Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DSL-snelheid gaat heen-en-weer

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Ik heb nu sinds een week een ADSL aansluiting als back-up voor mijn DOCSIS-aansluiting waar ik niks dan problemen mee heb. De eerste 2 dagen werkte het redelijk, de startsnelheid (attainable) was 11209 Kbit. 's Avonds liep de snelheid zelfs op tot 12022. Ik was best wel verbaasd, aangezien de providers zeggen tot 8000 Kbit te kunnen leveren bij mij thuis, en zelfs dat zou minder kunnen zijn. Het internet was redelijk snel en ik haalde bijna 800 KB/s. Voor ons 6-en is dat weinig maar ik hoop op VDSl-aanleg in een aantal maanden.

Na 2 dagen ging de attainable snelheid opeens snel omlaag. Sync stond ineens 2549 Kbit. Ik heb meerdere keren contactdoos opengemaakt, aders verwisselt, aders ingekort en weer aangesloten, ander RJ-snoer gebruikt. Het helpt allemaal niks. Inmiddels heb ik na een aantal keren weer in en uitschroeven van aders een attainable van 5011, vervolgens 8333kbit, maar nu is het weer naar 4097kbit gezakt. Inmiddels daarnet weer een herstart gedaan en hij steekt nu even weer op 8111kbit maar voor hoe lang...

Modem lees ik uit met 2 verschillende tools en wat me opvalt is dat hij veel Fouten in overdracht(FEC enzo) detecteert, in grafiek van frequenties en signaal zitten gaten waarin het helemaal open is. In de 2 uur dat hij aanstond, was de verbinding 20x gereset. SNRM varieren wel eens. Tools zegt dat looplengte 2279m is, volgens postcodecheck moet dat 3492m zijn.

Kan het misschien iets met DLM zijn?

Ik ben benieuwd of iemand iets kan opmerken over de verbinding.
Nog voor de duidelijkheid:

Modem speedtouch 716
Lengte RJkabeltje 7cm of 25, allebei geprobeerd. Zowel met varkenssnuit als RJconnector in contactdoos.
ADSL2+
Netwerk van BBNED

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Binno
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 13:51

Binno

. .. ... ....

De DLM kan het zijn maar als wisselende snelheden hebt op 1 dag. nee de DLM schakelt niet zo snel.
Modem zelf kan hier ook de oorzaak zijn. De 716 is zeker niet 1 van de jongste modems. Inhoudelijk wat je in huis hebt heb je zo goed als nagekeken. Daarnaast zou je provider het aantal verbrekingen moeten kunnen zien.
Mijn ervaring een Webcare van de desbetreffende ISP helpt je over het algemeen wat sneller.

"Reality is just an illusion, caused by lack of alcohol"

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
timmie1 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:47:
......
Tools zegt dat looplengte 2279m is, volgens postcodecheck moet dat 3492m zijn.

Kan het misschien iets met DLM zijn?

Ik ben benieuwd of iemand iets kan opmerken over de verbinding.
Nog voor de duidelijkheid:

Modem speedtouch 716
Lengte RJkabeltje 7cm of 25, allebei geprobeerd. Zowel met varkenssnuit als RJconnector in contactdoos.
ADSL2+
Netwerk van BBNED
Wat zou je denken van de afstand.? als we ergens in de midden gaan zitten zit je alsnog 3km van de centrale af. En dan een snelheid van 5Mbit lijkt me erg goed.

Wat het nog wel kan zijn is dat je kabeltje niet de juiste lengte heeft, je hebt wel 7 en 25cm geprobeerd maar je moet even naar de golflengte kijken van het signaal en daar de lengte op aanpassen, optimaal blijkt vaak 21.9 cm...

Klinkt erg hard maar wat denk je nu wat die paar cm kabel in huis nu uit maakt op een afstand van 3 kilometer...

Dsl doe ik al even niet meer zo, maar er is software voor je modem waarme je de intrain waarde kan vastzetten op een eigen gekozen waarde, dit kan je stabaliteit opleveren waarna je op zoek bent. Maar aangezien je 10 Mbit+ hebt gezien wil je dat denk ik weer graag halen, alleen zet dat maar uit je hoofd want ga je niet halen op die afstand.

• pretorian
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:19
Zoals Binno zei kun je inderdaad het beste contact opnemen met je provider, zodat zij een case aan kunnen maken bij BBned. De kans is groot dat je verbinding gedowngrade moet worden omdat de afstand tot de wijkcentrale te groot is voor de aangevraagde snelheid en/of omdat de kwaliteit van het koper tussen de wijkcentrale en jouw huis matig is.
Dit probleem komt niet zelden voor bij nieuwe opleveringen.

• timmie1
webcamjan, de bronnen van internet en mijn eigen ervaring met andere mensen
laten duidelijk iets anders weten.

Letterlijk geciteerd:

Afstand tot
telefooncentrale Downloadsnelheid
0,7 km 24 Mb/s
1,2 km 22 Mb/s
1,6 km 20 Mb/s
1,9 km 20 Mb/s
2,1 km 16 Mb/s
2,3 km 14 Mb/s
2,5 km 12 Mb/s
2,7 km 10 Mb/s
3,1 km 8 Mb/s
3,4 km 6 Mb/s
3,9 km 4 Mb/s
4,7 km 2 Mb/s
5,3 km 1 Mb/s

Zoals je kunt zien past 5Mb/s zo rond de 3,6km.
Aangezien ik sowieso niet op die afstand zit en KPN destijds na aanvraag voor een onderzoek van de lijn aangaf dat de theoretische snelheid op mijn afstand zeker gehaald moet kunnen worden, denk ik dat het toch iets met het modem kan zijn. Ik zit vanavond weer ineens op de 10140 Kbit attainable dus 8012Kbit moet wel te doen zijn.

Een aantal screenshots van modemstatussen, Goed:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2mqrksi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/6ftk4i.jpg

@pretorian Als ze een downgrade willen uitvoeren kunnen ze het net zo goed weer afsluiten en contract breken vanwege technische onmogelijkheden. De provider rekent een abonnementsspeling van 2Mbit, dit betekent dat ik minimaal 6Mbit moet halen om de overeenkomst te kunnen laten uitvoeren. Bovendien is het voor ons gewoon niet te doen om met minder dan 8Mbit te werken met onze pc's. Nas, server en VoIP.

@Binno, mijn provider heeft helaas geen webcare, dus zal het toch telefonisch moeten doen.

@iedereen, zal morgen de slechte-verbinding screenshots uploaden.

Edit: Hij is nu blijkbaar weer upgescaled naar 12022. Bittorrent draait nu even rond de 700 KB. Ik begin steeds meer te denken dat de modem gewoon te oud is... Onder andere ook omdat om de x aantal seconden download even stoppen of snelheid keldert snel en springt daarna weer omhoog. Verbinding bevriest zeg maar even 2 sec tegelijk op alle pc's en gaat daarna verder. Of misschie

[ Voor 7% gewijzigd door timmie1 op 03-04-2013 01:58 ]

• pretorian
Het kan zeer zeker aan het modem liggen, maar het inkakken van je verbinding bij een hogere belasting is hier geen bewijs voor. Dit is een gevolg van teveel fouten op de lijn en het probleem kan je modem, het koper, de afstand tot de wijkcentrale of de lijnkaart in de DSLAM zijn.

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
Is die software niet een nieuwe versie van de DMT-tool ooit.? op de tweede pic zo te zien wel.

De naam schiet me nu ineens in en die kon je toen vast instellen wat intrain snelheden aangaat, en dan zou ik die eens vast op 5Mbit zetten en kijken wat er dan gaat gebeuren.

FEC error hoog met torrents is niet zo een vreemde hoor, had ik destijds ook wel. Veroorzaakt iig niet een schommeling in intrainsnlheid. sterker een nieuwe intrain snelheid houd in dat je modem ook ofline is geweest. Oorzaak.? onstabiel wellicht.. kortom zet het eens vast en kijk eens verder, helpt het niet is het zeker leerzaam in de materie.

En die lijstjes met snelheden zijn allemaal leuk maar wel allemaal zwaar overtrokken, kortom geven allemaal altijd net wat meer aan dan er uit zal komen en daar komen al de topics dan weer uitrollen.
Op 1,2Km kwamen hier destijds nooit boven de 18Mbit uit terwijl het wel moest kunnen, en die waarden zag ik toen wel meer, alleen die verrekte lijstjes bleven maar hardnekkig meer aangeven, net als die grafiekjes die je overal tegenkomt.
Lees die grafiekjes en lijstjes en zet ze naast de praktijk dan gaat het wel duidelijk worden.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50
timmie1 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 01:46:
webcamjan, de bronnen van internet en mijn eigen ervaring met andere mensen
laten duidelijk iets anders weten.

Letterlijk geciteerd:

Afstand tot
telefooncentrale Downloadsnelheid
0,7 km 24 Mb/s
[..]
5,3 km 1 Mb/s

Zoals je kunt zien past 5Mb/s zo rond de 3,6km
Bij xDSL zijn er twee factoren die de maximale snelheid bepalen, afstand en kwaliteit van de lijn. Als de kwaliteit van de lijn in orde is dan zal de snelheid in de buurt van bovenstaand tabel zitten. Maar lijnkwaliteit is de andere en ondefinieerbare factor. :|

Is het bij DLM niet zo dat iedere keer als de modem uit en aan gaat je dan automatisch op een lagere snelheid wordt gezet vanuit de wijkcentrale? Stel dat de modem raar is en vanzelf reboot (check de logs) dan zou dat een rol kunnen spelen (als voorgaande waar is).

Heb je een andere modem die je kunt gebruiken om te zien of het probleem bij de modem of verderop ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door EricJH op 03-04-2013 03:39 ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-11 09:35
Wat je ook nog kan doen is je firmware downgraden en dan je target SNR iets lager vastzetten, 5dB ofzo. Heb je net een iets hogere snelheid, maar je kan dan wel op stabiliteit Inleveren..

• W4RH34D
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-11 17:35
Als je internet van kpn hebt. Kun je ze gewoon even opbellen en vragen naar een nieuwe router. Deze sturen ze geheel vrijblijvend op let wel op dat de router van hun blijft die ze opsturen. Die speedtouch is in principe ook gewoon van kpn maar die hoeven ze in ieder geval niet meer terug.

• timmie1
Ik heb de SNR handmatig ook bijgesteld, maar dan heb ik ineens helemaal geen internet meer?!
Wel een laag ingetrainde DSL-verbinding maar geen PPP. De handmatig ingetrainde snelheid van 5Mbit heb ik ook geprobeerd, dat leverde mij een topsnelheid van 65 KB/s op...

@W4RH34D Ik heb geen internet van KPN. Ik moest een eigen modem gebruiken (aangeven bij aanvraag DSL) of 75,00 neertellen voor een nieuw ADSL2+ modem wat me toch veel te veel lijkt.

@EricJH: ik heb nog zo'n Speedtouch(dezelfde type) die ik nu voor mijn VoIP nummers gebruik. Ook heb ik een Orange Livebox (die ik niet in Bridged mode kreeg wat blijkbaar wel moet dus hij connect niet) en een oranje Copperjet van BBNed die op de een of andere manier niks anders doet dan powerlampje laten branden. :P Het schiet niet op...

En ja, het is inderdaad DMT of OrbMT die ik gebruik om modem uit te lezen.

Current (is nu even best wel netjes):

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2ccmofl.jpg

Zoals jullie zien in de grafiekjes heeft hij nu weer veel van die zogenaamde gaps. De eerste 2 dagen en gisterenavond waren die er niet, dus langzaam dalend zonder open stukken.

[ Voor 8% gewijzigd door timmie1 op 03-04-2013 11:11 ]

• timmie1
Als ik een ander modem zou nemen, wat voor een zouden jullie dan aanraden?
Evt. een tweedehandse van een ISP met open firmware?
Of een nieuwe uit de winkel?

Haal overigens nu inees een snelheid van 885 KB/s. Het gaat wat met pieken en dalen maar dat is nu de topsnelheid tussen de middag...

Ik ga sowieso een nieuwe contactdoos halen want waarschijnlijk is deze ook gaar van het in- en uitschroeven...

[ Voor 20% gewijzigd door timmie1 op 03-04-2013 13:13 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Die open stukken zijn verstoringen in die frequenties. Blijkbaar is er een apparaat dat verstoort op je aansluiting.

Kan vlakbij je verbinding staan of vlakbij je modem. Maar ook iets verderweg in je huis zoals een geschakelde voeding (adapter) van een ander apparaat dat stoort.

De snelheid van 8055kbps (dsl lijnsnelheid) is wel okee voor de afstand van 2800-3000m. Het tabelletje bovenstaand is een optimale tabel. Er zit een (ongeveer) variatie in van 8000kbps tussen best-case en worst-case situatie qua verstoring op een aansluiting. Met attainable van tussen 8000 en 10000kbps zit je prima op bijna 3000m lengte.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• timmie1
bjck schreef op woensdag 03 april 2013 @ 13:30:
Die open stukken zijn verstoringen in die frequenties. Blijkbaar is er een apparaat dat verstoort op je aansluiting.

Kan vlakbij je verbinding staan of vlakbij je modem. Maar ook iets verderweg in je huis zoals een geschakelde voeding (adapter) van een ander apparaat dat stoort.

De snelheid van 8055kbps (dsl lijnsnelheid) is wel okee voor de afstand van 2800-3000m. Het tabelletje bovenstaand is een optimale tabel. Er zit een (ongeveer) variatie in van 8000kbps tussen best-case en worst-case situatie qua verstoring op een aansluiting. Met attainable van tussen 8000 en 10000kbps zit je prima op bijna 3000m lengte.
Modem staat naast 3 adapters en 2 draadloze routers(b/g/n). Het kan dan zijn dat die zo erg storen? De koperen telefoonlijn is ook wat langer dan de aansluitpunten gestript, misschien dat dat de storing ook erg opvangt. Ik zal verlengsnoer + adapters + routers eens wat verplaatsen, kijken of dat helpt.

Het lijkt me wel sterk dat 8000-10000 goed genoeg is, als modem al ruim 2 avonden op 12022 zonder storingen en redelijke snelheid draaide.

• pretorian
Je hebt een nieuwe verbinding afgesloten, maar deze blijkt instabiel te zijn. Waarom neem je niet gewoon contact op met je provider? BBned beschikt over betrouwbaardere en uitgebreidere gegevens mbt jouw verbinding dan dan jij uit jouw modem kan halen. Zij zullen daarom sneller een beter oordeel kunnen vellen over je probleem, dan wie hier dan ook. Desnoods kunnen ze er uiteindelijk toe besluiten ( kosteloos ) een monteur langs te sturen die jouw thuissituatie komt bekijken.
Verder heb je het steeds over een contactdoos, maar is dit wel het IS/RA punt, of heb je het over een contactdoos die aangesloten is op een binnenshuis doorgetrokken telefoonlijn?
Als je provider een modem meegeleverd heeft, ( wat je niet vermeldt ) dan zullen ze waarschijnlijk wel, niet geheel onterecht, van je verwachten dat je deze weer aansluit.

• timmie1
Ik neem geen contact op met de provider omdat deze mij meldde op eigen modems geen ondersteuning te bieden en dus eigenlijk niks wil doen. Ze kunnen zelf niet in het modem komen (Ik ook niet als ik geen statisch Ip-adres heb + gateway 192.168.1.254, nadeel Bridge profiel) Een monteur sturen als er problemen zijn zijn kunnen ze wel maar dat zal dan 65,00 voor een half uurtje worden. Erg coulant zijn ze niet.

Ik had geen zin om 75,00 voor een nieuw ADSL2+ modem neer te tellen terwijl ik zelf nog iets thuis had liggen.

Ik heb een IS/RA-punt waaraan 4 draden zitten. Deze 4 draden heb ik op ong 6 cm afstand afgesneden en 2 daarvan in een 4 pins telefooncontactdoos gestopt(4 draden afgesneden omdat lijn verderop opsplitst en naar elke kamer van het huis gaat, oude ISDN-infrastructuur). Vervolgens gebruik ik een RJ-connector of 4 pins telefoonstekker om IS/RA met modem te connecten. Snoer van modem naar de telefooncontactdoos (dus zo'n wit doosje met 4 gaten in een soort V-figuur) heb ik meerdere keren vervangen maar meer dan 50kbps scheelt het niets.

Inmiddels heb ik het verlengsnoer met de adapters verplaatst en afstand tussen modem en verlengsnoer is nu +/- 50 cm. Ik zie in DMT dat de frequentieverstoringen grotendeels weg zijn, attainable staat nu al 2 uur op 11104 kbps. Routers 1,5 meter verderop gezet. Ik hoop dat hij nu stabiel blijft staan en dat de DLM me nog een beetje kan 'upscalen'. Om frequentieverstoringen een beetje tegen te gaan, zal ik een soort van mantel om de 4 losse draden proberen te maken, misschien scheelt dat wat.

Alsnog zal ik, vanwege jouw comment pretorian, de provider vandaag eens even bellen. 1 Ding die me wel opvalt: VoIp van ze werkt wel okee, behalve naar hun eigen servicenummer. 8)7 Die is via mijn aansluiting blijkbaar geblokkeerd...

• timmie1
Zojuist de klantenservice gebeld omdat er nog steeds problemen zijn met internet en nu ook met telefonie.

Mevrouw (goedkope helpdeskkracht ;) ) moest het steeds maar weer even navragen omdat ze steeds niet wist wat ik bedoelde. In ieder geval zegt zij dat zij strak 8Mbit uitzenden en ik dat dus ook binnen moet krijgen.

Ze leeft mee dat ik geen 8Mbit haal maar volgens haar heb ik altijd 8Mbit binnengekregen en moet ik dat ook kunnen halen. Dat is dus ongeveer 1MB/s.

-Toen ik om duidelijkheid vroeg waarom ik dan amper aan 750 KB/s (6Mbit) kom, kon ze niet beantwoorden.
-Waarom mijn attainable en dus ook mijn actual rate zo schommelt, kon ze geen antwoord op geven.
-Hoe het kan dat ik last heb van packet-loss, kon ze geen antwoord op geven.
-Hoe het kan dat ik sommige 06 en 0900 nummer, waaronder hun klantenservice niet met de VoIP kan bereiken, kon ze niet beantwoorden.

Op mijn vraag: "kan de DLM misschien gereset worden, zodat we dat eens kunnen uitzoeken", zei ze wel nee! ;)

Al met al moest ik eventjes inhouden om niet arrogant te worden. :P

Ze ging het doorzetten naar een andere afdeling maar of het mij iets gaat kosten, kon ze geen antwoord op geven. Ze zijn in ieder geval weer ruim 2 Euro rijker!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:00
8Mbit = 1 MB/s. Dat klopt. Maar je vergeet (denk ik) de overhead die ook mee gestuurd wordt over je verbinding, dan kom je dus ongeveer rond de 6-7 mbit uit. Wij hebben jaren adsl met 8mbit gehad. Het modem trainde ook keurig in op 8000/1024 kbps, maar ik kwam effectief nooit boven de 6,8 Mbit uit.

Mijn opa en oma zelfde verhaal, wonen ruim 3000m van de centrale, krijgen keurig 8000/1024 binnen, maar ook daar gaat het niet harder dan 6,8 Mbit. Zij hebben dan wel het geluk een stabiele lijn te hebben, want ik ken ook iemand die 3,5 km van de centrale woont en die er niet meer dan 4mbit kan uitpersen, op hogere snelheid klapt de lijn er dan uit.

Eigenlijk moet je door de overhead niet door 8 delen maar door 10. 8000:10 = 800. Doe de afstand erbij en je zit eigenlijk wel een beetje op de snelheid die je nu aangeeft.

Tenminste, dat denk ik :P

• timmie1
Dat is wel vreemd, dan.
Mijn vader heeft ook 8Mbit abonnement en haalt in praktijk 8,26Mbit. Attainable is ingetraint op 15Mbit.
Een kennis van mij heeft ook ruim 8Mbit binnen, met een attainable van 22Mbit (VDSL2).
Zou het kunnen dat ik anders gecapped word? Ik heb gisteren klantenservice gebeld en nu heb ik ineens een stabiele attainable van 12,222Mbit. Toch haal ik weer maar 650KB/s binnen...

• timmie1
Nog leuker, mijn DSL-verbinding gaat nu een ruime 3 kwartier online-offline... :(

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:00
timmie1 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:06:
Dat is wel vreemd, dan.
Mijn vader heeft ook 8Mbit abonnement en haalt in praktijk 8,26Mbit. Attainable is ingetraint op 15Mbit.
Een kennis van mij heeft ook ruim 8Mbit binnen, met een attainable van 22Mbit (VDSL2).

Zou het kunnen dat ik anders gecapped word? Ik heb gisteren klantenservice gebeld en nu heb ik ineens een stabiele attainable van 12,222Mbit. Toch haal ik weer maar 650KB/s binnen...
Das opzich niet zo vreemd. Mijn buren hebben ook 8/1 internet van KPN en krijgen 8,2/1,3. Ze gebruiken een VDSL2 verbinding die op 52mbit intraint. In de wijkcentrale wordt de snelheid dan gecapped op iets boven de 8mbit, zodat de klant niet gaat zeiken dat ie z'n snelheid niet haalt. Dat zal bij ADSL2+ niet anders wezen gok ik.

Ik heb 40mbit van KPN terwijl mijn modem ook gewoon intraint op 52mbit :). Dus gewoon een cap opgezet zodat ik netjes 40 binnenkrijg.

Het zou best kunnen dat je gecapped bent, maar dat weet je pas zeker als je (weer) contact opneemt met de provider. ;)

Welke provider zit je eigenlijk als ik vragen mag? Want alle grote providers hebben tegenwoordig wel een webcare team.

• timmie1
Ik zit bij Anno.NU, een Tweak-broertje van Cambrium.
Ze hebben een 3-maandencontract, waardoor deze aanbieding mij aantrekkelijk leek.
Het lijkt me dat ze helaas geen webcare hebben. Veel te klein bedrijf voor...

Ik heb net gemerkt dat het regent (Dûh, ik ben kletsnat :P ).
Sinds vanochtend is het internet helemaal niet vooruit te branden, online offline, online, offline... (DSL-verbinding). Het kan zijn dat ze nu bezig zijn met mijn storingsmelding maar misschien is de kabel gewoon slecht geisoleerd of open en komt er water bij? Zoals ik al zei, het was nog nooit zo slecht als vanochtend.

Gelukkig zit ik nu op het Eduroam-netwerk dus ga ik eventjes flink aan datainhaalslag doen... ;)

Ze hebben nu een wachtrij van 4 wachtenden voor mij. Ik ben echter niet van plan te wachten à 0,15/min.
Ik bel vanavond wel even terug...

[ Voor 9% gewijzigd door timmie1 op 09-04-2013 12:47 ]

• timmie1
Vandaag de stand eventjes bekeken na 2 weken:

-ADSL2+ snelheid al die tijd op 12022 Kbit staan.
-Modem heeft wel veel FEC-fouten en wat "errored minutes" per dag.
-Praktijk snelheid: 6,99Mbit Down/ 0,68Mbit Up.

Dus het werkt nu redelijk!

Nu alleen nog wat extra snelheid.
Laatst naar KPN gebeld, die zeiden dat ADSL, VDSL en FttH hier mogelijk zijn.
Bij Telfort hetzelfde. Via hun site alleen niet bestelbaar.
Ik vertrouw die telefonische verkopers voor geen cent dus ik denk dat het waarschijnlijk toch niet mogelijk is...
Nou ja, Telfort Webcare is er nu in ieder geval mee bezig. Hopleijk brengen ze wat goed nieuws.
Niet uit te houden op 7Mbit...

Pagina: 1