Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ultrabook aanschaf, Asus zenbook UX31A vs UX32VD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al langere tijd aan het wikken en wegen over een nieuwe laptop/ultrabook.
Na veel reviews te hebben gelezen is het toch tijd om andere mensen (met verstand van zaken) om hun mening te vragen. Zoals de titel al aangeeft twijfel ik tussen de Asus zenbook UX32VD-R4002H en UX31A-R4002H (links onderaan de post toegevoegd). Allereerst mijn eisen en motivering hoe ik bij deze 2 ultrabooks ben gekomen:

Eisen:
- Scherm met goede inkijkhoeken, liefst full HD
- Accuduur van minimaal 5 uur bij browsen / films kijken
- Wireless Display (WiDi)
- USB 3.0, Bluetooth 4.0 en Wifi (t/m 802.11n)
- Laptop zal vooral voor Browsen, Films kijken, SPSS, Office en zéér zelden een game worden gebruikt.
- minimaal 256gb opslag
- Prijs rond €1000,-

Overwegingen
Beide ultrabooks voldoen (ongeveer) aan deze eisen en krijgen goede recensies
De UX32VD heeft echter een snellere processor (i7 3517u vs i5 3317u) en een losse videokaart (volgens de reviews echter maar minimaal betere prestatie dan de HD4000 chipset)

Ook heb ik gelezen dat hij makkelijk uit te breiden is met SSD / extra intern geheugen, maar het budget heb ik daar op het moment niet voor en ik betwijfel of ik dat later nog zou doen.
Minpunten die ik tot nu toe heb gevonden zijn: HDD + SD caching ipv full SSD en geen unibody waardoor het toetsenbord redelijk veel flex heeft.

De UX31A spreekt mij aan omdat hij een volledige SSD schijf heeft, alleen heeft deze variant een i5 processor ipv i7 en is iets duurder (maar daar kom ik wel overheen). Wel unibody behuizing ipv multibody

Mijn concrete hulpvragen:
1. Snellere processor vs snellere SDD?:
Kan ik in jullie ogen beter kiezen voor een snellere processor met HDD+caching SSD (UX32VD), of is het verschil in processor snelheid verwaarloosbaar bij mijn eisen en kan ik beter voor de UX31A variant gaan met full SSD? Welke configuratie levert volgens jullie de beste prestatie? Of heffen deze twee factoren elkaar op?

2. Is de extra videokaart nodig voor mijn eisen (films kijken en af en toe een game) of kan dit ook prima met de HD4000 chipset (UX31A)? Of zorgt de videokaart alleen maar voor kortere accuduur?

3. Graag jullie mening over de behuizing, is er veel verschil in kwaliteit (flex toetsenbord of andere zaken) tussen de multibody van de UX32VD en de unibody behuizing van de UX31A? Of is dat een hele kleine bijzaak?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Zenbook UX31A-R4002H€ 1.099,90€ 1.099,90
1Asus Zenbook UX32VD-R4002H€ 1.019,47€ 1.019,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.119,37

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
Ik zou een SSD altijd verkiezen boven een iets snellere processor. Wat je zou uit kunnen zoeken is of je de Asus Zenbook UX32VD-R4002H kunt aanpassen met een volledige SSD. De gpu is wel wat sneller dan de intell hd4000, maar verwacht daar geen wonderen van.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 15:51

JT

VETAK y0

Je zal meer hebben aan een SSD dan een i7. HD4000 is prima voor jouw geval. De extra GPU zorgt niet voor extra verbruik aangezien de laptop kan switchen tussen de videokaarten. De UX31 zal wat beter zijn qua behuizing maar de UX32VD is niet rampzalig. Een UX32 kan je wél makkelijk uitbreiden; kijk voor de gein eens wat een UX32VD met 256GB SSD en 8GB ram kost en dan de UX31 met eenzelfde config. Omdat je zelf de SSD erin doet kan je er ook een écht snelle in doen, bij de UX31 is het afwachten welke je krijgt.

De UX32 heeft wel matige koeling waardoor je bij echt serieus zware belasting zal zien dat de CPU/GPU gaan throttlen. Zonder af te willen doen aan dit nadeel, zal dit bij jouw gebruik waarschijnlijk niet aan de orde zijn.

Als je verwacht niet uit te gaan breiden dan zou ik je adviseren de UX31 te nemen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Echter is het dan weer lastig te verantwoorden om de uX32VD te nemen als je toch geen last hebt van die nadelen. De UX31A of de XPS 13 ( €1000 met i5, 256GB, 8GB ) lijken mij dan beiden betere keuzes. Tenzij je echt 12GB RAM en een harde schijf wilt.

• DrHaXX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:38
Ik heb zelf de UX32VD-R400V (welke geleverd werd met Win7, de H versie wordt met Win8 geleverd).
En ik kan je de volgende dingen erover vertellen (Spoiler alert: lap tekst):

- 5 uur accuduur bij browsen (dus echt 5 uur browsen en nauwelijks "idle" zeg maar) gaat je alleen lukken als de 620M uitstaat en je de helderheid niet op 100% zet (denk aan <= 50%). Echter, ik vind het scherm, zeker vergeleken met andere laptops, erg helder en goed te gebruiken op bijv 30% helderheid.
De UX31A zou de 5 uur wel (kunnen) halen aangezien die een iets grotere batterij heeft (en geen 620M), maar waarschijnlijk ook hier weer <= 50% helderheid.

- De 620M is voor mij persoonlijk een welkome toevoeging als ik eens een keer een game speel erop. De HD4000 is niet slecht, maar is het gewoon nog net niet. Minecraft gaat bijv nog aardig op de HD4000, maar de 620M laat games gewoon soepeler aanvoelen. Qua FPS produceert de 620M tussen de 1 en 2 keer zoveel FPS (gemiddeld 1.5), maar het gaat vooral om de frametimes die een stuk korter zijn waardoor het soepeler aanvoelt. Dit is iets wat je voor jezelf moet bepalen of je de 620M wilt of niet. Films kijken gaat net zo soepel als op de HD4000. Echter, als je gaat gamen met de 620M wordt de UX32VD vrij warm, maar ikzelf vind het nog enigszins acceptabel. Het is vrij warm, maar ook weer niet zo warm dat je de laptop niet meer kan vasthouden ofzo.

- De cache ssd/hdd combo is sneller dan een gewone hdd, maar uiteraard langzamer dan een volwaardige SSD. Als je het budget er niet voor over hebt om een aparte SSD erin te zetten, dan kan je zelfs de cache ssd instellen als gewone ssd schijf, en er dus windows op zetten (maar 24 GB voor windows 7 of 8 is niet veel!). Je zou eventueel ook Ubuntu op de cache SSD installeren (24 GB is meer dan genoeg daarvoor), en de 500gb hdd gebruiken voor data-opslag, als je windows niet nodig hebt. Voordeel hiervan is wel dat de 500gb schijf ook niet altijd gebruikt hoeft te worden, en dus ook uit kan staan, wat weer wat batterijtijd scheelt. Of, je zou zelfs op de hdd windows kunnen installeren dmv dualboot, enz... Maar dat soort dingen moet je ook zelf bepalen wat je wilt. :P

- Uitbreidbaar RAM: Heb je echt meer dan 4GB nodig, dan zou ik de UX32VD nemen, anders kan je het ook af met de UX31A.

- i7 3517U vs i5 3317U: Het verschil zal je denk ik niet merken, behalve als je vooral CPU intensieve applicaties gebruikt.

- Unibody en flex: Ja, het toetsenbord heeft flex, net als heel veel andere laptops. Echter, tenzij ik er echt op ga letten merk ik niet eens dat het toetsenbord dit heeft. Persoonlijk vind ik het zelfs fijner typen daardoor. Verder voelt de laptop gewoon erg degelijk aan, maar het is en blijft aluminium, unibody of niet. De UX31A met unibody heb ik alleen even in de winkel getest, maar tenzij je de 2 laptops naast elkaar hebt zal je het verschil nauwelijks merken denk ik (voornamelijk zal je het 100 gram lagere gewicht en de kleinere dikte merken).

Ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels heb ik de UX31A besteld
Pagina: 1