[Advies nodig] fans omdraaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ins0mniA
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02-2024

Ins0mniA

Uber Pwnerer

Topicstarter
Hallo, tijdens de stampende (en met sommige games) merkte ik dat mijn PC nogal heet werd van binnen. 70 tot 73 graden voor mijn CPU.

Ik schrok hier van dus heb een extra FAN op de top van mijn kast gemonteerd en merkte dat de temps al iets wat zakte (66 tot 69c). Dit is acceptabel maar dit kan in mijn ogen nog iets lager. Het probleem is dat de GF690 warmte in mijn kast spuwed waardoor de CPU koeling minder effectief word. Het bouwed als het ware warmte in de kast op.

Mijn idee was om wat fans om te draaien dat de warmte weggepushed wordt via mijn drive bay. Bij mijn drive bay wil ik nog een extra fan plaatsen. Ook de fans van mijn CPU moeten worden omgedraaid.

Huidige situatie van de airflow
Afbeeldingslocatie: http://oi50.tinypic.com/f2rg4i.jpg

Waar ik naar toe wil.
Afbeeldingslocatie: http://oi47.tinypic.com/jkhbi1.jpg

Is dit een verstandige aanpassing? Of denk je van.. mwuha dit kan wel door gaan zo of is er kans van turbulentie binnen mijn pc? :?

Extra info - specs:
CPU: Ci7 950 @ 3.7 ghz
GPU: GF 690 GTX @ stock
CPU koeling: Noctua ND14
Kast: Cooler Master 690 Advance II

[ Voor 10% gewijzigd door Ins0mniA op 02-04-2013 21:47 ]

Sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk onderdeel word er zo warm? Als dit de GPU is is dat heel normaal? Binnen 5 maanden na dat hij er schoon in gaat zal hij ook nog warmer worden door stof dus dan mag je hem schoon maken. Anders een grotere kast, meer airflow of meer openingen etc. toevoegen....
Je kan enkele fans wel omdraaien. Maar de Intel specs vanaf P4 waren dat de ventilator bij de CPU de warme lucht uit het systeem haalt dus dan moeten de bovenste fans wel heel hard draaien wil dit mogelijk zijn. Ik zou deze iig niet omdraaien, maar je kan het proberen?

Note: Wat volgens mij ook helpt is om de PCI brackets / slot covers te verwijderen direct onder de kaart zodat er wat meer lucht bij kan!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Ik zal de fans niet omdraaien zoals je beschreven hebt het lijkt me dan dat je een wirwar aan luchtstromingen krijgt .
Waar meet je de temp?
Zoals ik nu kijk in jou originele situatie dan snoept de eerste topfan dus degene die het dichts bij de drive staat lucht weg bij je cpu ik zou die eens uitschakelen en kijken wat je temp dan doet.
Daarnaast zal ik als ik jou was dat gat eens afdichten (met een stuk karton ofzo) en een extra intake fan bij de drivebay plaatsen je laat in situatie 2 die fan naar buiten blazen doch denk dat die als intake meer nut heeft..

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:47
>:)
Ins0mniA schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 21:42:
Hallo, tijdens de stampende (en met sommige games) merkte ik dat mijn PC nogal heet werd van binnen. 70 tot 73 graden voor mijn CPU.

Ik schrok hier van dus heb een extra FAN op de top van mijn kast gemonteerd en merkte dat de temps al iets wat zakte (66 tot 69c). Dit is acceptabel maar dit kan in mijn ogen nog iets lager. Het probleem is dat de GF690 warmte in mijn kast spuwed waardoor de CPU koeling minder effectief word. Het bouwed als het ware warmte in de kast op.

Mijn idee was om wat fans om te draaien dat de warmte weggepushed wordt via mijn drive bay. Bij mijn drive bay wil ik nog een extra fan plaatsen. Ook de fans van mijn CPU moeten worden omgedraaid.

Huidige situatie van de airflow
[afbeelding]

Waar ik naar toe wil.
[afbeelding]

Is dit een verstandige aanpassing? Of denk je van.. mwuha dit kan wel door gaan zo of is er kans van turbulentie binnen mijn pc? :?

Extra info - specs:
CPU: Ci7 950 @ 3.7 ghz
GPU: GF 690 GTX @ stock
CPU koeling: Noctua ND14
Kast: Cooler Master 690 Advance II
Dat gaat niet werken en mogelijk zorgen voor hogere temperaturen zorgen. Je wilt dat de lucht zoveel mogelijk in een richting beweegt en dat gebeurt zo niet, daarnaast kan de warmte van je gpu niet echt ergens naartoe. Laten zoals het nu is en dan die fan als intake toevoegen in je drive bay. Daarnaast is 66°C op een overclockte i7 950 zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ins0mniA

Ins0mniA

Uber Pwnerer

Topicstarter
Hey mannen,

Alvast bedankt voor de reacties! Dit scheelt mij veel werk :P zeker wanneer ik al die fans omdraai en achter kom.. dit werkt niet xD

Ik meet de temps via OpenHardware Monitor & speedfan.

Speedfan roept dat mijn CPU in de 59/60 zit terwijl OpenHardware Monitor roept dat dit 10 C per core hoger zit.

Heb met een stuk hard papier een soort van windtunneltje gemaakt van mijn CPU naar drive bay, merk dat de temps weer met 4c zakken. Ik ga eens kijken of hier een mooiere oplossing voor is :)

[ Voor 99% gewijzigd door Ins0mniA op 02-04-2013 22:30 ]

Sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

We horen het wel veel sccs.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Read schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:17:
Ik zal de fans niet omdraaien zoals je beschreven hebt het lijkt me dan dat je een wirwar aan luchtstromingen krijgt .
Waar meet je de temp?
Zoals ik nu kijk in jou originele situatie dan snoept de eerste topfan dus degene die het dichts bij de drive staat lucht weg bij je cpu ik zou die eens uitschakelen en kijken wat je temp dan doet.
Daarnaast zal ik als ik jou was dat gat eens afdichten (met een stuk karton ofzo) en een extra intake fan bij de drivebay plaatsen je laat in situatie 2 die fan naar buiten blazen doch denk dat die als intake meer nut heeft..
MIjn idee! :P
Ik zou de meest rechter top-fan eruit halen en die (als daar mogelijkheid toe is) aan de voorkant erbij zetten om zodoende ervoor te zorgen dat er meer koele lucht je systeem ingaat.
Daarnaast kan je misschien overwegen om de koelpasta te vervangen. Dat scheelt ook een aantal graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ins0mniA

Ins0mniA

Uber Pwnerer

Topicstarter
LnC dat heb ik recenterlijk gedaan. Scheelde iets ja :p

Sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ins0mniA

Ins0mniA

Uber Pwnerer

Topicstarter
Update: 8-4-2013

Dank voor alle adviesen! Ik waardeer het enorm, heb alle scenarios geprobeerd. Het omdraaien van de fans hielp wel maar dat was marginaal (1 a 2 graden kouder), het weg halen van de fan boven maakte de zooi weer 2 graden warmer....

Dus wat heb ik gedaan? Ik noem het even ''de wind tunnel effect', heb afbeelding 1 setup weer maar dan met een koker van drive bay naar CPU. Oftewel er gaat een aparte stroom van lucht vanuit de voorkant naar mijn CPU wat afgesloten is van de rest. Dit werkte ENORM! 5 tot 7c kouder dan er voor en zit nu netjes tegen de 59c aan te hikken!

Ik heb op maat gemaakte zwarte kunstof besteld om het netter te maken dan de losse karton oplossing.

Dus nogmaals bedankt allen!

Sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Klinkt veel duidelijk en houd inderdaad iedere zijde voor zijn eigen doel i.p.v. de achterkant voor zowel warme als koude lucht gebruiken. Foto'tje van het geheel als het af is?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ins0mniA

Ins0mniA

Uber Pwnerer

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:50:
Klinkt veel duidelijk en houd inderdaad iedere zijde voor zijn eigen doel i.p.v. de achterkant voor zowel warme als koude lucht gebruiken. Foto'tje van het geheel als het af is?
Sure! Ik maak wel een toffe foto er van :)

Sure

Pagina: 1