Toon posts:

[boot probleem] SSD naast RAID0 opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is zo: Ik heb twee 1TB schijven in RAID0 (SATA 1&2) met daarop Windows 7. Ik heb daar nu een SSD (Samsung 840 pro 128GB) naast gehangen (SATA 3) alleen het lukte me niet om mijn OS daarop te installeren. Mijn RAID bootloader zag de SSD wel en ik kon 'm dus wel benaderen via Windows, niet via Samsung Magician (SSD software).

Daarom heb ik de beide raid-hdd's losgekoppeld, de bios op AHCI gezet, en zo Windows 7 op de SSD geïnstalleerd. Daarna heb ik de raid-hdd's weer vastgekoppeld en het weer in RAID gezet. Hij bootte nu weer via de HDD's dus heb ik in de bios de opstart volgorde verwisseld. Nu probeert hij te booten vanaf de SSD maar ik krijg bijna meteen een BSOD.

Windows Repair kan er ook niks mee. Het viel me wel op dat Windows Repair dacht dat ie op D:\windows moest zijn. Terwijl de SSD c:\ was op het moment van installeren. Ik denk dat het komt omdat de RAID bootloader de SSD ziet als de 2e schijf.

Wat moet ik nu? Nog een keer proberen te installeren? Weer HDD's loskoppelen maar dit keer niet in AHCI zetten? Iets aanpassen in de MBR?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je moet een F6 Floppy maken. Tegenwoordig kan dat ook met CD's en USB sticks, maar het komt er gewoon op neer dat je op de ouderwetse manier drivers moet inladen voor dat Windows je schijf kan zien.

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10-2025
johnkeates schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 21:14:
Je moet een F6 Floppy maken. Tegenwoordig kan dat ook met CD's en USB sticks, maar het komt er gewoon op neer dat je op de ouderwetse manier drivers moet inladen voor dat Windows je schijf kan zien.
Maar Windows 7 kan mijn schijf wel zien; ik zie 2 seconden het opstart vlaggetje voor de BSOD. Als ik mijn HDD's loskoppel maar mijn bios wel in RAID laat heb ik hetzelfde probleem.
Ik kan op de ASUS website wel zgn. "AMD AHCI Compatible RAID Controller Driver" vinden. Zou dat mij kunnen helpen?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die tip met F6 is alleen leuk voor een verse installatie. Dat is nu te laat.

http://www.gregledet.net/?p=569
http://www.askvg.com/how-...after-installing-windows/

[ Voor 75% gewijzigd door GlowMouse op 02-04-2013 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Glowmouse zijn oplossingen werken niet (er veranderd niets). Volgens mij heeft het te maken met dat ik AMD heb. Het lukt mij ook niet om die "AMD AHCI Compatible RAID Controller Driver" te installeren. (The INF File You selected does not support this method of installation)
Als ik nu RAID aanzet in de bios heb start ik vanaf de RAID schijven; zet ik AHCI aan dan start ik vanaf de SSD. In RAID kan ik de SSD overigens gewoon benaderen.

Wat moet ik nu doen? Nog een keer opnieuw installeren maar dan in RAID en hopen dat het nu wel lukt? (heeft RAID geen snelheidsverlies tegenover AHCI?) Of zijn er nog andere mogelijkheden om weer bij de RAID schijven te komen vanuit AHCI mode?

edit:
Bij de AMD AHCI drivers kan ik alleen een boot floppy maken voor Win XP en Win Vista. Het lijkt mij dat het dus voor Windows 7 niet nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2013 23:03 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
probleem is dat je in AHCI mode een andere driver gebruikt dan in RAID mode..

oplossing: zorg dat je SSD op een poort hangt die WEL in AHCI mode blijft :)

( of je data op je raid volume moet je elders kunnen parkeren / afscheid van kunnen nemen.. dan zou je er een softraid array van kunnen maken binnen Windows )

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij kunnen de SATA poorten 5 & 6 in AHCI gezet worden als 1 t/m 4 in RAID staan; de eerste 4 worden namelijk direct door het moederbord/bios aangestuurd. Maar het is performance technisch toch juist van belang dat je SSD direct op de moederbord SATA aansluitingen zitten? :S

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 08:33:
Volgens mij kunnen de SATA poorten 5 & 6 in AHCI gezet worden als 1 t/m 4 in RAID staan; de eerste 4 worden namelijk direct door het moederbord/bios aangestuurd. Maar het is performance technisch toch juist van belang dat je SSD direct op de moederbord SATA aansluitingen zitten? :S
1x booten als 1 t/m 4 in RAID staan en de drivers worden geïnstalleerd en dan kun wel van booten in volledige RAID mode.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net geprobeerd Windows opnieuw te installeren op mijn SSD terwijl ie in RAID staat; het windows installatie programma zegt dat ie de schijf niet kan partitioneren. Ook niet als ik de "AMD AHCI compatible RAID drivers" inlaad.

GlowMouse: iaStorV.sys aanpassen, zodat ie bij opnieuw opstarten de drivers vanzelf vindt, werkt niet. Waarschijnlijk omdat ik AMD moederbord heb. Er is namelijk iemand bij Gregledget.net die het zelfde probleem heeft als ik:
quote: robin_star @ gregledet.net
This is for Intel chipsets. Any ideas for AMD? The driver for ATI based mobo bios level RAID seems to be ahcix64s.sys

The reg key HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\ahcix64s is not present on an IDE install of W7, which suggestes the driver is not native to W7.

So, I extracted the reg key from a RAID install (which asks for this driver during installation in order for the installation to see the RAID disk). I then merged the key to the IDE install registry. I also copied over the ahcix64s.sys file into system32\drivers, set the start value in the key to 0 and rebooted.
The windows 7 boot got as far as the logo+fireflies, then restarted the machine, in an endless loop of boot/restart. It's obviously not picking up the new driver.
I'm starting to think that converting to RAID on an ATI based RAID board with AMD chipset is not possible.

Verwijderd

Topicstarter
Is er niet een manier waarop ik de RAID schijven kan benaderen als ik het moederbord in AHCI heb? Ik kan dan namelijk wel een schijf zien (eigenlijk had ik twee verwacht) maar die moet ik formateren voordat ik ze kan benaderen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2013 13:51 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:21
Ik zat met hetzelfde probleem... Ik heb het niet kunnen oplossen door specifieke drivers in te laten, maar door mijn sata-controller op AHCI te zetten en de schijven binnen Windows in raid-0 te configureren (striping). Het is wel een minder mooie oplossing, als je Windows crashed ben je je raid (dus al je bestanden) ook kwijt, maar op een raid-0 configuratie hoor je toch geen belangrijke bestanden te zetten, is mijn mening.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Topicstarter
Die mogelijkheid zat ik ook te overwegen. Maar dan moet ik eerst ergens 2TB aan draagbare vrije ruimte zien te vinden.
Offtopic: Sequoiaview is overigens een handig programmatje als je goed in beeld wil brengen welke bestanden nou eigenlijk de schijfruimte opnemen.

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:58
Ervan uitgaande dat je BSOD als melding 'inaccessible boot-device' heeft.

Als je nog bij je registry kunt komen, dan deze waardes opzoeken: (Vanaf Windows 7 disk booten, CMD-box openen (shift+f10) en in regedit het register aankoppelen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\pciide
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStorV
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStor
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\atapi

En de waardes (is standaard 3) op 0 zetten in de Value Data Box.

[ Voor 16% gewijzigd door Charles Nasi op 06-04-2013 19:44 . Reden: Achtergrondinfo toevoegen:) ]

Pagina: 1