Anoniem: 248568

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede nieuwe 4TB schijf. De Seagate ST4000DM000 is net uit en ik kan helaas nog niet zoveel erover vinden. Heeft iemand deze schijf al? Ik zou graag willen weten hoe luidruchtig deze is. Zeker in vergelijking met de Hitachi Deskstar 5K4000. Snelheid vind ik niet (zo) belangrijk want ik heb voornamelijk behoefte aan opslag en beide schijven zijn snel genoeg. Het gebrek aan geluid is voor mij verreweg het belangrijkste.

Anoniem: 15758

Dit valt denk ik vooral onder aankoopadvies, en dat hoort tegenwoordig op het CAA forum.

Move OT->CAA

Topicstarter
Volgens een pdf die bij de seagate schijf hoort is deze slechts 2400 uur betrouwbaar :S. Dat zijn slechts 100 dagen!
http://www.seagate.com/fi...-hdd-ds-1770-1-1212gb.pdf

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:29
Die 2400 uur betekend een garantie dat ze bij gebruik zonder problemen per jaar minimaal 2400 uur kunnen draaien. Deze 2400 uur is voor een consumenten desktop schijf redelijk normaal. Enterprise level harddisks zoals de Hitachi Ultrastrar, Seagate Constellation of zelfs een Western Digital Red hebben daar waarden van rond de 8700 uur, wat min of meer neerkomt op 24/7 gebruik het hele jaar door.

Mijn pc staat heel veel aan en ik heb de 2TB en 3TB versies van die Seagate schijven erin. De 3TB schijven, ongeveer 1 jaar oud, hebben in dat jaar zonder problemen zo'n 3700-3800 uur gedraaid. Oftewel: laat je niet teveel afschrikken door zo'n getal, tenzij de schijven bedoeld zijn voor 24/7 gebruik. Grote vraag is dus ook: waarvoor wil je de schijven gebruiken?

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Topicstarter
Hoe zie jij dan dit jaarlijks is? Ik zie daar verder niets over. Heeft dit model van Seagate trouwens hetzelfde gezeur als bij de 3TB variant? Daarmee bedoel ik dan de herkomst. Volgens mij waren er een aantal mensen die om de een of andere reden liever een schijf uit Thailand hadden dan uit China.

• Moi_in_actie
Dat het per jaar is kan je via wat Googlen vinden, bijvoorbeeld in onderstaand artikel:
http://www.tomshardware.c...rx-wd30efrx-nas,3248.html

Hier staat:
Typically, desktop drives are rated for 2400 power-on-hours per year, with Seagate's Barracuda 7200.14 standing in as our example.
Die van mij heb ik gemeten met HD Tune, harddisks zijn aangekocht in april 2012 en hebben zoals gezegd zo'n 3700 uur gemaakt in dat jaar. Het betekent dus echt niet dat ze bij meer dan de gegarandeerde hoeveelheid ineens kapot gaan.

Of de 4TB schijven van Seagate ook de bekende glitches hebben weet ik niet. De 2 en 3TB drives hebben in ieder geval last van de luidruchtige "head parking", wanneer de leesarm in ruststand gaat. Redelijke kans dat de 4TB versies dit ook hebben. Ik stoor me er echter niet aan, aangezien ik in 95% van de gevallen muziek, tv of iets anders van geluid heb opstaan waardoor ik het niet eens merk.

Wat het verschil was tussen de China en Thailand versies van de disks weet ik niet meer precies. Dit had ofwel iets te maken met betrouwbaarheid, of met het aantal platters in de drive (de versies met 1TB platters zijn een stuk sneller).

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-03 14:25
Moi_in_actie schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:17:
Dat het per jaar is kan je via wat Googlen vinden, bijvoorbeeld in onderstaand artikel:

Hier staat:

[...]

Die van mij heb ik gemeten met HD Tune, harddisks zijn aangekocht in april 2012 en hebben zoals gezegd zo'n 3700 uur gemaakt in dat jaar. Het betekent dus echt niet dat ze bij meer dan de gegarandeerde hoeveelheid ineens kapot gaan.

Of de 4TB schijven van Seagate ook de bekende glitches hebben weet ik niet. De 2 en 3TB drives hebben in ieder geval last van de luidruchtige "head parking", wanneer de leesarm in ruststand gaat. Redelijke kans dat de 4TB versies dit ook hebben. Ik stoor me er echter niet aan, aangezien ik in 95% van de gevallen muziek, tv of iets anders van geluid heb opstaan waardoor ik het niet eens merk.

Wat het verschil was tussen de China en Thailand versies van de disks weet ik niet meer precies. Dit had ofwel iets te maken met betrouwbaarheid, of met het aantal platters in de drive (de versies met 1TB platters zijn een stuk sneller).
Ik heb dus de 3TB versie, maar ik herken dit probleem helemaal niet. Kan het zijn dat dit met een firmware-update is verholpen inmiddels? Ik heb geen enkele keer een 'head-parking' geluid gehoort vanuit mijn PC. Mijn PC is over het algemeen vrij stil (3x grote fans in een Cooler Master HF big tower) en een GTX670 DirectCu II die geen eens hoorbaar is). Ik heb er namelijk nog één exemplaar van bij besteld (3TB) dus ik hoop dat deze net zo geluidsloos is.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Moi_in_actie
Zou goed kunnen dat het met firmware verholpen kan worden, of dat het eraan ligt waar de schijf vandaan komt. Maar zoals gezegd ik stoor me er niet aan, heb me er daarom ook niet in verdiept.

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:17:

Hier staat:

[...]

Het is natuurlijk maar in theorie maar toch. Altijd fijn als de specificaties aan de hoge kant zijn.
Of dit model verder gebaseerd is op Seagates of Samsungs technologie dat weet ik niet. Samsung is nog niet zo heel lang geleden overgenomen. Maar gaat die parking break alleen in werking als de hdd in rustmodus gaat? Dus als de schijf stopt met draaien (slaapstand of shut down van de pc). Of is het elke keer dat er gestopt word met lezen of schrijven op de hdd?

• Royeboi
Moi_in_actie schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:49:
Zou goed kunnen dat het met firmware verholpen kan worden, of dat het eraan ligt waar de schijf vandaan komt. Maar zoals gezegd ik stoor me er niet aan, heb me er daarom ook niet in verdiept.
Om er nog even kort op terug te komen; ik heb de schijf net binnen gekregen van AMMS, Made in Thailand daar had ik dan ook speciaal voor gekozen. Startte op, en kreeg nu wel inderdaad head-parking geluiden. Vrij irritant, ondanks dat mijn kast nog niet was dichtgeschroefd. Ik heb er meteen maar een firmware update van Seagate overheen gehaald, en het probleem is direct weg. Ik heb nu een prima stille schijf.

Hij resoneert nog wel, maar dat komt omdat ik hem nog niet in de juiste bay heb liggen, hij ligt nu nog los in de kast. Moet even klooien met mijn voedingskabels, want mijn TX850 Corsair is helaas niet modulair dus ik moet een hele lange voedingskabel opnieuw inrichten zodat de juiste vertakkingen op de juiste plaatsen de SSD, 3x HDD, en 1xDVD allen kunnen worden voorzien van prik.

Als de 4TB schijf hier ook last van heeft bij aankoop, dan zal hier vast ook wel een firmware update voor zijn. Mijn eerste 3TB schijf van Seagate werkt ook al een half jaar prima en stil. Ik vind de Seagate toch wel prima schijven, en de goedkoopste.

[Voor 10% gewijzigd door Royeboi op 04-04-2013 12:20]

Topicstarter
De seagate schijf is nu min of meer even duur als de hitachi schijf. Ik vraag me alleen wel af waarom de hitachi zo slecht leverbaar is. Maar als je zo'n firmware update doet gaan dan alle gegevens die op de schijf zijn opgeslagen verloren of blijven die behouden?

• Royeboi
Anoniem: 248568 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 18:52:
De seagate schijf is nu min of meer even duur als de hitachi schijf. Ik vraag me alleen wel af waarom de hitachi zo slecht leverbaar is. Maar als je zo'n firmware update doet gaan dan alle gegevens die op de schijf zijn opgeslagen verloren of blijven die behouden?
Ik had er één .mkv bestand op staan (Game of Thrones) van 2GB, die stond na de firmware update nog op zijn plaats. Ze waarschuwen wel voor ''power loss'' tijdens een firmware update, maarja we blijven tweakers hè. http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/206091en

Ik draai de 3TB versie van Seagate nu een aantal uur, en ik moet zeggen dat ik geen geratel meer hoor. Het kant natuurlijk ook zo zijn dat de schijf even in moet komen.

Als de prijs van beide gelijk liggen, is het enkel nog een kwestie van beschikbaarheid denk ik dan? Het is natuurlijk altijd wel een risico om een schijf te kopen die slechts een paar weken te koop is. Echte reviews over betrouwbaarheid zijn nog niet te vinden. Dit is dan ook de reden dan ik voor de 3TB versie ben gegaan, en er waarschijnlijk nog eentje bij ga bestellen waardoor ik 3x3TB Seagates heb.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vond dit stukje informatie toen ik het tegenkwam wel waard om te onthouden.

Bron: Backblaze.com.
We are constantly looking at new hard drives, evaluating them for reliability and power consumption. The Hitachi 3TB drive (Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3030ALA630) is our current favorite for both its low power demand and astounding reliability. The Western Digital and Seagate equivalents we tested saw much higher rates of popping out of RAID arrays and drive failure. Even the Western Digital Enterprise Hard Drives had the same high failure rates. The Hitachi drives, on the other hand, perform wonderfully.
Ik heb zelf onlangs een 4TB Hitachi schijf in een WD MyBook gekocht.
CaptJackSparrow in "Het algemene kortingen en aanbiedingen topic - deel 3"
CaptJackSparrow in "[Aanbieding] Synology DS412+ & MyBook - Bol.com"

Ik heb hem iets van een weekje aan de duurtest gehad en daarna weer met DLG Diagnostics getest. Alles prima. En bijna onhoorbaar. Steekproef van één natuurlijk maar ik ben er tevreden mee. B-)

Topicstarter
De 3TB versie heeft volgens mij wel maar 4 platters terwijl de 4TB versie van Hitachi 5 platters heeft. Qua snelheid en stroomverbruik ziet het er in benchmarks goed uit dus dan rest alleen nog het geluid en de betrouwbaarheid. De twee punten waar ik zoiezo het meest om geef.
Ik zit in ieder geval nog steeds te twijfelen tussen seagate en hitachi. Jammer dat er nog geen reviews van de seagate 4TB schijven zijn.

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ik twijfel ook om de Hitachi aan te schaffen. Wat mij een beetje weerhoud is het feit dat er maar 3 webshops zijn. Waarom is dat bij een vrij nieuw product waar geen opvolger van is?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb flink wat Hitachi schijven gekocht over de jaren maar het is altijd een merk geweest dat in Nederland beduidend minder breed verkrijgbaar was. Nu het is overgenomen door WD zou dat daar ook nog een effect op gehad kunnen hebben.

Topicstarter
ralph0603 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:13:
Ik twijfel ook om de Hitachi aan te schaffen. Wat mij een beetje weerhoud is het feit dat er maar 3 webshops zijn. Waarom is dat bij een vrij nieuw product waar geen opvolger van is?
Hitachi is overgenomen door Western Digital. Je kunt dit ook zien op hun logo op de website van hitachi. Waarschijnlijk brengen ze alles nu onder de naam van WD uit. Waarom schijven van hitachi slecht leverbaar waren/zijn zou heel misschien kunnen komen vanwege afspraken over concurrentie door de EU. Er was een heel verhaal over Toshiba die nu een deel van fabrieken van WD overneemt. Misschien mochten ze maar beperkt leveren? Aan de andere kant. Dan verwacht je juist wel dat de grotere en bekendere winkels ze hebben maar dat is dus niet het geval. Wel raar want volgens mij waren ze in de u.s. ook altijd niet goed leverbaar.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:21
Ik heb sinds vandaag de ST4000M000 binnen en in gebruik. As-we-speak ben ik data van andere schijven aan het overpompen. Ik vind hem opvallend stil qua schrijfgeluiden. Het zijn dan ook wel grote bestanden die overgezet worden waardoor de koppen niet veel heen-weer bewegen. Ik heb nog geen benchmarks gedraaid, heb nog 2 TB te gaan die overgezet moet worden wat prio heeft.

Zal morgen HD Tune erover gooien en de waardes hier neerzetten.

HW monitor geeft na 2 uur continue schrijven en 1 230mm HDD bay fan 31 graden aan bij 20 graden kamer temperatuur.

Topicstarter
Kadett schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 17:18:
Ik heb sinds vandaag de ST4000M000 binnen en in gebruik. As-we-speak ben ik data van andere schijven aan het overpompen. Ik vind hem opvallend stil qua schrijfgeluiden. Het zijn dan ook wel grote bestanden die overgezet worden waardoor de koppen niet veel heen-weer bewegen. Ik heb nog geen benchmarks gedraaid, heb nog 2 TB te gaan die overgezet moet worden wat prio heeft.

Zal morgen HD Tune erover gooien en de waardes hier neerzetten.

HW monitor geeft na 2 uur continue schrijven en 1 230mm HDD bay fan 31 graden aan bij 20 graden kamer temperatuur.
Klinkt goed. Is die onhoorbaar stil in idle? En bij alleen lezen? Ik wil er voornamelijk films en muziek op zetten dus hij moet wel stil zijn. Ik wil voor het aankomende weekend een keuze kunnen maken dus je reactie komt als geroepen :).

• Kadett
Ik vind hem 'onhoorbaar' stil. Met data kopieren hoorde ik de vogels buiten harder fluiten en een Scythe SFlex fan harder draaien dan het spinnen van de schijf. Wel is en blijft de schijf ongeveer 5-6 graden warmer dan een HD103UJ schijf. 31 vs 25 graden lezen/schrijven en net met opstarten 15 vs 21 graden.

Max read snelheid in HD Tune was ~157mb/s. Maar tijd is op om concrete shots te maken, vanmiddag plaats ik de screenshots.

EDIT:

Net thuis en de PC maar even aangeslingerd. Zowel HD Tune als Crystal Disk Mark gedraaid. Schijf zit op een SATA-300 poort op een MSI P55-GD65 met i5 750 @ stock speeds. De disk draait trouwens op 5900rpm volgens Crystal Disk Info :+ Dit vermoedde ik al, maar voor een data/opslag schijf heb ik geen 7200rpm nodig.

Over het geluid, je hoort tijdens CDM wel de kop bewegen, maar ik vind dit een heel stuk minder als bij de HD103UI. Tijdens de opstart opgelet op het idle spinnen en kan het geluid niet onderscheiden van de HDD fan en HD5850 maar beide maken heel weinig geluid. Ik zou de PC zo aanlaten om een nachtje te downloaden.

[Voor 44% gewijzigd door Kadett op 10-04-2013 14:19]

Topicstarter
Ik denk dat ik hem ook maar neem dan. Veel keus had ik eigenlijk toch al niet :). Hebben ze trouwens wel die irritante head parking geluiden eruit weten te halen die je bij de 3TB versie wel had?

• Kadett
Anoniem: 248568 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 22:07:
Ik denk dat ik hem ook maar neem dan. Veel keus had ik eigenlijk toch al niet :). Hebben ze trouwens wel die irritante head parking geluiden eruit weten te halen die je bij de 3TB versie wel had?
Weet ik niet, ik heb namelijk nooit een 3TB versie in mijn bezit gehad :) Wat me wel opvalt is dat het 'spin up' geluid als ik mijn PC aanzet er gewoon totaal niet is. De Samsungs hoorde je daadwerklijk op toeren komen, de Seagate niet.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-02 13:57
Voordeel van de Hitachi schijven is de Head load/unload ramp => Protects disk during non-operation
Dit zorgt ervoor dat de schijven niet slijten door wrijving omdat de koppen er continu opzitten. In mijn QNAP NAS blijken deze schijven helemaal top te zijn. Volgens mij mede daardoor omdat je ook veel uit/aan bewegingen hebt.

[ Tesla M3 LR AWD 19" | Pearl White | White Interior | Trekhaak ] & [ Renault Zoe ZE50 R135 | Black ]

Topicstarter
wouter1971 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:42:
Voordeel van de Hitachi schijven is de Head load/unload ramp => Protects disk during non-operation
Dit zorgt ervoor dat de schijven niet slijten door wrijving omdat de koppen er continu opzitten. In mijn QNAP NAS blijken deze schijven helemaal top te zijn. Volgens mij mede daardoor omdat je ook veel uit/aan bewegingen hebt.
De koppen gaan er toch vanaf bij een head parking? Die feature heeft elke hdd tegenwoordig wel. Zijn die Hitachi schijven wel een beetje stil volgens jou? Stil genoeg om ze niet te horen in een mediacenter pc?

Gister een mail gestuurd naar update.nl en de 4TB Seagate schijven die hun hebben komen daar helaas uit China.

Topicstarter
Ik heb gisteren even wat rond gemaild. Het lijkt erop dat alleen, naar hun zeggen, 4AllShop en Micro-Mail Zeewolde ze heeft uit Thailand. De rest heeft ze alleen uit China of ze zeggen het niet uit te kunnen zoeken omdat ze ze niet op voorraad hebben of omdat het bestelproces automatisch gaat. Ik heb gemaild naar update.nl, 4allshop, azerty, Micro-Mail Zeewolde, SiComputers en 4launch, Voor degene die hem ook willen bestellen ;).

• letskeepitsafe
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 21:31
Had een schijf besteld bij Take IT Now, die leveren blijkbaar schijven uit China.
Net even de live chat van 4AllShop geraadpleegd, en die bevestigde nogmaals dat die van hun uit Thailand komen.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:04
Maakt het uit waar het vandaan komt?

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26
Ja dat vroeg ik me ook af, kan het zo niet terughalen in dit topic waarom ze je beter uit Thailand kan gaan halen.

• Royeboi
De ''algemene'' ervaringen zijn positiever dan die van China.

Ik heb echter een paar weken geleden eentje uit Thailand gekregen van AMMS, welke op het begin een paar irritant harde klikgeluiden maakte. Heb het ding teruggestuurd voordat hij helemaal defect zou gaan raken. Kreeg gisteren mijn vervangende schijf terug, staat er heel groot ''Certified Repaired HDD'' op. Niet zo netjes, want ik had de vorige schijf pas net in mijn bezit. Als ik deze straks wil doorverkopen na twee jaar is deze minder waard dan een echte nieuwe.

Kortom, er zijn volgens mij geen concrete cijfers waarom die van Thailand beter zou zijn dan die van China. Meeste meningen zijn gebaseerd op reviews van onder andere klanten bij newegg.com. Als je die allemaal bij elkaar optelt, zijn er misschien meer mensen met Chinese HDD versies van de 3TB/4TB schijf. Als een schijf niet werkt, kun je het natuurlijk gewoon onder garantie laten vervangen, ongeacht of deze Chinees of Thais zou zijn.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26
Helder antwoord! Bedankt!
Niet zo netjes om een gerepareerde terug te krijgen, vind ik. Ik wilde eerst een 3TB schijf aanschaffen, maar bij nader inzien denk ik toch dat ik voor een paar euro meer maar beter een 4TB aanschaf voor mijn NAS

Topicstarter
Ik heb er inmiddels ook een (uit Thailand van 4AllShop) en ik kan je zeggen dat ze opvallend meer geluid maken dan western digital schijven. Ik kan dus niet zeggen dat ik er nou echt tevreden mee ben. Voortaan blijf ik gewoon lekker bij western digital daar ben ik altijd tevreden mee geweest tot nu toe. Na het toewijzen van een volume en het formateren hou je trouwens maar 3.63TB over -_-. Dat vind ik persoonlijk wel heel erg weinig als je ze 4000GB beloven. De mijne is een GPT volume en NTFS geformateerd met de standaardclustergrootte (4096 bytes volgens mij).

Aangezien dit geen 24/7 schijf is heb ik toch maar besloten om mijn 2TB schijf van Western Digital te houden en die als buffer te gebruiken bij het downloaden. Als er dan downloads compleet zijn verzet ik die pas naar mijn 4TB schijf. Dat zou in ieder geval de schijfactiviteit moeten verlagen.

[Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 23-05-2013 19:58]

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kan de vergelijking niet maken omdat ik de WD schijven niet heb maar wel 2 Seagates in een behuizing in de woonkamer. Op het korte opspinnen na zijn ze gweoon geruisloos. Je hoort ze echt niet. Wellicht heb je last van resonantie?

Topicstarter
Nee ik heb geen last van resonantie. Ik had hem eerst op een boek staan en daarna even voorzichtig opgetild en geen verschil. Ook niet nu die in de behuizing zit. Dit ding maakt gewoon herrie. Waarschijnlijk schop ik hem volgende week de deur alweer uit en dan is het wachten totdat western digital de prijzen verlaagt.

[Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 23-05-2013 20:01]

• Niet online
De grote van de schijf is heel normaal trouwens. Ze beloven je geen 4000gb maar 4tb. Dat is heel wat anders.

Topicstarter
Uhm. Ze beloven je wel degelijk 4000GB en GEEN 4TB. Dit staat zelfs op de onderkant van de schijf. Voor jouw informatie:
4TB=1024*4=4096GB

Maar wat ik eerder zei is wel begrijpelijk ja. Ik heb er even 7% vanaf gehaalt en dan kom ik op het juiste uit dus niets bijzonders inderdaad.

De gemiddelde schrijfsnelheid van deze schijf is trouwens zo'n 75MB/s. Het is trouwens ook niet zo zeer de hoeveelheid geluid maar vooral het soort geluid dat deze schijf produceert gewoon irritant is. Het is echt zo'n ouderwets schraal kras geluid. Gewoon een andere schijf als buffer gebruiken voor het downloaden dus, dan overplaatsen en dan alleen nog maar ervan lezen.

[Voor 137% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 23-05-2013 20:35]

• Niet online
Ik zie wat je bedoeld. Moest even een plaatje opzoeken gezien ik de schijven niet zomaar uit de kast kan trekken. Ik schat dat daar nog een i tussen had gemoeten? 4000 GiB.

Iedereen weet dat 4TB geen 4000GB is. Dezelfde verhoudingen gelden voor je oude 2TB schijven. Slordig dat dat er op staat? Yep, maar meer ook niet.

Edit,

snelheid verschilt per systeem schat ik zo. Bij mij ligt de snelheid met verplaatsen van grote bestanden ruim boven de 130MB.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 23-05-2013 20:23]

Topicstarter
Ik zat trouwens net wel te lezen over de verschillen tussen mbr en gbt. Als je een schijf hebt die meer dan 2TB is moet je voor GPT kiezen anders kan je niet meer dan 2TB eruit halen. Of dit over de gehele schijf of per partitie is weet ik echter niet. Wil je kunnen booten vanaf een gbt volume dan moet je een 64-bit versie hebben van je besturingssysteem op een UEFI gebaseerd systeem.
MSDN: Windows and GPT FAQ

[Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 23-05-2013 20:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:18

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Moi_in_actie schreef op woensdag 03 april 2013 @ 20:42:
Die 2400 uur betekend een garantie dat ze bij gebruik zonder problemen per jaar minimaal 2400 uur kunnen draaien. Deze 2400 uur is voor een consumenten desktop schijf redelijk normaal. Enterprise level harddisks zoals de Hitachi Ultrastrar, Seagate Constellation of zelfs een Western Digital Red hebben daar waarden van rond de 8700 uur, wat min of meer neerkomt op 24/7 gebruik het hele jaar door.

[...]
Vanwege de 2400 uur die Seagate maar garandeert (vraag me af wat er gebeurt als ze mbv Smart uitlezen dat je je harddisk meer gebruikt hebt...) heb ik ondanks de hogere prijs 'gewoon' gekozen voor de 5K4000, volgens Hitachi is deze wél geschikt voor 24/7 gebruik:
Reliability
Error rate (non-recoverable, bits read) 1 in 1014
Load/unload cycles 600,000
Availability (hrs/day x days/wk) 24x7
Tel daarbij op dat hij als zeer betrouwbaar bekend staat en ook nog 1 jaar extra garantie geeft en toen was voor mij de keuze snel gemaakt :P
Ga m vanavond inbouwen, ben wel benieuwd :D

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Vandaag heb ik er ook 1 ingebouwd, van mij komt uit China. Geen last van tikkend geluid so far. Maar hij is dan ook nog niet gevuld. Heb hem maar geformateerd tot 1x 3,63GB. Moet eigenlijk is kijken of ik er niet 1 grote partitie van kan maken. Dit wordt toch wel irritant zo:
http://i41.tinypic.com/rctqgx.png
Staan alleen maar films op dus geen gevoelige informatie.

En de hdtune informatie van mijn schijfje:
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee