Om het LG Nexus 4 accessoires topic niet verder te bevuilen en omdat iedereen die bij mij in de auto stapt versteld is over de werking van dit apparaat, hierbij:

Specificaties
--------------------------------------------
--------------------------------------------------------------
Er is een gigantisch aanbod van double din radios, met prijzen uiteenlopend van een paar honderd euro tot een paar duizend euro. Ik was op zoek naar een radio met:
-Groot touchscreen
-Bluetooth carkit
-Navigatie/GPS mogelijkheid
-Zo klein mogelijk budget
De Appradio 2 voldoet aan deze eisen, de radio heeft géén eigen navigatie applicatie, maar wel een externe GPS ontvanger. Uiteindelijk kocht ik radio (ex kabels e.d.) voor 250 euro na 100 euro cashback door Pioneer (actie is inmiddels verlopen).
Voordelen:
-Gunstige prijs
-Smartphone functionaliteit op de radio
-Multi touch
-Goede geluidskwaliteit
-Mogelijkheid voor achteruitrijcamera
-Externe GPS ontvanger
Eventuele nadelen van de Appradio 2:
-Geen CD speler
-Geen USB/A2DP/SD ondersteuning
-Geen eigen navigatie applicatie (hier moet de telefoon voor aangesloten zijn)
-Standaard slechte Android ondersteuning
Als Android gebruiker zou je de Appradio eigenlijk links laten liggen, de standaard Appradio app door Pioneer is slecht, er worden weinig toestellen ondersteund, recente toestellen worden niet ondersteund en er worden bijna geen apps ondersteund. Gelukkig is daar een oplossing voor, maar deze oplossing vereist ROOT toegang op de smartphone.
Free your Appradio, ROOT vereist
---------------------------------------------
ARliberator in de Google Play store

Door het gebruik van Arliberator wordt het scherm van de smartphone overgenomen op het scherm van de Appradio, het beeld gaat door middel van HDMI naar de Appradio, de touch bediening wordt via Bluetooth terug gestuurd naar de radio. De app is beschikbaar in de Play Store van Google en kost €25,99. Dat is een hoop geld, maar de app is het geld dubbel en dwars waard. Sterker nog, zonder deze app zou ik de radio nooit gekocht hebben. :

Connectiviteit
--------------------------------------
Van smartphone naar HDMI
De Appradio heeft een HDMI ingang aan de achterkant, deze aansluiting wordt gebruikt om een Android apparaat aan te sluiten. Pioneer levert zelf een kit met een MHL-adapter en USB voeding om verbinding met de Android telefoon te kunnen maken, De CD-AH200C. Deze kit moet 100 euro kosten.

Een MHL-adapter van een andere fabrikant werkt natuurlijk ook maar dit kan storing geven als het toestel op GPRS van zendmast wisselt. Er zijn verschillende gebruikers die sneeuw en/of een wegvallende verbinding hebben bij het gebruik van goedkopere MHL-adapters. De Pioneer adapter zou dit probleem niet hebben, duurdere MHL adapters zouden dit probleem ook niet hebben. Zelf gebruikte ik een goedkope MHL adapter in combinatie met een HTC One X. Op GPRS viel bij het wisselen van zendmast de verbinding weg. Op 3G gebeurde dit niet.
Nu ik in het bezit ben van een Slimport adapter voor mijn Nexus 4 zijn alle problemen met sneeuw/wegvallende verbinding weg.
Voeding
De smartphone moet natuurlijk laden tijdens gebruik. Zowel de MHL adapter en Slimport adapter zijn te voeden door middel van micro USB. De Appradio heeft hiervoor geen voeding, wel kan de iOS stekker gebruikt worden. De iOS stekker bestaat uit twee delen, waarvan één deel USB-A. Deze kan gebruikt worden om de MHL/Slimport adapter te voeden. Dit heeft twee nadelen, de iOS stekker werkt niet meer én je kan maximaal met 500mA laden.
Zelf heb ik ervoor gekozen om het vrouwelijke deel van een sigaretten verleng kabel aan te sluiten aan de 12V bedrading van de auto, hier zit een 12V USB lader op aangesloten die mijn smartphone van stroom voorziet.
iPhone/iPod
De Appradio is voorzien van een aansluiting om de iPhone of iPod mee aan te sluiten. De iPhone funtionaliteit heb ik niet kunnen testen. De iPod functionaliteit gebruik ik dagelijks, ik heb een oude iPod nano 1G aangesloten, zo heb ik ook muziek als ik de smartphone niet heb aangesloten.
GPS
Een externe GPS ontvanger wordt meegeleverd, met deze ontvanger is er binnen een paar seconde een fix.
USB
De USB aansluiting is te vinden in de iOS stekker, deze kan alleen gebruikt worden om een apparaat te voeden óf om de firmware up te daten, de Appradio heeft geen USB massaopslag ondersteuning.
Vraag en antwoord
----------------------------------------------
Waar vind ik meer informatie over de Appradio en Arliberator
- Informatie op Pioneer.eu
- Appradioforums.com
Moet ik de officiële MHL-adapter gebruiken
- Nee, maar goedkopere MHL-adapters zijn gevoeliger voor storing, zie voor meer info Appradioforums.com
Het scherm van mijn smartphone blijft aanstaan
- Gebruik Screen Standby, gratis te vinden in de Play Store
Arliberator maakt geen verbinding
- Start de radio opnieuw op óf start de bluetooth verbinding opnieuw op (zet bluetooth uit en weer aan op de smartphone)
Youtube links
-----------------------------------
Op Youtube staan een aantal filmpjes van gebruikers:
YouTube: arliberator
[disclaimer] Dit is mijn eerste topic op GOT ooit, vragen en/of opmerkingen zijn welkom [/disclaimer]
Pioneer SPH-DA100 Appradio 2
-------------------------------------------------------------------------

Specificaties
--------------------------------------------
Eigen ervaring, hoe, wat waaromPioneer’s revolutionaire AppRadio krijgt er steeds meer Apps bij. Na de iCoyote flitsinfo en INRIX verkeersinfo apps, is nu ook de Navgate Drive Europe navigatiesoftware beschikbaar in de App Store. Deze navigatiesoftware is te downloaden via de iTunes App Store of rechtstreeks op je iPhone4 (via een Wifi-verbinding).toon volledige bericht
De AppRadio is een 2-DIN apparaat dat is ontworpen voor je iPhone 4 en Android toestellen. Sluit de iPhone 4 of Android toestel aan en je kunt via het 7” WVGA (17.8 cm) multi-touch scherm eenvoudig genieten van:
Een selectie apps op een groot touch screen
Apps direct te bedienen via de autoradio
Geïntegreerde handsfree carkit
Afspeelfunctie voor muziek/video voor de iPhone/iPod
Toegang tot Google Maps of andere navigatiesoftware (de AppRadio versterkt het gps-signaal)
Verkeers- en flitsinformatie
Internetbrowser
Internetradio
Toegang tot je contacten
Toegang tot je agenda
YouTube mogelijkheid in de Appmode
Max. uitgangsvermogen 4 x 50W
MP3 weergave
Ipod bediening
AppRadio laadt de telefoon op tijdens het gebruik
--------------------------------------------------------------
Er is een gigantisch aanbod van double din radios, met prijzen uiteenlopend van een paar honderd euro tot een paar duizend euro. Ik was op zoek naar een radio met:
-Groot touchscreen
-Bluetooth carkit
-Navigatie/GPS mogelijkheid
-Zo klein mogelijk budget
De Appradio 2 voldoet aan deze eisen, de radio heeft géén eigen navigatie applicatie, maar wel een externe GPS ontvanger. Uiteindelijk kocht ik radio (ex kabels e.d.) voor 250 euro na 100 euro cashback door Pioneer (actie is inmiddels verlopen).
Voordelen:
-Gunstige prijs
-Smartphone functionaliteit op de radio
-Multi touch
-Goede geluidskwaliteit
-Mogelijkheid voor achteruitrijcamera
-Externe GPS ontvanger
Eventuele nadelen van de Appradio 2:
-Geen CD speler
-Geen USB/A2DP/SD ondersteuning
-Geen eigen navigatie applicatie (hier moet de telefoon voor aangesloten zijn)
-Standaard slechte Android ondersteuning
Als Android gebruiker zou je de Appradio eigenlijk links laten liggen, de standaard Appradio app door Pioneer is slecht, er worden weinig toestellen ondersteund, recente toestellen worden niet ondersteund en er worden bijna geen apps ondersteund. Gelukkig is daar een oplossing voor, maar deze oplossing vereist ROOT toegang op de smartphone.
Free your Appradio, ROOT vereist
---------------------------------------------
ARliberator in de Google Play store
Door het gebruik van Arliberator wordt het scherm van de smartphone overgenomen op het scherm van de Appradio, het beeld gaat door middel van HDMI naar de Appradio, de touch bediening wordt via Bluetooth terug gestuurd naar de radio. De app is beschikbaar in de Play Store van Google en kost €25,99. Dat is een hoop geld, maar de app is het geld dubbel en dwars waard. Sterker nog, zonder deze app zou ik de radio nooit gekocht hebben. :
Mijn installatie:Over Arliberatortoon volledige bericht
Volledige controle over uw Android telefoon vanuit uw Pioneer AppRadio 2. Neem de beperkingen van de ingeboude software weg en geniet van de vrijheid om elke app te gebruiken op uw AppRadio. Stream muziek van overal op het internet. Gebruik de AppRadio GPS in elke APP!
Vereist Root toegang en een toestel dat compatibel is met Pioneer Appradio2. Volgende functies zijn ondersteund:
-Multitouch
-GPS ( neplocaties aanzetten)
-Stuurwiel bediening en pop up menu toetsen (in elke app)
-Knoppen op AppRadio
-Herkent AppRadio automatisch
-Automatische volume controle
-Start en stop auto mode automatisch
-Verlaat de AppRadio home screen
-Telefoon scherm uitzetten (bespaart batterij)
-Zet elke app in landschapsmode. (ook als de app dit niet ondersteund)
-Auto mode
-Start als de telefoon opstart
Nieuw! Volledig automatische connectie. Verbind uw telefoon en kijk hoe hij op uw AppRadio verschijnt zonder beperkingen. Het vervelende Pairing request op sommige ICS en JB Toestellen is nu volledig verdwenen.
Klik op de link om een gebruikersvideo van alle functies te zien:
YouTube: Arliberator
Iedereen die de app aankoopt heeft gratis recht op alle toekomstige updates.
Je kan veel info terug vinden op http://ARLiberator.com.
Je kan er hulp vinden voor het rooten van je telefoon, of verdere vragen die je hebt over ARLiberator of de AppRadio.
Koop dit product niet als uw telefoon niet werkt op de AppRadio app van Pioneer.
Koop dit product niet als uw telefoon niet geroot is. Root rechten zijn vereist voor touch events.
AppRadio is een geregistreed handelsmerk van Pioneer.
Deze applicatie is niet ontwikkeld of ondersteund door Pioneer.
Gebruik op eigen risico.
Met de Arliberator app krijg je 1 op 1 het beeld van je smartphone op de Radio. Multitouch wordt ook ondersteund. De app geeft het externe GPS signaal door aan de Android smartphone. Het is net alsof je een volledig Android toestel als radio gebruikt.

Connectiviteit
--------------------------------------
Van smartphone naar HDMI
De Appradio heeft een HDMI ingang aan de achterkant, deze aansluiting wordt gebruikt om een Android apparaat aan te sluiten. Pioneer levert zelf een kit met een MHL-adapter en USB voeding om verbinding met de Android telefoon te kunnen maken, De CD-AH200C. Deze kit moet 100 euro kosten.

Een MHL-adapter van een andere fabrikant werkt natuurlijk ook maar dit kan storing geven als het toestel op GPRS van zendmast wisselt. Er zijn verschillende gebruikers die sneeuw en/of een wegvallende verbinding hebben bij het gebruik van goedkopere MHL-adapters. De Pioneer adapter zou dit probleem niet hebben, duurdere MHL adapters zouden dit probleem ook niet hebben. Zelf gebruikte ik een goedkope MHL adapter in combinatie met een HTC One X. Op GPRS viel bij het wisselen van zendmast de verbinding weg. Op 3G gebeurde dit niet.
Nu ik in het bezit ben van een Slimport adapter voor mijn Nexus 4 zijn alle problemen met sneeuw/wegvallende verbinding weg.
Voeding
De smartphone moet natuurlijk laden tijdens gebruik. Zowel de MHL adapter en Slimport adapter zijn te voeden door middel van micro USB. De Appradio heeft hiervoor geen voeding, wel kan de iOS stekker gebruikt worden. De iOS stekker bestaat uit twee delen, waarvan één deel USB-A. Deze kan gebruikt worden om de MHL/Slimport adapter te voeden. Dit heeft twee nadelen, de iOS stekker werkt niet meer én je kan maximaal met 500mA laden.
Zelf heb ik ervoor gekozen om het vrouwelijke deel van een sigaretten verleng kabel aan te sluiten aan de 12V bedrading van de auto, hier zit een 12V USB lader op aangesloten die mijn smartphone van stroom voorziet.
iPhone/iPod
De Appradio is voorzien van een aansluiting om de iPhone of iPod mee aan te sluiten. De iPhone funtionaliteit heb ik niet kunnen testen. De iPod functionaliteit gebruik ik dagelijks, ik heb een oude iPod nano 1G aangesloten, zo heb ik ook muziek als ik de smartphone niet heb aangesloten.
GPS
Een externe GPS ontvanger wordt meegeleverd, met deze ontvanger is er binnen een paar seconde een fix.
USB
De USB aansluiting is te vinden in de iOS stekker, deze kan alleen gebruikt worden om een apparaat te voeden óf om de firmware up te daten, de Appradio heeft geen USB massaopslag ondersteuning.
Vraag en antwoord
----------------------------------------------
Waar vind ik meer informatie over de Appradio en Arliberator
- Informatie op Pioneer.eu
- Appradioforums.com
Moet ik de officiële MHL-adapter gebruiken
- Nee, maar goedkopere MHL-adapters zijn gevoeliger voor storing, zie voor meer info Appradioforums.com
Het scherm van mijn smartphone blijft aanstaan
- Gebruik Screen Standby, gratis te vinden in de Play Store
Arliberator maakt geen verbinding
- Start de radio opnieuw op óf start de bluetooth verbinding opnieuw op (zet bluetooth uit en weer aan op de smartphone)
Youtube links
-----------------------------------
Op Youtube staan een aantal filmpjes van gebruikers:
YouTube: arliberator
[disclaimer] Dit is mijn eerste topic op GOT ooit, vragen en/of opmerkingen zijn welkom [/disclaimer]