardig opgewarmd.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

nou, laten we het zo stellen, ik had de 1.4 100pk versie, reed als een absolute idioot, en ook redelijk wat korte ritjes.. ding heeft over 30k kilometer, 1:12.5 gemiddeld gedaan (met een paar uitschieters naar 1:10 (korte ritjes en heel hard doorrijden) en 1:15.5 (80 op de snelweg))

die 1.0 moet makkelijk 1:14 of beter doen bij korte ritjes, en richting de 1:18 of beter gaan bij langere ritten.

Trek de motorkap eens open, vind deze groene stekker (naast de accu), maak die los, en meet de sensor in het thermostaathuis met een multimeter..
Afbeeldingslocatie: http://i271.photobucket.com/albums/jj136/citrofenwick/ax/pimp/swap/SUC50320.jpg
koud zal iets in de 2500-3500 ohm zijn, afhankelijk van temperatuur, maar belangrijker, met warme motor moet deze rond de 400-450 ohm aangeven. Als dat niet klopt, gooi je dus letterlijk brandstof weg, en het is eenvoudig te checken.. :)

[ Voor 38% gewijzigd door AlexanderB op 02-04-2013 23:15 ]

Verwijderd

De kou zorgt wel voor extra verbruik, scheelt bij mijn auto ook zo twee kilometer per liter. Jouw verbruik lijkt wel fors. Zou idd zoals hierboven beschreven de thermosstaat kunnen zijn.

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32

Joostk

Barkrukprofeet

Laatst had ik 1:12 gereden met de 106 (1.1) en dat kwam door de lage bandenspanning. Controleer dat ook eens. Deze tank had ik 1:15 en dat lijkt er meer op.
Verder tjah korte stukjes helpen niet echt. En als ie niet goed warm is verbruikt ie ook meer.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Eh, ja, nu je t zegt, als de thermostaat zelf stuk is, wordt de motor ook niet warm, en blijft ie ook permanent in de koudstart-modus rijden.. (Hetzelfde resultaat als een defecte sensor..)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:46

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb enkele 205'jes gehad (allemaal 1.1 uitvoering) waarbij alleen mijn eerste modelletje (startauto) een carb had. De rest was allemaal injectie en de carb was dan ook de enige die zo onzuinig reed als de jouwe.

Wat betreft dat lampje en de toeter: De stekkerblokken van de lichten willen nog wel eens corroderen, haal ze los, controleer ze en schuur ze zonodig op. Voor de toeter van de laatste 205 heb ik uiteindelijk een nieuwe draad moeten trekken omdat het punt waarop hij geaard was (minpool via het chassis) zo verroest was dat hij niet meer geleidde.

Wat betreft je verbruik, zou ik (als het mijn auto was) het volgende doen:

- Bandenspanning controleren
- Controleren op vrije loop van wiellagers (opkrikken en draaien in zijn vrij)
- Nieuwe olie, filter, luchtfilter en bougies
- Lange rit maken (maar dan ook echt lang, één van mijn 205jes heeft ons naar een camping in het Zwarte woud gereden, 700+ kilometer autobahn) met geregeld snelheden van 130+. Dat deed echt wonderen voor de souplesse van het blok
- Uitlaat dichtmaken/vervangen
- Paar keer BP Ultimate 98 tanken in plaats van goedkope meuk (goede keus in combinatie met de lange rit)

Ik heb met extreem zuinig rijden 1:22 gehaald met de 1.1 injectieblokjes, maar met normaal rijden moet je ook in de winter wel 1 op 17 kunnen halen. Ja, ze zijn oud, maar dan ook lekker losgereden en ze kunnen veel hebben.

Als je tijdens het controleren van je banden ziet dat ze ongelijk zijn afgesleten, zou ik hem ook eens laten uitlijnen, kan ook veel schelen.

Als de situatie dan nog niet significant verbetert, zou ik echt een mechanisch defect vermoeden aan bijvoorbeeld de injectie of een cylinder met slechte compressie, maar eerlijk gezegd zou je dat sowieso wel moeten merken aan zo'n naaimachine. Hou eventueel een schroevendraaier met de punt tegen het blok en voel hoe hij draait (evt je oor ertegen houden) om te checken of hij slagen mist / onregelmatig draait.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik heb een halfjaar een 106 gehad (accent 1.1) en dat ding reed altijd 1:10. Uiteindelijk maar weggedaan, ik dacht goedkoop te kunnen rijden maar in de praktijk was er van alles mis met dat ding.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• CristianSchriev
Deze keer valt het mee, ik heb er slechts een klein beetje in zitten. groot deel korte ritten en 2x een rit van 35km op en neer. Zit nu op de 1:13,5 ongeveer. En lampje brandt zo nu en dan bij snel optrekken. Dus hij kan nog wel even mee. Ik denk 1:15 misschien zelfs wel te halen! Wat raar in een keer die verandering :o

• CristianSchriev
@HTT Bedankt voor je lange post! Enorm veel info waar ik veel mee kan! Een keer goed na laten kijken staat op de planning met de standaard dingen vervangen. Een verre reis nog niet. Maar dat zou echt geen kwaad kunnen nee.

Wat mij trouwens nog erg opvalt is dat hij bij opstarten in zijn vrij een beetje onregelmatig loopt. je hoort wat lijkt op een beetje toerenverschil ofzo iets dergelijks. Dan maakt die minder geluid en dan ineens wat meer. Volgens mij trekt dit na een paar minuten stil staan weg, en bij het rijden heb ik er ook nooit last van. Hij rijdt verder super. Mijn vader heeft er een paar keer ingereden en die zegt ook helemaal niks te merken voor zo'n oude auto.. Is dit normaal, of ook weer iets waarvan ik op de kop kan gaan lopen :$

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-11 14:44

Foamy

Fulltime prutser

Dat lijkt wel op mijn peugeot blokje, die doet dat ook :) Is een paar jaar terug al een keer gefixd, was een of andere sensor volgens mij die dan vies was. Die uit je blok halen, doekje erover en hij deed het weer. Treed ook alleen op bij een koud blok. Als ie even loopt is het weg inderdaad.

blub

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

bandenspanning en rijstijl hebben een behoorlijke invloed, maar als de electronica van slag is, gaat de auto zich inderdaad gedragen als een slecht afgestelde carburateur-auto, en zuipen.. ;) er zijn dus wel wat mogelijkheden om de boel beter en zuiniger te laten lopen.. :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Wat ik je sowiezo kan aanraden is laat de auto eens helemaal nalopen bij een garage (niet bij beun de haas of bij Achmed om de hoek). Als ik het zo hoor mankeert er wel het een en ander aan (ben ook geen expert). Een lekke uitlaat kost vermogen, een defecte claxon of richtingaanwijzer is APK-afkeur en mag niet (vreemd dat hij dan toch door de APK gekomen is....) en het onregelmatige lopen (stappenmotor / gasklephuis? ) is ook niet zo als het hoort.

Als je verder geen lekkage's onder de motorkap kunt ontdekken dan zal het met een paar reparatie's of met wat bijstellen wel beter worden.

Dat verbruik moet in ieder geval beter kunnen ;) Tis natuurlijk niet te vergelijken, maar ik heb een Citroen ZX (weegt iets meer dan 1000kg) met een 1.8 motor verbruikt ongeveer net zoveel. De ZX'en met 1.4'tjes doen het wat beter met rond de 1 op 14. Dus jou 106'je dat 900kg (ofzo iets) weegt moet met een 1000cc toch beter kunnen

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 11-04-2013 15:54 ]

• CristianSchriev
900kg eerder 780 zoiets :p En ik heb hem net weer helemaal leeg gereden nou nog niet eens dat tijdens het stil staan het lampje brand maar tijdens elke keer meer gas ging die branden.. Dus aan de lege kant. En ik ben blij verrast. 1:15,1 zo ongeveer! Ik weer blij.

Lekke uitlaat ja dat moet weer even gemaakt worden, maar verder niks ernstigs gewoon door ouderdom gaan die dingen roesten en ontstaat er een lek. Wat er uit komt is roet, water en beetje onverbrand gedoe. Ook normaal. Claxon is pas na de keuring ermee opgehouden, toen ik hem kocht deed die het. Knipperlicht niks defects alleen los schakeltje waardoor die knippert terwijl ik hem niet gebruik. De laatste 3 weken ook al geen last van? Heel raar allemaal. Onder de moterkap nog geen lekkage kunnen vinden als ik naar de grond kijk in ieder geval. Onregelmatig lopen hoort ook niet, dus dat is meh XD

• CristianSchriev
Over de stappenmoter (als het onregelmatige daar aan ligt) lees ik veel op internet even dat kreng schoon maken/ laten maken kan wonderen doen zo te zien :)

• FastFred
In geval van gasklephuis hetzelfde ;) Ook die klep schoonmaken. Maar mijn ZX loopt slecht als je 'm start op het moment dat ie nog warm is (als in, alles van 30 graden tot bedrijfstemperatuur, 90 graden). Hij loopt dan extreem laag stationair (like 5 a 600 toeren ofzo). Koude start gaat altijd perfect, ook bij -15 :P

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 11-04-2013 17:40 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FastFred schreef op donderdag 11 april 2013 @ 15:48:
Wat ik je sowiezo kan aanraden is laat de auto eens helemaal nalopen bij een garage (niet bij beun de haas of bij Achmed om de hoek).
Je kunt van 'Hayes' hele goede service manuals kopen van o.a. de 205 dus vast ook wel de 106. Deze beschrijven zeer gedetailleerd (en met foto's) álles om onderhoud aan je 205 te doen, tot een complete restauratie aan toe. Ze kosten geloof ik rond de 30 euro.
Als ik het zo hoor mankeert er wel het een en ander aan (ben ook geen expert). Een lekke uitlaat kost vermogen, een defecte claxon of richtingaanwijzer is APK-afkeur en mag niet (vreemd dat hij dan toch door de APK gekomen is....) en het onregelmatige lopen (stappenmotor / gasklephuis? ) is ook niet zo als het hoort.

Als je verder geen lekkage's onder de motorkap kunt ontdekken dan zal het met een paar reparatie's of met wat bijstellen wel beter worden.
Ik geef je 99% kans dat je toch een lekkage onder de kap gaat aantreffen. Deze 1.1i blokjes hebben een fabrieksfout waardoor de koppakking aan de rechtervoorzijde (vanaf de bestuurder gezien) enigzins gaat lekken na de ~100.000 kilometer. Reparatie is niet schrikbarend duur, maar je moet ook de distributieriem, spanrol en waterpomp meenemen om het probeem niet te verschuiven/erger te maken. Reken op 200~350 euro's bij een no-name garage. Overigens kunnen ze hier vrij lang mee doorrijden, de lekkage zet niet door en is vooral vervelend vanwege de rotzooi die eraf komt en het hogere olieverbruik.
Dat verbruik moet in ieder geval beter kunnen ;) Tis natuurlijk niet te vergelijken, maar ik heb een Citroen ZX (weegt iets meer dan 1000kg) met een 1.8 motor verbruikt ongeveer net zoveel. De ZX'en met 1.4'tjes doen het wat beter met rond de 1 op 14. Dus jou 106'je dat 900kg (ofzo iets) weegt moet met een 1000cc toch beter kunnen
Zoals gezegd haalde ik tussen de 1 op 17 en 1 op 22 maar dat laatste was echt met 'het nieuwe rijden' maal twee, altijd alleen in de auto en op 'premium' benzines. Ik kwam er daarbij achter dat ultimate van BP nog de beste resultaten geeft. Niet vanwege pingelen of vermogen (een 205 heeft sowieso een hele rudimentaire computer die hier niks mee doet) maar wel omdat het je blok helpt schoonhouden.

Wat je verder kunt verwachten zijn eventueel de aandrijfaslager(s), deze zijn aan de beurt als je een huilend geluid uit het vooronder hoort komen wanneer je gas loslaat. Roesten doen ze in principe niet (mits geen schades) en qua onderhoud kun je heel erg veel zelf, dus goedkoop rijden :). Er past ook lekker veel in met de bank plat!

• FastFred
Het beruchte TU motor ontwerp van PSA inderdaad. De 1.4'tjes in de ZX'en hebben dit ook. Lekke koppakking bij de 1e cilinder vanaf de distributie gezien (rechtsvoor vanuit bestuurder gezien dus).

Ik heb het zelf ook bij mijn 1.8 8v (XU motor), maar dan langs de gehele voorzijde van de motor, daar lekt ie koelvloeistof naar buiten toe. De oliekanalen lopen bij mijn XU aan de achterzijde van het blok.

Hij rijd er niet anders om, ik moet af en toe wat koelvloeistof bijvullen, maar heb geen mayo in de olie (koelvloeistof vermengt met olie) en heb geen blauwe/witte rook (koelvloeistof/olie lekt in de cilinders)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

HTT-Thalan schreef op donderdag 11 april 2013 @ 18:09:
Je kunt van 'Haynes' hele goede service manuals kopen van o.a. de 205 dus vast ook wel de 106. Deze beschrijven zeer gedetailleerd (en met foto's) álles om onderhoud aan je 205 te doen, tot een complete restauratie aan toe. Ze kosten geloof ik rond de 30 euro.
FTFY
Ik geef je 99% kans dat je toch een lekkage onder de kap gaat aantreffen. Deze 1.1i blokjes hebben een fabrieksfout waardoor de koppakking aan de rechtervoorzijde (vanaf de bestuurder gezien) enigzins gaat lekken na de ~100.000 kilometer.
Dat komt bij alle types TU blokjes soms voor, van de 1.0 t/m de 1.6.. Hoewel het bij de 16V waarschijnlijk minder vaak voorkomt, omdat die standaard als een stalen koppakking hebben..
Reparatie is niet schrikbarend duur, maar je moet ook de distributieriem, spanrol en waterpomp meenemen om het probeem niet te verschuiven/erger te maken. Reken op 200~350 euro's bij een no-name garage. Overigens kunnen ze hier vrij lang mee doorrijden, de lekkage zet niet door en is vooral vervelend vanwege de rotzooi die eraf komt en het hogere olieverbruik.
Riem, spanrol en waterpomp moeten om de 100.000 toch, en voorkomen is beter dan genezen, want als die door ouderdom kapot gaan, loopt de motor in de soep, en qua uurloon is dat een dure grap om te laten vervangen. (€100 voor een 'nieuwe' 2ehands motor, €200 om alle rubbers, pakkingen, spanrollen en vloeistoffen te kopen, en 600 euro uurloon omdat ze een halve dag bezig zijn..)
Die koppakking die wat olie zweet boeit niet zo, daar kunnen die blokjes héél erg oud mee worden, pas als het vervelend veel olie word die eruit komt, of als je de 100.000 km voor de distributieriem hebt bereikt, dan pas vervangen..

• CristianSchriev
Distri is vervangen door de vorige eigenaar. Volgens mij bij de 100k. Of de rest daarbij vervangen is weet ik niet maar dit is meestal wel het geval. Dus daar zit het niet bij :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

CristianSchriev schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 20:02:
Distri is vervangen door de vorige eigenaar. Volgens mij bij de 100k. Of de rest daarbij vervangen is weet ik niet maar dit is meestal wel het geval. Dus daar zit het niet bij :)
Die aanname deed ik ook toen ik er eentje kocht met 162k op de teller. Een riem gaat ongeveer maximaal 120k mee dus hij zou vast wel vervangen zijn...

Tot bij ~170k er een schurend geluid uit het blok kwam dat later een totaal uitgewoonde spanrol bleek te zijn. Die zou elk moment zijn vastgeslagen, dus toen was het tijd voor een beurtje :P. De oude riem bleek later wel door Peugeot te zijn vervangen (niet origineel, wel peugeot) dus enige conclusie was dat men toen de spanrol (á enkele euro's vervangwaarde) gewoon lekker heeft laten zitten. Kan ik niet begrijpen...

Wijze les die met een sisser afliep :P.

• CristianSchriev
Bij de garage schrijven ze dit altijd binnen op in de motor. De vorige eigenaar (een oude man) schrijft dit niet op lijkt mij. Maar goed alles is mogelijk. De riem ziet er in ieder geval nog goed uit zo vanaf het oog. En de motor doet verder niks raars qua wat jij beschrijft.

• CristianSchriev
Iemand zei vandaag tegen mij dat dat gezoem bij opstarten en dat geluid verschil simpelweg de choke schijnt te zijn dus niks om zorgen over te maken. Ook een mogelijkheid
Pagina: 1