Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Goede stappen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb net een uurtje getest, met vele posts tot gevolg. Tijd om positief af te sluiten.

Een ingewikkelde bestaande site als tweakers responsive maken is geen koud kunstje. Ik kan het weten, ik ben met een responsive project van maar liefst 120 unieke pagina-designs bezig, welke ieder tal van componenten bevatten.

Daarom dus, respect voor het aandurven van deze stap. Ik ben zelf een echte believer. Responsive web design is de open toekomst, die vele soorten native apps overbodig zullen maken. Het is de breedst toegankelijke manier van content aan je publiek beschikbaar maken, aangezien iedereen een web browser heeft.

En zoals gezegd, het is niet makkelijk. Ik zie in deze iteratie dat er al grote stappen gemaakt zijn. Veel design keuzes lijken gebaseerd te zijn op bewezen patronen, wat uiteraard goed is. Verder is tweakers een razendsnelle website, met lichte pagina's. Ik kan je vertellen dat dat uitzonderlijk is, en dat dat een responsive design al veel sneller geslaagd maakt. Top!

Ik denk dat er nog vele stappen aan verfijning nodig zijn, maar ik ben erg te spreken over deze basis. Het enigste wat ik nog wil meegeven is dat je best wat explicietere keuzes mag maken voor kleinere viewports. Sommige interacties op tweakers zijn krachtig maar ook complex, je moet je soms afvragen of je je voor kleinere viewports niet wat moet beperken. Het concept "content-first" komt hier opborrelen.

Anyway, complimenten aan het dev team en veel succes nog. Ik persoonlijk ervaar RWD als uiterst pijnlijk en het leukste wat er is, en dat tegelijkertijd 8)7

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 06:40
Hartstikke bedankt en ook voor het actief meedenken _o_

Ik vind zelf de proof of concept aardig geslaagd. Er zijn zoals je zegt nog flink wat verfijningen nodig, maar het gaat ons vooral om de basis en ervaring krijgen met de techniek, het proces en het ontwerpen voor.

Wat betreft de explicietere keuzes: ik wil de gebruikerservaring voor zover mogelijk consistent houden. Ik heb een hekel aan het 'straffen' van gebruikers omdat ze apparaat x bezitten en daarmee je product willen bezoeken en vervolgens y niet kunnen doen, terwijl als ze apparaat z gebruiken ze het wel kunnen. Ik ben ook van mening dat een gebruiker ongeacht het apparaat alles wil doen zolang het maar op een gebruiksvriendelijke manier kan. Ik heb echter niet de illusie dat we alles direct goed gebruiksvriendelijk kunnen maken en we op een gegeven moment harde keuzes moeten gaan maken. Time will tell :)

Verwijderd

Topicstarter
Eens met je opmerking omtrent features: allen zouden benaderbaar moeten zijn vanaf ieder device, het moet geen "dumbed down" design worden voor mobile bijvoorbeeld. Echter, je kunt wel diezelfde features op verschillende manieren benaderbaar maken.

Een voorbeeld uit mijn eigen project: embedded Google maps op mobile werkt voor geen meter. Dus in plaats daarvan krijgt men een tekst met de lokatie, en op de desktop een volledige map. In feite biedt je dezelfde content en feature (lokatie bekijken), alleen op totaal verschillende manieren.

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

Ik ben ook zeker blij met het concept! Op wat bugs en designpuntjes na (vooral menu zou ik graag anders zien, maar dat heb ik reeds gemeld in het betreffende topic) is het een verademing. Vooral het lezen van artikelen is heerlijk op deze manier. Wel denk ik dat het belangrijk is om de optie te blijven leveren om op een niveau D apparaat bijvoorbeeld toch de niveau A weergave te laten zien. De doelgroep blijft Tweakers en die willen toch vaak zoveel mogelijk informatie in één keer op hun scherm krijgen, wat bij niveau D natuurlijk niet meer zo is.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 06:40
Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 10:40:
Eens met je opmerking omtrent features: allen zouden benaderbaar moeten zijn vanaf ieder device, het moet geen "dumbed down" design worden voor mobile bijvoorbeeld. Echter, je kunt wel diezelfde features op verschillende manieren benaderbaar maken.

Een voorbeeld uit mijn eigen project: embedded Google maps op mobile werkt voor geen meter. Dus in plaats daarvan krijgt men een tekst met de lokatie, en op de desktop een volledige map. In feite biedt je dezelfde content en feature (lokatie bekijken), alleen op totaal verschillende manieren.
Dat is idd een plausibele oplossing. Ik zou er echter wel wat mee oppassen. Ter voorbeeld: als ik in V&A naar iets zoek, dan gebruik ik altijd de mapweergave. Ik heb geen idee hoe alle dorpjes om mij heen heten, maar dankzij de mapweergave weet ik precies waar iets is en kan ik inschatten of het wel zin heeft om op de verkoper te reageren
ormagon schreef op woensdag 03 april 2013 @ 12:17:
Ik ben ook zeker blij met het concept! Op wat bugs en designpuntjes na (vooral menu zou ik graag anders zien, maar dat heb ik reeds gemeld in het betreffende topic) is het een verademing. Vooral het lezen van artikelen is heerlijk op deze manier. Wel denk ik dat het belangrijk is om de optie te blijven leveren om op een niveau D apparaat bijvoorbeeld toch de niveau A weergave te laten zien. De doelgroep blijft Tweakers en die willen toch vaak zoveel mogelijk informatie in één keer op hun scherm krijgen, wat bij niveau D natuurlijk niet meer zo is.
Thanks! Uiteindelijk gaat het mogelijk worden om een device grade te forceren. Mocht je op een D zitten maar wil je een B, C of A, dan kun je dat gewoon instellen. Idem andersom natuurlijk. Zit je op een A, dan kun je ook een andere grade instellen. Ik zelf heb bijvoorbeeld het liefst D op m'n desktop :+