FPS-drop na 10 sec. geen input

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-05 11:13
Beste Tweakers en Tweakeraressen,

Als eerste, sorry als het niet in het juiste onderwerp is geplaatst, maar ik wist niet zeker waar het anders geplaatst zou moeten worden.

Ik zit eigenlijk al een tijdje met dit probleem, maar heb er nooit echt overlast van ondervonden, tot nu dan dus.

Probleem
Tijdens het gamen (Elke spel: van de nieuwe Tomb Raider tot NFS:MW en Bioshock infinite) dropt de FPS enorm als er 10 seconden geen input is gegeven van het toetsenboord of de muis.

Ik kom er nu mee, omdat ik laatst een XBOX360 controller heb gekocht voor mijn pc.
Na 10 seconden met de controller te spelen dropt de FPS. Als ik dan een toets indruk, of de muis beweeg schiet de FPS opeens wel weer omhoog.

Wat heb ik al geprobeerd
  • Anders OS (win7/8)
  • Bios update
  • Energie instellingen nagelopen (Bios/Windows)
Hardware
  • Processor: AMD FX-8120 (Max temp ~50 °C)
  • Moederboord: Sabertooth 990FX R2.0
  • Videokaart: Sapphire HD 7970 OC (Max temp ~60 °C) in Eyefinity
  • Geheugen: Corsair CMZ16GX3M4X1866C9R (16GB, DDR-3 @ 1866 Mhz.)
  • Voeding: OCZ ModXStream Pro 700W
Nu heb ik als tijdelijk oplossing, op zich wel lachwekkend, een macro ingesteld die om de 5 seconden ScrollLock emuleert. Dit werkt, maar is natuurlijk verre van ideaal.

Wie kan mij de goede richting ophelpen? Ik weet niet zo goed meer waar ik het zou moeten zoeken.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:25
Je zegt dat je al een ander OS hebt geprobeerd, dan neem ik aan dat je ook je drivers bijvoorbeeld opnieuw hebt geinstalleerd van je GPU?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
SgtElPotato schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:36:
Je zegt dat je al een ander OS hebt geprobeerd, dan neem ik aan dat je ook je drivers bijvoorbeeld opnieuw hebt geinstalleerd van je GPU?
Ja zeker, ik gebruik altijd de laatste versie van de AMD website (Gisteren geïnstalleerd).

Misschien is het ook goed te vermelden dat er niks overgeclocked is momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
In een eerder topic met exact dezelfde symptomen bleek het een bitcoinminingvirus.

Tijd voor een scan op verdachte processen dus.

Overgens kan Process Explorer ook GPU usage weergeven. Misschien handig om snel (10 seconden werk ;)) de schuldige te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:25
Thralas schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:45:
In een eerder topic met exact dezelfde symptomen bleek het een bitcoinminingvirus.

Tijd voor een scan op verdachte processen dus.

Overgens kan Process Explorer ook GPU usage weergeven. Misschien handig om snel (10 seconden werk ;)) de schuldige te vinden.
Het lijkt inderdaad ergens op een virus die na 10 seconden geen input de grafische kaart aanspreekt voor bepaalde taken.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
Jullie hebben helemaal gelijk! Na 10 seconden schiet inderdaad mijn GPU gebruik naar 100%.

Ik ga verder onderzoek uit! Resultaten laat ik uiteraard weten.

Proces Explorer laat overigens niet het proces zien helaas :/

Met puur geluk snel gevonden, het ging om iehighutil.exe
In de map C:\Temporary.

Wat wel vreemd is, want de C-schijf omvat een schone installatie.
Nog even wachten tot het virus-scannertje is uitgerold. Maar dat duurt nog wel even :9

[ Voor 52% gewijzigd door jarrin op 02-04-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Mooi. Dan nog even nagaan hoe je eraan bent gekomen (zeker als het een vrij recente install is) - check even timestamps e.d.

Verder, browserplugins up-to-date (indien aanwezig)? Mogelijk een torrent van dubieuze kwaliteit binnengehaald (dat suggereerde iemand in 't andere topic)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:31

Bolletje

Moderator Harde Waren
Omdat het om een virus gaat doe ik hem even naar BV :)
Pagina: 1