Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Hey allemaal, ik heb een Lenovo IdeaPad Y500 (i7 variant) en ik heb er heel wat problemen mee. Ten eerste is de trackpad gewoon nutteloos, want hij is extreem gevoelig. Soms zelfs zo gevoelig dat hij 3 vingers detecteert als ik hem alleen maar met het puntje van mijn vinger aanraak. Of de trackpad gaat zijn eigen leventje leiden wat ook erg vervelend is. Ik weet dat dit een bekend probleem is, dus ik zal hier verder ook niet om oplossingen voor vragen. Het 'grote' probleem is dit:

Als ik mijn laptop opstart werkt hij de eerste 5 minuten prima, maar daarna begint hij erg erg vervelend en traag te worden. Bijvoorbeeld: Ik start mijn verkenner/chrome/willekeurig programma op en de laptop loopt ongeveer 2 minuten vast. Ik kan de muis bewegen, en alle items/mappen/icoontjes zijn te selecteren maar voor de rest gebeurt er niets. Ook taakbeheer is niet te bereiken. Na het vastlopen voert te laptop opeens alle toetsaanslagen en muisklikken in 1 klap uit.

Hier houd het helaas niet bij op. Als ik vervolgens een bestand wil opslaan/laden/verplaatsen dan loopt de computer meteen weer vast. Ik kan de vensters soms wel soms niet verplaatsen en selecteren. Ik heb constant taakbeheer er naast gehouden (gelukkig blijft die wel werken) en heb mijn HDD activiteit bijgehouden. Zodra ik een schrijf- of leesactie uitvoer gaat de actieve tijd van mijn HDD naar 100% en de schrijfoverdrachtssnelheid blijft hangen op 0KB/s.

Meteen daarna heb ik nog een keer een schrijfactie geprobeerd, maar nu met mijn processen in taakbeheer en daar blijkt IAStorDataSvc (32 bit) mijn ram begint vol te pompen totdat het proces ongeveer 5 gig in beslag neemt. Meteen daarna gaat de laptop weer vrij en keert het proces terug naar zijn originele grootte van ongeveer 60 MB.

Ik heb hier zo'n hybride HDD systeem in mijn laptop en ik weet dat dit proces dat bestuurd. Ik heb een 16 gig sandisk U100 SSD (niet te zien voor het OS) en een 1 TB naamloze schijf in mijn laptop. Heeft iemand kennis of ervaring met dit soort systemen?

Op dit moment is er gewoon niet te werken met deze laptop, omdat zo'n beetje iedere instructie zorgt voor een vastlooptijd van ongeveer 2 minuten (dit gebeurt ook ongeveer om het kwartier als ik een film kijk of een spelletje speel. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emansom
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:42
Na wat google'n kwam ik een bericht tegen op het Intel forum dat bij sommige laptops na een reset/BSOD de BIOS denkt dat er iets fout is met de settings en daardoor alles op default settings set (en daardoor de IDE emulation inschakelt). Dit heeft waarschijnlijk als gevolg dat IAStorDataSvc helemaal in de war raakt en rare dingen gaat doen. Probeer is in de BIOS te komen (Laptop uit, daarna de OneKey-Recovery knop indrukken) en dan bij de tab 'Configuration' de setting SATA Controller Mode op AHCI te zetten, dit zal het probleem oplossen. Zo niet dan moet je even contact opnemen met Lenovo schat ik in.
P.S; Wat is de fabricage datum van je Lenovo?

[ Voor 7% gewijzigd door emansom op 02-04-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
De exacte datum weet ik niet. Wel weet ik dat de laptop ondertussen al wel een half jaar oud moet zijn. Ik heb hem namelijk 5 maand geleden gekocht. Helaas stond de SATA Controller Mode al op AHCI. Toch heb ik even de BIOS op default settings gezet. Toen ik daarna de laptop weer startte duurde het een behoorlijke tijd totdat windows eindelijk gestart was. Ook het aanmelden duurde erg lang. Misschien heb ik de caching SSD gereset? Mijn laptop is tot nu toe nog niet weer vast gelopen wat een goed teken is!

Hartelijk dank voor het antwoord! Ik zal weer reageren als ik zeker weet of het probleem nu opgelost is of niet.

UPDATE: nee, de laptop heeft nog steeds dezelfde kuren. Ik heb het idee dat de SSD simpelweg vol is en dat de HDD manager dat op 1 of andere manier niet detecteert. Hierdoor gaat deze met bestanden schuiven en duurt het daarom zo lang voordat hij weer reageert?

[ Voor 17% gewijzigd door Rickkamminga op 03-04-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emansom
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:42
Ik heb nu last van hetzelfde probleem en ik heb zo een idee dat het komt omdat ik de Deep S3 functie in de BIOS een paar dagen aan heb geschakeld. Ik zal die nu ook gelijk weer uitschakelen.

Hieronder een printscreen van Taakbeheer waarin je ziet dat de HDD aardig tekeer gaat;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ygJ7VrL.png

Raar dat dit gebeurt overigens, zou je niet verwachten van Lenovo.

UPDATE: Oke HDD is nu helemaal kaduuk, opstarten van de Lenovo duurt nu minimaal een uur (zonder overdrijven) en ik heb geen idee waardoor en hoe. Jammer dat dit opeens uit het niks kan gebeuren, het verbaast mij. Ik moet hem wss nu opsturen en dan zit ik 2 maanden zonder Laptop :(

[ Voor 27% gewijzigd door emansom op 28-04-2013 11:35 ]